Misstagstråden (dela med er av era största misstag vid datorn)

Permalänk

Satt i en lokal med 20 personer. Alla skrev arbeten i gymnasiet. Sista dagen innan man skulle lämna in skiten, Så jag va på väg ut, klar och allt, noob på datorer så märker man en röd knapp på nätagget.

Frågade en polare, eyy vet du vad den gör? han bara nää men pilla inte, Så sa jag men de står 115 volt, trimmar man datorn där? Han svarar jag vet inte, pilla inte. Så tänkte jag, jag slår på snabbt och går.

JAG TRYCKTE ner knappen " BOOOOM" De small, de blixtra alla persienner gick ner på fönstren, De låstest, Ljusen bara dog, De kom Rök och luktade bränt! Alla 20 datorer slockna som domino brickor! Alla reste sig, vände sig och titta på mig, Och så hör man DAWID! jag kommer döda dig!

Alla arbeten försvann, det de skrev hemma hade de kvar på minnen osv, men inte det de skrev klart, och vissa satt i 2 timmar. Som tur slapp jag peya för nättagget. Mitt hjärta slog som inget annat, jag va nära på skita ner mig av rädsla Fattade inte vad som hände.

Men idag vet man ju, Olika volt uttag, tex usa 115 volt och jag trodde de va trim knapp.....

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk

Hej! äntligen en tråd om misstag!
Mitt senaste: Ansköt en fläkt till min dell 8250, som nog har gått sönder för att jag anslöt den till för stark spänning! detta var fem minuter sen!
Stötar!:Flestaintemittfel
en kompis drog med sig sin compaq på ett lan hemma hos mig, då jag skulle koppla in en nätverkssladd i hans dator fick jag en sjuj*vla stöt!
Vem f*n är så dum att man grundar fläktarna i chassit!?!?

För inte så längesedan, fick jag en FDD av en kompis farsa, som lät värre än en jetflygplan, som fuckade upp 10 disketter; anledning: För stark nätdel...

Jag fick FDD av Norib, med böjda pins och kortsluten, dock var detta inte problemet utan att läsarhuvudet gick av, efter jag tappat den i backen.

Jag och Norib plockade när en server hos hans farsa, servern skulle slängas, så tänkte jag att jag sparar p3:an som satt i.
efter vi plockat ner den fick jag en adapter från socket 370 till Socket 1.
Jag och Norib förstörde sedan moderkortet med järnspätt, sedan komm jag på, ATT jag hade glömt och kollat prestandan på moderkortet och allting: slutade med att adaptern blev värdelös, eftersom jag inte vet v-coren på p3:an(intel celeron står det på den, men p3 på lådan)

jag har också kastat en del processorer med följd av många böjda ben som jag fått böja tillbaka, lärdom av detta: var försiktig med processorer!

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint

Permalänk

satte in en ny brännare med lite för mycket våld och *VIPPS* en konding från moderkortet flyger ner i chassigolvet.. jätte skoj..

Efter det misstaget så är jag lite mer försiktig med enheter som sticker ut en del

Men moderkortet funkade ändå, vilket var en stor blandning mellan konstigt och tur.

Permalänk
Medlem

Har väl gjort en del misstag dock inte så många allvarliga.

Men här kommer två lite allvarligare:
1. När man var liten, ja inte bara yngre utan mindre med, så fungerade det inte att starta datorn. Så jag skulle självklart se om jag kunde fixa det trots att jag endast satt in minneskort i datorn innan och egentligen inte kunde ett smack om datorhårdvara. Jag hittade en liten röd switch på nättagget och testade att ändra den. Satte på datorn och resten kan ni nog klura ut själva ^^

2. Ganska nyligen fick jag typ ta ut en massa saker från min dator, väldigt litet midi-tower med massa vattenkylning. Finns absolut ingen plats alls, förutom ett litet utrymme under DVD-spelaren. Efter att ha satt in allting så satte jag in tanken och pumpen, som står på nätagget (då det är en bATX(?) låda sitter nätagget längst ner). Hur som helst så trycker man in tanken på pumpen och det är ganska lätt att göra så att den sitter snett. Detta var precis den som hade hänt mig. Självklart skulle jag rätta till den när datorn var på och glömde att man tar av fästet genom att skruva på pumpen åt ett håll, samma håll som jag skulle fixa till tanken på.

