Permalänk
Medlem

"Sterilt vatten" - Apoteket

Hej!
Jag ska fylla systemet senare idag och har 2 alternativ.
Batterivatten (avjoniserat antagligen) som har en ledningsförmåga på 10us, alltså inte nån vidare.
Sen finns det även något som kallas sterilt vatten från apoteket, jag frågade om det var destillerat men hon svarade att "det är minst lika bra som destillerat".
Dom använde det till att blanda antibiotika och dylikt.

Vad tror ni? Vilket är bättre?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem

Sterilt vatten är med stor sannolikhet bättre på att förebygga algtillväxt.
Vilket som är bäst ur elektrisk synpunkt är svårt att avgöra, men även där kan det sterila vattnet vara bättre. (I alla fall är vattnet som används till dialys nere på ensiffriga uS.)

Personligen hade jag nog använt batterivatten med tillsats mot korrosion och algbildning.

/Olle

Permalänk
Medlem

Batteri vatten håller jag med om att det itne låter som någon bra idé dom det är till för att föra ström...

Sj köpte jag akvarie prylar och "filtrerade" mitt kranvatten själv!
kostade ca (1500) och renar kranvattnet genom 2 membran så det är nästintill 100% rent destillerat vatten.

Men Sterilt vatten fungerar det med. då joner, kalk, flour, klor är rensat ur det! så det skulle jag rekomendera!

Permalänk
Medlem

Spelar till 99,9% säkerhet ingen roll

Apotekets sterila vatten är antagligen av högre kvalitet (renare) än mackens "fulvatten" men den praktiska skillnaden är försumbar.

Visa signatur

"Jag har inte gått 5 år på Chalmers, men till och med jag vet att det är en dum idé att blanda vatten och elektronik"
Min Fru

Permalänk
Medlem

Okej, men apotekts vatten är med största sannolikhet inte sämre än mackens batterivatten då?
Alltså ledningsförmågan, innebär det att lägre ledningsförmåga = mindre risk att det blir kortslutning vid läckage?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WeeMaan
Okej, men apotekts vatten är med största sannolikhet inte sämre än mackens batterivatten då?
Alltså ledningsförmågan, innebär det att lägre ledningsförmåga = mindre risk att det blir kortslutning vid läckage?

Men säkert betydligt dyrare per liter. Själv har jag kört vattenkylt i runt 8år och det har aldrig varit något problem med helt vanligt batterivatten för mig. Aldrig haft algbildning och när jag krånglat med kopplingar och liknande saker där vatten har droppat lite på komponenter har det aldrig strulat med något.
Sen får ju du bestämma själv vad du tycker men själv tycker jag att det funkar hur bra som helst med helt vanligt batterivatten.

Visa signatur

Is it "for fucks sake" or "for fuck sake"? Its for a work email so it has to sound professional.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blade80
Men säkert betydligt dyrare per liter. Själv har jag kört vattenkylt i runt 8år och det har aldrig varit något problem med helt vanligt batterivatten för mig. Aldrig haft algbildning och när jag krånglat med kopplingar och liknande saker där vatten har droppat lite på komponenter har det aldrig strulat med något.
Sen får ju du bestämma själv vad du tycker men själv tycker jag att det funkar hur bra som helst med helt vanligt batterivatten.

Det var nästan dubbelt dyrare, 3,2 euro per liter för apotekets och 1,8e / l för mackens.
Men det är ju inte några stora summor, köper väl en 3 liter så går väl på en tia (100kr).

Och det kan ju bli bra mycket billigare om det skulle börja läcka under drift (av någon anledning), om det nu är så att apotekets är mindre ledande.

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Jag hade i lite alg-död medel i apoteksvattnet. Upplevde ändå att vattnet var lite "slemmigt" efter ett drygt år. Då vattnet är runt 40 grader varmt hela tiden så är det ju en perfekt grogrund för att odla bakterier i.

// Lazze

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av lazzerman
Jag hade i lite alg-död medel i apoteksvattnet. Upplevde ändå att vattnet var lite "slemmigt" efter ett drygt år. Då vattnet är runt 40 grader varmt hela tiden så är det ju en perfekt grogrund för att odla bakterier i.

// Lazze

Var det "sterilt vatten" som du hade?

Visa signatur

i7 920 @ 4.4 Ghz - HT On | HD5870 | Vertex SSD | Thermochill 120.4 - Heatkiller 3.0 - EK5870 | Silverstone TJ07
TJ07 WeeMaan Edition :D

Permalänk

Jag är totalnoob när det kommer till vattenkylning men en tanke som slagit mig är att köra med någon lättflytande ickeledande olja eller liknande istället för vatten. Finns det ens några sådana alternativ?

