Permalänk

Mac och PC?

Om ni läst någon av minna tidigare trådar den här veckan så har ni nog redan insett att jag har något emot Mac. Enda anledningarna att jag inte använder det är att jag tycker Linux är lite bättre och att min mormor använder det vilket gör det till o coolt för mig. Men en sak jag stör mig riktigt mycket på är när folk säger Mac är bättre än PC eller att affärer delar upp det i typ bärbara Mac och bärbara PC. Apple Inc övergav väll Power Performance PC till PC för några år sen vilket betyder att Mac är PC. Windows och Mac, eller Mac och övriga funkar men inte Mac och PC. Det kan inte handla om att folk inte vet. Stora företag och dator intresserade på tex sweclockers forum gör exakt så här. Men varför?

Permalänk

alla datorer är PC!

PC = Personal Computer

Permalänk
Medlem

Allt är PC, Apple övergav powerpc arkitekturen och gick över till intel arkitektur.

Varför alla datorer inte står under fliken PC finns det väl många skäl till..

* Macen hade en annan processorarkitektur förr och därför grupperade man den ofta ensam i och med att du inte kunde slänga in vanliga x86 operativ på dem.

* Det är Apple. Säga vad man vill om deras prylar men dem lyckas ofta göra sina produkter till ikoner för just den marknaden. (ipoden, iphonen).

eller varför inte bara..

Äger man 10% av den bärbara marknaden (http://macworld.idg.se/2.1038/1.180605), deras os kan enbart installeras (enkelt) på just deras egna dator (Om du inte vill bryta mot eulan och trixa lite) så kanske man behöver en egen kategori

Sen borde det väl finnas en marknadsföringsmässig del i det hela också. Det säljer väl mer om folk fortfarande "tror" att macen är superspeciell? Apple lär ju börja utbilda konsumenterna om att det är vanliga pc's dem sitter på. Etc.

Permalänk

Med PC menar man en IBM PC-kompatibel maskin, och dit räknas inte macar. Om man inte får skilja på Mac och PC måste man börja prata om BIOS-PC, IBM-PC och EFI-PC eller Apple-PC eller liknande. Jag tycker det blir enklare att fortsätta som det är nu.

Permalänk
Avstängd

Bara för att du vill känna dig speciell
Det som skiljer idag är marginellt, det var annorlunda tidigare. Apple, och dess kunder, har ett behov av att synas och höras, så enkelt är det. Jag ser det som en tonåring, någon som har ett behov av att vara annorlunda och bryta sig fri men ändå inte vill gå så långt att de lämnar rummet.

Sedan är det kanske motiverat, det skiljer trots allt inte särskilt mycket mellan den där LGn och Acern. Apple har några smarta idéer men om man inte faller in perfekt i deras användargrupp så kommer man bara känna sig inlåst och börja kompensera. Man måste förstå att Mac är ett koncept med mjukvara och hårdvara, designad för att fungera på deras vis. Apple vänder sig till de utan krav och de med enorma krav men missar de som ligger i mitten.

(ovanstående baseras på egna åsikter och bygger på en take-it-or-leave-it- design där Apple trycker på vissa egenskaper som -kanske- inte är fullt så fantastiska när de väl blir synade)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
Med PC menar man en IBM PC-kompatibel maskin, och dit räknas inte macar. Om man inte får skilja på Mac och PC måste man börja prata om BIOS-PC, IBM-PC och EFI-PC eller Apple-PC eller liknande. Jag tycker det blir enklare att fortsätta som det är nu.

Klart Mac OS funkar på alla datorer som Windows Vista gör. Eller vad meanr du?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av busharmy
[B]Allt är PC, Apple övergav powerpc arkitekturen och gick över till intel arkitektur.

Varför alla datorer inte står under fliken PC finns det väl många skäl till..

* Macen hade en annan processorarkitektur förr och därför grupperade man den ofta ensam i och med att du inte kunde slänga in vanliga x86 operativ på dem.

De hade ja men det fel att säga nu.

Citat:

* Det är Apple. Säga vad man vill om deras prylar men dem lyckas ofta göra sina produkter till ikoner för just den marknaden. (ipoden, iphonen).

Kallas bilar för Volvo, arbetsdatorer för Dell och TV apparater för Samsung? Ne. Du borde inte heller Mac det.

Citat:

Äger man 10% av den bärbara marknaden (http://macworld.idg.se/2.1038/1.180605), deras os kan enbart installeras (enkelt) på just deras egna dator (Om du inte vill bryta mot eulan och trixa lite) så kanske man behöver en egen kategori

HP Recovery är ganska svårt att installera på en ASUS laptop. HP är något speciellt alltid.

