8800 Ultra XFX, två år gammalt - tycks ha avlidit!

Permalänk
Medlem

8800 Ultra XFX, två år gammalt - tycks ha avlidit!

Mitt 8800 Ultra XFX tycks ha avlidit, kortet är inköpt för ungefär två år sedan. Osäker på vilken återförsäljare det var, köpte alla datorkomponenter utom grafikkortet från DB och deras kvitto har jag kvar. Allt jag har från grafikkortet är postkvittot från när jag betalade och hämtade ut grafikkortet där.

Symptomen. Datorn har använts ganska lite de senaste månaderna, var relativt varmt i rummet när jag använde den sista gången. Startade upp ett spel, grafiska artefakter dök upp och allting låste sig. När jag sedan startar om datorn så är där grafiska artefakter överallt, den svarta laddningssekvensen som Vista har var nu blårandig. När Windows väl har laddat så ser allting ut som vanligt, eller rättare sagt, som det ska se ut om jag inte har något grafikkort installerat.

Jag öppnade upp datorn och rengjorde försiktigt grafikkortets fläkt, som var oerhört dammig. Allt enligt konstens alla regler och med ett antistat armband kopplat till ett element. Ingen förändring efter det.

Skärmen är fortfarande kopplad via grafikkortet så någon aktivitet måste där finnas, jag får ju trots allt bild.

Huvudfrågorna är:
#1 Finns det någon chans att någon garanti gäller här? Återförsäljaren eller XFX?
#2 Vilken prisklass är det som gäller idag för att få samma (eller bättre) prestanda än jag fick med 8800 Ultra?

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Medlem

Hehe, utvecklingen har gått så pass fort alltså. Ska rota lite och se om jag kan få något på garantin dock. Håller på att registrera mig på XFX hemsida. Någon som vet om jag ö.h.t har en chans?

Permalänk
Avstängd

Kan du hitta kvitot så att du kan skriva in exakt när du köpte det så kan du ha chans att få det på garantin, annars så kan du ju kanske tala med dom ändå...

MVH

Visa signatur

Gigabyte: EP45T-EXTREME, Intel: E7400, Kingston: HyperX 1600MHz, MSI: R4830 OC Edition... :P

[img]url=http://valid.canardpc.com/show_oc.php?id=654346][img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/654346.png[/img][/url][/img]

Permalänk

XFX Har såvitt jag vet nån sorts limited-lifetime, vet inte riktigt vad dom har för villkor men troligtvis går det bra eftersom det verkar ha hänt något med kortet, i annat fall borde du ha minst 3 års garanti så det ska nog inte vara något problem. Det är möjligt att dom inte har kvar några 8800 Ultra så isåfall får du nog ett nyare GTS 250 eller dylikt kort som ersättning ifall det skulle förekomma. Men XFX brukar vara bra att deala med från mina egna erfarenheter, så det går nog bra

Visa signatur

7800X3D / 7900XTX

R.I.P PALE

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av DjEmil
Kan du hitta kvitot så att du kan skriva in exakt när du köpte det så kan du ha chans att få det på garantin, annars så kan du ju kanske tala med dom ändå...

MVH

Har ju som sagt kvittot jag fick från posten när jag hämtade ut grafikkortet. Hoppas jag genom dom kan få ut vilken återförsäljare det var och sen genom dom ett nytt kvitto. Alla info borde fortfarande ligga i deras arkiv, hoppas bara det inte blir problem att få den utlämnad. Eller att återförsäljaren har kursat. Har för mig att dom hade sitt centrallager i Danmark och att kortet skickades därifrån, var inte en av dom större återförsäljarna här i Sverige.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
XFX Har såvitt jag vet nån sorts limited-lifetime, vet inte riktigt vad dom har för villkor men troligtvis går det bra eftersom det verkar ha hänt något med kortet, i annat fall borde du ha minst 3 års garanti så det ska nog inte vara något problem. Det är möjligt att dom inte har kvar några 8800 Ultra så isåfall får du nog ett nyare GTS 250 eller dylikt kort som ersättning ifall det skulle förekomma. Men XFX brukar vara bra att deala med från mina egna erfarenheter, så det går nog bra

Skönt att höra det om XFX. Visserligen är det inga 6000kr som kortet en gång kostade men som student är 1000kr extra inget kul att hosta upp det heller.

Har skickat iväg en ticket till XFX där jag beskrev vad som hänt, ska fortsätta kolla runt på hemsidan och se vad där står om garantier.

Stort tack för responsen!

Permalänk
Medlem

www.shg.biz låg väl i danmark men skickade till sverige. Nu verkar det dock som att det inte finns kvar, inte som förut iaf :/

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Shg.biz! Precis dom är det! Ska se om dom inte har ett gammalt kvitto liggandes i arkivet! Stort tack!

