Permalänk
Medlem

Dator med Intel? 13.5k

Hejsan.

Plockat ihop en dator på Inet och vore trevligt med lite kommentarer på de delar jag valt från er som verkar ha koll på läget...

Jag har en urgammal AMD XP cpu, AGP idag så all uppgradering kommer kännas som ljusår i förbättring

Har fått för mig att Intel känns "stabilare" än AMD? om man inte vill krama prestanda ur varje krona utan även kunna ha en bra multimedia dator som kan hantera Photoshop och andra tunga program skall man inte satta på en Intel då?

Har ni några åsikter angående val av komponenter så blir jag glad för detta. Tanken är att den skall gå att spela på och att photoshop med flera tunga program skall rulla problemfritt vilket de inte gör idag

kommmentera gärna lite om det är värt att vänta på DX11 eller på att nya Intel CPU:er släpps i september?

tack på förhand...

Permalänk

Ska du använda tunga program mer än att spela så tycker jag du ska köra på det du plockat ihop

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk
Medlem

ok...tack för svar.. är det värt att satsa på en raptordisk för mindre ladd-tider och snabbare OS eller är det bortkastade pengar. sedan lådan har jag funderat på att byta till en Cooler Master HAF 932 som många vurmar för ... den känns aningen stor men verkar bra kylmässigt.

Ang grafiken ..är det ide att köpa GeForce GTX 285 1GB istället. Det skiljer ju inte så mycket i prestanda fast priset skiljer endel.

Permalänk
Medlem

-

Permalänk
Medlem

jag har idag ett SB kort som jag själv tycker fungerar för mina behov. Att det skulle vara svårt att använda det på ett annat moderkort tror jag inte iofs.

SSD är väl bara snabbare i medelsöktid dvs hitta filen/r... att sedan ladda stora filer är väl raptorn snabbast på vad jag vet?

detta om att uppgradera grafiken..någon som vet om det är värt att skaffa ett gtx 285 istället för 275?

Permalänk
Medlem

CPU kylaren som följer me funkar fint om du inte ska överklocka. Dominator lådan duger fint, men chassi är ju alltid smak-val.
Du behöver inte Dominator minnena med kylflänsar, inte ens vid överklockning. Har lagt till en SSD disk för Systemet, alltså windows, program och spel. och en 1TB ny Samsung F2.
Köp inte en raptor!
Vill du verkligen ha ut transfer prestanda så raida 2 stycken Samsung F2 eller Western Digital 640GB Black. Spara sedan bilderna på raiden och kör applikationen från SSD.

Permalänk
Medlem

Tack för svar ..SSD verkar inte dumt, jag ändrade till detta ...

Jag tyckte det var onödigt med sås stor SSD disk för de pengarna + att den jag valde har nästan dubbelt så snabb skrivhastighet.

Att jag vill ha detta chassi är nog mest för att det verkar rymligt och jag har minst 2 HHD S-ATA som jag tänker flytta från denna maskin till den nya + ev lite annat. Jag tror inte att dominator 690 inte fyller de utrymmeskraven utan mest för att det verkar ligga lite mer kvalitet på konstruktionen i slutändan på HAF 932.

Annars är jag tacksam för alla svar och detta verkar bli det slutgiltiga paketet som det känns just nu.

Permalänk

Men 30gb får du bara plats med Windows på. Vill du inte att programmen/spelen ska ladda fortare? Tror knappast att den SSD:n är bättre än Intel X25!

Permalänk
Medlem

för mig som inte är riktigt hardcore spelare så nöjer jag mig med att få Windows på den disken. Men visst vore det kul med en större

OCZ
Läshastighet (max) 200MB/s Skrivhastighet (max) 160MB/s
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/30gb-2-5--ssd-ocz-s-ata-vertex/4303537/

Intel 80Gb
Läshastighet (max) 250MB/s Skrivhastighet (max) 70MB/s
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ssd-intel--x25-m-g2-sata/4301291/

kan vara typofel på deras sida , men detta är vad det står

Permalänk
Medlem

Inte funderat på Antec P183? När du ändå är uppe i dom priserna.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

för att spara 50 kr kanske byta till
https://www.inet.se/datorkomponenter/cd-dvd/samsung-sh-s223b-...
Antar du inte behöver en vit och en grå front till svart chassi?

Visa signatur

Fractal Design Tesla 650W 80+ > Asus P8Z77-I Deluxe > BitFenix Prodigy (Vit) > Intel Core i7 2700K > Crucial 16GB 1600MHz > Scythe Mugen III > Gigabyte GTX 660 > 640GB WDB > 120GB OCZ Agility 3

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av clean
för mig som inte är riktigt hardcore spelare så nöjer jag mig med att få Windows på den disken. Men visst vore det kul med en större

OCZ
Läshastighet (max) 200MB/s Skrivhastighet (max) 160MB/s
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/30gb-2-5--ssd-ocz-s-ata-vertex/4303537/

Intel 80Gb
Läshastighet (max) 250MB/s Skrivhastighet (max) 70MB/s
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/80gb-2-5--ssd-intel--x25-m-g2-sata/4301291/

kan vara typofel på deras sida , men detta är vad det står

Jag skulle definitivt gå på intel disken. 700 spänn dyrare men du får 80Gb samt en mycke snabbare disk i alla tester. Intel disken är också en ny förbättrad version G2 som släpptes i dagarna.

En SSD väljer man för snabbare läs av filer oftast operativsystem filer samt registry för att öka speed. Skriv hastigheten är mycke lägre prioriterad.

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk
Medlem
Citat:

Dahle86 för att spara 50 kr kanske byta till
https://www.inet.se/datorkomponente...-svart/7104156/
Antar du inte behöver en vit och en grå front till svart chassi?

helt rätt varför gå retail i onödan.. Jag har justerat detta och bytt till din rekommenderade produkt, tack.

Citat:

Whinston Jag skulle definitivt gå på intel disken. 700 spänn dyrare men du får 80Gb samt en mycke snabbare disk i alla tester. Intel disken är också en ny förbättrad version G2 som släpptes i dagarna.

En SSD väljer man för snabbare läs av filer oftast operativsystem filer samt registry för att öka speed. Skriv hastigheten är mycke lägre prioriterad.

också helt rätt men nu fick jag justera valet av moderkort därför att det jag hade valt inte stödjer SLI. Ursprungligen satte jag ihop detta paket på http://www.b-ray.se/ där skriver de att detta kort har stöd för SLI vilket det INTE har. dvs: Asus P6T SE ASUS P6T SE @ B-Ray.se mycket irriterande att de bara kastat in information som är generell för de flesta korten.

Det jag fick göra var att hoppa upp ett snäpp till ASUS P6T Deluxe V2 Asus P6T (deluxe V2 ) @Inet

Lite klantigt att inte dubbelkolla kanske men men jag valde då att kort & gott hålla mig till budgeten och därför stanna på den mindre SSD disken.

puh* en mindre novell

så....läs för sjutton gubbar alltid på tilllverkarnas hemsidor och öppna gärna manualer som går att ladda hem på delar som moderkort, lita inte alltid på vad ÅF har för texter på produkten i en webbshop. även om du skulle få byta kortet så blir det massa extra trassel och vem vill vänta en vecka till