Val av disk för lagring (intern)

Permalänk
Medlem

Val av disk för lagring (intern)

Hej

Jag har tänkt köra en 80GB SSD som systemdisk. Utöver detta har jag tänkt köpa 4 x 1TB disk för lagring.

Vilka diskar rekommenderar ni för en tyst och stabil burk. Är det vettigt att köra diskarna i någon form av RAID-konfiguration för säkerheten (slippa ta backup) eller är det bättre att köra old school och kopiera de viktigaste sakerna till en av diskarna som backup?

Jag hade tänkt köra Spinpoint F3 men hejdade mig i sista stund för att de kanske är för snabba/högljudda för att lagra bilder och film på?

Shaggy

Permalänk
Medlem

Om jag inte är alldelse ute och cyklar nu så har f3 snabbare filöverföring än WD black, medan den senare har snabbare läs/skriv. Tycker inte att WD black låter så farligt men man är ju olika. Har ju en del att göra med vad man har för låda, hur de är upphängda etc.

Visa signatur

"What doesn't kill you makes you smaller" - Super Mario

Permalänk

Ett tips är väl oavsett att inte köpa alla diskar samtidigt eller av samma fabrikör. Risken är annars att alla diskar fallerar med ganska nära mellanrum, vilket kan vara störigt om du kör med intern backup. Det behöver inte vara så, men risken finns såvitt jag förstått. Det låter inte helt orimligt, om de tillverkas i samma batch.

EDIT: OnT, vill du bara ha tyst lagring så kan det ju vara värt att ta WD:s eller Samsungs green-serie. Inte supersnabb, men de är svala och tysta samtidigt som det finns indikatorer på att ett lägre varvtal gör att disken håller längre (har ingen källa).

Dessutom - Raid är inte backup, det innebär bara redundant datalagring. Risken är därför större för dataförlust än vid separat lagring.

Visa signatur

Dator 1:[Intel Intel Core i5-3570K @3.4GHz ][MSI Z77A-S03][Corsair Vengeance Dual C DDR3 8GB, 1600MHz][ASUS GeForce GTX 670][XFX Black Edition 750W][Samsung 840 Basic][Fractal Design Define XL R2][Eizo S2431W][Dator 2: ThinkPad X220 Tablet][Dator 3: LG G PAD 8.3" 16GB]