Citat:

Sen borde det väl finnas en marknadsföringsmässig del i det hela också. Det säljer väl mer om folk fortfarande "tror" att macen är superspeciell? Apple lär ju börja utbilda konsumenterna om att det är vanliga pc's dem sitter på. Etc. [/B]

Indeed men varför skulel då affärer och andra människor envisas med att kalla det för Mac och PC

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
[B]Bara för att du vill känna dig speciell
Det som skiljer idag är marginellt, det var annorlunda tidigare. Apple, och dess kunder, har ett behov av att synas och höras, så enkelt är det. Jag ser det som en tonåring, någon som har ett behov av att vara annorlunda och bryta sig fri men ändå inte vill gå så långt att de lämnar rummet.

Så du menar att samma folk som köper iPod vill vara annorlunda och sticka ut? Jag är inte riktigt 100 på det.

Citat:

Sedan är det kanske motiverat, det skiljer trots allt inte särskilt mycket mellan den där LGn och Acern. Apple har några smarta idéer men om man inte faller in perfekt i deras användargrupp så kommer man bara känna sig inlåst och börja kompensera. Man måste förstå att Mac är ett koncept med mjukvara och hårdvara, designad för att fungera på deras vis. Apple vänder sig till de utan krav och de med enorma krav men missar de som ligger i mitten.

Skilljer exakt lika mycket på en ACER och en LG som Mac och ACER. Visst ACER skeppas oftast med Windows och Mac med Mac men det går att ändra vilket gör det till att mjukvaran är samma. Hårdvaran är en sak men skalet är det ända som skilljer.

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Så du menar att samma folk som köper iPod vill vara annorlunda och sticka ut? Jag är inte riktigt 100 på det.

Nu tänkte jag mer på datorerna men visst gäller det i viss mån deras musikspelare också. Med tanke på ljudet i flertalet av de budgetmodeller som finns kombinerat med statusen runtikring så kan det nog diskuteras.

Citat:

Skilljer exakt lika mycket på en ACER och en LG som Mac och ACER. Visst ACER skeppas oftast med Windows och Mac med Mac men det går att ändra vilket gör det till att mjukvaran är samma. Hårdvaran är en sak men skalet är det ända som skilljer. [/B]

Nej det är där du inte har förstått. Man måste lära sig vad ett koncept är, vad som är skillnaden mellan produkt och metaprodukt osv. Den gemensamma nämnare i Acer och LG är operativsystemet. Du köper en dator från Lenovo och du förväntar dig att Windows Vista följer med. Man tar sin design, lite hårdvara och klämmer på Microsofts operativsystem. I stort är det samma sak, lite mer minne eller en större hårddisk eller en TN eller LED- skärm.

Vad Apple gör är att de bygger sitt egna operativsystem som fungerar och se ut precis på det sätt de vill att de ska göra. Du förväntar dig något annorlunda när du hör begreppet Mac, ungefär som när du hör att Tarantino gjort en ny film. Det är en enorm skillnad, inte som att jämföra Coca Cola och Pepsi utan mer som Cola och öl - båda är drycker och lämpar sig väl i samma men även i olika miljöer. Att kombinera hårdvara med egen mjukvara är idag unikt. Asus gjorde ett försök med en egen Linuxdist förra våren, resultatet vet vi alla hur det blev. Den enda korrekta jämförelsen borde vara om Microsoft sålde datorer på samma sätt som Apple, dvs egen exklusiv mjukvara kombinerad med hårdvara.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
[B]Nu tänkte jag mer på datorerna men visst gäller det i viss mån deras musikspelare också. Med tanke på ljudet i flertalet av de budgetmodeller som finns kombinerat med statusen runtikring så kan det nog diskuteras.

Ja men samma människor som köper iPod kan absolut inte vara intresserade av att sticka ut. Om vi ska gå in på digitala musikspelare så lovar att du inte ens kan nämna 5 olika modeller som fortfarande produceras vilket betyder att du inte har någon koll på om det finns bra musikspelare utan Apple.

Citat:

Nej det är där du inte har förstått. Man måste lära sig vad ett koncept är, vad som är skillnaden mellan produkt och metaprodukt osv. Den gemensamma nämnare i Acer och LG är operativsystemet. Du köper en dator från Lenovo och du förväntar dig att Windows Vista följer med. Man tar sin design, lite hårdvara och klämmer på Microsofts operativsystem. I stort är det samma sak, lite mer minne eller en större hårddisk eller en TN eller LED- skärm.

Vad Apple gör är att de bygger sitt egna operativsystem som fungerar och se ut precis på det sätt de vill att de ska göra. Du förväntar dig något annorlunda när du hör begreppet Mac, ungefär som när du hör att Tarantino gjort en ny film. Det är en enorm skillnad, inte som att jämföra Coca Cola och Pepsi utan mer som Cola och öl - båda är drycker och lämpar sig väl i samma men även i olika miljöer. Att kombinera hårdvara med egen mjukvara är idag unikt.

Nej du måste lära dig skillnaden mellan säljsnack och verklig produkt. Att någon säger att de är annorlunda betyder det inte att de är det. Som vi redan diskuterat kan alla pekplattor tvåpunkts scroll och alla tillverkare kan göra tunna datorer. Mac's hårdvara är inte unik och OS kan man ändra.

