Intel+Nvidia, Tyst dator för videoredigering, 3D modellering, spel

Permalänk
Medlem

Intel+Nvidia, Tyst dator för videoredigering, 3D modellering, spel

Hej, jag har försökt komma fram till en bra dator då min gamla trotjänare börjar ha gjort sitt.

Processorerna som jag har valt mellan är Q9550 och i7 920.
Grafikkort från Nvidia som med CUDA avlastar processorn vid t.ex. videoredigering verkar bra (även om många verkar rekommendera t.ex ATI HD4850 framför Radeon 9800GT), jag kör med 24” monitor för tillfället och en 19” som komplement bredvid. Beträffande hårddisk så pajade en WD Caviar 5000 för mig för drygt 2 veckor sedan så jag är sugen på att testa något annat märke.
Minne vore kanske bra med mer, men det går att köpa till om det visar sig behövas.
OS tänkte jag testa Windows 7 RC1 till att börja med för att dra nytta av 64 bitar.

Budget? 11-15000kr [Ändrat från 11-14000kr]
Montera själv? Monterar själv
Syfte med datorn? Videoredigering, 3D modellering och i viss utsträckning nyare spel så att grafiken flyter på rätt så hyffsat.
Tänkt överklocka? Inte några direkta planer, men der är bra om det finns stöd för det
Tyst dator? JA! Helst tyst, därav passivt ljudkort och Antec-lådan
Lagring? Behöver plats för flera diskar i burken (har även några befintliga diskar som skall stoppas in)
Uppgraderingsbar? Vore bra med stöd för dubbla grafikkort (SLI) om jag senare vill komplettera med ett till

Här är konfigurationen som jag tänkte mig:

Antec Performance One P183 (1525kr) - var sugen på Antec Performance One P180 Silver eftersom den såg lite bättre ut utanpå men den verkar ovanlig och inte lika lätt att få tag på
620W Corsair CMPSU-620HXEU (1209kr)
Asus P6T Deluxe V2 (2850kr)
Intel Core i7 920 2.66GHz (2925kr)
Noctua NH-U12P SE1366 CPU Cooler, s1366 (709kr)
OCZ Platinum 6GB (3 x 2GB) 1600MHz (1245kr på Alina) [Ändrat från Corsair 6GB (3x2GB) 1333MHz PC3-10666]
Gigabyte GeForce 9800GT 1GB med passiv kylning (1449kr)
2st 1TB Samsung Spinpoint F1 HD103UJ (2*872=1744)
ESD handledsband med spiralkabel (53kr)
Fraktfritt Sweclockers vid köp över 500kr
TOTALT 13942kr vid köp av allt från Inet

-kommer delarna fungera tillsammans?
-Vilken temp tror ni att processorn kommer upp i vid full last med Noctua-kylaren (utan överklockning)?
-rekommender ni några förändringar?

Tack på förhand!
// Robban

Permalänk
Medlem

Byt ut grafikkortet till ett GTX260, alternativt 275.
Om du nu är helt 100 på att du vill/måste ha Intel så tycker jag detta paket du satt ihop ser bra ut (förutom grafikkortet då).
Annars fins ju Phenom II system, men det kanske inte är något?

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk

Ser bra ut, dock byt till ett Gigabyte HD4850 med passiv kylning är bättre och kostar lika mycket.
Som någon annan sa också Ph2 är väldigt prisvärda så tycker du ska satsa på det, men om du måste köra Intel så ser det där bra ut!
Sergeant44, Tror det blir svårt att hitta ett GTX260 eller GTX275 med passiv kylning, Alternativet var ju att köpa ett GTX260 sen byta kylare på det.
EDIT: Såg att du ska ha ett nVidia kort nu -,-"

Permalänk
Medlem

LightBlizz
Jag funderade över Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB, även det med passiv kylning då det verkar betydligt bättre lämpat för spel än 9800GT. Dock så verkar det finnas en stor fördel med avlastning av processorn via användande av CUDA som bara supportas med nvidia-korten.

