Permalänk
Medlem

Ny Dator problem [bilder etc]

Hej.

Håller på och bygger min första dator. Det har flytit på rät tbra men nu stöter jag på problem. Jag har monterat ihop delarna och kopplat in sladdarna.

När jag sedan försöker starta datorn så får jag ingen bild på skärmen, tangentbordet och musen är döda dem också.

Har följande delar:
Moderkort: Asus M4N72-E
CPU: AMD P2 X4 940 BE
Grafikkort: 2x Gigabyte GTX260
RAM-minne: Corsair 4gb DDR2 1066MHz XMS2-8500
HDD: 1 TB WD SATA2 Caviar Black
Chassi: Antec P193 (därav den lösa 4pin sladden, den ska gå till fläkten som sitter i sidodörren.)
Nätagg: Corsair TX 650W

Har provat att byta RAM-minnen till Slot 1 och 3 istället för 1 2 som på bilden nedan. Har även provat med bara ett av grafikkorten. Då kan jag se en grön lysdiod på modekortet (den skyms av det andra grafikkortet annars.

Alla fläktar förutom den som sitter på grafikkortet startar, även CPU-fläkten. DVD-läsaren funkar som den ska etc.

Men skärmen får ingen signal och tangentbord (PS/2) och musen (USB) får inget liv, dessa är kopplade direkt i moderkortsportarna.

Så nu vill jag veta om någon har något förslag på vad som kan vara fel och om möjligt hur dessa åtgärdas.

När jag söker så verkar det vanligaste felet vara att 4pin +12V sladden inte sitter i moderkortet men den sitter på plats här.

Liten bild på hur insidan ser ut.

Extremt tacksam för svar, kan behöva all hjälp jag kan få som den novis jag är.

Permalänk
Vila i frid

Testa grafikkorten ett åt gången. Vad har du för kraftaggregat?

Permalänk
Medlem

Jag har ett Corsair TX 650w. Har provat grafikkorten ett i taget och de ger inga livstecken alls... Har jag kopplat dem fel (se bilden i trådstarten) eller ska jag börja oroa mig för att de är trasiga? :S

Permalänk
Medlem

Clear CMOS. Koppla ur allt som inte behövs för att starta datorn (hdd, dvd, front panel usb/firewire/ljud/fläktar) . Testa med ett minne i taget i alla slotar och testa med ett grafikkort i taget.
Chansen att båda grafikkorten och minnena är kassa är liten så om du inte får bild men nåt av minnena eller grafikkorten så är det nog moderkortet eller nätagget.

Har du något annat nätagg eller grafikkort att testa med?
Alternativt en annan dator att testa dina grafikkort och nätagg i?
Kolla så att det inte är några böjda pins på CPUn också.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av omen
Clear CMOS. Koppla ur allt som inte behövs för att starta datorn (hdd, dvd, front panel usb/firewire/ljud/fläktar) . Testa med ett minne i taget i alla slotar och testa med ett grafikkort i taget.
Chansen att båda grafikkorten och minnena är kassa är liten så om du inte får bild men nåt av minnena eller grafikkorten så är det nog moderkortet eller nätagget.

Har du något annat nätagg eller grafikkort att testa med?
Alternativt en annan dator att testa dina grafikkort och nätagg i?
Kolla så att det inte är några böjda pins på CPUn också.

Jag har tyvärr inga extra delar att testa med.

Har nu provat ett grafikkort i taget, inget av dem ens reagerar, ingen LED som lyser argsint rött eller någon rörelse från fläkten. De ger helt enkelt ingen signal överhuvudtaget vilket jag tycker känns lite oroväckande.

Har även hunnit flytta runt lite på "chassi-sladdarna" och alla lampor lyser som det ska. HDDn surrar lite lätt och en LED på moddet lyser grönt för att indikera att den har ström.

Som ni ser har jag 2x PCI-E 6pin sladdar i varje grafikkorten/et. Har noterat ett mindre uttag brevid dessa men det verkar handla om HDMI och TV anslutningar.

Börjar nästan känna att jag tagit mig vatten över huvudet med detta lilla "projekt".

Permalänk

Jag hjälpte min vän att bygga ihop sin dator, Vi hade exakt samma problem. Det som vi hade missat var: Att sätta i en kabel till moderkortet som gav processorn el, sa en av mina vänner som jobbar med sådant, skall vara en 6pin tror jag (var det på hans), nära ram / processorn.

Visa signatur

Macbook Pro 15" (late-2015)

Permalänk
Medlem

Testat med ett minne i taget i alla slots?
Kolla pinsen på CPUn så ingen är böjd.
Testa med ett grafikkort i taget i alla PCI-Express portar.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Conradiminja
Jag hjälpte min vän att bygga ihop sin dator, Vi hade exakt samma problem. Det som vi hade missat var: Att sätta i en kabel till moderkortet som gav processorn el, sa en av mina vänner som jobbar med sådant, skall vara en 6pin tror jag (var det på hans), nära ram / processorn.

