Permalänk

Raid frågor.

Hej hej, jag har lite frågor ang. raid.

Om man ska köra raid 0, hur stor roll spelar det om diskarna är olika stora?
jag har 2 tb & 640 gb, och vill nämligen raida dom till en enhet.

Och alla pratar ju om att raid 0 är osäkert, men hur stor risk är det att en disk krashar?

Och om man måste ha likadana diskar, ska det vara exakt likadana eller bara samma storlek?

Och sen läste jag en raid guide lite snabbt, förstod inte så mycket.
Men om måste man formatera om diskarna om man ska raida?

Permalänk
Hedersmedlem

Om du blandar storlekar kommer det bli den minsta storleken*antalet diskar.

Så I ditt exempel skulle det bli 2X 640GB.

Permalänk
Medlem

I all form av raid adopteras alltid de sämsta egenskaperna av de inblandade skivorna. Dvs, minsta storleken, längsta access tiden, sämsta överföringshastigheten osv.

Om det krävs samma sorters diskar är upp till din kontroller. Endel är mera kinkiga än andra.

Jo man måste formatera om efter att man lagt upp i raid, eller datan på diskarna går oberoende inte att läsa.

Tidigare när jag körde med raid0 utgick jag ifrån att jag köpte två lite mindre och satt dem i raid0, alternativet för mig skulle ha varit en enda större disk. Så oberoende om en disk skulle ha kraschat skulle det i båda mina val lett till samma sak, all data förlorad (därför skall man ha backup.) Men till fördel för raid0 hade att jag skulle tillfälligt medan jag inväntar en garantiskiva kunna sätta upp datorn igen på den fungerande av hårdskivorna, vilket inte riktigt är möjligt om man bara har en skiva.