Plopp sa det och så var det ett 10mm stort hål där vatten kom rinnandes ner på nätagget. Som tur var så tog det max en sekund innan strömsladden var ute och nätagget hade inga hål på den sidan så allting klarade sig. Lycklig är jag för det annars hade det kunnat bli en dyr historia.

--------

3. En inte lika allvarlig sak. Skruvade på fästena på en VGA kabel i en monitor. Försökte någon månad senare att dra ut skiten utan att skruva ut fästena först, då jag vanligtvis inte brukar skruva på dem. Det hela slutade att jag inte fick ut kabeln alls, gick inte att skruva alls på skruvfästena, inte ens med en polygrip. Den fick sitta kvar där

Visa signatur

Ursäktar min wall-of-text.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
Satt i en lokal med 20 personer. Alla skrev arbeten i gymnasiet. Sista dagen innan man skulle lämna in skiten, Så jag va på väg ut, klar och allt, noob på datorer så märker man en röd knapp på nätagget.

Frågade en polare, eyy vet du vad den gör? han bara nää men pilla inte, Så sa jag men de står 115 volt, trimmar man datorn där? Han svarar jag vet inte, pilla inte. Så tänkte jag, jag slår på snabbt och går.

JAG TRYCKTE ner knappen " BOOOOM" De small, de blixtra alla persienner gick ner på fönstren, De låstest, Ljusen bara dog, De kom Rök och luktade bränt! Alla 20 datorer slockna som domino brickor! Alla reste sig, vände sig och titta på mig, Och så hör man DAWID! jag kommer döda dig!

Alla arbeten försvann, det de skrev hemma hade de kvar på minnen osv, men inte det de skrev klart, och vissa satt i 2 timmar. Som tur slapp jag peya för nättagget. Mitt hjärta slog som inget annat, jag va nära på skita ner mig av rädsla Fattade inte vad som hände.

Men idag vet man ju, Olika volt uttag, tex usa 115 volt och jag trodde de va trim knapp.....

Lät dom dig gå kvar i skolan efter det

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av skurtbert

Sen måste jag berätta hur jag införskaffade en 21" platt HP-monitor av en lite mer exklusiv modell (typ 4 000-kronorsklassen). Här var det inte jag utan en jobbarkompis som var den stora n00ben.

Han frågade om jag ville ha en trasig skärm. Det ville jag så klart inte, men övertalades iaf att titta på den. När han körde igång den var bilden grönaktig och hade inslag av regnbågsfärger i ena hörnet. Eftersom han redan köpt en ny (sämre, men hel) skärm propsade han på att jag skulle ta den så han slapp slänga den.

I två veckor blev den stående på mitt skrivbord utan strömmen inkopplad, när jag äntligen fick tid att testa den så hade den regnbågsliknande effekten borta. Jag kollade DVI-kontakten på baksidan och såg att den inte vars fastskruvad ordentligt. När jag drog åt skruvarna försvann den grönaktiga färgen och bilden blev underbart kristallklar med grym svärta.

Dagen efter frågade jag jobbarkompisen om han använde avskärmade högtalare till datorn. Han kollade på mig som ett frågetecken. Det visade sig att han ställt en vanlig högtalare precis bredvid skärmen och aldrig orkat kolla om kontakten satt i ordentligt innan han gav bort en skärm för 4 000 kronor.

Lärdom: Kolla ladden, den kan glappa!

Mina 5 cents.

Liknande händelse för mig. En polare frågar om jag vill ha en trasig skärm. Frågar vad det är för nån. En Samsung SyncMaster 731bf 17" 2ms... jojo säger jag och testar den. Den visar helt konstigt, gröna ränder lite här och där, han sa att han tappat den på ett lan. Jag öppnar skärmen och trycker till kablarna där inne och vipps en fullt fungerande skärm

Dock slutade summan på 100kr Använder skärmen än idag, mycket fin skärm, synd att den är på 17" bara

Visa signatur

Intel C2D E6300 @ 3.15GHz | Asus p5b deluxe wifi | 4gb Corsair xms 2 dhx pc6400 | Gecube radeon 3870x2 1gb | 3x 120gb + 160gb HDD | Win7 x64

Permalänk
Medlem

Stoppade in mitt 8800 Ultra i ugnen ett tag på 190 grader i ca 6 min. Det gick felfritt. Sen när jag hade stoppat i det i datorn så höll jag på att skita på mig för den inbygda högtalaren pep skithögt.
Tänkte, vafan. Då såg jag att jag inte hade kopplat in fläkten. Gjorde det och testade igen. Samma resultat.

