Permalänk
Medlem

Ljudsystem - tips tack!

Hej!

Ska byta ut mina Logitech z-2300 mot ett "riktigt" ljudsystem och behöver lite hjälp att välja rätt. Jag är ute efter ett stereosystem; antingen 2.0 eller 2.1 för MAX ~3500:- men gärna billigare.

Jag har begränsat med plats runt skrivbordet så golvhögtalare vill jag inte ha.

Satt ihop ett system på fynda som ser ut så här (Paketpris: 3595:-)

Vad tror ni om det? Enda kravet egentligen är att de ska spela bättre än Logitech z-2300

Edit: Gärna en billigare subwoofer! Känns lite onödigt att den ska kosta mer än vad hela mitt system kostar idag. Mitt rum är ~3,5x3,5m så inte allt för kraftig.

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Jag hade inte rekommenderat det du valt, bl.a. så kommer du få en stor glipa i basen. Subwoofern är gjord för att spela de allra lägsta basfrekvenserna, och stativarna kommer inte kunna runda av basen.

Du kan få så mycket bättre för de pengarna, typ denna

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3589

Mycket mer detaljerat ljud, bättre tryck i basen, högre volym.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Medlem

Har så tajt om plats runt skrivbordet (ena kortsidan står emot en vägg) så jag vet inte hur jag ska placera sådana stora högtalare.

Är det schysst bas i de du länkar även utan en separat sub?

Edit: Vad tror ni om Dynavoice Challenger S-6 eller Dynavoice Definition DM-5 och skippa subwoofern?

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Medlem

Jag kan med gott samvete rekommendera DM-5 utan sub. Dock vet jag inte sedan hur mycket bas du vill ha. Vissa är ju basofiler ^^ men vill du ha ut välljud så kör på DM-5. Det är stora monitorer och klarar hela registret utan problem

Visa signatur

Hej jag heter Patrik och jag är eBay-narkoman

Permalänk
Medlem

Tack för svar!

Lyssnar helst på filmmusik (typ Hans Zimmer) där detaljer i musiken är viktigare än basåtergivning, men visst får det gärna dra på lite i de mäktiga partierna. Huvudsaken att det inte låter som en klockradio

Visa signatur

Phenom II X6 1055t @ 3,5GHz
Sleeva.se »

Permalänk
Hjälpsam
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Jag hade inte rekommenderat det du valt, bl.a. så kommer du få en stor glipa i basen. Subwoofern är gjord för att spela de allra lägsta basfrekvenserna, och stativarna kommer inte kunna runda av basen.

Du kan få så mycket bättre för de pengarna, typ denna

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3589

Mycket mer detaljerat ljud, bättre tryck i basen, högre volym.

Jag har visserligen inte hört kombinationen men tycker att det låter konstigt att inte S4 skulle fungera med en subwofer, högtalaren går trots allt ned till 50Hz.
Sätt subens brytfrekvens till 50 Hz och den bör kunna kompletara högtalarna fint.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag har visserligen inte hört kombinationen men tycker att det låter konstigt att inte S4 skulle fungera med en subwofer, högtalaren går trots allt ned till 50Hz.
Sätt subens brytfrekvens till 50 Hz och den bör kunna kompletara högtalarna fint.

De har så små element att de kräver en hel del slaglängd för att avge de lägre frekvenserna, vilket resulterar i distortion. Man borde inte spela så små högtalare långt under 120Hz.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem

Varför inte en helt vanlig stereo o två valfria högtalare?
Det krävs inte mycket av vanliga högtalare för att smälla datorhögtalare på fingrarna.

Ta ett par vanliga högtalare till den förstärkaren du valt.
Har ej än hört ett system gjort för dator som inte kostar som en mindre bil som är värt pengarna. Just subwofer är helt onödigt om du har bra grejer i övrigt.

Visa signatur

CPU: I7 7700k @ 4.6GHz - Noctua NH D15S - Asus ROG Strix Z270F Gaming.
GPU: RTX 3070TI @2 st 120mm cf-v12hp hydro dynamic fläktar. 👍
RAM: 32GB DDR4 3200MHz. HÅRDDISK: 4 st SSD, 2 Mekaniska.
MONITOR:1 Xiaomi MI 34"- 3440x1440 144Hz MONITOR:2 Optix MAG274R 27" 1080p 144Hz MONITOR/Tv:3 LG 47lv355n-ZB 47". Nätagg: Corsair Newton R2 1000W. Allt i ett Cooler Master CM Storm Stryker.

Permalänk

Måste man ha ett bra ljudkort för att lira musik från datan till en M-65 setup som du länka ? Har nämligen spanat in det och blir mer och mer sugen men blir dyrt om man ska behöva lägga ut pengar på ett nytt ljudkort, har nämligen bara det intrigerade. !