Citat:

Asus gjorde ett försök med en egen Linuxdist förra våren, resultatet vet vi alla hur det blev. Den enda korrekta jämförelsen borde vara om Microsoft sålde datorer på samma sätt som Apple, dvs egen exklusiv mjukvara kombinerad med hårdvara. [/B]

Asus försökte aldrig ta över världen med sin Xandrox baserade dist. De ville göra ett lätt OS för netbooks EEE PC. De tänkte aldrig att någon skulle köra det på en notebook tex. Jag skulle gärna köpa en HP Pavallion med Linux på men jag är inte intresserad av netbooks

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Ja men samma människor som köper iPod kan absolut inte vara intresserade av att sticka ut. Om vi ska gå in på digitala musikspelare så lovar att du inte ens kan nämna 5 olika modeller som fortfarande produceras vilket betyder att du inte har någon koll på om det finns bra musikspelare utan Apple.

Stora ord. Du förutsätter för mycket. Därför har du fel.

Citat:

Nej du måste lära dig skillnaden mellan säljsnack och verklig produkt. Att någon säger att de är annorlunda betyder det inte att de är det. Som vi redan diskuterat kan alla pekplattor tvåpunkts scroll och alla tillverkare kan göra tunna datorer. Mac's hårdvara är inte unik och OS kan man ändra.
Asus försökte aldrig ta över världen med sin Xandrox baserade dist. De ville göra ett lätt OS för netbooks EEE PC. De tänkte aldrig att någon skulle köra det på en notebook tex. Jag skulle gärna köpa en HP Pavallion med Linux på men jag är inte intresserad av netbooks [/B]

Nej jag har inte fel. Du kan inte på fullaste allvar påstå att Windows, OS X och exempelvis en dist av Linux inte skiljer sig. Man pekar på det uppenbara. Hade det inte skiljt sig hade vi lika gärna kunnat använda samma operativsystem. Återigen har du fel. Jag är dock den första som säger att hårdvaran i en Mac inte är unik eller att den skulle vara ofelbar, tro mig (eller fråga någon av alla Mac- anhängare här på forumet). Men jag får upprepa mig, jag säger att konceptet Mac är unikt eftersom det är det enda koncept som tar egenutvecklad mjukvara och lägger det på hårdvara särskilt utvald av Apple. Vi kan ta ett så konkret exempel som att Apple väljer bort AMD.

jag hävdar fortfarande att du inte förstått det här med koncept och metaprodukter. Påstå inte att du inte tänker på klassisk musik när jag säger Bach eller Mozart.

Ja, Asus ville göra ett lätt operativsystem för den nya netbooken men valde också att sälja samma dator med Windows för en merkostnad. Historien talar för sig själv vilket konsumenten valde.

*edit

Måste göra en edit. Jag vill tillägga att jag hittills alltid undvikt alla produkter från Apple just för att jag har förstått deras koncept och tankegångar och alltid hittat andra produkter som gör samma sak och mer därtill och dessutom gör det bättre.

Permalänk

Jag ser Mac som en PC tillverkare, operativ systemet är vad jag bryr mig om minst när jag ska köpa dator, köper man rätt pc så går det att installera Mac OS X utan att det är mycket svårare än att installera på en Mac, ok det bryter mot Apples eula men så vitt jag har fattat så är det inte ens olagligt, i alla fall inte i Sverige och man behöver ju knappast piratkopiera man kan ju köpa en mac os x skiva från apple och använda. Min nyaste laptop är en MacBook Pro men jag köpte inte den för att det är en Mac utan för att jag gillar datorn, den är snyggt designad, har grym batteritid, har en 13" med 1280x800 och det är den perfekta laptopstorleken för mig då jag bär med mig laptopen väldigt mycket och den är även mycket tunn och lätt som också är bra när man bär den med sig mycket, jag älskar skärmens färger, jag har aldrig haft en laptop med lika bra skärm, bakgrundsbelysta tangenter är smidigt men är inget jag prioriterar då jag tycker det är ganska onödigt och har det ofta avstängt där i mot har jag aldrig stött på något liknande deras touchpad, det var inget jag tänkte på mycket innan jag köpte den men efteråt märkte jag hur fantastisk den är, jag har nästan aldrig mus till min MBP, den är väldigt stor vilket jag gillar skarpt, hela paden är en stor knapp, massor av smidiga multi-touch rörelser med fingrarna som text scrolla, zooma och högerklicka med två fingrar, gå bak, fram, högst och längst ner på sidan med tre fingrar, "alt tabba", starta expose, visa skrivbordet med fyra fingrar, detta är funktioner jag använder i stort sätt dagligen och det är verkligen smidigt. Men som sagt hittar jag en annan laptop från ett annat märke som erbjuder samma specs, skärm, funktioner, finesser och kvalitets känsla eller bättre för ett lägre pris när det är dags att byta nästa gång så skaffar jag gärna den istället, tex tycker jag nokias netbook verkar riktig skön faktiskt, apple stil tangentbord, bra skärm, hög upplösning för en netbook, aluminiumskal och så, nackdelen är att den också kommer att bli väldigt dyr om det jag har hört stämmer.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Begreppet PC är könlöst och används därför av alla som bygger på och kring samma plattform. Precis som Damodred säger så tillhandahåller Apple ett koncept som inte delas av övriga datorbyggare i världen. Därigenom har Apple skapat sig en egen identitet till sina produkter genom att kalla dem för Mac.

