Permalänk
Medlem

Lyckat NAS projekt?

Har idag en D-link DNS-323 med plats för två 3.5" diskar som jag fyllt med ett par 1TB WD Green diskar. Jag är nöjd med denna lösning men jag kommer snart behöva mer utrymme dvs ytterligare en disk. Sedan så hade inte högre överföringshastighet skadat heller (den sitter på ett trådat gigabit nät). Jag vill ha en tyst, strömsnål och billig NAS med utrymme för minst fyra diskar.

Någon som har byggt motsvarande och vill dela med sig av vilka hård- och mjukvarukomponenter du använt?

Visa signatur

HTPC: Asus Pundit P4-P5N9300, E5200 + Scythe Shuriken, 4GB Corsair XMS2 6400, 30GB OCZ Vertex SSD, picoPSU-120, Noctua NF-R8 80mm, Ubuntu + XBMC.

Permalänk
Medlem

Nån av de större Dlink eller Netgear-nasarna kanske är något då? Qnap har ju några varianter med.

Jag tror det är bästa billigaste och strömsnålaste alternativen i förhållande till att bygga en dator och lägga in FreeNAS e.d.

Permalänk
Medlem

Qnap (tror jag de heter) gör riktigt bra NASar om man ska lita på tester som görs lite då och då.

Dock kostar de en slant...

http://www.idg.se/2.1085/1.226716/test-smarta-nasar-for-smafo...

Visa signatur

» AMD Ryzen 5 2600X » 16 Gb DDR4 » ASUS GTX 1060 6 Gb OC » 1 Tb M.2 PCIe NVME

Vänligen citera om du pratar med mig

Permalänk
Medlem

Det bästa ser ut att vara ZFS (mjukvaru raid, bäst raid hittils, slipper hårdvaruraid och får många fördelar, kolla upp det), OpenSolaris + Samba. Men du får lite jobb med att kontrollera hårdvarustödet till opensolaris samt att lära dig endel nytt om du inte redan kan det.

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Nvidias ION-plattform vore kanske intressant om du vill ha en strömsnål variant? Borde inte dra mycket ström om man kör med Atom-varianten.

Permalänk

Om du vill ha lite högre hastigheter så brukar synologys komma på plats ett i tester över vanliga konsumentprodukter. En av få produkter som verkligen begränsas av att inte ha gigabit nät. Dock om du ska ha mer än två diskar kanske det är idé att bygga egen och köra med FreeNAS.

Visa signatur

The statement below is true.
The statement above is false.

Permalänk
Medlem

Jag kör på en Scaleo server där jag tryckt i 4 st 1 TB Green hårddiskar. Sitter och streamar 1080p genom nätverket och streamar musik. Körs med WHS vilket jag fick till och tycker det funkar ypperligt, mjukvaru raidat är det också.

Riktigt jäkla billig var den, köpte min för 3000 från komplett med två 1 TB hårddiskar till. 2 gig minne, atom processor osv.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av WivouZan
Jag kör på en Scaleo server där jag tryckt i 4 st 1 TB Green hårddiskar. Sitter och streamar 1080p genom nätverket och streamar musik. Körs med WHS vilket jag fick till och tycker det funkar ypperligt, mjukvaru raidat är det också.

Riktigt jäkla billig var den, köpte min för 3000 från komplett med två 1 TB hårddiskar till. 2 gig minne, atom processor osv.

Vad för mjukvaruraid? har du några bra länkar där man kan läsa på?

Visa signatur

Intel Core i7 8700K, MSI GeForce GTX 1080 Ti 11GB Gaming X, Samsung 960 EVO 1TB, MSI Z370 GAMING M5, Corsair 32GB (4x8GB) DDR4 3200MHz CL16 Vengeance, EVGA Supernova G3 850W

INTEL CORE I7 3930K 3.20GHZ 12MB S-2011, FRACTAL DESIGN MIDITOWER DEFINE R3, CORSAIR HX 1050W, ASUS RAMPAGE IV FORMULA, Asus STRIX GTX970, CORSAIR 16GB DDR3 DOMINATOR QUAD 1866MHZ CL9 (4X4GB) Ljud: ASUS Xonar D2X/XDT 7.1 | Elac 5.1 +förstärkare | Cambridge dacmagic plus | Astro gaming A40 | Sennheiser HD 650
You ask me if I have a god complex? Let me tell you something, I am god!

Permalänk
Medlem

Jag bygger just nu en fil/media/web-server på Intel D945GSEJT. Ska köra Ubuntu-server.

Kompletterar du med ett SATA-PCI kort med 4 portar, en transformator, en spånskiva+skruv(till chassit) och en 80mm tyst fläkt får du det du efterfrågar för runt 2000:- om du sparar de HDDár du redan har.

Byter du till 2,5"-diskar kan du komma ned i storlek ordentligt! Min server ska stå bakom blurayskivorna i Tv-bänken. Out of sight, out of mind!

Simma lugnt!

Visa signatur

ASUS UX-32VD
ESXI-server med 3 "fasta" VM + ett antal test-VMs
HP EX-470 MOD(2Gb RAM, AMD LE-1640, 1Tb WD Green 32Mb) Krashad...
Mini-ITX-server(LAMP+filserver) Egen design