Sergeant44
AMD har jag inte kollat på i någon större utsträckning - valet har stått mellan q9550 och i7 920.

GTX260 / 275 - blir det inte väldigt mycket värme från dessa kort och massvis med fläktljud för att kyla ner dem?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4
LightBlizz
Jag funderade över Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB, även det med passiv kylning då det verkar betydligt bättre lämpat för spel än 9800GT. Dock så verkar det finnas en stor fördel med avlastning av processorn via användande av CUDA som bara supportas med nvidia-korten.

Sergeant44
AMD har jag inte kollat på i någon större utsträckning - valet har stått mellan q9550 och i7 920.

GTX260 / 275 - blir det inte väldigt mycket värme från dessa kort och massvis med fläktljud för att kyla ner dem?

Jo jag har ingen större koll på CUDA och andra video Videoredigering grejer, men har inte ATI något likande?
Kolla lite fort på en reviews med CUDA värka ju ge ganska hyfsad boost, (tillräckligt iaf för att köpa ett kort som är mindre prisvärt)

Valet mellan q9550 och i7 är ju ganska givet om du har pengar till moderkort och minne blir ju lite dyrare om du kör i7.

Men finns ju GTS250 för 995kr och dem ska ju vara ganska likvärdiga mot 4850, Fläska på en Arctic Cooling Accelero (+En Noctua/Nexus fläkt på så får du nog fina temps också) på GTS250 får du bättre och roligare vall en 9800GT.

Permalänk

Jag kan rekommendera dig att kolla upp några minnen med lägre latenser, de corsair du har valt ligger på cl9 medan t.ex. ocz platinum ligger på cl7. Detta gör en del för minnesprestandan. Corsair har också minnen med lägre latenser men de är rätt mycket dyrare.

Permalänk
Medlem

LightBlizz och Sergeant44
Att modda Grafikkortet med en annan kylare är väl iofs en idé att fundera över - jag har inte funderat över detta tidigare. Tack för tipset! Blir förmodligen en slant till, men med hyffsat uppsving på grafiken...

blärkfnuskel
Tack för tipset - OCZ Platinum 6GB (3 x 2GB) 1600MHz (1245kr på Alina)

Permalänk
Medlem

Om det vore aktuellt med moddning av grafikkortet har ni tips på specifika nvidia-kort och kylare som skulle passa tillsammans?
- är det svårt att byta från stock?

Arctic Cooling Accelero med Noctua/Nexus fläkt
Thermalright HR-03 GTX verkar vara ett annat alternativ

Några modeller av grafik att välja mellan - det finns dessutom en massa olika fabrikat...
9800GT med passiv kylning inkluderad i paketet jag hade förslag på?
GTS250? (bättre prestanda än 9800GT?)
GTX260?
GTX275?

Som tidigare - jag vill ha en tyst dator..

Permalänk

CUDA is the shit!!

Var dock uppmärksam på att Adobe Premiere (för exempel) endast stöder CUDA på de dyrare Quadro korten - iallafall native support, plugins med CUDA stöd kan fortfarande köras på alla CUDA kort.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av V4
Om det vore aktuellt med moddning av grafikkortet har ni tips på specifika nvidia-kort och kylare som skulle passa tillsammans?
- är det svårt att byta från stock?

Gjorde det på en polares 4850 förvånansvärt lätt faktiskt, skruva lite så var det klart.
Men du får gettomodda lite för att fixa fläkten på Accelero, Tejp eller straips:D
Tänkt på att garanti försvinner om du gör det.
Och tveksamt om det går någo vidare bra och köra ett GTX260/275 passiv kyld, vem vet det kanske går men jag vet då dock inga bra lösningar.
GTS250 är ett 9800GTX fast annat namn, 9800GTX är snäppet bättre en 9800GT, (9800GT är ju ett 8800GT fast med annat namn)

Permalänk
Medlem

Tänk på att om du använder 3d-program med stöd för Open GL kommer ett ATI kort vara mycket snabbare och du slipper att skiten krashar stup i kvarten.