Och nej, det går inte att installera OS X på vilken dator som helst utan vidare. Likväl kan man inte heller installera Windows på en Mac utan vidare.

Vad är egentligen vitsen med att försöka omdefiniera vedertagna begrepp och dess allmänna definition som Mac och PC har i så gott som hela världen genom en manifestation på ett forum? Är Ni i trotsåldern eller ett omåttligt behov av bekräftelse? Kan inte låta bli att förundras...

Edit: typos

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Vanliga ointresserade personer förväntar sig att en PC har Windows. Då vill de inte gå till PC-avdelningen och köpa en Mac och komma hem och inse att den inte har Windows och därmed inte kommer kunna köra alla program som de har eller vill ha.

Förstår inte varför man tycker det är så jobbigt att man separerar de två. Personer som är ute efter att köpa en Mac vet oftast om det och kan därför leta på Mac-avdelningen. Även om de båda är persondatorer så skiljer det ändå tillräckligt mycket för att majoriteten utav konsumenterna uppskattar uppdelningen för att underlätta.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
Begreppet PC är könlöst och används därför av alla som bygger på och kring samma plattform. Precis som Damodred säger så tillhandahåller Apple ett koncept som inte delas av övriga datorbyggare i världen. Därigenom har Apple skapat sig en egen identitet till sina produkter genom att kalla dem för Mac.

Och nej, det går inte att installera OS X på vilken dator som helst utan vidare. Likväl kan man inte heller installera Windows på en Mac utan vidare.

Vad är egentligen vitsen med att försöka omdefiniera vedertagna begrepp och dess allmänna definition som Mac och PC har i så gott som hela världen genom en manifestation på ett forum? Är Ni i trotsåldern eller ett omåttligt behov av bekräftelse? Kan inte låta bli att förundras...

Edit: typos

Jag räknar inte att det ska ändra sig men jag tycker det är lite störig när pratar om windows i sina reklamer så säger de pc och det gillar jag inte för pc är mycket mer än windows. Sen så kan man knappast säga att det är svårt att installera Windows på en nyare mac eller Mac OS på en x86 dator som använder samma komponenter som används i macar, det är betydligt lättare än vad det var att installera vilket mainstream os som helst för tio år sedan och det finns fortfarande många os som är betydligt svårare att installera. Ända egentliga skillnaden är ju EFI och Bios.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Stör mig också på det och har diskuteras tidigare. PC begreppet är dock så stark rotat och tyvärr använder både Apple, och Microsoft begreppet i sin marknadsföring forfarande.

Begreppet PC har idag har olika betydelser beroende på och bör användas så lite som möjligt imo.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Klart Mac OS funkar på alla datorer som Windows Vista gör. Eller vad meanr du?

Nope, det gör det inte. För att köra OS X på en IBM PC krävs att den har en Core 2 eller senare CPU från Intel samt att Intel chipset, och tom då är det en hel del krångel. Om du har en CPU från AMD och chipset från någon annan än Intel kan du glömma att köra det utan att använda en modifierad kärna. Krävs väl SSE2 också av processorn. Omodifierat är det ju enbart på datorer från Apple som OS X går att installera.

Jag säger det igen, med PC menar man IBM PC, IBM har bara fallit bort under åren. En dator från Apple är inte en IBM PC.

Jag förstår inte vad folk har emot att kalla macar för macar, varför krångla till det? Även andra tillverkare har egna varumärken för sina persondatorer, om man säger Vaio vet alla att det är Sony man pratar om, om man säger EEE vet alla att det handlar om Asus.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av -=|ZetaXtreme|=-
Sen så kan man knappast säga att det är svårt att installera Windows på en nyare mac eller Mac OS på en x86 dator som använder samma komponenter som används i macar, det är betydligt lättare än vad det var att installera vilket mainstream os som helst för tio år sedan och det finns fortfarande många os som är betydligt svårare att installera. Ända egentliga skillnaden är ju EFI och Bios.

Var skriver jag att det är svårt (även om det är ett relativt begrepp och jag inte alls håller med dig)? Jag skriver att det inte fungerar rakt av, det är en viss skillnad. Tack sprucetwig för att du tar dig tid att förklara en del av problematiken. Det finns mer...

