Nätverkskabel för fet - passar inte i kontakten!

Permalänk
Medlem

Nätverkskabel för fet - passar inte i kontakten!

Vi har en nätverkskabel här hemma som vi tänkte använda för att dra från routern och ut till ovanvåningen på garaget där jag bor, med en skarv nere i källaren.

Men när jag skulle sätta kontakt på änden uppe vid routern så märkte jag att småkablarna inte passar i "kabelkanalerna" i kontakten, och det går därmed inte att sätta på en kontakt! Kablarna är helt enkelt för feta för att passa!

Nån som vet vad det är för kabel och om det finns några specialkontakter eller nåt för den? Kabeln är skärmad och pappa sa att det var nån högkvalitetskabel.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Är du säker på att det är en nätverkskabel du fått tag på då ?
Vad står det på den?
Är kontakterna rätt? RJ45 ska dom heta.
Lägg gärna upp en bild så blir det lättare att hjälpa dig.

Visa signatur

Moderkort:Asus X99-Deluxe II - Cpu: Intel Core I7 6950X - Minne: Kingston 4x8Gb 2400Mhz - Gpu: ASUS ROG Strix GTX 1080 Gaming Advanced - SSD: Intel 750 NVMe 800 GB - Psu: CM Real Power 1250 - Chassi: Fractal Design - Skärm: Qnix QX2710 LED

Permalänk
Medlem

Pappa är iaf säker på att det var en nätverkskabel han köpte, och den ser precis ut som en nätverkskabel inuti.

Jag använder rätt kontakter såklart.

Ska ta en bild.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Hedersmedlem

säker på att du inte försöker trycka in den i uttaget för tele kabel

Visa signatur

Går det bra, eller går det som vanligt?

Permalänk
Medlem

Så här står det på kabeln:
Silverline Classic Part no. 799101 FTP 4*2/0.5 mm LSOH Cat. 5E Batch no. 0215 726889
Låter ju som en helt vanlig TP-kabel.

Kabeln ser även helt normal ut, har satt kontakter på en hel del kablar innan.

Hittade inte kameran, men jag har ritat en bild för att visa problemet:

Problemet är att småkablarna inte kommer emellan småkanterna.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Vila i frid

Blir nog enklare om du beskriver vilken port i routern du försöker ansluta samt vilken router du har.

Permalänk
Medlem

Jag försöker inte koppla in kabeln i en router, jag försöker få på en kontakt på kabeln.

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk

Är det inte fel kontaktdon du försöker använda då?

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

Det kan vara ganska tight att få in de enskilda kablarna i kanalerna i kontakten ibland så man får pressa på rätt bra.

Kan det vara så eller är det verkligen ingen chans att de går in?

Permalänk
Medlem

Har du kopparn framme eller?

Och varför kör ni på en skärmad kabel för.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Är det en installationskabel med solida ledare så krävs modularkontakter som passar denna typ.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Är det inte fel kontaktdon du försöker använda då?

Nej, har fixat andra kablar med precis likadana kontakter.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Parez
Det kan vara ganska tight att få in de enskilda kablarna i kanalerna i kontakten ibland så man får pressa på rätt bra.

Kan det vara så eller är det verkligen ingen chans att de går in?

Kablarna böjer sig om man trycker rejält.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Har du kopparn framme eller?

Och varför kör ni på en skärmad kabel för.

Nej, har inte skalat, det ska man ju inte. Vet inte varför han köpte skärmad.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ch75
Är det en installationskabel med solida ledare så krävs modularkontakter som passar denna typ.

OK, så det finns specialkontakter? Har för mig att det bara var en koppartråd i varje kabel om det är det du menar.

Var kan man köpa såna kontakter?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Ingen som vet nån butik i göteborgsområdet som har såna här kontakter? Hittade en sida på internet men vill inte betala fem gånger priset i frakt.

Hittade den här sidan, det måste väl vara rätt kontakt: http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/Modularkontakt%20RJ45,...

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Michaelo
Ingen som vet nån butik i göteborgsområdet som har såna här kontakter? Hittade en sida på internet men vill inte betala fem gånger priset i frakt.

Hittade den här sidan, det måste väl vara rätt kontakt: http://www.tradlost.se/shop/catalog_sv/Modularkontakt%20RJ45,...

Det har vilken butik som helst som är mer inriktade på elektronik. Annars har du ju clas ohlsson med flera. Har du en lokal datorbutik så går det ju att gå dit.

Permalänk

Använder du skärmad kabel så ska kontaktdonen och all utrustning ha stöd för skärmade kontaktdon annars riskerar du att skapa en antenn av kabeln vilket kan resultera i ordentliga störningar på signalerna som passerar genom kabeln. Har du tur så går det dock bra med icke skärmade kontaktdon.

Kjell o Co borde väl finnas i GBG också?
Annars tar du med texten från kabeln till butik och ber om rätt RJ45 modulärplugg för just den kabeltypen.

Permalänk
Medlem

Du måste skala de små kablarna!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rool
Du måste skala de små kablarna!

Han ska absolut INTE skala de små kablarna! ledningen mellan kabeln och kontakten får du när du pressar kontakten. skalar han ledarna så finns risken att de skadas och går av när man försöker sätta i kontakten på kabeln...

Permalänk
Medlem

Åkte till elfa i torsdags och köpte kontakter, och nu fick jag tid att testa lite. Såg nästan direkt att det skulle bli knepigt och efter ett tag insåg jag att det skulle bli ett rent helvete att få kablarna rätt.

Det som är markerat med svart är plastkanterna invändigt, alltså utrymmet kablarna har att röra sig på. Som ni ser ska man lägga kablarna i två lager.

Det nedre lagret är inga problem förutom den högra kabeln som gärna vill glida ut åt höger. Men det riktiga problemet är det övre lagret, de kablarna kan röra sig helt obehindrat, och för att lyckas klämma till kabeln riktigt måste de ligga exakt rätt, annars glider de iväg.

Nån som vet hur man ska lyckas med det här? Eller ska jag ge upp och skala småkablarna så att jag kan använda vanlig kontakt?

Visa signatur

Asus Prime X470-pro | AMD Ryzen 7 2700X | Corsair H115i | MSI GTX 1070 Gaming X | G.Skill Ripjaws 32 GB 3200 MHz | Samsung 970 EVO 1TB | Corsair RM750x v2 | Fractal Design Define S

Permalänk
Medlem

Gör det man ska göra med den typen av kabel, sätt på ett uttag!
Vill du inte ha ett fast väggmonterat uttag räcker det med att du sätter dit ett modularjack, t.ex. denna: http://www.kjell.com/?item=68240&path=97000000,208000000,2095...

Permalänk

Med lite övning lär du dig hur man ska göra.
Hade jag bott i närheten hade jag kunnat fixa det åt dig men nu är det kanske lite väl långt att åka

Däremot ska du definitivt inte skala trådarna, det lär bli ett ännu större helvete att få in dem utan att kortsluta någonstans.

Permalänk

Jag tror ockå på Jaif. Skaffa ett modularjack.

Visa signatur

"Tvångsmata dig med nitroglycerinkabbare"