EDIT: Mail är skickat, attans att det är söndag. Lär väll ta några dagar innan svaret dyker upp.

Tackar igen!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Fragdeath
XFX Har såvitt jag vet nån sorts limited-lifetime, vet inte riktigt vad dom har för villkor men troligtvis går det bra eftersom det verkar ha hänt något med kortet, i annat fall borde du ha minst 3 års garanti så det ska nog inte vara något problem. Det är möjligt att dom inte har kvar några 8800 Ultra så isåfall får du nog ett nyare GTS 250 eller dylikt kort som ersättning ifall det skulle förekomma. Men XFX brukar vara bra att deala med från mina egna erfarenheter, så det går nog bra

Läste häromdan att XFX är en av de få tillverkare som ger livstids garanti på sina komponenter.
Kommer dock inte ihåg vart det stod

Visa signatur

i5 2500K|Vengeance 8Gb|Sabertooth P67|GTX 980Ti|Corsair AX1200|Force GT 120Gb|5TB lagring|Asus Xonar STX II

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jonnti
Läste häromdan att XFX är en av de få tillverkare som ger livstids garanti på sina komponenter.
Kommer dock inte ihåg vart det stod

Låter gott det där med livstidsgaranti. Var en ren slump att jag valde XFX, kollade på mitt kvitto från Datorbutiken och från början var det ett Asus jag beställt. Dom var slutsålda så den ordern makulerades och det blev XFX.

I alla fall, sitter och försöker få lite klarhet i hur deras garanti fungerar. Har hittat den här sidan:

http://www.xfxforce.com/en-us/Help/Support/WarrantyInformatio...

Väljer Region: Europa och Product Series: GeForce 8. Ändå får jag bara upp det som gäller för Nordamerika.

Har lagt en ticket till dom och väntar på svar.

EDIT:

When you contact us via phone or web, we will issue a Return Material Authorization Number for you to include with your return. You must return the products to us in their original or equivalent packaging with all original components, prepay shipping charges, and insure the shipment or accept the risk if the product is lost or damaged in shipment.

Hittade det här stycket på deras hemsida, hur hårt brukar dom hålla på den här sortens paragrafer? Har i stort sett inget mer än själva kortet och ett par manualer kvar.

Permalänk
Medlem

Hmm dom tappa inte i pris: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342391 De är ju mer än va ett GTX 260 kostar lol

Visa signatur

|| Intel Core i5 2500K || Corsair Cooling Hydro H60 || Asus Maximus IV Gene-Z || Asus GeForce GTX 570 DirectCU II || Corsair 8GB 1600Mhz VENGEANCE || Corsair HX 650W || Fractal Design Define Mini || 500GB WD Caviar Black || OCZ SSD Agility 3 60GB || Windows 7 Premium 64-bit [thread="1004219"][/thread]

ASUSMaximus IV GENE-Z Owners Club

Permalänk
Medlem

Tänk då på att det är en demo produkt med nedsatt pris

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av snozan
Hmm dom tappa inte i pris: http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=342391 De är ju mer än va ett GTX 260 kostar lol

Jävlar.. jag sitter på ett 8800GTS som kostade typ 3000kr när jag köpte det.. undrar hur mkt det kostar nu?

Kanske börjar bli dags att uppgradera när Dx11 kmr.

Permalänk
Medlem

Spännande. Flera 8800 Ultra som get upp. Har mailat med XFX och deras lifetime warranty är endast för kunder i USA. Jag kan inte få något på garantin. Lyckas ni, så hjälp mig gärna att lyckas också!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Spännande. Flera 8800 Ultra som get upp. Har mailat med XFX och deras lifetime warranty är endast för kunder i USA. Jag kan inte få något på garantin. Lyckas ni, så hjälp mig gärna att lyckas också!

Fuck, ser ju inte helt bra ut. Har inte hört något från dom än men lovar att hålla den här tråden uppdaterad med vad som händer.

Permalänk
Medlem

thanks for your message. Please test your graphics card in a different system to see if you encounter the same issues. If you do, Im afraid it would appear to be faulty. However, unfortunately, your graphics card is out of warranty so there isnt anything else we can do to help. Sorry about this.

Någon som på rak arm vet hur jag står i det här läget? Ska kolla upp det med lite juridikstuderande kompisar. Konsumentköplagen är jag osäker på om den går att hålla mot tillverkaren.

Har för övrigt fått kvittot från SHG.biz, jäkligt fint jobbat av dom!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Velon
thanks for your message. Please test your graphics card in a different system to see if you encounter the same issues. If you do, Im afraid it would appear to be faulty. However, unfortunately, your graphics card is out of warranty so there isnt anything else we can do to help. Sorry about this.

Någon som på rak arm vet hur jag står i det här läget? Ska kolla upp det med lite juridikstuderande kompisar. Konsumentköplagen är jag osäker på om den går att hålla mot tillverkaren.

