Dell 2209WA (IPS-panel) Köpvärd ? Ge mig råd.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte ifall det är för att jag är antiSamsung, men i mina ögon är Dellen fortfarande det självklara valet, speciellt med studentrabatt. Men Samsung verkar ha lyckats gjort en bra skärm för en gångs skull. IPS-Glow är ju inte så kul, men resten verkade bra.

Samsungen är en 23,5tums antar jag?

Permalänk

Jo eller hur, Samsungen tappar ju rejält när det gäller färgerna. Riktigt blek på bild 2, tycker inte Dellen har tappat nåt där.
Nej den är 23 tum jämnt tror jag. 1920*1080.
http://www.webhallen.com/prod.php?id=99161
När jag tittade senast på Webhallen hade deras leverantör rätt många i lager, nu var det heltomt i alla butiker.
Aja, enda anledningen att köpa Samsungen är ju om man prioriterar svärtan högt och kanske att man gillar utseendet mer. Den lär närma sig Dellens pris så småningom dock, på Prisjakt tar de svenska butikerna 3600-4000, tyska butiker 2600-3000....

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Avstängd

Jag beställde en Dell 2209WA idag från Dustin.

Har alldrig ens tittat på en IPS skärm förut. Ska användas till 95% gaming.
Kommer jag bli nöjd?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Jag vet inte ifall det är för att jag är antiSamsung, men i mina ögon är Dellen fortfarande det självklara valet, speciellt med studentrabatt. Men Samsung verkar ha lyckats gjort en bra skärm för en gångs skull. IPS-Glow är ju inte så kul, men resten verkade bra.

Samsungen är en 23,5tums antar jag?

Frågan är inputlag eller informationsförlust i svarta områden rakt framifrån, om de är lösta eller ej. *VA-baserat har jag inget mot förutom de 2 nämnda sakerna.

Däremot verkar C-PVA-skärmens vinklar lida lite.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Jag beställde en Dell 2209WA idag från Dustin.

Har alldrig ens tittat på en IPS skärm förut. Ska användas till 95% gaming.
Kommer jag bli nöjd?

Ja, blir du inte det så pilla lite med DVI och HZ, blir du inte nöjd efter det så är det nog dags för en crt.

Permalänk
Medlem

Någon som har lirat PS3 på den här skärmen? Om jag har förstått det hela rätt så stöder inte PS3:an "datorupplösningar" som 1680x1050, vilket innebär att man får spela i 720p - korrekt? Dessutom är skärmen 16:10 - hur fungerar det när spel och filmer är i 16:9? Dras bilden ut vertikalt? Hur illa ser det ut?

EDIT: Video från DVD-/Bluray-spelare verkar inte fungera speciellt bra i alla fall: http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-dell-2209wa...

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Någon som har lirat PS3 på den här skärmen? Om jag har förstått det hela rätt så stöder inte PS3:an "datorupplösningar" som 1680x1050, vilket innebär att man får spela i 720p - korrekt? Dessutom är skärmen 16:10 - hur fungerar det när spel och filmer är i 16:9? Dras bilden ut vertikalt? Hur illa ser det ut?

EDIT: Video från DVD-/Bluray-spelare verkar inte fungera speciellt bra i alla fall: http://www.prad.de/en/monitore/review/2009/review-dell-2209wa...

Vanliga filmer är aldrig i 16:9, nyare tv-serier och tv-program däremot.
Det är bara att titta på baksidan av fodralet, hur ofta står det 1,78:1 på en film?
Ytterst sällan.

Sen handlar det om där om "external playback with a Blu-ray player ". Har du en spelare i datorn sköts uppspelningen via mjukvara. Aspect ration på materialet kommer inte att förändras om du nu inte av nån outgrundlig anledning ger programmet order om det.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jonte[YoT]
Vanliga filmer är aldrig i 16:9, nyare tv-serier och tv-program däremot.
Det är bara att titta på baksidan av fodralet, hur ofta står det 1,78:1 på en film?
Ytterst sällan.

Ja? Filmen i exemplet är 2.35:1 men den dras ut till 16:10. Det är problemet.

Citat:

Sen handlar det om där om "external playback with a Blu-ray player ". Har du en spelare i datorn sköts uppspelningen via mjukvara. Aspect ration på materialet kommer inte att förändras om du nu inte av nån outgrundlig anledning ger programmet order om det.