Är det inte dags att släppa fixeringen vid att Mac har i princip samma hårdvara? Tror nog alla vet det vid det här laget och det har inte heller någon avgörande betydelse. Begreppet koncept har redan avhandlats tidigare i tråden.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk

Jag har inget emot att kalla mac just mac och kalla pc just pc men jag gillar inte när folk säger pc när de menar windows.

Visa signatur

[i7 2600k @ 5GHz| NH-D14, fläktar utbyta mot ljudlösa 120mm SySS 800| Asus P8P67| HD6870 DirectCU| Corsair 4x8GB (32GB) 1600MHz DDR3| Moddat Corsair 550VX | Mac Pro / G5 Chassi| 2x120GB raid0 Intel 520 sys+ 2x3TB slask & home (riktig lagring på 12TB ZRAID NAS som även home backuppas/rsyncas till) ] - Helt ljudlös om man inte lägger örat intill chassit
[ MacBook Pro Retina 13 | 16GB ram | 256GB PCIe SSD | OS X(main), Arch ]

Permalänk
Medlem

Frågar man mig så är en mac inget mer än ett operativsystem ända sen de övergav ppc. När de gick till intel så slutade mac vara mac hårdvarumässigt, och kvar är då mjukvaran (och designen, men den är knappast funktionellt viktig). Mac som datorer är inte mer än vanlig hårdvara som levereras med ett OS som har skräddarsydda drivrutiner. Det är som en Dell med smidigare interface och mycket av dövikten i OSet bortrensat.

OSX däremot är en fantastisk mjukvara, och jag önskar bara att Apple kunde sluta ljuga för sina kunder och faktiskt lansera OSX separat. Ställ fram krav på vilken hårdvara som behövs, låt folk köpa den själv och sälj sedan ett grymt bra OS och sluta fjanta med att hårdvaran magiskt och utan belägg skulle bli bättre bara för att apple levererat den.

Visa signatur

Xbox Live - Firaphex
Jag har inte alltid rätt, men jag utgår från det tills jag ser bevis på annat. Citera för svar
2008-06-18, Dagen då integriteten ställdes tå mot tå med maktmissbruket och förlorade.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av belga
Frågar man mig så är en mac inget mer än ett operativsystem ända sen de övergav ppc. När de gick till intel så slutade mac vara mac hårdvarumässigt, och kvar är då mjukvaran (och designen, men den är knappast funktionellt viktig). Mac som datorer är inte mer än vanlig hårdvara som levereras med ett OS som har skräddarsydda drivrutiner. Det är som en Dell med smidigare interface och mycket av dövikten i OSet bortrensat.

OSX däremot är en fantastisk mjukvara, och jag önskar bara att Apple kunde sluta ljuga för sina kunder och faktiskt lansera OSX separat. Ställ fram krav på vilken hårdvara som behövs, låt folk köpa den själv och sälj sedan ett grymt bra OS och sluta fjanta med att hårdvaran magiskt och utan belägg skulle bli bättre bara för att apple levererat den.

Macintosh-upplevelsen har aldrig varit bunden till någon särskild arkitektur, när x86 inte längre kan erbjuda Apple vad dom kräver byter dom igen. Innan PPC satt det 68k-processorer i macarna.

Om Apple skulle släppa OS X fritt skulle dom hamna i samma träsk som Microsoft. Drivrutiner hit och dit, bakåtkompatiblitet osv osv. OS X är perfekt som det är. Är inga större problem att köra det på en PC om du vill det, men Apple slipper lägga resurser på att stödja det.

Permalänk
Medlem

Re: Mac och PC?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Om ni läst någon av minna tidigare trådar den här veckan så har ni nog redan insett att jag har något emot Mac. Enda anledningarna att jag inte använder det är att jag tycker Linux är lite bättre och att min mormor använder det vilket gör det till o coolt för mig. Men en sak jag stör mig riktigt mycket på är när folk säger Mac är bättre än PC eller att affärer delar upp det i typ bärbara Mac och bärbara PC. Apple Inc övergav väll Power Performance PC till PC för några år sen vilket betyder att Mac är PC. Windows och Mac, eller Mac och övriga funkar men inte Mac och PC. Det kan inte handla om att folk inte vet. Stora företag och dator intresserade på tex sweclockers forum gör exakt så här. Men varför?

Jag rekomenderar dig att sätta in dig lite mera i historia och hårvara före du startar denna diskutionen. Du är tydligen väldigt glad för du lyckats installera Linux på din mormors dagor, och det är trevligt. Förutom det så är det operativ systemet som idag körs på Mac (Mac OS X) från början inte ens tänkt till en specific hårdvaru plattform utan ett project som Apple inte hade ens att göra med i början. Efter att Macarna fick Mac OS X (10) så blev det en helt annan sak. Apple hoppade från att vara "speciella", till att helt enkelt vara steget före i användarvänlighet, stabilitet m.m. och lämna datorerna som byggde på vanlig BIOS standard ("PC") i ett moln bakom.