Finns ju flertal projekt där man sänkt ner riggen i ett akvarium men om detta fungerar är det ju definitivt mindre kladdigt.

Permalänk

Sterilt vatten borde kunna innehålla joner. Om man ska använda det för sårvård osv finns det antagligen joner då avjoniserat vatten inte är bra för kroppen i större mängder.

Gå till valfri gymnasieskola och fråga om du kan få några liter avjoniserat vatten. Alla seriösare skolor har speciella maskiner som avjoniserar vanligt kranvatten.

Visa signatur

"If you are really extreme, you never let informed facts or the scientific method hold you back from your journey to the wrong answer." (jayhall0315)
Celeron 352 @ 7822.8mhz 50k Vantage 40k 3Dmark06

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Evil_AnAnAs
Sterilt vatten borde kunna innehålla joner. Om man ska använda det för sårvård osv finns det antagligen joner då avjoniserat vatten inte är bra för kroppen i större mängder.

Gå till valfri gymnasieskola och fråga om du kan få några liter avjoniserat vatten. Alla seriösare skolor har speciella maskiner som avjoniserar vanligt kranvatten.

Minns en kemilabb i gymnasiet där jag och mina medlaboranter fick ett gravt felaktigt resultat. Efter diverse tester kom vi fram till att skolans avjoniserade destillerade vatten var klart basiskt, så bra var den maskinen

Permalänk
Medlem

Kvittar väl egentligen vilket vatten du kör med, så fort du börjar använda det så blir det kontaminerat, kommer ju plocka upp joner från dina saker, så med tiden leder "finvatten" lika mycket ström som det "fula" 10us vattnet.

Permalänk
Medlem

En fråga bara.
Vad är "Sterilt vatten" för något?

Är det inte bara vanligt kokt vatten?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mangler
Kvittar väl egentligen vilket vatten du kör med, så fort du börjar använda det så blir det kontaminerat, kommer ju plocka upp joner från dina saker, så med tiden leder "finvatten" lika mycket ström som det "fula" 10us vattnet.

Så sant.
Är man rädd för vatten som leder ström så ska man hålla sig borta från vattenkylning öht.

Det viktiga är att se till att ha någon tillsats som håller alger och rost borta från systemet.
Har aldrig fattat varför folk krånglar till det med massa dyrt shit. 1500 spänn för en "akvariepryl" som renar vattnet, herre min skapare. Verin, jag kan garantera dig att bara efter några dagar så är vanligt kranvatten renare än det du har i ditt system. Så mitt tips är, skicka din pryl till folk som verkligen behöver den. Finns några barn i Afrika som skulle värdera den väldigt högt.

Ed:
Undrar bara, vad är det för fiskar som simmar runt i "nästintill 100% rent destillerat vatten"? Eller har du bara blivit blåst på 1,5k.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
En fråga bara.
Vad är "Sterilt vatten" för något?

Är det inte bara vanligt kokt vatten?

Jo, det är vanligt kokt vatten (Destillerat).

Permalänk
Medlem

Lite Bensaltensid i vattnet borde hålla det rent och fritt från alger ganska länge....:) http://allt-fraktfritt.com/bensaltensid-9/bensaltensid-1-lite...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kikon
Lite Bensaltensid i vattnet borde hålla det rent och fritt från alger ganska länge....:) http://allt-fraktfritt.com/bensaltensid-9/bensaltensid-1-lite...

Tack för tipset Kikon. Ska absolut testa denna för att se hur lång tid det tar för block, rad, slangar och pump att försvinna helt från mitt system.

Visa signatur

Pcgames destroyed my life, good thing I have 2 extra lives.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Tack för tipset Kikon. Ska absolut desta denna för att se hur lång tid det tar för mina block, rad, slangar och pump att försvinna helt från mitt system.

HAHAHAHA, berätta hur det gick!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
Jo, det är vanligt kokt vatten (Destillerat).

Sterilt vatten är troligen ej kokt. Koka vatten (temp >120 grader celsius) är alldeles för energikrävande och gör vattnet långt ifrån sterilt. Högrent kanske, men ej sterilt.

Hur tror ni man får fram sterila kompresser?
Kokar dem och förpackar under vatten?

Nix, sterilt vatten får man troligen fram genom att skjuta joniserande strålning mot redan förpackat vatten. Precis som man gör med kompresser och annat som kräver sterilitet.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Spill
Tack för tipset Kikon. Ska absolut desta denna för att se hur lång tid det tar för mina block, rad, slangar och pump att försvinna helt från mitt system.

hehe....

Bensaltensid är det verksamma ämnet i de flesta typer av alg och mögeltvättmedel som finns för målade ytor och fasader på hus.

Det skall spädas kraftigt, 1.6% i vanligt vatten räcker för vanlig rengöring, jag är inte säker men har svårt att se att det skulle fräta sönder ett system med den utspädningen....vem vågar testa först ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gizthewiz
Hur tror ni man får fram sterila kompresser?
Kokar dem och förpackar under vatten?

Ja..?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kikon
hehe....

Bensaltensid är det verksamma ämnet i de flesta typer av alg och mögeltvättmedel som finns för målade ytor och fasader på hus.

Det skall spädas kraftigt, 1.6% i vanligt vatten räcker för vanlig rengöring, jag är inte säker men har svårt att se att det skulle fräta sönder ett system med den utspädningen....vem vågar testa först ?

Mer är roligare, Späder man ut det roliga då blir det.. tråkigt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Chop'ya
Jo, det är vanligt kokt vatten (Destillerat).

Så det är destillerat vatten som sen är kokt menar du, eller ?

Inte säker på att ni har koll här...
Destillerat och sterilt är inte samma sak hoppas jag ni är medvetna om?

Permalänk
Medlem

Apoteket har både destillerat vatten och sterilt vatten, däremot finns destilerat ej på alla apotek, fråga personalen att söka efter "vatten, renat" framställt genom destillation. Koster 19:- halvlitern.

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Så det är destillerat vatten som sen är kokt menar du, eller ?

Inte säker på att ni har koll här...
Destillerat och sterilt är inte samma sak hoppas jag ni är medvetna om?

Destillerat vatten är väl kokat vatten?

Destillation innebär väl att man kokar nåt för att dela upp det i olika beståndsdelar.

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JagHeterFelix
Destillerat vatten är väl kokat vatten?

Destillation innebär väl att man kokar nåt för att dela upp det i olika beståndsdelar.

Ni grabbar kan visst hålla på hela dagen...

Destillerat vatten = vatten som kokats, ångan har tagits till vara och kylts ner till vatten igen. Mer eller mindre fritt från joner (förrutom H+ och OH-). Långt ifrån sterilt.

Avjoniserat vatten = vanligt vatten som gått genom ett ninja-filter, jonfritt (förrutom H+ och OH-). Absolut inte sterilt.

Sterilt vatten = vatten som strålats med jonisrande strålning (dvs, radioaktivitet på lekmanspråk). Långt ifrån jonfritt (om man ej även låtit det gå igenom ngt filter också). Innehåller i princip inga levande organismer överhuvudtaget (finns ngn definierad gräns jag ej kan på rak arm).

Permalänk
Medlem

Grejen är det att även om du har sterilt vatten kommer du få bakterier i det när du skickar in det i loopen. Någon algdödare bör man ha, typ PT Nuke, Glykol, Silvertråd etc.

Visa signatur

Lian Li PC-P80 Powder Coated Black | i7 920 @ 0.0GHz | EVGA GTX 275 | ASUS Rampage II Extreme | Corsair Dominator 6Gb | Corsair HX850W | Intel X25-M G2 80GB | Samsung SpinPoint F1 1TB | MDPC White Sleeve

Water cooling: Aquastream XT Ultra | XSPC RX360 | Heat Killer CPU Rev. 3.0 LT | EK Water Blocks EK-FC275 GTX | EK Multioption Res 150

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av gizthewiz
Ni grabbar kan visst hålla på hela dagen...

Destillerat vatten = vatten som kokats, ångan har tagits till vara och kylts ner till vatten igen. Mer eller mindre fritt från joner (förrutom H+ och OH-). Långt ifrån sterilt.

Avjoniserat vatten = vanligt vatten som gått genom ett ninja-filter, jonfritt (förrutom H+ och OH-). Absolut inte sterilt.

Sterilt vatten = vatten som strålats med jonisrande strålning (dvs, radioaktivitet på lekmanspråk). Långt ifrån jonfritt (om man ej även låtit det gå igenom ngt filter också). Innehåller i princip inga levande organismer överhuvudtaget (finns ngn definierad gräns jag ej kan på rak arm).

Okej med det jag syftade på var att han sa "Så det är destillerat vatten som sen är kokt" och då sa jag att destillerat vatten är väl kokt. Har ingen koll på joniserande strålning och sånt så det lämnar jag till mer kunniga personer

Visa signatur

Moderkort: Gigabyte GA-EP45-DS3 CPU: Intel C2Q Q6600 @ 3,61 GHz (1,48 vCore) med ZeroTherm NV120 Prem. GPU: Sapphire Radeon HD6950 1GB Minnen: Kingston HyperX PC6400 2x2GB CL5 HDD: Samsung SpinPoint F1 320GB PSU: Corsair TX650W Chassi: Antec Three Hundred
Citera mig om du vill vara säker på att få svar.

Permalänk
Medlem

köpte apotekets vatten och det gick på 95 kr för 2.5 liter, men det funkar bra men inte speciellt billigt