Permalänk

VDSL2-Point to Point Modem

Är på jakt efter en lösning över 4ledad rj11 kabel +har tittat på P871M Zyxel P871M VDSL2-Point to Point Modem men alla verkar var slut. Har någon någon annan lösning alltså point 2 point 250-300m.

Visa signatur
Permalänk

Tror du får lov att förtydliga lite.. Vad är det exakt du ska göra? Har du 300 meter till dsl avlämningspunkt eller har du två st egna saker som du ska koppla ihop över 300 meters avstånd?

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk

har en router som sedan ska ge data över en ca 300m 4ledad kabel med rj 11 anslutningar....har tidigare kört med 2st zyxel prestige 841c och det har fungerat kanon men dom finns inte längre och zyxel p-871m är slut överallt så jag söker alternativ.

Visa signatur
Permalänk

Ok, aldrig hört talas om den tidigare och dsl och point-to-point låter lite motsägelsefullt för mig. Menmen, isånnafall gissar jag att du kan köra på det om du kört en liknande variant tidigare. Själv hade jag satsat på ethernet av något slag, fiber eller någon förstärkning på en koppar

Visa signatur

Det är tufft att ha anmärkningar

Permalänk
Medlem

Kolla en liten bit ner på sidan: http://www.direkttronik.se/prod/prod.asp?ProdId=05
ED3101-X ifrån EtherWAN kan nog vara något för dig. Se databladet http://www.direkttronik.se/prod/pdf/i22-1109.pdf

Visa signatur

Grundregel för felsökning: Bryt och begränsa.

Permalänk
Medlem

För att vara lite av en nyfiken-i-en-strut, får man fråga vad du använder detta i för miljö? Nätverk till en avlägsen byggnad på gården eller?
Jag undrar lite då det intresserar mig hur folk drar sina nät hemmavid.

Visa signatur

[Arrogance]-[5800X+6900XT]-[Win10]

Permalänk

ja det är en gammal kabel som går mellan två st hus......orkar inte dra nytt så, därför kör jag med det.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Skulle antagligen bli billigare, snabbare och driftsäkrare om du grävde ner fiber mellan husen och sen anslöt en mediakonverter till ditt lokala nätverk i båda ändarna.

Permalänk
Medlem
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kim_a
Skulle antagligen bli billigare, snabbare och driftsäkrare om du grävde ner fiber mellan husen och sen anslöt en mediakonverter till ditt lokala nätverk i båda ändarna.

Bara fiberkonverterarna skulle gå på runt 6-7K, sen fiber ligger i runda slängar ~300kr/meter.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gunvald Larsson
Bara fiberkonverterarna skulle gå på runt 6-7K, sen fiber ligger i runda slängar ~300kr/meter.

Mycket möjligt att det skulle kosta så mycket om man köpte grejorna för professionellt bruk, som exempelvis för användning inom en internetoperatör.

Däremot om man endast ska ha det privat så kan man komma mycket billigare undan.
Så här skapade jag min 200meters fiberlänk mellan två hus.
Köpte 1 par mediakonvertrar från kina, stödjer max 100mbit, multimode fiber. Dessa kostade totalt 600kr inkl moms, tull, frakt.
Kontaktade en lokal elinstallationsfirma om hur mycket 200meter multimode fiber inkl. kontaktering skulle kosta och fick ett pris på 3000kr om jag grävde ner och drog in kabeln i husen själv.
Så allt kostade totalt 3600kr exkl. allt slit med att gräva ner skiten genom en skog full med rötter.

I framtiden när 1gbit och 10gbit mediakonvertrar är billigare så blir det nog att uppgradera sig, men än så länge räcker 100mbit bra.