Permalänk
Medlem

Byta chipset fläkt till kylfläns?

Hej, min bror är bortrest och har lånat ut sin dator till en kompis, som har sagt att det börjar låta mycket så han frågade om jag kunde kolla på den och det är så att någonting är fel på chipset fläkten, vet inte om den skevar eller vad den gör men den låter jätte mycket, men kyler bra ändå.

Jag undrar om det skulle funka att byta ut den till bara en kylfläns, till exempel https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zalma... , eller skulle den inte kyla tillräckligt?

Moderkortet är http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=308957&view=detailed#Pro... om jag kommer ihåg rätt.

Tack i förväg,
Alexander.

Permalänk

Först skall du fråga brorsan om det är okay att greja inne i hans dator...
Sedan kan du kanske försiktigt bocka till fläktblad eller fläktkrans så de inte går emot.
(om det nu inte är lagret som är slitet)
Den kylare du angett är inte särskilt stor så du behöver hyfsat luftflöde i lådan.

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Medlem

Ja det är okej om jag gör saker med datorn, det var det han ville att jag skulle göra eftersom han är borta och inte kunde göra det själv.

När jag kollade på fläkten så såg jag inte att den tog emot, vad är det för lager du pratar om och går det att göra någonting åt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cedero

Jag undrar om det skulle funka att byta ut den till bara en kylfläns, till exempel https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/zalma... , eller skulle den inte kyla tillräckligt?

Alexander.

De minns jag swec var helt galna i för några år sedan. Folk hade dem som kylare på grafikkort och gammla cpuer. Galna kanske är att ta i men jag vet att de presterade jävligt bra. Aldrig ägt en själv men det kanske inte skadar så mycket att pröva för det priset, sen kan det vara värt att kolla så den inte tar i något, typ stora cpukylare som big typhoon minns jag en del hade problem med.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Cedero
...
När jag kollade på fläkten så såg jag inte att den tog emot, vad är det för lager du pratar om och går det att göra någonting åt?

Lagret sitter runt motoraxeln. De slits med tiden och kan ge glapp eller oljud.
(de går normalt inte att byta ut).

Prova annars med kylaren du nämnde. Fästena verkar ju fungera och du kan ju alltid
sätta tillbaka fläktpaketet om det inte passar med övriga komponenter på moderkortet...

Visa signatur

Windows 10 Pro x64 | inwin A1 Plus White | AMD Ryzen 9 3900X | Asus ROG Strix X570-I Gaming | Corsair 3600MHz 16GB | Sapphire Radeon RX 5700XT | Samsung SSD M.2. 960 Pro. 1TB | LG 4K OLED55C9PLA

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KvarX
De minns jag swec var helt galna i för några år sedan. Folk hade dem som kylare på grafikkort och gammla cpuer. Galna kanske är att ta i men jag vet att de presterade jävligt bra. Aldrig ägt en själv men det kanske inte skadar så mycket att pröva för det priset, sen kan det vara värt att kolla så den inte tar i något, typ stora cpukylare som big typhoon minns jag en del hade problem med.

Haha, ja men framför allt så användes de till nordbryggan. Något som du för övrigt fungerar ypperligt till. nForce 4 blir väl ganska varmt (eller var det nforce 3?) men NB47J funkade ju för 5 år sen så varför skulle det inte funka idag...

EDIT: Fördelen med NB47 är att, det är lätt att modifiera den om något skulle ta emot. Konturklippte min för att kunna montera grafikkortet.

Permalänk
Medlem

Okej tack för alla svar, jag får testa det här om några veckor när jag har mer tid.

Alexander.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KvarX
De minns jag swec var helt galna i för några år sedan. Folk hade dem som kylare på grafikkort och gammla cpuer. Galna kanske är att ta i men jag vet att de presterade jävligt bra. Aldrig ägt en själv men det kanske inte skadar så mycket att pröva för det priset, sen kan det vara värt att kolla så den inte tar i något, typ stora cpukylare som big typhoon minns jag en del hade problem med.

Jag kylde ett 9600XT passivt med den kylaren. Den skall icke underskattas! Var så nöjd att jag faktiskt har ett par liggande här hemma i fall att man skulle få någon idé.

Visa signatur

Det man inte vet, det lider man inte av.

Permalänk
Medlem

Så länge det är bra luftflöde i datorn, så bör du kunna kyla en Nforce4 med den där kylaren... Se dock till att kylaren inte tar i grafikkortet i slutändan! På mitt MSI kort blev jag tvungen att fixa SLI-versionen av Thermalright HR-05 för att inget skulle ta i...

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.