WD 640GBx2, partition taktik.

Permalänk
Medlem

WD 640GBx2, partition taktik.

Hej, vore tacksam för hjälp.

Har 2 st WD 640 GB black, någon som har förslag på hur jag ska lägga upp dessa? Bla hur många partinationer och lämplig storlek av dessa?

Disk nr 2 är tänk för endast bilder, men än så länge bara runt 100gb

Disk nr 1 således operativsystem och en eller två(?) partitioner till? När jag installerar virusprogram ska jag lägga in det på samma partition som operativsystemet?

Fördelen som jag har fått för mig är att det bibehåller en viss snabbhet i systemet med olika uppdelningar dels pga skrivhastigheten och möjligheten till diskfragmentation av tex bara operativsystemet?

Jag kommer snart uppgradera till Windows 7, om jag då har två partitioner på disk 1, är det bara operativsystemsdelen som berörs om jag gör en ominstallation?

Tack!

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Jag rekommenderar att du lägger en ca: 50GB stor partition som systemdito, och sedan låter resten vara till annat, tex filmer spel eller dyl.
Och ja du kan utan problem lägga ANTI-virusprogram på systemdelen. Fördelen med att göra partitionen lite mindre är att, som du ju själv anat, har kvar allt i den andra.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

En annan variant av Jalle64 är att även skapa en 50GB partition på disk 2 och ha saker som du vill gå snabbare tex spel etc. Precis som disk 1 är resten för lagring etc.

Början av varje hårddisk är snabbare+ det andra fördelarna du skrev.

Om spel etc funkar efter du installerar om Windows varierar från spel till spel och samma sak är det med program. Du vet inte förrän du testat. Program och antivirus skulle jag lägga på Windows partitionen. Säkrare för resten av dina grejer ifall något händer.

Glöm inte att bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (USB minne) inkopplad medan du installerar för att slippa konstiga fel både då och i framtiden. Helst bara 1 partition först. Resten av partitionerna och hårddiskarna väntar du med tills Windows CD/DVD skivan är klar och fixas i diskhanteraren.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av panpo98
Program och antivirus skulle jag lägga på Windows partitionen. Säkrare för resten av dina grejer ifall något händer.

Glöm inte att bara ha 1 hårddisk och 1 DVD (USB minne) inkopplad medan du installerar för att slippa konstiga fel både då och i framtiden. Helst bara 1 partition först. Resten av partitionerna och hårddiskarna väntar du med tills Windows CD/DVD skivan är klar och fixas i diskhanteraren.

Tack för inputen gubbar!

"Program och antivirus skulle jag lä...."
1. Program och antivirus? Vi snackar typ word, teamspeak etc (jag= seg småbarnspappa).

"Glöm inte att bara ha 1 hårddisk och 1 DVD....."
2. När windows installeras? Eller partitionerna? Får windows förinstallerat.

3. 50 GB partition på båda hårddiskarna där disk 1 rymmer windows och program och disk två för ev spel/applikationer som jag vill ska gå liiiite snabbare ev? Räcker 50 GB för allt windows matrial? Om man gör den större så antar jag att den även blir segare?

4. Ny fråga, om man nu delar upp hårddisken så som jag gör men av någon anledning skulle behöva slå ihop dem, går det?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

4. Tex C: och D: vill du slå ihop.

Ja det går.

MEN du bör kopiera allt från D: oavsett vilket sätt du gör det på.
Vista och Win 7 måste du ta bort D: som antagligen ligger bredvid C: på hårddisken i diskhanteraren. Sedan höger klicka på C: och välja att göra den större.

Start / Höger klicka på "Den här datorn" / Hantera / Diskhantering.
Beroende på var/vilken bild av din hårddisk / partition du höger klickar på får du upp till 3 olika menyer.

Har du XP eller vill ta chansen att inget raderas har jag hört att det finns program som gör det. MEN för vissa gick något snett eller inte funkade så därför ska du ha en kopia på allt som ligger på D:.

Om du for ont om plats på C: så brukar det vara system återställningen som skapar en återställnings punkt (några GB) varje dag som datorn är på. Den går både att rensa och stänga av på olika ställen om utrymmet är viktigare för dig. Hur viktig den är kan diskuteras. Beror från person till person.

Kan också vara att råkar spara saker på C: av gammal vana men då får du hålla bättre ordning i på vad du lägger i C:. För de flesta (dig) borde det räcka om det viktiga ligger på andra ställen.

Permalänk
Medlem

Så 50 gb är lagom som partition till windows och som partition till hårddisk nr 2 för spel? Det blir inte för litet för ev uppdateringar av Windows etc?

När man väl kör igång datorn, är det svårt att partionera? Har inte googlat efter någon guide ännu.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem

Jag gillar att installera allting på Windows-partitionen så jag har 130GB @ C: och det är lagom för mig. Men det är väl en smaksak.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers
PC: Ryzen 9 5900X | RTX 4080 Super 16GB | G.Skill Trident Z Neo 64GB 3600MHz CL16 | 12TB NVMe SSD - 5TB SATA SSD = total 17TB SSD + Seagate IronWolf 10TB internal HDD | Synology DS920+ w/20GB RAM SHR 48TB
Skärmar: Acer Predator XB323UGX 32" 270Hz 1440p, Asus PG349Q 34" 120Hz 1440p UW, Asus PG279Q 27"
Foto:
Canon 80D & 60D + Canon 17-55/2.8 IS, Canon 10-22, Canon 70-200/2.8L IS II, Canon 100/2.8L IS Macro

Permalänk
Medlem

Installerar du både program och spel (tex) på windows partitionen?