Tänkte att jag monterar ur det och konstaterar att det är trasigt. Då ser jag att strömkablarna inte är ikopplade

Funkar nu än så länge.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

AHHAHAHHA roligaste ( Ovan )

Visa signatur

•̪̀● Corei7 •̪̀●

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dawidowski
AHHAHAHHA roligaste ( Ovan )

roligt vet jag inte, korkat däremot....

Visa signatur

| Errare humanum est |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Stoppade in mitt 8800 Ultra i ugnen ett tag på 190 grader i ca 6 min.

Oj.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ala_95
Stoppade in mitt 8800 Ultra i ugnen ett tag på 190 grader i ca 6 min. Det gick felfritt. Sen när jag hade stoppat i det i datorn så höll jag på att skita på mig för den inbygda högtalaren pep skithögt.
Tänkte, vafan. Då såg jag att jag inte hade kopplat in fläkten. Gjorde det och testade igen. Samma resultat.

Tänkte att jag monterar ur det och konstaterar att det är trasigt. Då ser jag att strömkablarna inte är ikopplade

Funkar nu än så länge.

får man fråga varför ?

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
får man fråga varför ?

Det funkade endast utan drivrutiner och fick fortfarande artefakter utan.

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Kockski
får man fråga varför ?

brukar man itne kunan göra sånt när man håller på extrem överclockar och sånt?

få bort gammalt "kludd" / "häftmassa" om jag inte har fel, samt om man kyld de under flostpunkten och snabbt vill få bort frosten/vattnet i dem.

man kan iaf göra så på moderkort!

Permalänk
Medlem

Jag o Rickythemaniac skulle fippla lite på hans Geforce4 vi tänkte tabort flänsen o ersätta den med en större O han försöker få loss en såndär plast pigg. Det hela slutar med att en komponent flög av. Vi tänkte shit shit shit men vi monterade det för skoj skull o det flyter på

Sen har jag gjort lite N00biga saker t.e.x lackade jag om mit tangentbord Och självklart CP:ar alla tangenter nu:P inte så konstigt. Och idag slet jag bort fronten på min dator. Men upptäcker sedan att jag inte hittar ngn plats för USB kontakterna :/ så datorn fick en tejpad startknapp o ingen USB i fronten.

O en annan gng satte jag i ett Ram minne utan att sätta dit det ordäntligt. jag starta datorn o det pep högt som faaan! de va n000bigt

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
brukar man itne kunan göra sånt när man håller på extrem överclockar och sånt?

få bort gammalt "kludd" / "häftmassa" om jag inte har fel, samt om man kyld de under flostpunkten och snabbt vill få bort frosten/vattnet i dem.

man kan iaf göra så på moderkort!

Nej, man gör det om grafikkortet är trasigt och man inte har någon garanti eller försäkring eller liknande. Fungerar just nu också!

Visa signatur

O2+ODAC - Denon AH-D2000
MiniDSP SHD - Emotiva UPA1 - Had Oy högtalare

Permalänk

Jäkla kul tråd,

Min första dator en amd 200, tittade på nån strömswitsh på baksidan och tänkte undra vad som hände om man flyttar den lite i sidled, stod väl 110 eller nåt på den,, FÅFF!!! sa det i burken iaf =(

Permalänk
Medlem

glömde el-sladden till grafikkortet när jag bytte grafikkorts fläkt.... det peep extremt mycket och högt

värre fel har jag ej gjort...

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Maharadijan
Jäkla kul tråd,

Min första dator en amd 200, tittade på nån strömswitsh på baksidan och tänkte undra vad som hände om man flyttar den lite i sidled, stod väl 110 eller nåt på den,, FÅFF!!! sa det i burken iaf =(

det var en skom gjorde så med en av skolans burkar...

inte bra att leka med den lilla (på min dator röda) switchen på nätagget. jag skulle dra lite lim med en limpistol över switchen så att ingen kan göra sönder ditt nätagg snabbt och säkert!

Permalänk
Hedersmedlem

Var precis påväg tillbaka upp till datorn med mackor, en tallrik fil, etc. Självklart är det nödvändigt att man ska trilla i trappan.