Givetvis. Poängen är att jag inte har en dator med BluRay-spelare(och även om den skulle ha haft det saknar den processorkraft nog för att koda av filmerna i 1080p). Köper jag en PS3 kan jag däremot se på BD-filmer genom den istället - men då verkar skärmen få spatt. Vilket gör att den går fetbort för min del. Om samma sak gäller för PS3-spelen(dvs att spelen, som renderas i 16:9 vertikalt dras ut för att passa 16:10) är problemet ännu större. En mycket stor nackdel om man vill koppla in något annat än en dator till sin skärm, med andra ord.

Samsung F2380 verkar alltså vara ett bättre köp för min del.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Hamman
Ja? Filmen i exemplet är 2.35:1 men den dras ut till 16:10. Det är problemet.

Givetvis. Poängen är att jag inte har en dator med BluRay-spelare(och även om den skulle ha haft det saknar den processorkraft nog för att koda av filmerna i 1080p). Köper jag en PS3 kan jag däremot se på BD-filmer genom den istället - men då verkar skärmen få spatt. Vilket gör att den går fetbort för min del. Om samma sak gäller för PS3-spelen(dvs att spelen, som renderas i 16:9 vertikalt dras ut för att passa 16:10) är problemet ännu större. En mycket stor nackdel om man vill koppla in något annat än en dator till sin skärm, med andra ord.

Samsung F2380 verkar alltså vara ett bättre köp för min del.

Men det går utan problem att se på 16:9 på en 16:10 skärm, för fan. Att köpa en sämre skärm för en sådan sak är ju löjligt

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreas89
Men det går utan problem att se på 16:9 på en 16:10 skärm, för fan. Att köpa en sämre skärm för en sådan sak är ju löjligt

Du menar utdraget? Tja blir lite drygt 10% stretch i konsolspelen men är det filmer så blir det ju mycket värre. Jag förstod inte riktigt att det var tvunget att kunna koppla in en PS3a, därav mitt svar.

Det bästa är ju en skärm med dubbla DVI eller DVI+HDMI, tyvärr inte helt vanligt om man ska hålla sig i normala prisklasser och vill undvika TN-skärmar. Att köra datorn via analogt känns lite så där tycker jag, även om det säkert funkar tillfredställande i de allra flesta fall.
Samsungen verkade också bara ha en DVI+VGA. Knivigt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Har precis packat upp min skärm. Riktigt imponerad! Men det kanske beror på att mina gamla skärm var så dålig?

Iaf hör ett svagt surrande/pip. Hörs mer om man lyssnar bakom skärmen. Såg att ett par andra haft samma problem men att deras ljud försvann efter ett tag. Undrar om det är samma ljud som jag upplever?

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Medlem

Skärmen har bara 1050 pixlar på höjden, kan det anses som ett problem eller är det egentligen skit samma att den har lägre upplösning än vissa andra 22" skärmar. De är dock bra mycket dyrare så är det helt enkelt en smäll man får ta med liten budget?

En följdfråga på den sista. Om det det kan anses som "för låg" upplösning. är det mer värt att köpa en 20" skärm för samma pengar?

Sen klarar ett HD 4850 (512mb av att driva skärmen utan allt för stor prestandaförlust. (kör 1280*1024 nu)?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andyp
Har precis packat upp min skärm. Riktigt imponerad! Men det kanske beror på att mina gamla skärm var så dålig?

Iaf hör ett svagt surrande/pip. Hörs mer om man lyssnar bakom skärmen. Såg att ett par andra haft samma problem men att deras ljud försvann efter ett tag. Undrar om det är samma ljud som jag upplever?

Min surrar och har så gjort sen jag fick den, tror inte det blivit mindre. Men det är ytterst lågt, hör det egentligen bara när jag är med huvudet precis ovanför baksidan. Min primära skärm tjuter lite dock, där blev det bättre efter en nån vecka. Tycker du kör ett tag och ser vad som händer, om det nu ens i dagsläget är skäl för en retur.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheben
Skärmen har bara 1050 pixlar på höjden, kan det anses som ett problem eller är det egentligen skit samma att den har lägre upplösning än vissa andra 22" skärmar. De är dock bra mycket dyrare så är det helt enkelt en smäll man får ta med liten budget?