EDIT: Så vad tror folk om en 80gb partition på disk 1 där operativsystem, virusprogram och word(?) ligger samt ev en till 80gb partition på disk 2, ev för spel? Eller är det dumt för att båda hårddiskarna varvar upp då?

Fråga nr 2, är det enkelt att partionera när man väljer att skapa en sådan liten, dvs bara två partitioner per disk?

EDIT 2: Måste jag krympa disk 1 partitionen först för att kunna skapa en ny partition?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Avstängd

Kör så här:
C:\ 40GB: Windows och program. Max 50% fyllt hittills
D:\ 235GB: Spel (och inget annat)
E:\ 321GB: Resten

C defraggar jag varannan vecka. Spel ca 1ggr / månad.

Ser det inte som en bra idé att ha för få partitioner. Då fragmenteras filer på alltför stor yta vilket resulterar i sämre prestanda.

Visa signatur

7800x3d, 64GB 6000cl30, Gigabyte X670 Gaming X AX (F9d) 12TB m.2/nvme, 8TB SSD, WD 2x12TB 5400rpm, XFX 7900xt, SoundBlasterX AE-5+, HP X34", Fractal Design Define 7, Corsair HX750, Topping MX3s, Ino Audio piMx, Dan Clark Audio Aeon 2 closed..
LG B1 65", Topping e70, Topping pa5 II plus, Guru Audio Junior+ (primärt) / Canton GLE 90, Nintendo Switch OLED, Pico 4 VR

Permalänk
Hedersmedlem

Med min burk har jag aldrig varit över 20GB på C: så 50GB är helt ok, men då har jag bara windowsprogrammen installerade, typ ANTI-virus, Office, testprogram (3dMark), ev photoshopliknande progs osv. Jag lägger alltid spel på en annan partition, D: förslagsvis.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Skitbra gubbar, det är sådana här handfasta råd en retard som jag behöver! Men nu får jag ju datorn med windows (vista 64-bit) installerat och då verkar det som (efter mitt googlande) att det är lite kämpigare(?) att partionera?

Någon som kan klappa mig lugnande på huvudet och ge lite mer handfasta råd?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Hedersmedlem

Ja, om det är förinstallerat så försvinner ju vitsen med tråden, såvida inte den som installerat har tänkt till i förväg.
Är det en märkesburk? Isf vilken?

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem

Man kan väl partionera även om man har operativsystemet installerat?????

Det är en färdigmonterad dator från Inet, med alltså installerat operativsystem.

EDIT: Om det nu INTE går att partionera hårddisken med ett windows som redan ligger där, så borde det väl ändå gå att partionera upp den tomma hårddisken, i så fall hur görs det?

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Man kan väl partionera även om man har operativsystemet installerat?????

Det är en färdigmonterad dator från Inet, med alltså installerat operativsystem.

EDIT: Om det nu INTE går att partionera hårddisken med ett windows som redan ligger där, så borde det väl ändå gå att partionera upp den tomma hårddisken, i så fall hur görs det?

Tjena Nodens.

Jaha ok, montören släppte taget till slut

Nu är jag ingen partitionsguru på någotvis alls vill jag först påpeka.

Men normalt partionerar man via installationen av windows...
Annars får man fixa program som hjälper en. Om man vill göra det i efterskott så att säga.
Dock är en backup viktigt om man har nått viktigt att spara/skydda först!!
Å andra sidan kan du rimligtvis inte hunnit få in så mycket på diskarna ännu?

Det bästa programmet är Symantec: Partition Magic 8.0 eller vad dagens version nu kan heta.
Denna kostar dock pengar, rätt mycket också är jag rädd. Men den är tydligen bäst!

Annars kan du kolla här och ladda ner nått Shareware program.
http://www.cnet.com/?tag=hdr%3bbrandnav
Sök på Partition Software....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Mercy1
Tjena Nodens.

Jaha ok, montören släppte taget till slut

Ah Mercy! Min favorit Ok säg att jag då skiter i att partionera min windows disk, kan jag partionera den andra disken på något enkelt sett?? Den är ju helt tom.

Fråga 2, operativsystemet (vista) är med windows7 uppgradering, ska man tro att det kommer krävas en total ominstallation (och då har jag chansen att partionera windows?) eller att det bara blir en uppdatering inifrån windows?

PS: mercy, datron väger för mycket (20kg+) så den är fast på postens företagscenter, öppet endast på vardagar, surt.

Visa signatur

Är hopplös på datorer men pigg på att spela spel.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Nodens
Ah Mercy! Min favorit Ok säg att jag då skiter i att partionera min windows disk, kan jag partionera den andra disken på något enkelt sett?? Den är ju helt tom.

Fråga 2, operativsystemet (vista) är med windows7 uppgradering, ska man tro att det kommer krävas en total ominstallation (och då har jag chansen att partionera windows?) eller att det bara blir en uppdatering inifrån windows?

PS: mercy, datron väger för mycket (20kg+) så den är fast på postens företagscenter, öppet endast på vardagar, surt.

Du skall kunna partionera bägge med ett lämpligt partitionsprogram, men som sagt, backup först utifall att...

W7 uppgraderings Dvd uppgraderar Vista till W7 så jag tror inte partition är möjligt där. Däremot en full installation W7 dvd skall det rimligtvis vara okej.

Så tror jag verkligtheten ser ut tyvärr.

Men skaffa ett bra freeware/shareware partitionsprogram så löser det väl sig?
Jag vet inte så mycket om vilka som är nått att ha, finns ett annat som heter Partition Manager, ingen aning om det kostar eller är gratis

Men det finns fler än så...