Permalänk
Medlem

Fläktar i hemmabygget

Tjenare.

Jag håller på att planera för ett mindre projekt, nämnligen att bygga in en gammal laptop i en ställning för att senare montera denna på väggen, och använda som stationär surfdator. (Skärmen har separerats från laptopen)

I alla fall. I denna ställning har jag då tänkt mig montera in chassifläktar, för att ge min stackars laptop en kylande bris.

Men eftersom att jag inte skall använda mig av ett vanligt moderkort, hur skall jag få igång fläktarna? Jag har ett gammalt nätagg på 300W som jag skulle kunna bygga in och använda.

Kan en fläktkontroller sköta saken därefter?
t.ex denna? http://www.webhallen.com/prod.php?id=30881

Tack på förhand,

ToKu

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk

Finns väll någon 12V källa på kretskortet som du löder fast fläkten på kanske?

Permalänk
Medlem

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?threadid=7128...

Där finns en guide till hur du startar nätagget utan att koppla det till moderkortet. Det är ju till för felsökning, men du kan säkerligen göra någon form av on/off switch som sedan startar/stänger av det åt dig

Hoppas det hjälpte lite grann.

Permalänk
Medlem

Otroligt ineffektivt att driva endast en fläkt med ett helt nätagg. Ta ström från datorn. Om transformatorn ger för hög spänning så använd ett motstånd. Annars så finns det garanterar 12 volt någon stans på moderkortet du kan använda dig av

EDIT: använd dig av en liten transformator och en strömbrytare om du inte vill använda dig av datorns adapter, tänk mobilladdare.

Visa signatur

Det som flöt iland senast.

Permalänk
Medlem

Precis som SmOOthy säger, tänk typ mobilladdare. Har sett på många loppisar att de har typ en korg full med små strömadaptrar mellan typ 5 och 20v. En fläkt drar väl inte mer än 0,30 ampere och många adaptrar ligger på 0.8 och uppåt.

Visa signatur

Desktop|i5 3570k(@4,4GHz)|Asus P8Z77-V|AMD 6950|12GB RAM|Crucial BX500 480GB|Manjaro|
Laptop|Lenovo T440s|i7|8GB RAM|Debian Jessie|
Server|Fujitsu Primergy TX1310|G1820|8GB RAM|15TB|Unraid|
Ring, lånad mail

Permalänk

kan man inte använda usb från datorn?

Visa signatur

Laptop #1 ASUS X75VC Laptop #2 Packard Bell EasyNote LJ61
photobucket (mina bilder, har en bild jag lagt upp 404 så kan den finnas här) hemsida

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kinnunen4321
kan man inte använda usb från datorn?

USB har ju bara 5V och 100mA (innan den har skakat hand med den anslutna enheten då tillåts 500mA ut)

Och fläktarna behöver 12V så det är mer eller mindre uteslutet.

Skulle iof gå med en spännings omvandlare från 5 till 12 men detta är bara onödigt/krångligt.

Bättre att räkna ut vilket motstånd du behöver:

Ta och mät upp hur mycket ström fläkten/fläktarna drar vid 12V dc...

fläkt 12V 0.12A (riktiga uppmätta värde 0.07A) sökes "R" (resistansen)

R=U/I= 171ohm (resistans på fläkt vid 12V)

R=U/I= 271ohm (resistans på fläkt vid 19V)

271-171 = 100 närmaste mostånd i E12 serien 100ohm 1/2W
(man går alltid upp till närmaste moståndsvärde dvs avrundar uppåt)

förlusteffekt i mostståndet:

7V 0.07A

P=U*I => 0.49W så ett 1/2W mostånd blir fint

(men man kan även sätta 2st 220ohms (blir 110 ohm parallelt) (1/4w) parallelt ist för 100ohm (1/2w) då kan man använda 1/4W motstånd)

Visa signatur

Chassi: Adtronics 7890A (modifierat) || Moderkort: Asus m5a99x-evo || Cpu: Amd PhenomII 1100T || Ram: 32GB ddr3 1600mhz || Gfx: Hd5850 || Hdd: Vertex3 120gb Lagring: 1x3TB 3x2TB 2x1TB mm || Nätagg: Corsair AX850

Permalänk
Medlem

Tack för er hjälp! Det var mkt givande att höra era åsikter.
Jag är nu klar med projektet och allt fungerar fint.
(Kanske lägger upp en bygglogg på det senare)

mvh
ToKu

Visa signatur

#1 Workstation/Spel: AMD Ryzen 1700 | Asus B350 Prime | 16GB DDR4| MSI GTX 1080 Gaming X | Intel 500gb m2 SSD | FSP Aurum 750W 80+ Gold | Windows 10 x64 |

Permalänk
Medlem

Jag köpte en trafor på Clas olsson som ger 12V max 1A(tror jag) med 5 "utgångar" som passar till 2-pinnars fläktkontakter. Jag hittar inte artikelnumret nu. Den fanns på lampavdelningen, den är till infällbara spotlights.

Jag köpte den till ett projekt som ska kyla min tv-bänk som blir vansinnigt varm.

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hagis2k
USB har ju bara 5V och 100mA (innan den har skakat hand med den anslutna enheten då tillåts 500mA ut)

Och fläktarna behöver 12V så det är mer eller mindre uteslutet.

Skulle iof gå med en spännings omvandlare från 5 till 12 men detta är bara onödigt/krångligt.

Bättre att räkna ut vilket motstånd du behöver:

Ta och mät upp hur mycket ström fläkten/fläktarna drar vid 12V dc...

fläkt 12V 0.12A (riktiga uppmätta värde 0.07A) sökes "R" (resistansen)

R=U/I= 171ohm (resistans på fläkt vid 12V)

R=U/I= 271ohm (resistans på fläkt vid 19V)

271-171 = 100 närmaste mostånd i E12 serien 100ohm 1/2W
(man går alltid upp till närmaste moståndsvärde dvs avrundar uppåt)

förlusteffekt i mostståndet:

7V 0.07A

P=U*I => 0.49W så ett 1/2W mostånd blir fint

(men man kan även sätta 2st 220ohms (blir 110 ohm parallelt) (1/4w) parallelt ist för 100ohm (1/2w) då kan man använda 1/4W motstånd)

Jag har utan problem drivit en standard gammal 12 volts 80mm nätaggs fläkt från ett 10 år gammalt nätagg, tejpade ihop kablarna från fläktenmed sladdarna i en usb sladd, gick perfekt!

går dock inte så fort, men därmed tyst!

Så jag tycker det är något att iaf testa!