Dator för grafisk designer, budget - 10-15000kr

Permalänk

Dator för grafisk designer, budget - 10-15000kr

Tja,

Jag är grafisk designer och vill ha en ny jobb dator men har lite svårt att välja delar.

Jag vill kunna:

Arbeta I photoshop cs4, 3d program, Adobe After Effects, Vegas Pro 9 etc utan att det skall "lagga" skulle vara bra om man kunde vara i alla program samtidigt och använda dom utan några problem som helst.

Jag vill kunna se på film, blue ray skivor osv.

Vill ha en datorskärm också, 22 eller 24 tums (helst 22, 23) som är bäst lämpad till grafisk design osv.

Tror ni att ni kan hjälpa mig att skaffa komponenter som kan göra allt det jag sagt för 10 - 15 tusen svenska riksdaler?

Ska köpa från inet, eftersom jag bara hört bra saker om dom, och jag vill att dom ska montera datorn åt mig också.

Postum scriptum

Detta är det jag har i min kundvagn just nu, något ni tycker jag ska ändra, tex skärmen?

Permalänk
Medlem

I skärmväg ska du ha Dell 2209wa, IPS panel vilket är ett 'måste' för arbete i photoshop osv. Den finns på Dustin för 2500kr.

Visa signatur

Intel i7 2700k | Asus P8Z77-V PRO | Noctua NH-D14 | Gigabyte GTX 670 | Corsair 8GB LP | Samsung 830 128GB | Define R3 | Corsair HX 650W
Thinkpad X41 | Thinkpad X200 - RIP | Thinkpad X220 | Thinkpad T480s | Fri frakt - Inet.se | Dagens fynd

Permalänk
Medlem

vill du att ritplatta och skärm ska ingå i '10-15000kr' omfånget?

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sysse S
vill du att ritplatta och skärm ska ingå i '10-15000kr' omfånget?

Nej jag vill ha själva datorn för 10-15 tusen, skulle sagt det innan

Permalänk
Medlem

okej, då ska jag kika lite, och jag håller med recall angångende paneltyp. Köp en riktig IPS-skärm

EDIT:

möjligt att jag har missat något nu, är ganska stressad, har inte tid att korrekturkika

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sysse S
okej, då ska jag kika lite, och jag håller med recall angångende paneltyp. Köp en riktig IPS-skärm

Ser en review på youtube just nu och den ser riktigt fin ut, och är ganska billig också.

Permalänk

Tack! Det ser bra ut, kan inte så mycket om hårdvaran men grafik kortet har hdmi och det är alltid bra, om man ska spela med sin 360 eller ps3 :]

Permalänk
Medlem

om grafikkortet har hdmi eller inte spelar ingen roll om du ska spela konsoll, då är det skärmens anslutningar som är viktiga Jag skulle gärna se att någon mer lade sig i, för jag är inte alls säker på det jag har valt

Visa signatur

Primär - C2D T6500 :: 4GB :: Mobility 4570.
Sekundär - AMD64x2 6000+ :: 2GB :: 8800GT 1GB

Permalänk

Jag ville faktiskt väntat med inköpet en vecka eller två och se hur de nya i7orna presterar jämfört med dagens 920. Preliminära tester visar att de nya (1156) utklassar de gamla (1366) på både pris och prestanda per Ghz.

Hade också kört på ett Nvidia kort eftersom de accelererar endel Adobe produkter rätt rejält. Har ingen erfaring med Antec CPX så kan inte säga till eller från, men jag ville nog valt ett Corsair HX750W istället - samma pris, DC/DC och 7 års garanti.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Antecs CP-agg är riktiga prisbomber faktiskt, kan man köra ett bör man...

Visa signatur

The cookie goes *crumble*.

Permalänk

Emigrating12

Så du säger att jag borde vänta en stund? Det är inte så att jag behöver datorn just denna månad, men vill ju gärna ha en snarast eftersom jag jobbar och vill kunna fortsätta utan massa lagg som tar otroligt mycket tid.

Permalänk

@silentrage: Ja, det är min personliga åsikt iallafall. De nya processorerna släpps om mindre än en vecka, kostar mindre, presterar likt (om inte bättre) och verkar mer framtidssäkra. Vänta iallafall tills det dyker upp officiella benchmarks - de jag har sett hittils visar iallafall att en likt klockad 1156 socket i7 presterar bättre (till lägre kostnad) än dagens 1366 CPUer.

@roxkz: Nu blev jag tvungen att rota hos hardwaresecrets också Verkar som om du har rätt. Enda nackdelen är väl lite dårlig effekt och att det endast passar i utvalda Antec chassi.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Okej då väntar jag nog, tycker du att det ser bra ut annars? Fattas det något, är det något jag inte behöver etc? Tacksam för svar!

Permalänk
Medlem

Håller du på med grafisk design och bildbehandling så ska du ha en riktig skärm. Jag rekommenderar ett besök på eizo.se. Dom gör riktigt bra skärmar.

Dom gör grymma skärmar för just design, men dom kostar därefter också. För din budget skulle jag spana in FlexScan-skärmarna, gärna med någon kalibrator också. Se bara till att det är en sPVA-skärm och inte TN-skärm.

