Permalänk

Kylnings tips

Hej jag har införskattat mig nytt system i min lianli pc-60 låga

i7 920 @4ghz 12 gb ram 60gb ssd ati 4870.
noctua nh-u12 kylning på cpu

cpu 60 grader idle
graffe 80 grader idle
40 grader i lådan

körde med detta ett par veckor och sedan så var jag nere och städade källaren och hittade 2 skärmar

så jag köpte ett till ati 4870 och bytte samtidigt alla fläktar i datorn till nictua nf-r8 för att få ner tempen och få den tystare.

har en fläkt som är riktad uppåt, den låter som fan, är de inte byggda för att kunna sitta så?

tempraturerna år i stort sätt oförändrade ock ja alla fläktar går på full spead, utom de på grafikkorten som står på standard 50% tror jag.

har inte provat några temps någon längre tid under load skiten brinner nog upp då.

Vad göra?

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk

Kan du visa en bild på hur fläktarna sitter eller göra en enkel skiss i t.ex. paint?
Alltså en bild på hur fläktarna sitter och vilket håll luften skickas åt.

Permalänk
Avstängd

klocka ner/dra ner volten tills den slutar koka eller fixa bättre kylning. det var väl inte så svårt eller hur ?

Visa signatur

Der Steppenwolf

Permalänk
Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Inaktiv

60 grader idle? Vad får du i LinX då?

Du behöver seriöst se över kylningen samt komponenter och överklockning i ditt system. Varför behöver du 4GHz? Finns mig veterligen ingen större vits att gå över 3,2GHz, speciellt om inte kylningen håller för det.

Permalänk

grejen är den att det är ingen störrw skillnad på tempen om den är klockad eller inte

samma temp idle iaf

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ante_Bonge
grejen är den att det är ingen störrw skillnad på tempen om den är klockad eller inte

samma temp idle iaf

Nej nu har du fel. i7 är något av det varmaste i CPU-väg du kan stoppa in i din dator. 130W TDP, ännu högre IRL och sen klockas den dessutom. Nog är det en jävla skillnad i temperatur oklockat som 50% OC som just 4GHz är på en i7 920.

Kör du igång LinX eller något annat som kan pressa alla åtta trådar i din CPU effektivt kommer förmodligen en av två saker hända, ett, datorn BSOD'ar så det stänker. Två, systemet kommer throttlas ner i 12xBCLK såvida du inte stängt av funktionerna och då kommer du ligga på över 100 grader troligen.

Permalänk

nu har jag klockat ner den till 3,6 ghz och gafikkortets minnes klock från 950 til 900

även bytt temp prog.

tror de gamla viade fel.

nu har jag 45-50 grader idle på prollen och 55-60 på grafikkorten

är detta fortfarande för högt?

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ante_Bonge
nu har jag klockat ner den till 3,6 ghz och gafikkortets minnes klock från 950 til 900

även bytt temp prog.

tror de gamla viade fel.

nu har jag 45-50 grader idle på prollen och 55-60 på grafikkorten

är detta fortfarande för högt?

Load-temps i LinX eller liknande? Idletemps kvittar då det är vid belastning som du dels ser hur varm CPU blir samt betydligt lättare märker av instabilitet.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ante_Bonge
nu har jag klockat ner den till 3,6 ghz och gafikkortets minnes klock från 950 til 900

även bytt temp prog.

tror de gamla viade fel.

nu har jag 45-50 grader idle på prollen och 55-60 på grafikkorten

är detta fortfarande för högt?

Det är normalt, men följde det inte med motstånd till fläktarna?

I såna fall kan du använda dem för att sänka varvtalet på fläktarna som låter. Sitter fläktarna fast med gummi-plupparna eller skruvar?

Permalänk

prime 95 efter 5 min, verkar inte gå högre än 79-80 grader med realtemp 3.0

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
Load-temps i LinX eller liknande? Idletemps kvittar då det är vid belastning som du dels ser hur varm CPU blir samt betydligt lättare märker av instabilitet.

anders.149 frågar om Load temp vilket jag även söker....

Visa signatur

Intel I7 8700k |Asus Z370-Prime A | Ballistix Elite | GTX 1080 |Samsung SSD | HX1000 |
980x
531 920
"If it aint broke.....Fix it untill it is"

Permalänk

jo det följde med motstånd satt fast alla fläktar med gummiploppar utom en övre då jag inte kom åt riktigt och drog sönder en plopp så den sitter skruvad, har doch funderingar på att sätta ett motstånd på den fläkten.

Visa signatur

[Lian-Li PC60][asus delux v2][Intel i7 920][Corsair 12gb][2* XFX 4870][ocz 60 gb ssd]

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ante_Bonge
jo det följde med motstånd satt fast alla fläktar med gummiploppar utom en övre då jag inte kom åt riktigt och drog sönder en plopp så den sitter skruvad, har doch funderingar på att sätta ett motstånd på den fläkten.

Gör det (kanske även två - om den låter fortfarande) och det fungerar bra med 3 gummi-pluppar. Då lär det vibrera mindre.
Brassa in plupparna i olivolja (eller liknande) så ska du se på fan!:)