Jo detta har jag funnit genom google, det handlar väl om 4pin +12V kabeln som sitter nära CPUn, har nog kontrollerat denna kabel åtminstone 3 gånger vid det här laget.

Både den och 24pin kabeln är ipluggade i moderkortet.

Permalänk
Medlem

prova flytta minnena till dom svarta slottarna 3-4

Permalänk
Medlem

Börjar misstänka att det är grafikkortet/en som är felet. Oavsett vilket av korten jag sätter i valfri PCI-E slot med tillhörande strömsladdar (2x 6pin PCI-E) så visar de inga livstecken, fläkten snurrar inte och ingen LED lyser.

Fast å andra sidan så ser jag ingen LED på kortet heller. Men bör inte fläkten snurra igång när jag startar upp datorn om allt är som det ska?

Permalänk
Medlem

Jag hade ett liknande problem. Jag gjorde så att jag plockade ut allt igen. Och satte ihop det. Kollad extra i handböcker som medföljer. Tänk på att dela strömen från nätagget. Så inte allt för mycket sitter på en lina. Titta så processorn sitter ordenligt och kylaren är på plats rätt.
Finns så många fel men tror att Moderkortet kan vara fel på isåfall. Skulle va bra att testa grafikkorten i en annan dator om du har elr kompis. Se om det fungerar annars är det någ moderkortet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av FearKill
Jag hade ett liknande problem. Jag gjorde så att jag plockade ut allt igen. Och satte ihop det. Kollad extra i handböcker som medföljer. Tänk på att dela strömen från nätagget. Så inte allt för mycket sitter på en lina. Titta så processorn sitter ordenligt och kylaren är på plats rätt.
Finns så många fel men tror att Moderkortet kan vara fel på isåfall. Skulle va bra att testa grafikkorten i en annan dator om du har elr kompis. Se om det fungerar annars är det någ moderkortet.

De PCI-E kablar som sitter i mitt GFX (provar med ett kort atm) sitter inte ihop utan går givetvis på egna linor. Det är faktiskt bara fläktarna som delar lina, och de funkar ypperligt.

Men snart blir det att följa ditt råd och börja om från början. Känns lite jobbigt när jag har spenderat mycket tid på att göra allt "rätt" hela vägen känns det som.

Men är fortfarande rätt orolig för mina grafikkort, har kört dem i alla kombinationer som kan tänkas och inget av dem startar.

Permalänk
Medlem

Testa om du får bild från det inbyggda grafikkortet (testa utan några externa grafikkort)

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem

det översta grafikkortet ser ju inte ut att sitta i ordentligt

Permalänk

Jag ser att du har kopplat adaptrarna till ena grafikkortet och nätaggregatets 6-pins kablar till det andra (= inte så smart). Koppla in en adapter i det översta kortet och en adapter i det nedre.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Oggyoc
Testa om du får bild från det inbyggda grafikkortet (testa utan några externa grafikkort)

Det har väl inget inbyggt grafikkort?:P
Men om det skulle ha det så förklarar det en hel del eftersom du då måste ta ut grafikkorten och koppla skärmen till moderkortet och avaktivera det interna grafikkortet i Bios. Kolla om det finns en DVI eller VGA utgång på moderkortet, om det gör det kan du göra det jag skrev nyss.

Permalänk
Medlem

aha han hade -E

Va inget^^

Visa signatur

Dator1: Chassi Silverstone Fortress II : Cpu AMD Ryzen 7 1700 @ 3.85 GHz : GPU Sapphire R9 390 Nitro (backplate) : MB ASUS Crosshair VI Hero : Ram G.Skill 3200CL14 2x16 @ 1.35V 2933 MHz CL14 : SSD totalt ~2.5 TB : HDD totalt 6 TB
http://hwbot.org/user/oggy_dz2/

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av id_hunter
Jag ser att du har kopplat adaptrarna till ena grafikkortet och nätaggregatets 6-pins kablar till det andra (= inte så smart). Koppla in en adapter i det översta kortet och en adapter i det nedre.

Det har väl inget inbyggt grafikkort?:P
Men om det skulle ha det så förklarar det en hel del eftersom du då måste ta ut grafikkorten och koppla skärmen till moderkortet och avaktivera det interna grafikkortet i Bios. Kolla om det finns en DVI eller VGA utgång på moderkortet, om det gör det kan du göra det jag skrev nyss.

Helt riktigt så finns det inget inbyggt grafikkort i moderkortet.

Den där bilden var kanske inte den bästa, det vet jag. Just nu testkör jag dock helt utan adaptrar, med andra ord så används just nu endast ett grafikkort med två PCI-E 6pin sladdar i kopplade.

Har testat bägge grafikkorten men inget av dem går igång. Känns riktigt jobbigt just nu...