Skärmarna med 1920*1200 och 22/22,5 tum kan räknas på en hand.
Det blir rätt små pixlar. 1680*1050 på 22 tum har dot pitch (pixelstorlek) på 0,282mm. Du skriver att du kör i upplösningen 1280*1024 nu, har du en 19 tums TFT så har den större pixlar (0,294mm). 17 tum TFT, lite mindre, vet inte riktigt. Har du en CRT på 19 tum har den i själva verket bara 18 synlig yta, och då ska bilden vara så långt ut det går.
Gå in på wikipedia och sök på dot pitch så ska du få fram en tabell över hur stora pixlar de olika skärmstorlekarna har.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheben

En följdfråga på den sista. Om det det kan anses som "för låg" upplösning. är det mer värt att köpa en 20" skärm för samma pengar?

Du kan alltid rotera skärmen till pivotläge när du vill det. Är trevligt vid surfande och när man har bilder som är höga på höjden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheben

Sen klarar ett HD 4850 (512mb av att driva skärmen utan allt för stor prestandaförlust. (kör 1280*1024 nu)?

Bara att räkna, det första ger drygt 1,28 miljoner pixlar (1,31M gav räknaren), 1680*1050 ger 1 764 000 pixlar (1 680 000+84 000).
En skillnad på ca 454 000 pixlar, ger 34,5% mer pixlar för 1680.
100/134,5 ~ 0,74 --> 26% prestandaförlust.

Kan nån bekräfta om det sista ledet är rätt eller ej?
Det blir antagligen i alla fall inte riktigt så i verkligheten iom att fler faktorer än själva upplösningen spelar roll för datorn. Men det ger en bra fingervisning.
Sen är olika spel olika krävande, så att besvara din fråga närmare än så känns omöjligt.

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Det kan tillägas att jag använder en ca 7 år gammal CRT skärm så ett byte är verkligen dags. ( När jag mäter med tummstock är ytan typ 16,5 tum) Apropå prestandaförlusten så var det mest en fråga om det kommer bli nödvändigt med att köpa ett till likadant grafikkort eller att helt enkelt byta för en acceptabel prestanda. Detta är med tanke på att jag var snål och köpte 512 mb modellen eftersom jag hade så låg upplösning, mer minne skulle inte göra så stor skillnad vid lägre upplösning fick jag höra. (acceptabel ~"medium" med viss kantutjämning i dagens spel.)

Permalänk
Avstängd

Nu har jag provat min sköna skärm ett tag, ja den var bra!

Riktigt skönt att spela nu. Hur får ni 75 hz på skärmarna? kan det skada skärmen? Blir det mycket bättre med 75 hz i spel?

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Camper
Nu har jag provat min sköna skärm ett tag, ja den var bra!

Riktigt skönt att spela nu. Hur får ni 75 hz på skärmarna? kan det skada skärmen? Blir det mycket bättre med 75 hz i spel?

Inget svar på frågan men... E din skärm HELT tyst? Min låter för mycket (surr-susar) så ska skicka tillbaka den

Visa signatur

Core 2 Duo E6600 2.4 GHz, ASUS P5W Deluxe, 2048 MB DDR2 PC6400, ASUS Geforce 7600 GT SILENT, LG L1980Q (19" TFT 8 ms)

Permalänk
Avstängd

Ja den är helt tyst, tror jag. Jag är mitt uppe i att byta ut alla mina fläktar.
Jo men det hörs ett lätt surr endast om man lägger örat till luftventilerna på baksidan.
Men det måste vara mer än detta för dig?
Jag har inga problem med hörseln f.ö.

Visa signatur

AMD X4 945ee @ 3,8 Ghz | Asus M3N-HT Deluxe | 8GB Corsair PC8500 | SLI: Asus + Gigabyte GTX 275 @ 696Mhz | 1TB+1TB Seagate 7200.12, Samsung F3 | X-Fi XtremeGamer | FD Define R2 | Corsair 750W | Dell 2209WA @ 75Hz | Windows 7 RC | www.minhembio.com/Camper | Datorn som Produktlista

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cheben
Vad är skillnaden på en 2209W
http://www.dustinhome.se/pd_5010203601.aspx?csref=Prisjamfore...

Och en 2209WA, förutom priset?
http://www.dustinhome.se/pd_5010249814.aspx

Med tanke på specifikationerna hos Dustin rörande betraktningsvinkel på 2209W(160/170) så verkar det vara en snikvariant med TN-panel och därmed något helt annat än WA:n. Ninjaaktigt av Dell får man säga.

Permalänk
Medlem

Dell 2209WA /

Hur är kvaliten på skärmen. Läcker det in ljus i hörnen när man ser på film i ett mörkt rum?

Tror ni HP är värd sitt högre pris? (HP LP2275W)

http://www.dustinhome.se/pd_5010172669.aspx?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CBW
Dell 2209WA /

Hur är kvaliten på skärmen. Läcker det in ljus i hörnen när man ser på film i ett mörkt rum?[/url]

Läs tråden förslagsvis så får du svaren.

Men nej, inget ljusläckage.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CBW
Dell 2209WA /

Hur är kvaliten på skärmen. Läcker det in ljus i hörnen när man ser på film i ett mörkt rum?

Tror ni HP är värd sitt högre pris? (HP LP2275W)

http://www.dustinhome.se/pd_5010172669.aspx?

Nej, jag hade garanterat kört på Dellen. Det du syftar på är BLB antar jag?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CBW
Dell 2209WA /

Hur är kvaliten på skärmen. Läcker det in ljus i hörnen när man ser på film i ett mörkt rum?

Tror ni HP är värd sitt högre pris? (HP LP2275W)

http://www.dustinhome.se/pd_5010172669.aspx?

Dellens största problem är just white glow, dvs att svart och annat mörkt får ett ljust skimmer över sig när man ser området från lite vinkel.

Backlightbleed är ett annat fenomen, det varierar mkt från exemplar till exemplar men när det gäller 2209an verkar det inte vara något folk har problem med.

Jag skulle leta fram lite bilder om jag var du, tror faktiskt jag själv postade bilder som visar svart från vinkel på Dellen alldeles nyligen. HPn kan vara värd en tusenlapp extra för just dig, det är svårt att säga.
En fördel om du sitter en bit från skärmen när du tittar på filmer, ju längre bort man är desto mindre blir vinklarna.
Ja det fanns ju bilder på föregående sida såg jag nu. Du har inte sett dessa själv?

Visa signatur

««« »»»

Permalänk
Medlem

Tackar. Har kollat in lite bilder och försökt jämföra.
En del påstår att de har ganska mkt blacklightbl. på sina exemplar- men det är alltid svårt att veta vad de jmfr med.
Jag har en Acer al1923 med pva-panel idag och vill ha ngt minst lika bra iallafall.

Sedan skriver (http://www.digitalversus.com/article-358-4862-88.html) att dell-skärmen är det sista man väljer för att titta på film. (?)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CBW
Sedan skriver (http://www.digitalversus.com/article-358-4862-88.html) att dell-skärmen är det sista man väljer för att titta på film. (?)

Jo, eftersom den skalar upplösning osnyggt, och har ganska dålig svärta/kontrast... Så det är väl inte så konstigt?

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
den skalar upplösning osnyggt

Det är ju helt irrelevant om man använder den som datorskärm eftersom man alltid ska köra skärmen i native upplösning. Det är mjukvaran som skalar bilden när man kollar film via datorn.

Visa signatur

Assembly är ett högnivåspråk.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gramner
Det är ju helt irrelevant om man använder den som datorskärm eftersom man alltid ska köra skärmen i native upplösning. Det är mjukvaran som skalar bilden när man kollar film via datorn.

Good point (borde tänkt på det)

... men svärtan är fortfarande "sådär".

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Roger W
Jo, eftersom den skalar upplösning osnyggt, och har ganska dålig svärta/kontrast... Så det är väl inte så konstigt?

Det verkar stämma som du säger. Vet inte vad de som äger den tycker om att titta på film i ett mörkt rum exempelvis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av CBW
Det verkar stämma som du säger. Vet inte vad de som äger den tycker om att titta på film i ett mörkt rum exempelvis?

Inte så hett, men det funkar.. rätt okej. Skulle lätt välja en PVA-baserad för filmtittande, men inte för övriga saker.

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

jag stör mig lite på det "grain" som finns, men det är väl för att det är matt skärm. jag ska inte dra igång nån diskussion om det, ville bara säga det annars en kanonskärm, spelar spel och ser film.