Permalänk
Medlem

Allmäna frågor ang temp på I7

Hej!

Vet att det finns många liknande trådar, men inga med så extrema siffror som jag...Typ.

Har aldrig förut testat att oc, och vågade inte ge mig in i bios, utan sitter och leker lite med asus turboV (för p6t delux) i windows. Efter att ha läst lite har jag tankat Prime95, coretemp och CPU-Z.

Det räckte med att dra upp BCLK ca 154 för att komma upp i 3.1-3.2 ghz under load. Men då hände det grejor. Tempen for upp till över 100 grader på samtliga kärnor, så jag stoppade givetvis testet, och tänkte att kylarn är för klen. Återställde BCLK till 134, standard, och körde testet igen. Till min förbryllelse drog tempen ändå upp till över 100C!

Så, enligt mig kan det bero på ett av följande alternativ, och jag hoppas ni kan ge mig svar på vilket;

1. Prossesorkylaren är så satans dålig att den förkortar längden på processorn pga den höga temperaturen, trots fabriksinställningar.

2. Prime95s tortyrtest är så satans krävande att en isbjörn hade börjat svettas

3. Jag har missat ngt i TurboV som skapar dessa höga temperaturer

4. Jag har missat allt och borde köpa en p4 2.8ghz och spela schack.

Om det är (vilket jag hoppas) nr 2 som stämmer borde det ju innebära att jag kan köra med 154 bclk, eftersom processorn sällan hamnar i sån load, och tempskillnaden var så liten. Eller ska jag köpa ny kylare.

Ursäkta för lång post, tar upp mkt av er dyrbara tid, men hoppas ändå ni kan hjälpa mig:)

Permalänk
Medlem

1. Vilken kylare har du?

2. Vilka volter har du och övriga inställningar.

3. Bios! Mjukvara är inte det bästa att leka med.

De flesta d0 modellerna har inga problem att nå 3,8ghz på mindre än 1.30vcore och kan säkert ha betydligt lägre volt. Med ok temps. Därimot är uppåt 80c och lite till ganska vanligt bland luftkylare.

Permalänk
Medlem

Allt annat än bclk är standard, så vcore ligger på endast 1.12. Kylaren är standadrden, som följer med processorn. Bios är läskigt:P

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vbal
Allt annat än bclk är standard, så vcore ligger på endast 1.12. Kylaren är standadrden, som följer med processorn. Bios är läskigt:P

Något är knas. Antingen är kylaren inte monterad ordentligt eller så gör inte din mjukvara det du tror med dina inställningar. BIOS är inte läskigt. Hoppa in i bios och ändra din bclk där till stock eller 150 eller så och kör prime igen så du verkligen vet vad som är inställt. Ha cpu-z igång samtidigt som prime så du ser vilken spänning som ligger på processorn när den belastas. Känns helt orimligt med 100 grader vid 133 bclk, även med HT. Vad har du för chassi? Hjälper det att ta loss sidan på det när du kör?

Edit: Och nr 2 är det inte tyvärr, jag har 75 grader efter en halvtimme i Prime vid 4,0 ghz. Visserligen med annan kylare och HT av då.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vbal
Kylaren är som följer med processorn. Bios är läskigt:P

Standardkylaren är ingen höjdare att klocka med. Men det går ju lite.
Dina temperaturer indikerar felaktigt monterad kylare.

Angående BIOS, Swec har en schyst guide. Läs den.
http://sweclockers.com/articles_show.php?id=6161&page=4

Permalänk
Medlem

Ok, lite mer kött på benen nu iaf. Tack för hjälp. Kylaren sitter som den ska, ganska "fool proof" anordning, men det kan inte vara kylpastan som är riktigt kass då? Bara funderar, verkar ju lite konstigt. 332085 har ett Antec Nine Hundred, och tycker i övrigt det kyler bra, grafikort och så.. Ska testa lite i BIOS, verkligen en über guide, är så osäker bar, men gör små ändringar i taget!

Ser också att det är rätt mkt damm i kylaren. Det lär väll stoppa luftflödet en del va? Får nog investera i en "dust off". Hur mkt stoppar damm i flänsen?

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vbal
Hej!

Vet att det finns många liknande trådar, men inga med så extrema siffror som jag...Typ.

Har aldrig förut testat att oc, och vågade inte ge mig in i bios, utan sitter och leker lite med asus turboV (för p6t delux) i windows. Efter att ha läst lite har jag tankat Prime95, coretemp och CPU-Z.

Det räckte med att dra upp BCLK ca 154 för att komma upp i 3.1-3.2 ghz under load. Men då hände det grejor. Tempen for upp till över 100 grader på samtliga kärnor, så jag stoppade givetvis testet, och tänkte att kylarn är för klen. Återställde BCLK till 134, standard, och körde testet igen. Till min förbryllelse drog tempen ändå upp till över 100C!

Så, enligt mig kan det bero på ett av följande alternativ, och jag hoppas ni kan ge mig svar på vilket;

1. Prossesorkylaren är så satans dålig att den förkortar längden på processorn pga den höga temperaturen, trots fabriksinställningar.

2. Prime95s tortyrtest är så satans krävande att en isbjörn hade börjat svettas

3. Jag har missat ngt i TurboV som skapar dessa höga temperaturer

4. Jag har missat allt och borde köpa en p4 2.8ghz och spela schack.

Om det är (vilket jag hoppas) nr 2 som stämmer borde det ju innebära att jag kan köra med 154 bclk, eftersom processorn sällan hamnar i sån load, och tempskillnaden var så liten. Eller ska jag köpa ny kylare.

Ursäkta för lång post, tar upp mkt av er dyrbara tid, men hoppas ändå ni kan hjälpa mig:)

du måste kolla att din kylare sitter riktigt för inte ens i den klocken översteg jag 95graders sträcket vid 3,3ghz 1,2volt ,med just orginalkylare

en sak till du bör kolla är va din vcore ligger på den ska i stock ligga på 1,2volt o under det (med Vdrops) ligger den på auto så kan den mer en väl springa över 11,2volt vilket är onödigt

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av vbal
Ok, lite mer kött på benen nu iaf. Tack för hjälp. Kylaren sitter som den ska, ganska "fool proof" anordning, men det kan inte vara kylpastan som är riktigt kass då? Bara funderar, verkar ju lite konstigt. 332085 har ett Antec Nine Hundred, och tycker i övrigt det kyler bra, grafikort och så.. Ska testa lite i BIOS, verkligen en über guide, är så osäker bar, men gör små ändringar i taget!

Ser också att det är rätt mkt damm i kylaren. Det lär väll stoppa luftflödet en del va? Får nog investera i en "dust off". Hur mkt stoppar damm i flänsen?

Damm kan nog göra en del. Om du köper dust off från claes ohlsson så tänk på att ha burken upprätt när du sprayar, kommer ut i vätskeform annars. Dunstar direkt och tror inte att den leder ström (?) men det känns lite obehagligt. Annars prova sugrör . Finns en rolig tråd om detta här:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=8...

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario