Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
hur orkar ni hålla på med denna tråden?

man väljer väl windows om man gillar det helt enkelt.

Varför orkar du skriva i den här tråden, och framförallt kritisera folk som tycker valet mellan windows och linux är intressant att debattera och diskutera?

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av phant0m
Förstår inte att folk orkar hålla på. Vissa kör Windows och andra Linux, förmodligen för att dom gillar det dom använder. Låt folk använda vad dom vill. Herregud, det är ju bebisnivå på dom här diskussionerna...

Lyft denna tråd till en nivå över bebisnivå du som tycks kunna det då!

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marcusnns
hur orkar ni hålla på med denna tråden?

man väljer väl windows om man gillar det helt enkelt.

Har du provat några andra operativsystem en längre tid (månader/år)?
Om inte så kan du ju strunta att skriva onödiga inlägg i den här tråden...

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Använder man linux så krävs ju mer kunskaper än vad en vanlig windows användare behöver.

såå hur orkar du?! shiiiiiiet

irony off./

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk

eeh...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
Har du provat några andra operativsystem en längre tid (månader/år)?
Om inte så kan du ju strunta att skriva onödiga inlägg i den här tråden...

ja jag har använt amiga os under flera år och linux.

så ditt inlägg var också onödigt.

Visa signatur

Antec Performance P182 | Intel Core i7 920 | Gigabyte GeForce GTX 660Ti | Gigabyte GA-EX58-DS4 | Corsair XMS3 1333 MHz 6 GB | Samsung SpinPoint F3 | Corsair 650TX | Windows 7 x86-64 | QPAD MK-50

Permalänk

Förmodligen

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk

ganska rolig tråd, finns en del linux/windows nördar som gör allt för att bevisa att just deras val av os är det bästa

själv kör jag w7/xp på main datorn o ubuntu på bärbara

alla har vi varit "noobs" nångång, te,x så instalerade jag om ubunt 4gr för att jag inte viste att det krävdes att man satte lösen när man skapade sin profil

linux skulle nog komma långt om dom fick lov att använda direckt x o sånt jox, så man sliper köra krångligt skit som wine

Visa signatur

Surf: FD S/\Msi Mpg Gaming Edge/\i9 9900k
(H150i pro)/\5700 xt (H90)/\32G 3200mhz/\970 pro/\860 evo

Htpc/spel: Ghost S1/\Msi Gaming Edge/\ 9600k
GTX 1660TI windforce 3x/\ 16G 3000mhz/\860 evo

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
Har du provat några andra operativsystem en längre tid (månader/år)?
Om inte så kan du ju strunta att skriva onödiga inlägg i den här tråden...

Om det krävs några års användning av ett allternativt OS innan man har "rätt" att uttala sig om det skulle det nog bli ganska tyst här. Tror du på allvar att gemene man lägger ett par års tid på att testa ett nytt OS för att se om han eventuellt tycker detta är ett allternativ som fungerar bättre än det han redan använder? Om det är detta som krävs för att man ska hinna upptäcka fördelarna med exempelvis linux kommer man med största sannolikhet inte sno speciellt många användare från windows.

Permalänk

"en längre tid (månader/år)"

Så nu har 1 månad eller flera månader plötsligt blivit "några år"? Happ...

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

jag frågade min bror en gång vad som var så bra med linux, han svarade, om du Inte är nöjd med programvaran så ändra det tills du tycker det är bra, stabilare än windows o lite roligare ;)... testade ubunto o fatta nada, typ lägga till hårdiskarna på en cmd liknande program, haha helt fail för min del, så återvände till windows fast uppvuxen med windows så kanshe därför.

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Om det är detta som krävs för att man ska hinna upptäcka fördelarna med exempelvis linux kommer man med största sannolikhet inte sno speciellt många användare från windows.

Det är väl lite av anledningen till att så få kör annat än windows (förutom att de program folk vill köra inte fungerar).

Permalänk
Medlem

Jag önskar att den här tråden var på engelska. Då skulle vi säkert kunna vinna ett internationellt pris för "världens bästa tråd".

Visa signatur

//Bacon

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av K9_SWE
jag frågade min bror en gång vad som var så bra med linux, han svarade, om du Inte är nöjd med programvaran så ändra det tills du tycker det är bra, stabilare än windows o lite roligare ;)... testade ubunto o fatta nada, typ lägga till hårdiskarna på en cmd liknande program, haha helt fail för min del, så återvände till windows fast uppvuxen med windows så kanshe därför.

Hårddiskarna kan du lägga till mycket enklare än så. Platser -> Dator. Sedan är det bara att klicka på en av hårddiskarna, så monteras den och platsen öppnas.

Visa signatur
Permalänk

Jag gillar den här tråden. Mycke intressant läsning...

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Medlem

Tycker inte windows är så ostabilt som alla säger, min "ventserver" med windows xp på. Har varit igång 442 dagar om 1 timme.

Tycker inte det behöver va så mycke stabilare än så. Nån gång varannat år måste man ju orka starta om datorn.

Visa signatur

5900X | 32GB DDR4 | EVGA T2 1000W | Nvidia 3080Ti

Permalänk
Medlem

Varför jag använder Windows över Linux är helt enkelt pga dåliga erfarenheter efter att ha använt Linux.

Senast jag använde Linux var till burk nr.2 i min signatur. Tänkte att det skulle vara ett perfekt OS för att endast seeda från, men det gick inte så bra som jag hoppats på.
Började med att installera senaste Ubuntu (9.04?) då jag hört att det ska vara det mest användarvänliga.
Efter installationen av Ubuntu, som tog en jävla tid, ploppade det upp en ruta om att jag kunde installera drivare till datorns grafikkort, och det lät ju bra, så jag kollade upp hur man gjorde, och det var ju sjukt enkelt. Följde exakta instruktioner, och det installerades. Sen kom det upp en notis om att jag behövde starta om datorn för att drivarna skulle börja verka.
Under uppstarten får jag något meddelande om att Ubuntu måste köras i "låg grafik-läge" eller nått sånt. Detta meddelande kom upp VARJE gång jag startade datorn.
Sökte på hur man fixade det och hittade massvis av inlägg på forum om samma fel och de flesta fick samma svar om hur man fixade det. Tydligen skulle man trycka på "CTRL - backspace" eller "CTRL - SHIFT - backspace" eller något sånt, och nån konsol man skulle använda skulle dyka upp. Trycker knappkommandot och konsolen kommer upp. "Yay, nu kan jag nog fixa detta" tänkte jag, och försökte stänga konsolen för att kolla vad det var jag skulle skriva. Det gick inte. Inga knapptryckningar hjälpte, och när jag startade om datorn kom jag tillbaka till denna konsol. Sökte på google om hur jag kom tillbaka till skrivbordet, men hittade inget svar. Happ, fick installera om Ubuntu
Samma problem efter ominstallationen och drivarna installerade...
Vid det här laget tänkte jag "skit samma" och lät det meddelandet vara och gick vidare för att fixa µTorrent. Tydligen behövde jag Wine, vilket jag fixade lätt. Följde en guide hur man installerade µTorrent med Wine vilekt gick smidigt.
Började lägga till de torrenter som skulle seedas, och lät datorn stå på. Allt gick fint och allt blev nerladdat efter några timmar. Undertiden senare när torrenterna seedades kunde jag höra hårddisken ladda nästan konstant, vilket inte lät så kul, så jag fixade så µTorrent skulle använda större mängd RAM för att få lite minde load på hårddisken. Gick ej. Hepp. Efter någon dags låtande efter nästan konstant LOAD gav jag upp och installerade Windows XP (inte "micro" som synns i min sign. Denna lades in senare).

Hur det gick i Windows:
Installerade XP, installerade drivare och µTorrent. Startade om datorn, lade in torrenterna jag skulle seeda, fixade så µTorrent använde en lite större mängd RAM, stängde av skärmen och satte mig vid min dator. Allt fungerade felfritt i Windows och tog mindre än en timma att fixa medan jag satt från tidig eftermiddag till sent på kvällen med att försöka få Ubuntu att fungera bra.

Nu vet ni iallafall varför JAG inte lär använda Linux. Linux är inget för mig då Windows XP (och 7) har fungerat smärtfritt och jag är alldeles för van vid Windows så jag stannar nog där.

En sak jag gillar med Linux dock är "Live-CDs" och att man kan installera Linux på USB minnen. Har räddat mig många bilder och andra viktiga filer efter hårddisk krasch.

Permalänk
Avstängd

Alla spel jag spelar funkar bäst i windows helt klart. och många progam för den delen med. Som en gajmer som mig så är windows det klara valet.

Har provat linux , men den senaste ubuntu var otroligt buggig. så håller mig borta från den ialf. Hur orkar du med linux?=) Känner du dig som en hacker eller vad?

Mitt win xp är grymt stabilt och inte så ostabilt som dit verkar va, kanske är SBS?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
"en längre tid (månader/år)"

Så nu har 1 månad eller flera månader plötsligt blivit "några år"? Happ...

Häng gärna upp dig på det vesentliga i det jag skrev...
Sedan när betyder "månader/år" en månad eller flera månader? Jag tolkar det som flera månader eller flera år då "/" ofta används för att ersätta just order "eller". Då då valt att använda plural för månad förstår jag inte hur man ska kunna utläsa att år skall uppfattas som singular då det inte uttryckligen står ett år.

Förklara istället för mig hur man ska kunna locka annat än entusiaster till att byta OS om det tar en längre tid innan man ser fördelarna? Vilka personer tror du har eller vill lägga denna tid när man redan sitter med ett fullt fungerande OS för sina behov?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Häng gärna upp dig på det vesentliga i det jag skrev...
Sedan när betyder "månader/år" en månad eller flera månader? Jag tolkar det som flera månader eller flera år då "/" ofta används för att ersätta just order "eller". Då då valt att använda plural för månad förstår jag inte hur man ska kunna utläsa att år skall uppfattas som singular då det inte uttryckligen står ett år.

Förklara istället för mig hur man ska kunna locka annat än entusiaster till att byta OS om det tar en längre tid innan man ser fördelarna? Vilka personer tror du har eller vill lägga denna tid när man redan sitter med ett fullt fungerande OS för sina behov?

Titta på första posten i denna tråd. Troligtvis har han kört Linux i många år, och sedan provat windows en liten stund. Gör han en rättvis bedömning av windows tycker du? Jag vet inte hur många gånger jag måste säga det här: Detta är ett forum för entusiaster. Varför "annat än entusiaster" skulle vara aktuellt i denna tråd förstår jag inte. Är du i rätt forum?

Varför det skulle vara någon i denna tråds ansvar att locka över folk till andra operativsystem förstår jag inte heller, vi är levande bevis på att man kan byta och vara nöjd. Alla vill inte byta, och det funkar lika bra det.

apamedvapen,
Det med grafikproblemen kan jag inte uttala mig om, låter mycket konstigt. Angående torrentprogrammet är det väl inte så svårt att räkna ut att ett windowsprogram funkar sämre i Linux än i windows? Försök köra en Linuxprogram i windows nästa gång, så får du se hur det går. Det finns torrentprogram till Linux också t ex Deluge och Ktorrent.

Visa signatur
Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av puffes
Häng gärna upp dig på det vesentliga i det jag skrev...
Sedan när betyder "månader/år" en månad eller flera månader? Jag tolkar det som flera månader eller flera år då "/" ofta används för att ersätta just order "eller". Då då valt att använda plural för månad förstår jag inte hur man ska kunna utläsa att år skall uppfattas som singular då det inte uttryckligen står ett år.

Förklara istället för mig hur man ska kunna locka annat än entusiaster till att byta OS om det tar en längre tid innan man ser fördelarna? Vilka personer tror du har eller vill lägga denna tid när man redan sitter med ett fullt fungerande OS för sina behov?

puffes, jag slarvade där och du har givetvis rätt. Men jag hoppas att du förstår vad jag menar att det tro det eller ej tar ett tag innan man vänjer sig och börjar se fördelarna i ett OS och jag hoppas att du förstår att det var det jag menade.

Som tidigare skribent skrev så är det här ett forum för entusiaster och jag tror det är sällan att andra än entusiaster skapar nya partitioner och installerar nya OS på dessa för att av ren nyfikenhet se hur andra operativsystem fungerar.

Eftersom jag inte spelar så mycket dataspel så har jag aldrig kunnat nöja mig med Windows. Jag körde Windows i 7 år innan jag förstod att det kanske fanns andra operativsystem som fungerade bättre för mina ändamål, och det gjorde det. Jag körde Linux ett år innan jag skaffade mig en MAC med MAC OS X Leopard och jag har nog aldrig varit mer nöjd med ett operativ som med Leopard.

Visa signatur

Jag kör både Mac och PC. Ja det är sant, man kan faktiskt göra det.

Permalänk
Hedersmedlem

*Tråd rensad*

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ollebacken
puffes, jag slarvade där och du har givetvis rätt. Men jag hoppas att du förstår vad jag menar att det tro det eller ej tar ett tag innan man vänjer sig och börjar se fördelarna i ett OS och jag hoppas att du förstår att det var det jag menade.

Som tidigare skribent skrev så är det här ett forum för entusiaster och jag tror det är sällan att andra än entusiaster skapar nya partitioner och installerar nya OS på dessa för att av ren nyfikenhet se hur andra operativsystem fungerar.

Eftersom jag inte spelar så mycket dataspel så har jag aldrig kunnat nöja mig med Windows. Jag körde Windows i 7 år innan jag förstod att det kanske fanns andra operativsystem som fungerade bättre för mina ändamål, och det gjorde det. Jag körde Linux ett år innan jag skaffade mig en MAC med MAC OS X Leopard och jag har nog aldrig varit mer nöjd med ett operativ som med Leopard.

Fullt medveten om vilket klientel detta forum vänder sig till. Utan att ha läst alla inlägg i tråden fick jag en uppfattning om att diskussionen till viss del handlade om varför personer rent generellt väljer att använda sig av windows och inte något av övriga tillgängliga allternativ. Tänker bla på kommentarer rörande att den allra största delen av de datorer som säljs idag endast erbjuds med en förinstallerad windows licens. Av denna anledning trodde jag att diskussionen till viss del handlade om varför linux inte växer nämnvärt i popularitet.

Om vi istället diskuterar enbart entusiaster som målgrupp för linux antar jag att de personer som här uttryckt sig negativt om linux inte är personer värda att kallas entusiaster då de gett upp för tidigt då de stött på problem de inte kunnat lösa och istället återgått till sin tidigare fullt fungerande setup.

Jag har själv använt windows sedan det dök upp och linux sedan 97 nån gång och tycker båda två fyller sin funktion i rätt sammanhang. Jag kör numera linux på servrar där det är oslagbart då det går att confa utifrån dina krav på ett fantastiskt sätt. På de flesta av mina workstations kör jag windows då det trots allt fortfarande är enklare att köra program skriva för windows i sin rätta hemmiljö och att operativsystemet fungerar problemfritt och fyller sin funktion i övrigt. MS office är enklare att använda när alla i din omgivning gör detsamma, gimp har en bit kvar innan det kan tävla med ps osv.

Snacket om säkerhet och stabilitet är, eller borde iallfall, inte vara något problem för entusiaster oavsätt om du använder linux eller windows. Kör du windows update när du blir tillsagd uppstår sällan problem. Suse som jag sitter med just nu skriker nästa dagligen om säkerhetuppdateringar och givetvis installerar jag dessa då jag blir ombädd, precis på samma sätt som i windows. På min spelrigg hemma kör jag vista och win7 och har de senaste 1,5 åren inte haft några oväntade ras (ras pga oc kan inte tillskrivas os'et) och datorn känns idag fortfarande rapp. Kan tillägga att jag inte haft antivirus installerat under denna tid och har klarat mig helskinnad.

Tycker många av inläggen här är förvånansvärt enögda, oavsätt från vilken "sida" de kommer. Är du som entusiast tvungen att generellt tycka linux är ett bättre allternativ? Kan du som windowsanvändare inte se utanför din egna värd och inse att det finns personer som använder sin dator till saker där linux är bättre lämpat?

Antar att jag egentligen inte är entusiast nog att uttala mig i ämnet då jag ännu inte kommit till den insikt som krävs för att ersätta windows med linux på samtliga av mina maskiner, förutom den jag spelar spel på kanske.

EDIT
MarcusW: Förhoppningsvis ger jag dig en förklaring i början av detta inlägg. Det är lätt att få uppfattningen att det är just byte av OS diskussionen handlar om.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
Hårddiskarna kan du lägga till mycket enklare än så. Platser -> Dator. Sedan är det bara att klicka på en av hårddiskarna, så monteras den och platsen öppnas.

haha jaha så enkelt ja höll på att krångla med gedit /etc/fstab eller nåt sånt kommer ihåg än

Visa signatur

OLD FASIONSHOW...
Gigabyte GA-MA790X-UD3P. AMD Phenom black edition 3.4Ghz,Corsair 2 GB 800MHZ, Asus 3870 512MB DDR4 851MHz/1143MEM, 2,7 TB. HD 4,7TB och en ful jävla burk!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MarcusW
apamedvapen,
Det med grafikproblemen kan jag inte uttala mig om, låter mycket konstigt. Angående torrentprogrammet är det väl inte så svårt att räkna ut att ett windowsprogram funkar sämre i Linux än i windows? Försök köra en Linuxprogram i windows nästa gång, så får du se hur det går. Det finns torrentprogram till Linux också t ex Deluge och Ktorrent.

Skulle kanske fungerat bättre...

En annan sak jag kom på som var en annan anledning till varför jag slutade använda Ubuntu efter så kort tid på dator 2 var för att när jag använde µTorrent genom Wine så kunde jag inte ta bort det jag laddade ner. Hittade filerna där de låg, men även när jag hade tagit bort dom visades det att det endast var några få MB kvar i utrymme (efter att ha tagit bort det jag laddat ner för att seeda annat). Även när jag tog bort allt som låg i µTorrent fick jag inte tillbaka något Säkert något problem med Wine...

Permalänk
Medlem

Re: Hur orkar ni?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av DrRotmos
Jag vill bara veta hur ni orkar, ja, helt enkelt står ut med att köra Windows???

Just nu sitter jag och måste installera om Windows på en burk som av någon anledning (antagligen ett virus för Anti-Virusprogrammet säger att det inte behagar fungera just nu) är slöare är en död hamster på lugnande.

Är det bara så att ni inte vet om att det finns andra operativsystem som till skillad från Windows inte är dåliga? Typ Linux, Valfri BSD, Mac OS X.

Jag la på Windows på min dator (jag skulle på ett LAN) som jag vanligtvis kör linux på en gång. Efter att ha kört Linux i typ ett halvår, så märkte jag hur ofantligt ointuitivt Windows är. Efter cirka 1 timme så orkade jag inte med skiten längre.

Varför kör ni fortfarande Windows? Hur orkar ni med det?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Skulle kanske fungerat bättre...

En annan sak jag kom på som var en annan anledning till varför jag slutade använda Ubuntu efter så kort tid på dator 2 var för att när jag använde µTorrent genom Wine så kunde jag inte ta bort det jag laddade ner. Hittade filerna där de låg, men även när jag hade tagit bort dom visades det att det endast var några få MB kvar i utrymme (efter att ha tagit bort det jag laddat ner för att seeda annat). Även när jag tog bort allt som låg i µTorrent fick jag tillbaka något Säkert något problem med Wine...

Varför använda µtorrent i linux? o_O

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av apamedvapen
Skulle kanske fungerat bättre...

En annan sak jag kom på som var en annan anledning till varför jag slutade använda Ubuntu efter så kort tid på dator 2 var för att när jag använde µTorrent genom Wine så kunde jag inte ta bort det jag laddade ner. Hittade filerna där de låg, men även när jag hade tagit bort dom visades det att det endast var några få MB kvar i utrymme (efter att ha tagit bort det jag laddat ner för att seeda annat). Även när jag tog bort allt som låg i µTorrent fick jag tillbaka något Säkert något problem med Wine...

Den största anledningen till att folk blir direkt besvikna på Ubuntu är nog att de blir arga när det inte fungerar som windows. Om du någon gång provar Ubuntu igen, ta Deluge istället för utorrent så kommer det nog funka bra. (finns i repot som "deluge")

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Medlem i signaturgruppen militanta Appleanvändare

Säger ju en del... Så varför installerar du inte MacOS på din PC-burk istället för att ödsla mer tid här i tråden än en en normal installation av Windows?

Ska pröva Linux någon gång, det lovar jag, men just nu håller jag mig till XP av gammal vana...

Peace

Visa signatur

🖥️:Phanteks Evolv X | Ryzen 7 5800X3D | Noctua nh-d15 chromax.black | 8x Noctua NF-P14s Redux 1500 | Gigabyte x470 Aorus Gaming 7 Wifi | Kingston Renegade 32Gb 3600Mhz | Samsung 990 Pro | ASUS TUF 3080 12Gb | Cougar CM 700W | Acer XB27HU | Mionix Naos QG | CM Storm QuickFire TK MX Blue |

"Bättre bli motbevisad - än förklarad skyldig"

Permalänk
Medlem

Tycker att Linux är ett utmärkt operativsystem, använder det en del till programmering och till skolarbeten. Det fungerar bra till att surfa, programmera en del, skriva .tex dokument (måste påpeka att LaTeX är helt överlägset Word eller liknande ordbehandlingsprogram enligt mig) och dylikt.

Men det finns ett antal anledningar att jag inte alls kan tänka mig att köra Linux på min stationära dator hemma. Jag använder Ventrilo i stort sett alltid när jag sitter vid datorn - om man vill kunna använda ett codec med bra ljudkvalité så kan man glömma både linux och osx. Teamspeak tycker i alla fall jag är sämre än ventrilo på alla tänkbara sätt, förutom att man får betala en slant för ventrilo, vilket inte blir så mycket när det delas på 10-15 personer en gång om året.

Det andra är DirectX och drivrutinssupport - om drivrutiner finns till Linux så är de nästan alltid ett par månader äldre än de som finns till Windows, tänker speciellt grafikkort här. Även om saker som Wine och Cedega finns så är det ju inte alls lika stabilt som att spela i Windows.

Det är alltså inte operativsystemet det är fel på, skulle det vara fler som använder Linux skulle säkerligen all typ av support också öka. Men så som det ser ut nu så håller jag mig kvar vid Windows så länge det är så dominant i användarantal som det är just nu.

Permalänk
Avstängd

Inte för att det går att diskutera sådant med rabida fanboys som trådskaparen men visst...

Jag har ALDRIG haft ett enda virus eller ens ett enda problem när jag har använt Vista eller Windows 7. Jag har dessutom alltid använt mig utav windows egna brandvägg och Windows Defender, INGET annat virusskydd.

Datorn har alltid varit stabil (om man bortser under överklockningsförsök förstås), allting har fungerat som det ska och jag har alltid hittat precis det jag ville hitta utan några som helst problem.

Varför skulle jag ens vilja installera något annat då? Det är min fråga.

XP kan jag hålla med om till viss del... det kan vara ett pain in the ass. Ofta dessutom.