Visa signatur

Projekt Rokushou: Intel i5 3570K : Asus P8H77-I : be quiet! Straight Power E9 480W 80+ Gold Modulärt : Corsair XMS3 DDR3 1333MHz 8GB : Noctua NH-U9B SE2 : Intel 520 SSD 120GB : Samsung Spinpoint F1 1TB

Permalänk

Att köpa en i7 920 just nu är ingen bra idé.
Antar att folk redan har sagt det längre upp i tråden.

Ang. grafikkort så är väl antingen GTX275 eller GTX285 det bästa som finns till grafisk design? Har för mig att Crossfire och SLI inte är så mycket att hänga i granen för sånt arbete.

Det är möjligt att jag är ute på cykeln också.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av dinajel
Håller du på med grafisk design och bildbehandling så ska du ha en riktig skärm. Jag rekommenderar ett besök på eizo.se. Dom gör riktigt bra skärmar.

Dom gör grymma skärmar för just design, men dom kostar därefter också. För din budget skulle jag spana in FlexScan-skärmarna, gärna med någon kalibrator också. Se bara till att det är en sPVA-skärm och inte TN-skärm.

Håller mig nog till den Dell skärmen, gillar den bättre och den är inte så dyr.

Men tillbaka till delarna för datorn, vad tycker ni? Är det något som saknas, kommer den kunna göra allt helt utan lagg etc? Ska jag ta ett nVidia kort istället?

Behöver er hjälp.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rymdvanilj
Att köpa en i7 920 just nu är ingen bra idé.
Antar att folk redan har sagt det längre upp i tråden.

Ang. grafikkort så är väl antingen GTX275 eller GTX285 det bästa som finns till grafisk design? Har för mig att Crossfire och SLI inte är så mycket att hänga i granen för sånt arbete.

Det är möjligt att jag är ute på cykeln också.

Jag tänkte också på att GTX285 kanske är bättre, och behövs det kan man ju alltid köpa ett till (sli?)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av silentrage
Jag tänkte också på att GTX285 kanske är bättre, och behövs det kan man ju alltid köpa ett till (sli?)

Yes sir självklart kan man köpa ett till! Det jag funderade på är dock i fall de användningsområdena du angav verkligen drar nytta av SLI..
Någon med mer koll än jag behöver nog reda upp detta!

Permalänk

Tack för ditt svar rymdvanilj (fniss på ditt namn) men finns det någon kunnig som kan detta och vill svara?

Permalänk
Medlem

Nvidia är jätte viktigt, men vad är det för design? ett GTX260 räcker gott och väl till flytande redigering i Photoshop helt utan lagg så ett 275/285 är nog lite overkill. ett 9800GT kan redigera bilder "modell plansch storlek" utan att slappa efter.
Själv så är jag både Photoshop användare samt att flickvännen studerar design, vi sitter på en Full-HD TV med ett 9600GT och allt redigeras mer eller mindre on the fly på bilder från våran systemkamera ^^

Visa signatur

AMD Ryzen 5 1600 @3.7Ghz
Vengence LPX 4x8gb @3000Mhz
Asus RTX3070
Lagring: Samsung 860 2TB SSD

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av bust-a-gamer
Nvidia är jätte viktigt, men vad är det för design? ett GTX260 räcker gott och väl till flytande redigering i Photoshop helt utan lagg så ett 275/285 är nog lite overkill. ett 9800GT kan redigera bilder "modell plansch storlek" utan att slappa efter.
Själv så är jag både Photoshop användare samt att flickvännen studerar design, vi sitter på en Full-HD TV med ett 9600GT och allt redigeras mer eller mindre on the fly på bilder från våran systemkamera ^^

Hej,

Det är grafisk design så lite av allt, digitala bilder, hemsidor, video redigering, 3d och sånna saker, så det borde väl vara bra om jag köper ett 285? Ska ha en sån här rit-tavla också som ni ser på min bild, så den ska också funka bra med datorn.

Permalänk

Bump, någon?

Permalänk

Om du kommer använda denna i pro sammanhang (altså tjäna pengar) är det ett Nvidia Quadro kort som gäller, men då kommer du inte långt med din budget.

Alternativt köper du valfritt Nvidia kort och klarar dig med acceleration i Photoshop 4 (evnt. andra program om du 'hackar' kortet så det identifierar sig som ett Quadro).

Om det är mest Photoshop du kommer använda klarar du dig fint med ett 260 kort, visst har du mer kraft att ta av om du köper större/bättre/dyrare, men det behövs inte. SLI har du ingen användning för.

Ang. resten av paketet så är det inget man kan svara på nu då de nya i7orna kräver andra moderkort/minnen - med andra ord kan du egentligen bara plocka ihop Chassi, PSU och tillbehör just nu. Visst finns det moderkort och minnen att köpa, men vad jag sett finns det inga tester eller utförliga beskrivningar ännu. Det bästa är helt enkelt att vänta tills platformen släpps (även fast ett fåtal personer redan mottagit både moderkort/cpu) och kolla tester/benchmarks.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk

Tack för ditt svar, ne asså jag jobbar mest i photoshop och after effects (video editing) så måste ha lite mer kraft, men 260 - 275 verkar bra, eftersom jag kanske spelar något spel ibland när man har tråkigt och avinstallerar det direkt efter.

Men iaf, tack för alla era råd, jag tar och väntar till dom nya, billigare och bättre grejerna kommer ut, så gör jag en tråd till.