Usch vilken röra.

Permalänk
Medlem

haha jag gjorde en fin sak idag skulle byta låda på syrrans burk, Satte iallt någolunda (min första gång) när allt va i o sladden till nätagget i så hadde jag en hand på datorn o en hand i sängen som e av metall. det kittla lite i fingrarna å när jag starta den funka den ortsett från vanligt BIOS krångel, men när jag skulle stänga av den hände inget... håll inne knappen... inget hände. kände en lite udda lukt i näsan. så jag kollade upp o det var en fin dimma i rumet drog t allt fort som fan, första tanken va att moderkakan va stekt elle nätdelen åt helvete när min styvfarsa öppna lådan (jag våga fan inte) visade det sig att det va en kortis på start knappen. den hadde typ smält =D as fränt, men jag vet inte om de va mitt fel eller de ojodade chassits :/

Visa signatur

ASRock P45TS - Intel core 2 duo 2,8Ghz Thermaltake bigtype +12mm CM rödLED - ASUS ENGT240, DDR2 Samsung 2Gb x2, maxtor 160Gb, 3st SEAGATE 250Gb. 420Watt

Permalänk

mitt största misstag:
lägga upp bilder på en halvfärdig dator i galleriet, jag visste att folk kan vara taskiga, men ska inte alla vara trevliga på sweclockers???

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint

Permalänk

Änu ett nytt misstag gjort av mig, jag skulle ha bort kylflänsen i min dell, när jag tagit på dom grejerna som håller fast den(?), tyckte jag att det var lite hårt att dra ut den, när jag väl fick ut den smällde det till på mobon, och min p4 var borta, vad förvånad jag blev, ännu mer förvånad blev jag när p4 satt kvar på flänsen, tydligen bränt sig fast, pillade försiktigt loss den, och rengjorde den, och satte på kylpasta(dell har ingen kylpasta på)
på med kylflänsen och i med grejerna, och ja, datorn startade!

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint

Permalänk
Medlem

Lånade ut datorn till farsan...

3 timmar senare då man äntligen lyckats lura tillbaks den så var den ju väldigt skojsig med massa "kula" program och felmedelanden...

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av guos89
Lånade ut datorn till farsan...

3 timmar senare då man äntligen lyckats lura tillbaks den så var den ju väldigt skojsig med massa "kula" program och felmedelanden...

HAHA skönt att man vet att det finns fler som har otekniska pappor.

Visa signatur

Nya Projektet!
Kontakta moderatorkåren via Kontaktformuläret om ni vill något.

Permalänk
Medlem

Är datortekniker så naturligtvis har man gjort en del misstag.

Skulle biosflasha ett moderkort, minns inte vad det var för nåt. Blev otålig för klockan var rätt nära hemgång, så jag dödade det. Flygplanspropeller lät det som, och det vägrade starta sen. Det blev garanti retur på det som tur var

En kund skulle ha office hem o student 07 oem installerat på sin burk. Jag hade väl lite för brottom och tar fel skiva, tar den för SBE och professional. (annan hashalgoritm för o kolla ifall nykeln e godkänd) Det vägrar ju funka, naturligtvis och jag får säga till kunden att det e nåt fel på Microsoft, 10 minuter efter de har åkt kommer jag på mitt misstag. Nästa gång dom kom tillbaka sa jag att jag hade fixat en ny nyckel åt dom.

Det här med DOA produkter är ett intressant fenomen oxå, vi hade väldiga problem med Intels dp45sg m-kort i våras. I en batch på 15 kort, var 7 sönder. Lite frustrerad var man när man insåg att efter att ha bytat ut varenda del i datorn flera gånger, så hade jag fått 4 döda moderkort i rad.
Då var man inte glad kan jag lova.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SWE|OggE
Var precis påväg tillbaka upp till datorn med mackor, en tallrik fil, etc. Självklart är det nödvändigt att man ska trilla i trappan.

Usch vilken röra.

ha ha tänker mig tom o jerry och hur dom faller lite him som ham

Visa signatur

Ursäkta Videfix va bara tvungen den va så bra. Mina regler: §1 Jag har alltid rätt. §2 Jag KAN ha fel men då inträder §1 automatiskt.

