Permalänk
Medlem

OSX på PC

Hejsan

Av vad jag har förstått så säger Apples EULA att det är förbjudet att installera operativsystemet på annat än mac-datorer, men i Sverige så gäller inte EULA:n på samma sätt, och Sveriges lagar säger att man får modifiera all programvara så att det ska funka för eget bruk.

Detta har jag alltså läst mig till på internet och allt på internet är ju sant (hehe ). Stämmer det?

Om det stämmer så går jag då vidare på nästa fråga.
Att installera OSX på en PC kräver då att man patchar programvaran, och detta får man ju då göra om man äger programvaran om ovanstående stämmer.

Så då undrar jag hur jag köper ett helt löst OSX-operativ, det enda jag hittar är uppgraderingar på Apples sida, och jag undrar hur jag patchar det för att få det att funka.

(Tråden handlar alltså inte om att fippla med piratkopierade versioner, utan jag vill vara helt lagenlig om jag ska göra detta)

Visa signatur

"Allt du säger skall vara sant, men du behöver inte säga allt som är sant" - Göran Persson

Permalänk
Medlem

Saxat ifrån Mac OS X 10.5 Leopard EULA, Section 2A: "This License allows you to install, use and run one (1) copy of the Apple Software on a single Apple-LABELED computer at a time."

Det där kan du tolka hur du vill men de flesta Hackintosh och OSX86 människor tolkar det som att det räcker med att det sitter ett Apple klistermärke eller liknande på datorn. Kör själv Snow Leopard 10.6 retail direkt ifrån en original DVD på min Dell XPS Studio 435MT och med hjälp av den såkallade Boot 132 metoden, behövde bara väldigt enstaka kext filer på min Boot 132 skiva för att jag skulle kunna starta upp och installera Snow Leopard original DVDn och samma på min HP Mini 110 som nu är en MacBook Mini

Permalänk
Medlem

Då det fortfarande är ett brott då Apple äger copyrighten på programvaran så har du inte rätt att göra om deras mjukvara.

Men jag ska svara som så här så får du ett svar som fungerar, du köper helt enkelt en Mac så fungerar det som det ska.

PS
Bara för att vara säker så rapporterar jag tråden oxå
DS

Visa signatur

En trött jäkel.

Permalänk
Medlem

Tolkar jag din frågeställning rätt, om jag förstod det som att du vill veta var man kan köpa ett löst OS X (Ej uppgraderingen från Leopard)?

Isåfall är det det här paketet du skall köpa.
http://store.apple.com/se/product/MACBOX-101801?mco=NzgxMDg0M...

Visa signatur

Mom! KDE and GNOME are fighting again! And Linus is taking KDE's side!
If you kids don't shut up, you're going to go to bed without your supper!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dax
Då det fortfarande är ett brott då Apple äger copyrighten på programvaran så har du inte rätt att göra om deras mjukvara.

Men jag ska svara som så här så får du ett svar som fungerar, du köper helt enkelt en Mac så fungerar det som det ska.

PS
Bara för att vara säker så rapporterar jag tråden oxå
DS

Man gör inte om mjukvaran om du läste rätt. Boot 132 metoden ändrar inga filer alls då du startar upp installationen ifrån en helt vanlig oändrad Leopard eller Snow Leopard skiva som är KÖPT ifrån butiken.

Permalänk

Vänligen sök. Det har tagits upp flera gånger här på forumet. Dessutom tror jag att moderatorerna brukar låsa dessa trådarna.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av rastersize
Vänligen sök. Det har tagits upp flera gånger här på forumet. Dessutom tror jag att moderatorerna brukar låsa dessa trådarna.

som sagt...

Visa signatur

Kontaktas via PM eller IRC [color="green"]#Sweclockers.com [/color]@ quakenet.org Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.