Har för övrigt fått kvittot från SHG.biz, jäkligt fint jobbat av dom!

Precis sådär skrev dom till mig också.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem

Jag har ett 8000 ULTRA BFG OC (fabriksöverklockat) som jag inte använder. Om du vill kan du köpa det =D Använt i 9 månader så det är i finfint skick.

Visa signatur

💻 ROG Maximus XI Hero | i9 9900K | Corsair H115i | Samsung 960 PRO 512GB M.2 | Samsung 970 PRO 1TB M.2 | GTX 1080Ti FTW3 | Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz | EVGA Supernova G2 750W
📺 Dell Alienware AW2723DF 1440p 280 Hz | Acer XB271HU 1440p 165Hz
🎧 Schiit stack: Magni 3+ AMP | Modi 3 DAC | Sennheiser HD600 | HD800

Permalänk
Medlem

Radeon 4850 är likvärdigt med 9800 GTX som är sämre än 8800 Ultra i högre upplösningar.

Satsa på ett 4870, de säljs väldigt billigt.

Visa signatur

| ASUS ROG Crosshari VIII Dark Hero | AMD Ryzen 5950X | Noctua D15 Chromax | G.Skill TridentZ Royal Gold 32GB DDR4 @ 3600Mhz CL14 | Palit GeForce RTX 2080 Ti 11GB GamingPro OC | 2x WD SN850 1TB @RAID 0 + 2x Samsung 860 EVO 1TB @RAID 0 | Corsair HX 1000W | Corsair Obsidian 1000D | LG 34'' 34GN850 |

Monitor Audio Platinum PL100 II + Advance Paris X-P500 + Advance Paris X-A160
Klipsch R-115SW
Sennheiser HD650

Permalänk
Medlem

Har du testat att lägga det in i ugnen? (inte ett skämt)

Lagade mitt 8800 gts så!

Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk
Medlem
Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollemedo
Har du testat att lägga det in i ugnen? (inte ett skämt)

Lagade mitt 8800 gts så!

Då borde ju det funka att lägga det i tex en garderob, eller byrålåda eller varför inte i kylskåpet?

Eller du kanske menar att man ska sätta på ugnen också

Permalänk

Har också ett 8800 ultra från XFX som har dött, körde det med exakt likadana kort i 3-sli. Satt och höll på med lite klockning av processor och körde en del 3d mark när ett av dom gav upp. När jag har bara det defekta kortet i så upplever ja precis samma artifakter som dej fast lila typ. Har tänkt att kolla med komplett gällande garanti men har inte fått tummen ur ännu. Mitt kort är också ca. två år gammalt så dom borde inte neka mej garanti då man har 3 år i sverige, eller?

Visa signatur

Nej!!! Det var inte bättre förr :P

Permalänk
Medlem

Ska testa det med ugnen när föräldrarna inte är hemma

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Ugnstricket fixade ett X1300 för mig.

Visa signatur

I pledge to punch all switches, to never shoot where I could use grenades, to admit the existence of no level except Total Carnage, to never use caps lock as my "run" key, and to never, ever, leave a single BoB alive.

Permalänk
Medlem

Stoppar in mitt 8800 Ultra i ugnen nu. Runt 190 grader. Pallat upp med aluminiumfolie.

Edit: 5-6 minuter i ca 190 grader. Fungerar än så länge.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Stoppar in mitt 8800 Ultra i ugnen nu. Runt 190 grader. Pallat upp med aluminiumfolie.

Edit: 5-6 minuter i ca 190 grader. Fungerar än så länge.

Härligt

Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk
Medlem

Och för er som inte tror mig, skicka ett pm så kan vi prata om saken.

Edit: Kan någon förklara för mig hur f*n det funkar nu? Trodde det bara var ett skämt, men nu funkar det ju än så länge!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Och för er som inte tror mig, skicka ett pm så kan vi prata om saken.

Edit: Kan någon förklara för mig hur f*n det funkar nu? Trodde det bara var ett skämt, men nu funkar det ju än så länge!

där slapp du betala 1000 - 1500kr för nytt graffe

Visa signatur

| Intel Core i7 5820K 3,3GHz @ 4,2 GHz |PowerColor Radeon HD6950 PCS++ 2 GB | ASRock X99 Extreme4| G.Skill Ripjaws 4 Red DDR4 PC21300/2666MHz Intel X99 CL15 4x4GB | EVGA SuperNOVA G2 750W |Intel 530 Series SSD 240GB |NZXT Source S340 | Cooler Master Nepton 280L |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ollemedo
där slapp du betala 1000 - 1500kr för nytt graffe

Förhoppningsvis ja. Men ska ändå köpa nytt sen tror jag och sälja detta isåfall.

Men helt otroligt att det kan återuppstå bara sådär liksom.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare