Samsung SpinPoint F1 Master/Slave

Permalänk
Medlem

Samsung SpinPoint F1 Master/Slave

Hej!

Har en Seagate Barracuda 80 GB sedan tidigare och en Samsung SpinPoint 1 TB. Kopplade in den senare men hittade ingen jumper, Seagate-disken inkopplad på första porten på moderkortet och Samsung-disken på andra (samt optisk enhet på tredje). I BIOS visas dock följande:

IDE Channel 0 Master [(Seagate HDDn)]
IDE Channel 0 Slave [(Optisk)]
IDE Channel 1 Master [(Samsung HDDn)]
IDE Channel 1 Slave [None]

Jag skall ha två OS på Seagate HDDn och använda Samsung HDDn för lagring (filer och webbsidor). Spelar det någon roll om de är Master/Slave och vilken "channel" de står på?

Permalänk
Medlem

I vilken ordning och hur enheterna visas i bios har ingen betydelse.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Hedersmedlem

En sak att komma ihåg är att koppla ur strömkabeln till den disk som du inte skall installera OS:en på, för att slippa konstigheter i framtiden.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jalle64
En sak att komma ihåg är att koppla ur strömkabeln till den disk som du inte skall installera OS:en på, för att slippa konstigheter i framtiden.

Hurså?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Hedersmedlem

Som att startfilerna hamnar på fel disk, med följden att den (datorn) inte startar efter ev fail på den felande disken

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk

Det är verkligen att rekommendera. Jag har fått många skumma systemfel på grund av att os:et vid installation har slängt filer på alla diskar. T.ex. så kom jag inte ut på internet när sata-kontakten till en av mina lagringsdiskar la av. När jag stoppade i den igen med ny fungerande kabel så fungerade allt som vanligt. Mycket störigt och inte särskilt driftsäkert.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]

Permalänk
Medlem

Finns Samsung Spinpoint F1 med IDE (PATA)-anslutning? Annars om det är Sata så har varje disk sin egen kanal så finns inget Master/Slave. Körs Sata-kontrollerns i Legacy IDE Mode kan de visas så ändå dock.

Oavsett det ovan så är de ju båda diskarna på sin egen kanal nu så då ska det fungera bra oavsett vilken typ av anslutning disken har.

Visa signatur

Antec P280 | Corsair RM750x | ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero | Ryzen 9 5900X | G.Skill Trident Z RGB 3200MHz CL14 @3600MHz CL16 2x16GB | ASUS RTX 3080 TUF OC | WD SN850 1TB | Samsung 970 Pro 1TB | Samsung 860 Pro 1TB | Samsung 850 Pro 1TB | Samsung PM863a 3.84TB | Sound Blaster Z | 2x ASUS PG279Q