Permalänk

i skolan idag hade vi roligt, vi pillade lite på switchen på agget med mening, alla datorer i skolan slocknade, jag och en kompis gick till rektorn och sa att allt bara slockna, och då var det dags för nästa grej, rektorn hämtade datorn, efter det började jag plocka ner skolan nya datorer, kompisen udrar vad fan jag gör, jag svarade" måste kolla så att skolan inte har bättre grejer än jag"
lärarn kom in i rummet och såg mig i fullhast plocka ner datorn, han sa "plocka ihop datorn och gå hem!"

kom på en sak till: jag och kompisen fick dra om alla sladdar i klassrummet efter en tjej "kommit åt" en switch, allt sa foff! och allt slockna.
efter vi kopplat om allt och slog på strömmen hör man hur alla datorer rusar igång, lät som faan

Visa signatur

Jag tyckte att denna text räckte fint

Permalänk
Medlem

Lyckades "fixa" min dvd brännare i datorn...

Jo jag stoppade in en skiva när jag redan hade en i...

började låta som fan, som när man inte andvänder kopplingen när man växlar en bil...

efter ett tag kom endå "automatisk uppspelning" upp i windows:

-risk 2, vafan, jag stoppade ju i gta....

öppnade dvd'n och tog ut gta, körde in dvd'n igen och nästa gång jag tog ut den fick jag ut risk 2...

wannabe cd växlare?

Funkar lika bra nu som förr!

Permalänk
Medlem

Vi har ett ganska roligt ärende från jobbet

"Susanne ringer in, hennes skosnöre har åkt in i fläkten på datorn, datorn har börjat göra konstiga ljud av sig."

10min senare är ärendet stängt med följande lösning:

"Kunden ringer tillbaka och säger att ärendet är löst."

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Poison lol haha...

Jag körde in fingert i min schyte kaze 3000 rpm..
sitter nu med e stort jack i fingret.. Soft!

Permalänk

Hm... jag är inte speciellt tekniskt lagd av mig, men har ändå lyckats att undkomma små som stora katastrofer.
Kanske beror på att jag inte meckar så mycket med mina prylar som ni gör. ^^
Jag har t ex aldrig använt ESDskyddsarmband, är bara noga med att dra ut strömsladden och "ta på chassiet" (som det alltid brukade stå i datortidningar typ PC för Alla, he he) och börja pilla...
Självklart är jag noga med att inte vidröra några kretsar.
Men när jag skulle installera en passiv zalmankylare till mitt grafikkort, så kom jag på mig själv flera ggr att jag greppade tag direkt på grafikkortets kretsar och annat. Men kortet klarade sig fint. Kanske har det att göra med att mina händer var insmetade med AC MX-2 som inte är ledande?

De färskaste smärre misstagen var väl när jag skulle installera en fläkt till min Ninja Mini - fläkten kan ju egentligen bara peka åt två "rätta håll" - jag hade t om markerat med en penna på Minin för att få till det rätt från början men ändå monterade jag fläkten fel. Kom naturligtvis på det när all montering blev färdig.

Jag har även lyckats med konststycket att rikta fläkten åt fel håll. Dåh.

Att glömma koppla på cpufläkten till kontakten på MB är säkert en klassiker, jag är med i statistiken iaf.

En annan grej var när jag köpte en AC Alpine Pro med de där (Intel) plastpiggfästena. Innan jag riktigt greppade hur man skulle montera dit en sån, så trodde jag att man skulle vrida till piggarna åt vänster innan man tryckte ner kylaren och eventuellt vrida dem åt höger senare. Sen blev jag lite förfärad över att processorns temp ökade bara jag idlade.
Man skulle naturligtvis bara vrida åt vänster om man vill plocka bort kylaren. På Intels sajt kunde man läsa tydligt hur man skulle göra; nollställa piggarna så att de smala fårorna pekar rakt ut, trycka dit kylaren, end of story.

Mjukvarumässigt har jag väl råkat ut för lite svettningar när jag använde de där supertjusiga Registry Cleaners; det slutade med att en jobbdator vägrade att fullständigt installera SP3 (XP) korrekt med bootningsproblem som följd. Tog lång tid att rätta till misstaget genom att nergradera till SP2 igen. Numera är jag ytterst noggrann med vad jag installerar på burkarna.

Glömt adminlösenordet har jag gjort ett par ggr också. Använde då en tjusig lösenordåterställare som jag tror en norrman har skapat.

Nå, mina missöden är inte lika roliga som era, men jag ville ändå skriva några rader.