Permalänk
Medlem

Uppgradering av Datorn 3-4000 kr

Hej! Första posten på Sweclockers!
Har haft min dator i snart 2 år nu och känner att det är dags att uppgradera den lite.
Den består av ett Asus P5K moderkort:
http://www.komplett.se/k/ki.asp?sku=335010
Grafikkort: NVIDIA GeForce 9800 GTX/9800 GTX+ (512 MB)
CPU: DualCore Intel Core 2 Duo E6750, 2666 MHz (8 x 333)
Ram: 4096 MB DDR2-800 DDR2 SDRAM (4x1028)
Nätagg: silver power 600W
4 Hårddiskar á totalt 2 terrabyte

vad tycker ni jag ska uppgradera funderar på att bara uppgradera processorn har ni något förslag? Tycker ni jag även ska uppgradera moderkortet, vet inte ifall det är bra eller ej.
Fungerar dessa komponenter väl med varandra eller borde jag byta ut något för att förhindra flaskhalsar osv. Jag använder datorn till det mesta de flesta spel, filmer och packar även upp många stora filer så jag undrar fall jag borde satsa på en quad eller en dual i processor väg.

Tacksam för svar!

Vaektare

Permalänk
Medlem

Jag skulle själv bara klockat upp datorn så mycket det går, köpt en kylare vid behov.
Spara pengarna och samla ihop lite mer och vänta på att i5 och GTX300 kommer. Sikta på i5 moderkort/processor, DDR3 minnen, GTX300 grafikkort och en SSD disk.
Alternativt finns ju Phenom II redan idag som du kan köra dina DDR2 minnen på. Köp ett Gigabyte GA-MA790X-UD3P och en AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition. Kostar totalt 2928:- på Inet. Så kan du uppgradera grafikkort och hårddisk senare.

Permalänk
Medlem

Tack!
Det blir nog väntan för mig då när släpps det andra då? och har min dator bra förutsättningar för att överklockas? Är ej insatt i överklockning, tror du jag klarar av det själv med lite hjälp från forumet och lite inläsning om ämnet? Hur mycket kan jag förvänta mig komma upp i vid eventuell överklockning?

Vaektare

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

Det enda jag skulle göra med denna datorn är klocka upp CPU över 3Ghz och vara nöjd till nästa år åtminstone.

Permalänk
Medlem

Alla Core 2 klockar bra. Du kommer med lite tur upp i 3GHz på den boxade kylaren men det varierar så mycket i vad man får levererat. Med en bra kylare för 300-400:- t ex Scythe Mugen eller liknande (behöver ju inte spendera pengar på en NH-U12P eller TRUE direkt) så komemr du säkert upp i 3.6GHz