Att man bytte från PPC teknik till Intels x86 plattfrom har inget med att Mac ville bli PC utan att x86 tekniken såg bättre ut både i utveckling framåt och prismässigt. Sen att man kan köra Windows via Bootcamp gör bara Macarna outstanding.

Apple har haft en krokig väg framåt med udda tekniker och egna initiativ, ofta beslut som skapat trender.

Att prova en Mac i en butik, klicka lite här och lite där, ja det gjort jag också i början och fråga mig "vad är det som är så speciellt". Men det ska till att man äger en maskin, den ska stå på dygnet runt och den ska användas flitigt för att man ska förstå att det är en riktigt kamrat som inte vill vara krånglig eller svika en

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred
[B]Stora ord. Du förutsätter för mycket. Därför har du fel.

På vilket påstånde menar du? Det fanns två.

Citat:

Nej jag har inte fel. Du kan inte på fullaste allvar påstå att Windows, OS X och exempelvis en dist av Linux inte skiljer sig. Man pekar på det uppenbara. Hade det inte skiljt sig hade vi lika gärna kunnat använda samma operativsystem. Återigen har du fel. Jag är dock den första som säger att hårdvaran i en Mac inte är unik eller att den skulle vara ofelbar, tro mig (eller fråga någon av alla Mac- anhängare här på forumet). Men jag får upprepa mig, jag säger att konceptet Mac är unikt eftersom det är det enda koncept som tar egenutvecklad mjukvara och lägger det på hårdvara särskilt utvald av Apple. Vi kan ta ett så konkret exempel som att Apple väljer bort AMD.

Nej jag menar att eftersom man kan byta OS själv så spelar det ingen roll vilket OS som är förinstallerat på laptopen. Jag lovar att HP påstår att även de är speciella på sin hemsida. Får de något eget bås? Nej.

Citat:

Jag hävdar fortfarande att du inte förstått det här med koncept och metaprodukter. Påstå inte att du inte tänker på klassisk musik när jag säger Bach eller Mozart.

Utan att specifera vilken sorts klassisk musik så spelade de klassisk musik så man måste associera med det. Om du säger Mac så associerar jag det med Mac datorer men om du säger PC så associerar jag det inte med Windows.

Citat:

Ja, Asus ville göra ett lätt operativsystem för den nya netbooken men valde också att sälja samma dator med Windows för en merkostnad. Historien talar för sig själv vilket konsumenten valde.

Kan det kanske ha något att göra med att Windows användarna är 51ggr så många som Linux:arna är. Det enda jämförbara exemplet är om folk fick välja på en Mac notebook med Mac OS installerat på och samma dator med Windows installerat på så skulle Windows tyvärr vinna. För Mac motsvarar bara 6% av användarna.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse

Vad är egentligen vitsen med att försöka omdefiniera vedertagna begrepp och dess allmänna definition som Mac och PC har i så gott som hela världen genom en manifestation på ett forum? Är Ni i trotsåldern eller ett omåttligt behov av bekräftelse? Kan inte låta bli att förundras...

Om alla runtomkring dig skulle börja säga en hus eller spela data. Skulle du då inte störa dig på det? Det precis samma sak här.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Vanliga ointresserade personer förväntar sig att en PC har Windows. Då vill de inte gå till PC-avdelningen och köpa en Mac och komma hem och inse att den inte har Windows och därmed inte kommer kunna köra alla program som de har eller vill ha.

Förstår inte varför man tycker det är så jobbigt att man separerar de två. Personer som är ute efter att köpa en Mac vet oftast om det och kan därför leta på Mac-avdelningen. Även om de båda är persondatorer så skiljer det ändå tillräckligt mycket för att majoriteten utav konsumenterna uppskattar uppdelningen för att underlätta.

Man skulle få kalla det Mac och övrigt så man kunde behålla uppdelningen men Mac och PC är fel. Vissa kallar HDD för datorn. Tänk om det stog
Datorkomponenter
-Processorer
-RAM
-Grafikkort
-Datorer
-Ljudkort

Citat:

Ursprungligen inskrivet av sprucetwig
[B]Nope, det gör det inte. För att köra OS X på en IBM PC krävs att den har en Core 2 eller senare CPU från Intel samt att Intel chipset, och tom då är det en hel del krångel. Om du har en CPU från AMD och chipset från någon annan än Intel kan du glömma att köra det utan att använda en modifierad kärna. Krävs väl SSE2 också av processorn. Omodifierat är det ju enbart på datorer från Apple som OS X går att installera.

Ingen säger att det är lätt att installera ATI kort på Linux(Om man mot förmodan skulle välja ATI framför Nvidea). Gör det Linux till något annat än ett OS? Mac, Linux, Windows, Solaris, Amiga, React och OpenBSD är bara operativ system med olika mycket komplatibel hårdvara.