Om du ska jobba med stora scener likt animering osv. och vill ha en någorlunda fin preview så vill du helst ha ett kort med mycket videominne.

Sitter du med 3D Studio Max, Maya eller liknande 3D-program kommer ATI var en säker framtidsinvestering. Nästan all fysik görs med Havok och dagen Havok kommer ut med sitt stöd för GPGPU kommer du få en enorm boost.

Men som sagt allt beror på hur mycket du tänkt satsa på 3D och filmredigering. Är det som hobby så har det inte speciellt stor betydelse, men om du planerar att jobba flera timmar så kan det vara lite trevligare med mycket bättre prestanda.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk

Vill också bygga en sån min inköpslista är lite mer ghetto tyvärr... Tänkte att jag köper de viktiga delarna först och uppgraderar efter hand (DX11, SSD kylning...).

-kommer delarna fungera tillsammans?
-rekommender ni några förändringar?
-Vad är skilladen på ett 4850 och ett 4870 om båda har 1GB?

Tyckte det var lite onödigt att skapa en till tråd som frågar i stort sett samma saker

Visa signatur

CPU: AMD 965@3.4Ghz // Radeon 4870 1gb // MoBo: Asus M4A78-E // PSU: Corsair 650W // Benq G2220HD // HAF922

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Stentroll
Vill också bygga en sån min inköpslista är lite mer ghetto tyvärr... Tänkte att jag köper de viktiga delarna först och uppgraderar efter hand (DX11, SSD kylning...).

http://img195.imageshack.us/img195/289/inet.jpg

-kommer delarna fungera tillsammans?
-rekommender ni några förändringar?
-Vad är skilladen på ett 4850 och ett 4870 om båda har 1GB?

Tyckte det var lite onödigt att skapa en till tråd som frågar i stort sett samma saker

Du hijackar tråden men...
Rekommenderar GTX260 och Asus II Rampage Gene är väl m-atx kortet. köp Asus P6T Deluxe V2 om du vill ha SLI eller Asus P6T SE (klockar kanske inte lika bra) om du inte behöver SLI. Rekommenderar OCZ 1600MHz CL7 istället för Corsair minnena pga Timings. Köp en 640GB WD Black istället för 500GB. Ska du köra SLI borde du ju dra till med en 620W HX eller 750W men det behövs absolut inte med ett kort.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Pimpim666
Tänk på att om du använder 3d-program med stöd för Open GL kommer ett ATI kort vara mycket snabbare och du slipper att skiten krashar stup i kvarten.

Om du ska jobba med stora scener likt animering osv. och vill ha en någorlunda fin preview så vill du helst ha ett kort med mycket videominne.

Sitter du med 3D Studio Max, Maya eller liknande 3D-program kommer ATI var en säker framtidsinvestering. Nästan all fysik görs med Havok och dagen Havok kommer ut med sitt stöd för GPGPU kommer du få en enorm boost.

Men som sagt allt beror på hur mycket du tänkt satsa på 3D och filmredigering. Är det som hobby så har det inte speciellt stor betydelse, men om du planerar att jobba flera timmar så kan det vara lite trevligare med mycket bättre prestanda.

Pimpim666
Detta gällande krascher i 3D-program relaterade till grafikkort har jag inte hört tidigare, men om det stämmer så talar det mer för att i mitt fall köpa ett ATI HD 4850 passivt kort med 1GB minne (än ett för ett passivt Nvidia 9800GT / GTS250/GTX260 med moddad kylning).

Om det senare visar sig att jag behöver prestandaboosten från CUDA i någon av programmen så går det överväga att köpa ett Nvidia-kort då.

Kortet som jag nu tänker på är Gigabyte Radeon HD4850 MC 1GB med passiv kylning för ca 1500kr, (Lightblizz tipsade även om ett sådant.)
https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/gigabyte-rade...