Permalänk
Medlem

Speldator 10-12k (endast dator)

Då var det dags att ersätta min gamla trotjänare och för första gången bygga en dator från grunden. Har nu tillslut plockat ihop ett paket som jag skulle vilja ha lite synpunkter.

Det jag är mest osäker på är chassit och nätagget, skulle uppskata om datorn höll sig hyffsat tyst, framförallt när man inte spelar.

Förutom synpunkter på paketet under så tar jag gärna emot andra förslag, har en budget på runt 12k och är intresserad av att få en kraftfull och relativt tyst dator. Kommer spela på en 22" vilket innebär 1680*1050 men det är väl rätt standard idag.

Permalänk
Medlem

Jag tycker att det ser mycket bra ut, men vänta kanske på fler kommentarer för säkrare beslut. Jag säger kör på det du har plockat ihop!

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Byt till detta nätagget:
https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/650w-corsai...

Nej, behåll nätagget. Använder sig av heatpipes (tystare) och är modulärt.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Medlem

Jag fattar inte varför alla (de flesta) har nån corsair mani, ok de är mycket bra, men inte alltid bäst.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Medlem

ser ut att vara riktigt kass kylning i det chassit, så byt chassit till ett https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-perfor...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Linuz92
ser ut att vara riktigt kass kylning i det chassit, så byt chassit till ett https://www.inet.se/datorkomponenter/datorlaador/antec-perfor...

Hmm ok, som sagt så är chassit lite av ett frågetecken. Antar att jag som novis hängde upp mig en aning på ordet "SILENT" då jag gärna har en tyst burk. Du skulle inte vilja berätta mer om chassit du rekommenderar?

Permalänk

Är det inte exakt en sådan setup Zcenicxs har ?

Visa signatur

Dator 1: Amd 940 3.0 ghz / Gigabyte GA-MA790X-UD3P / 8gb 1333mhz / XFX 5770 1gb / Fractal Design Tesla 550w / Western Digital 500gb / Fractal Design Core 3000
Dator 2: Amd FX6300 3,5ghz / CM Hyper 212 EVO / ASUS M5A78L-M/USB3 / 8gb 1333mhz / Powercolor 6870 1gb / Corsair AX 750W / Samsung F3 500gb / A-Data SSD Pro 128gb / Fractal Desgin Arc Mini

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazerlarz
Är det inte exakt en sådan setup Zcenicxs har ?

Det har jag ingen aning om, däremot har jag inte kunnat undgå hans rekomendationer av vissa delar när jag lusläst forumet.

Men om så är fallet så får gärna Zcenicxs, eller någon annan, med erfarenhet av chassit och/eller agget säga vad ni tycker om den/m.

Men annars verkar allt ok, inget som kan bli problem vid monteringen eller så? Ska verkligen bli roligt att få bygga ihop datorn själv, hoppas det går hyffsat smärtfritt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rexic
Hmm ok, som sagt så är chassit lite av ett frågetecken. Antar att jag som novis hängde upp mig en aning på ordet "SILENT" då jag gärna har en tyst burk. Du skulle inte vilja berätta mer om chassit du rekommenderar?

sätt fläktarna på lägsta varvtalen så kansku hör ett litet susande om du sitter 1m från datorn

Permalänk
Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jooelhoglund
Snyggt byggt

Skulle ta corsair 650w

https://www.inet.se/datorkomponenter/naetaggregat/650w-corsai...

Varför ta ett nätagg som inte är modulärt?

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tim2k
Varför ta ett nätagg som inte är modulärt?

För att det är billigare för en funktion som... varför tar man modulärt?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
För att det är billigare för en funktion som... varför tar man modulärt?

Är inte svaret ganska uppenbart? Du slipper sladdar som du inte använder. Mindre ormbo>bättre luftgenomströmning>svalare>längre hållbarhet osv osv osv. Skulle aldrig köpa ett nätagg som inte är modulärt, men det är kanske bara jag...

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tim2k
Är inte svaret ganska uppenbart? Du slipper sladdar som du inte använder. Mindre ormbo>bättre luftgenomströmning>svalare>längre hållbarhet osv osv osv. Skulle aldrig köpa ett nätagg som inte är modulärt, men det är kanske bara jag...

Ok, men du glömde också att det är mindre stabilt också med modulärt. Får du en glappande kontakt så smäller det. Det problemet kan du aldrig få med ett icke modulärt. OCZ hävdar bland annat att det problemet existerar varför de inte gör modulära agg.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Ok, men du glömde också att det är mindre stabilt också med modulärt. Får du en glappande kontakt så smäller det. Det problemet kan du aldrig få med ett icke modulärt. OCZ hävdar bland annat att det problemet existerar varför de inte gör modulära agg.

Nu blir det lite väl OT kanske, men jag anser att risken för glapp är lika stor hos ett "vanligt", dvs icke-modulärt, agg.

Nu är jag inte världsmästare, men det känns orimligt att ett nätagg smäller bara för att en modulär sladd glappar? 20/24-pin samt 4-pin 12v är inte modulära, och det är väl dom som är viktigast... Exempel: http://www.virtual-hideout.net/reviews/Zalman_ZM600HP/600hp_0...

Peace!

BTW; http://www.newegg.com/Product/Product.aspx?Item=N82E168173410... är väl ett av OCZ's modulära nätagg.

Visa signatur

NZXT H6 · NZXT C850 · STRIX B650E-F · 7800X3D · ASRock 7900XT · G.Skill 32GB DDR5-6000 · WD Black 2TB