Citat:

Jag säger det igen, med PC menar man IBM PC, IBM har bara fallit bort under åren. En dator från Apple är inte en IBM PC.

Med PC menar man IBM PC och IBM PC kloner. Eftersom världen nästan bara består av PC så behövs inte kloner och IBM. Det räker med PC.[/QUOTE]

Jag förstår inte vad folk har emot att kalla macar för macar, varför krångla till det? Även andra tillverkare har egna varumärken för sina persondatorer, om man säger Vaio vet alla att det är Sony man pratar om, om man säger EEE vet alla att det handlar om Asus. [/B][/QUOTE]Men man säger inte Vaio och PC. Det är fel. Det är det jag stör mig på. Jag gillar Mac men jag gillar inte Mac och PC.

Permalänk

Re: Re: Mac och PC?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av AkUs
[B]Jag rekomenderar dig att sätta in dig lite mera i historia och hårvara före du startar denna diskutionen.

Och jag rekommenderar dig att läsa hela tråden innan du ger dig in i diskussionen

Citat:

Du är tydligen väldigt glad för du lyckats installera Linux på din mormors dagor, och det är trevligt.

Varför skulel jag göra det? Då skulle Linux bli o coolt.

Citat:

Förutom det så är det operativ systemet som idag körs på Mac (Mac OS X) från början inte ens tänkt till en specific hårdvaru plattform utan ett project som Apple inte hade ens att göra med i början. Efter att Macarna fick Mac OS X (10) så blev det en helt annan sak. Apple hoppade från att vara "speciella", till att helt enkelt vara steget

Jaha [QUOTEföre i användarvänlighet, stabilitet m.m. och lämna datorerna som byggde på vanlig BIOS standard ("PC") i ett moln bakom.[/QUOTE]Det kan diskuteras men vi säger väll det för tillfället.

Citat:

Att man bytte från PPC teknik till Intels x86 plattfrom har inget med att Mac ville bli PC utan att x86 tekniken såg bättre ut både i utveckling framåt och prismässigt.

Ingen har påstått något annat

Citat:

Sen att man kan köra Windows via Bootcamp gör bara Macarna outstanding.

Vad är det som är så speciellt med Bootcamp? Alla PC:s och PS3 kan köra två OS:es om de är någorlunda morderna

Citat:

Att prova en Mac i en butik, klicka lite här och lite där, ja det gjort jag också i början och fråga mig "vad är det som är så speciellt". Men det ska till att man äger en maskin, den ska stå på dygnet runt och den ska användas flitigt för att man ska förstå att det är en riktigt kamrat som inte vill vara krånglig eller svika en [/B]

Du kan uppnå samma resultat med andra operativ system. I din värld finns det bara två operativ system. Det är sånna som du som framkallar PC och Mac.

Permalänk
Medlem

Re: Re: Re: Mac och PC?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
[B]Och jag rekommenderar dig att läsa hela tråden innan du ger dig in i diskussionenVarför skulel jag göra det? Då skulle Linux bli o coolt.Jaha [QUOTEföre i användarvänlighet, stabilitet m.m. och lämna datorerna som byggde på vanlig BIOS standard ("PC") i ett moln bakom.

Det kan diskuteras men vi säger väll det för tillfället.
Ingen har påstått något annatVad är det som är så speciellt med Bootcamp? Alla PC:s och PS3 kan köra två OS:es om de är någorlunda morderna

Du kan uppnå samma resultat med andra operativ system. I din värld finns det bara två operativ system. Det är sånna som du som framkallar PC och Mac. [/B][/QUOTE]

I min värld finns det bara 1. Windows. Det är det jag arbetar med dagligen.

Sen när jag kommer hem till mina macar så är det som en hemlig tillflykts ort från bekymmer och besvär.

Före jag köpte mac körde jag både Windows och Linux hemma. Jag hade även OpenBSD som router/brandvägg. Försökte även på mig lite Solaris. Jag är absolut inte insnöad på Mac VS PC där PC bara har Windows.

Ubuntu (refererar till då det är den starkaste kandidaten, jag har även studerat Ubuntu och Ubuntu server, samt CompTIA Linux+) är ett underbart operativ system. Som växer och som tar marknad hela tiden. Men det är inte riktigt där.
Det är inte lika användar vänligt som Mac OS X eller Windows, och avsaknaden för stöd hoss spel / programvaror lämnar det i skymundan.

Mina åsikter om linux är bra mycket äldre än denna tråden. Du verkar jätte hypad som uptäckt Linux förra veckan och ska försöka berätta det för alla....
Vi vet att det finns. Dock så räcker det inte hela vägen, enkelt.

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs

Permalänk
Avstängd
Citat:

[B]Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior

Nej jag menar att eftersom man kan byta OS själv så spelar det ingen roll vilket OS som är förinstallerat på laptopen. Jag lovar att HP påstår att även de är speciella på sin hemsida. Får de något eget bås? Nej.