Visa signatur

Antec 300, MSI K9A2 Platinum V2, Phenom 9850BE @3,17ghz, OCZ Reaper 2X2GB @1146 Mhz OC, Crossfire HD4870 @790/1100, Seagate Baracuda 500GB.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Jag hade inte rekommenderat det du valt, bl.a. så kommer du få en stor glipa i basen. Subwoofern är gjord för att spela de allra lägsta basfrekvenserna, och stativarna kommer inte kunna runda av basen.

Du kan få så mycket bättre för de pengarna, typ denna

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3589

Mycket mer detaljerat ljud, bättre tryck i basen, högre volym.

Lånar tråden lite
Är själv som tråd skaparen ute efter ett bättre ljud system till datorn. hade tänkt mig något i den stilen. Är det stor skillnad mellan det system och de paketen som går för 1.5k-3k? över 4 tusen svider i plånboken om det inte är någon större skillnad:D

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk

jag har domdära S4-ex o dom låter riktigt bra.. små o snygga helt klart värt sitt pris!

det är mjukt o begagligt ljud i dom, men jag skulle vilja få lite mer mellanregister o top av dom bara.. men det får man knappast för 700kr! annars ser det bra ut för dom pengarna

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av EEKA
Jag hade inte rekommenderat det du valt, bl.a. så kommer du få en stor glipa i basen. Subwoofern är gjord för att spela de allra lägsta basfrekvenserna, och stativarna kommer inte kunna runda av basen.

Du kan få så mycket bättre för de pengarna, typ denna

http://www.fynda.se/index.php?prodid=3589

Mycket mer detaljerat ljud, bättre tryck i basen, högre volym.

du har en viss poäng i dedär, men jag har också ett slutsteg till min bas (liknande den där ställbara på 40-200hz) och det låter inte så illa faktiskt eftersom S4-ex går änna ner till 150hz iaf.

det är mer bas i dom än man tror.. sen är väl skillnaden att min är dubbelspolig 12" på 1000W i en 70 liters låda med reflex så det är extremt tryck i den, men de små fyller ändå ut skillnaden rätt bra..

alltså ett måste om man vill ha fest, kolla på film eller helt enkelt skaka sönder huset

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
du har en viss poäng i dedär, men jag har också ett slutsteg till min bas (liknande den där ställbara på 40-200hz) och det låter inte så illa faktiskt eftersom S4-ex går änna ner till 150hz iaf.

det är mer bas i dom än man tror.. sen är väl skillnaden att min är dubbelspolig 12" på 1000W i en 70 liters låda med reflex så det är extremt tryck i den, men de små fyller ändå ut skillnaden rätt bra..

alltså ett måste om man vill ha fest, kolla på film eller helt enkelt skaka sönder huset

http://sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&threadid=56891...

Om du fattar vinken.

Förresten så är 1000W i en tolvtummare nog mer ett värmeelement än en högtalare.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

varför lägga mer pengar på en sub än på själva förstärkaren?

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheikh Plisken
varför lägga mer pengar på en sub än på själva förstärkaren?

I allmänhet så ger bra högtalare med dålig förstärkare bättre ljud än dåliga högtalare med bra förstärkare. Men det finns ju självklart en balans däri.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk

en stärkare för 1500 låter nog skräp i vilket fall som helst.

Visa signatur

Some a look fi paradise in a physical form, paradise it is a state of mind.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sheikh Plisken
en stärkare för 1500 låter nog skräp i vilket fall som helst.

Det behöver den nog inte göra. Om den är designad för kvalitet över kraft så räcker 1500 nog långt.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
I allmänhet så ger bra högtalare med dålig förstärkare bättre ljud än dåliga högtalare med bra förstärkare. Men det finns ju självklart en balans däri.

självklart, men jag har ju redan fått gratis NAD förstärkare så varför inte lägga lite extra på en bas som kan spela typ 140db? nej men du fattar vad jag menar.

dom där S4-ex går att spela riktigt högt med innan de börjar låta illa, så det är bra grejor.

sen den där länken förstår jag ej? huh

EDIT: det är VÄLDIGT få amplifiers som låter dåligt! jag vill nog säga att alla jag har aldrig någonsin lyssnat på en dålig stereo i hela mitt liv.. om man inte räknar med små mini stereos om ni fattar vilken typ jag menar!

Visa signatur

Dator #1: ASUS P5Q-E - DDR2 4g A-data G-experience 800, Intel E7200 2,53 @ 4,51ghz, ATI HD4850 700mhz = 14400 3dMark 06.
Dator #2: Asus mATX, E5200, Corsair 2gb, Geforce 7600gs = 3200 3dMark 06.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
EDIT: det är VÄLDIGT få amplifiers som låter dåligt! jag vill nog säga att alla jag har aldrig någonsin lyssnat på en dålig stereo i hela mitt liv.. om man inte räknar med små mini stereos om ni fattar vilken typ jag menar!

