Permalänk
Medlem

Datorn fryser i spel

Hejsan!

Nu är det så att för ett par veckor sedan så köpte jag ett nytt grafikkort, EVGA GTS 250 1GB, då mitt ATI 2600 pro inte var särskilt bra i spel.

Sedan jag bytat grafikkort så har datorn börjat frysa i spel, ganska sällan och det kan hända när som helst verkar det som. Jag spelar WoW och Battlefield 2142 och det fryser i båda spelen. Senaste gången det frös var idag och då hade jag endast spelat BF i ett par minuter.

Ibland kan jag spela i flera timmar utan att det fryser vilket förvirrar mig ganska mycket.

Temperaturerna är det inget fel på, GPU-Z visar som högst 60 grader i BF och uppemot 70 i WoW. Processorn ligger runt 30 grader. Moderkortet, nordbryggan antar jag att det är, ligger runt 50 i spel vilket låter ganska högt? Har inte en aning om vad moderkorttempsen ska vara på. Ligger på 40 Idle, har nog för mig att det låg på 35 för en tid sedan, men jag kan ha fel.

Speccs:

Operativsystem:

Microsoft Windows XP Pro SP3
Processor: AMD Athlon64 X2 4400+ 2,3 GHZ
Processorkylare: Arctic Cooling Freezer 64 Pro tror jag att den heter. ^^
Moderkort: MSI K9N Neo V3
Minne: 2x1GB Kingston ValueR. DDR2 PC5300 CL5
Grafikkort: EVGA GTS 250 1GB
Hårddisk: Samsung SpinPoint T166 250GB SATA2 8MB 7200RPM
Nätaggregat: Arctic Cooling 500W (Det som sitter i T1-T5 Silentium Pro-serien)
Övrig kylning: 120 mm fläkt på nätagget och 2 st 80 mm utblås bak.
Övriga komponenter: D-Link AirPlus G DWL-G510 (trådlöst nätverkskort), och ett ljudkort som enligt Everest heter Creative SB PCI128 (Ensoniq ES1371) som endast används till Warcraft 3 då det spelet craschar med det inbygga ljudkortet, Realtek skit.

Allt är oklockat. Allt förutom ljudkort, nätverkskort och processorkylare köptes nytt i November 2007.

Har även märkt att det flimmrar något i spel, men det gjorde det även med ett ATI 4850 som skickades tillbaka då strömkabeln låg emot nätaggsfläkten, och jag trodde då att det var det som orsakade flimmret. Kör förövrigt med VGA-kabel. Flimmret fanns inte med mitt gamla ATI 2600 256 MB.

Vad kan det vara som det är fel på? Är det verkligen grafikkortet? Vill gärna vara säker på det innan man skickar tillbaka.

Tacksam för svar!

Permalänk
Hedersmedlem

Om du inte redan gjort det så bör (läs skall) man alltid ominstallera OS:et efter moderkortsbyte.
Kom tillbaka om det klyddar efter det.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
Om du inte redan gjort det så bör (läs skall) man alltid ominstallera OS:et efter moderkortsbyte.
Kom tillbaka om det klyddar efter det.

Glömde lägga till det, jag formaterade hela hårddisken för en vecka sedan och installerade nytt OS, men tack ändå.

Förresten var det ett grafikkort.

Permalänk
Medlem

Uppdaterade vissa drivrutiner och det frös inte på ett par dagar, vet inte om det hade med drivrutiner att göra. Men igårkväll frös det igen. :<

Någon som har en aning om vad det kan vara?

Permalänk
Medlem

Uppdaterar tråden lite.

Idag har datorn hängt sig 2 gånger, en gång när den precis kommit in i Windows och en gång när jag spelade WoW.

Jag börjar bli ganska irriterad över det här... fortfarande ingen som har några förslag....? :<

Permalänk
Medlem
Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem

Tack, ska testa dem.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag som gillar nätagg...;)

350W av silentium-serien gjordes av Seasonic, mycket bra agg. Tyvärr byttes tillverkare till 500W-aggen och de var av betydligt sämre kvalitet.

Alltså en tänkbar orsak. Speciellt flimret du nämner. Kan uppkomma när aggets filterkondensatorer är slut och det skickar ut massor av störningar till komponenter som till sist dör eller skadas permanent. Det syns ju lättast med ett grafikkort som ska generera en bild.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem

Håller med föregående talare'
Om du kan så testa ett nytt nätagg!
Fick typ samma fel som dig när jag körde med mitt nya corsair 750W
Då var de agget som var kasst... Värt att prova i.a.f

Visa signatur

╠═►MSI GX660 15,6'' 1920x1080 ╠═►Intel i5-450m ╠═►4GB ╠═►500GB ╠═►ATI HD5870 1GB ╠═►HDMI ╠═►BT╠═►W7HP

Konsole ╠═► Ps3 Slim 120G

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MultiMan
Jag som gillar nätagg...;)

350W av silentium-serien gjordes av Seasonic, mycket bra agg. Tyvärr byttes tillverkare till 500W-aggen och de var av betydligt sämre kvalitet.

Alltså en tänkbar orsak. Speciellt flimret du nämner. Kan uppkomma när aggets filterkondensatorer är slut och det skickar ut massor av störningar till komponenter som till sist dör eller skadas permanent. Det syns ju lättast med ett grafikkort som ska generera en bild.

Aha, jag som trodde att även 500Watts-aggen gjordes av seasonic... Du råkar inte veta vilken tillverkare de bytte till? Jag kan inte heller hitta något test om agget. Kanske dåliga google-skills.

Låter ju inte helt bra.... Datorn är ju bara 1,5 år gammal, borde hålla längre kan man tycka.
Mitt förra grafikkort drog ju inte någon nämnvärd mängd ström så nätagget belastades knappt då.
Men ett dåligt nätagg kan alltså göra så att datorn fryser, typ när den känner för det...? Det är det konstiga, att den kan göra det när som helst. Sedan jag postade den 4:e juli har den hängt sig cirka 4-5 gånger, varav 2 gånger var i morse. Så det är ganska svårt att felsöka...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av SvinVild
Håller med föregående talare'
Om du kan så testa ett nytt nätagg!
Fick typ samma fel som dig när jag körde med mitt nya corsair 750W
Då var de agget som var kasst... Värt att prova i.a.f

Har tyvärr endast ett annat nätagg här och det är just det Seasonic 350W agget, min bror har samma chassi fast äldre då, cirka 3-4 år. Kan det orka med min dator? Mitt grafikkort ska ha 24 Ampere och detta har endast 17 på 12V-linan...

Tack för alla svar!

Permalänk
Medlem

Idag hängde datorn sig igen, andra gången som den hängt sig i windows precis när man kommer in i explorer.

Kan det vara nätagget då? Med tanke på att det belastas ju knappt i Windows...

Hjälp skulle vara uppskattat

Permalänk
Medlem

Ingen som har haft något liknande problem?

Permalänk
Hedersmedlem

*tråd låst*

Bumpning av trådar är inte tillåtet.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||