[/B]

Jag är tveksam till om du kan installera OS X på en HP- burk.

Citat:

Utan att specifera vilken sorts klassisk musik så spelade de klassisk musik så man måste associera med det. Om du säger Mac så associerar jag det med Mac datorer men om du säger PC så associerar jag det inte med Windows.

Äh skärp dig. Naturligtvis menas inte AC/DC och Back in Black eller Iron Maiden och Run to The Hills.

Citat:

Kan det kanske ha något att göra med att Windows användarna är 51ggr så många som Linux:arna är. Det enda jämförbara exemplet är om folk fick välja på en Mac notebook med Mac OS installerat på och samma dator med Windows installerat på så skulle Windows tyvärr vinna. För Mac motsvarar bara 6% av användarna.

Du använder hypotetiska argument och tankegångar. Även om jag till viss mån kan/vill vara beredd att hålla med dig finns det ingen grund i det.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Damodred

Jag är tveksam till om du kan installera OS X på en HP- burk.

http://www.youtube.com/watch?v=SImhbq0EYdw

Citat:

Äh skärp dig. Naturligtvis menas inte AC/DC och Back in Black eller Iron Maiden och Run to The Hills.

Vad menas då?

Citat:

Du använder hypotetiska argument och tankegångar. Även om jag till viss mån kan/vill vara beredd att hålla med dig finns det ingen grund i det. [/B]

Klart det hjälper att sälja ett operativ system som alla är vana vid.

Permalänk
Medlem

Jag kör Os X på min stationära dell-burk.

Det var inte så svårt det tog bara ungefär 5 veckors trial and error på installationen och att jag var tvungen att byta allt utom moderbrädan och prollen i maskinen.

Bara för att det råkar fungera i vissa fall betyder inte att det är bara att installera.

Visa signatur

Nämns inget annat så menar jag denna maskinen:
ASUS G53SW - Intel i7-2630QM @ 2.00Ghz - 12GB RAM - Nvidia GeForce GTX460M 1.5GB
Intel 510 SSD 128GB - Seagate Momentus XT SSHD 500GB - Windows 7 x64 Ultimate SP1
Chrome v38/latest, Chrome Canary och Firefox for development / debug

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HarmlessWarrior
Man skulle få kalla det Mac och övrigt så man kunde behålla uppdelningen men Mac och PC är fel.

Man skulle istället kunna kategorisera de typ såhär: Windows, Mac, Övrigt

Där övrigt är datorbutikers egna "hemmabyggen" som oftast kan väljas att levereras utan OS.

Visst är det rätt att Mac är en PC, men du måste hålla med om att skillnaden är så pass stor mellan Windows och Mac att man bör ha det under olika kategorier.

Att man använder PC som synonym för Windows-dator är bara så det har blivt, defacto. Som mycket annat här i världen.. det är vedertaget och folk accepterar det.

Är det verkligen så svårt att acceptera? Vad är det i så fall som gör det så svårt?

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Josasp
Jag kör Os X på min stationära dell-burk.

Det var inte så svårt det tog bara ungefär 5 veckors trial and error på installationen och att jag var tvungen att byta allt utom moderbrädan och prollen i maskinen.

Bara för att det råkar fungera i vissa fall betyder inte att det är bara att installera.

Men det gick.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
[B]Man skulle istället kunna kategorisera de typ såhär: Windows, Mac, Övrigt

Precis vad jag tänkte.

Citat:

Visst är det rätt att Mac är en PC, men du måste hålla med om att skillnaden är så pass stor mellan Windows och Mac att man bör ha det under olika kategorier.

Det stämmer

Citat:

Att man använder PC som synonym för Windows-dator är bara så det har blivt, defacto. Som mycket annat här i världen.. det är vedertaget och folk accepterar det.

Klarar de inte att tänka själva? Måste jag tänka åt dem? Man borde sammla alla Mac och PC personen och skicka dem till Afrika. Köpa bort lokalbefolkningen och dumpa alla där. Rikitigt långt inne i skogen då så man slipper se dem.

Citat:

Är det verkligen så svårt att acceptera? Vad är det i så fall som gör det så svårt? [/B]

Tänk dig en värld där man var tvungen att klättra upp i övergångställe-lampan och där klicka på en knapp istället för att ha knappen där vi har den idag. Det är så ofantligt korkat så du aldrig skulle vänja dig vid det. Du skulle städigt fråga dig: vad fan är det för fel på folk?Precis så är det här för mig.

Permalänk
Medlem

Harmless Warrior den Upplyste. Vi förstår, du har hitta nirvana. Stanna du där.

Tänk dig i en värld där man var tvungen att spela i ligan under, som inte riktigt är lika bra? Där är inte jag iaf. Jag använder en Mac dator med OS X. Vad säger mcdonalds ? "Im loving it" ?.....

Visa signatur

Macifierad militant mactivist....
"Why join the navy if you can be a pirate?" - Steve Jobs