Då har du nog inte lyssnat på många förstärkare. Jag har tuggat igenom väldigt, väldigt många halvbilliga till halvdyra förstärkare som bara har varit skrot rakt igenom. Det är inte alls ovanligt med rolloff vid 100Hz och permanenta loudness- eller equalizer-inställningar.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gokille08
du har en viss poäng i dedär, men jag har också ett slutsteg till min bas (liknande den där ställbara på 40-200hz) och det låter inte så illa faktiskt eftersom S4-ex går änna ner till 150hz iaf.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Jag har visserligen inte hört kombinationen men tycker att det låter konstigt att inte S4 skulle fungera med en subwofer, högtalaren går trots allt ned till 50Hz.
Sätt subens brytfrekvens till 50 Hz och den bör kunna kompletara högtalarna fint.

Självklart hade S4-högtalarna spelat välljud även i basen, men ljudtrycket hade inte kunnat möta upp subwooferns. Det blir lite som en ketchup-effekt och det låter inte särskilt HiFi när ljudkaraktären påminner om ljudet från de flesta datorhögtalare med subwoofer.

Hade S4-högtalaren klarat av att spela ner till 30Hz-sträcket hade den inte alls behövt leverera högre ljudtryck för det. Tänk PA-högtalare, mid-basen är det som levererar det sjuka trycket, men den hade brunnit upp på frekvenser under ~25Hz.

Ratatosk, att ställa in suben på så lågt som 50Hz hade varit dumt. Subwoofern ska möta upp högtalarna, olika mycket, för att det ska integreras i ljudet så bra som möjligt. Kurvan för ljudtrycket från S4 högtalaren hade rasat fort vid 50Hz sträcket, och subwoofern hade lätt kunnat ligga på dubbla amplituden vid samma frekvens. Det blir en hemsk övergång

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)

Permalänk
Hjälpsam

Så har jag gjort med mina gamla QLN som går ned till 60Hz och en Audio pro sub, om det börjar låta för mycket från suben har den alldeles för hög volym, det skall låta nästan som utan sub när du har sub, basen skall bli djupare inte högre.
Som det är nu fixar suben ljudet mellan 60Hz och nedåt, inget annat.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Freezer7Pro
Då har du nog inte lyssnat på många förstärkare. Jag har tuggat igenom väldigt, väldigt många halvbilliga till halvdyra förstärkare som bara har varit skrot rakt igenom. Det är inte alls ovanligt med rolloff vid 100Hz och permanenta loudness- eller equalizer-inställningar.

Det du skriver känns verkligen främmande. I princip alla moderna klass AB förstärkare som säljs för hifi-bruk har en frekvensgång som är inom +-1db 20Hz-20kHz i en resistiv last.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av brimstone
Det du skriver känns verkligen främmande. I princip alla moderna klass AB förstärkare som säljs för hifi-bruk har en frekvensgång som är inom +-1db 20Hz-20kHz i en resistiv last.

Ja, de flesta förstärkare presterar helt okej, men det finns också väldigt många som inte gör det. De flesta halvbilliga systemen från 80-90-talet brukar bara prestera dåligt, detta inkluderar grundläggande komponentsystem. I dagens läge, med chipförstärkare och sådana i klass D, så är skillnaderna mindre, men det finns fortfarande rötägg.

Visa signatur

Luxman!
Senast redigerad av Freezer7Pro, 2009-07-15 klockan 19:32

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
Så har jag gjort med mina gamla QLN som går ned till 60Hz och en Audio pro sub, om det börjar låta för mycket från suben har den alldeles för hög volym, det skall låta nästan som utan sub när du har sub, basen skall bli djupare inte högre.
Som det är nu fixar suben ljudet mellan 60Hz och nedåt, inget annat.

Du beskriver egentligen problemet där, subwoofern ska helst integreras utan att det ska behöva låta högre. Eftersom S-4-högtalarna skulle beskrivas som "klen" i basen jämfört mot en subwoofer eller ett par golvare så brister det.

Att du har satt delningsfrekvensen på 60Hz kanske passar dina högtalare (QLN har många golvare/stativare av olika kaliber), men generellt sett är det en ganska låg gräns. Hade TS kört med hans förslag på system och ställt in den på 50Hz hade det inte blivit så bra som det skulle kunna låta, garanterat.

Tycker TS fortfarande ska satsa på mitt förslag

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Soulnut
Lyssnar helst på filmmusik (typ Hans Zimmer) där detaljer i musiken är viktigare än basåtergivning, men visst får det gärna dra på lite i de mäktiga partierna.

M-65orna klarar absolut av att leverera bra ljudtryck med 4 x 6.5" basar tillsammans med den förstärkaren. Kommer faktiskt att kunna låta högre, men även kunna lira bättre än en R-8 subwoofer. Sedan får du även bättre diskanter och mellanregister jämfört mot S-5orna. Tro inte att jag har nåt emot Dynavoice, jag äger själv deras Definition SW-10 bas.

Visa signatur

FT02B | Z68 Extreme7 | 2600K @ 4.6GHz + 212 Evo | HD7950 | 16GB 1866Mhz CL9 | SP-SS750M
Naos 7000, M65, 5K, MX518 | TK Blue + Rapid Black
Vaio Pro 13" (Mint) | Elitebook 2540p (Arch)