Permalänk
Medlem

Vem har rätt? Jag eller bahnhof

Så här ligger det till. Beställde bahnhof i juni och jag skulle bli inkopplad i mitt stadsnät första september. Kopplar in kabeln, men får ingen ip adress, ringer till supporten och får veta att det är brist på ip-adresser och att jag måste vänta på att dom skall fixa det. Har nu gått tre dagar och fortfarande inget ip nummer, när man frågar när detta skall bli fixad får man som svar: Jag vet inte, eller så fort som möjligt.
Jag som har redan har sagt upp mitt internet för 2 månader sen har varit jävligt ivrig eftersom jag har haft sketen comhem lina som har strulat.

När jag sedan ringer supporten och får höra "jag vet inte" ännu en gång av, ber jag om att säga upp mitt abonnemang, eftersom jag hellre beställer ett annat nät där saker och ting fungerar, MEN han påstår att jag inte har rätt att göra det. Jag påstår att jag har ångerrätt i 14 dagar enligt distansavtalen men enligt honom så räknas dagarna från och med den dagen jag beställde, alltså början av juni. Jag har inte ens börjat använda "produkten".

Så min fråga är, har jag rätt att säga upp mig eller inte?

btw killen hette "markus" tror jag

Permalänk
Medlem

Ring konsumentombudsmannen i din kommun. De ska veta vad som gäller och det är kostnadsfritt att ringa dit.

Permalänk

Den (ångerrätten - som kan vara 14 eller 30 dagar) räknas "från den dag då du har fått varan eller en väsentlig del av den". Dock kan det ställa sig annorlunda eftersom du har köpt en tjänst (och inte en vara) och den kan då räknas från och med att avtalet ingicks - dock inte förrän säljande part har givit dig avtalsvilkåren.

Men gör som tidigare postare sa, ring din lokala konsumentombudsman och förklara situationen.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem

Tycker att du ska göra precis som Janus82 säger!
Tror det är det bästa du kan göra, jag tror inte du tjänar något på att diskutera med Bahnhof!

Låter som när vi har diskussion med Telia (:

Vi beställde ett paket med TV, bredband och telefonipaketet i mitten av februari detta året.

Både TV-boxen och modemet till telefonen var sönder när vi fick dem på posten. Och det tog ungefär 3 månader för dem att fixa så att Internet fungerade i lägenheten.

Ungefär samtidigt satte de in ett vanligt telefonabonnemang till oss som de senare ville att vi skulle betala för, fast vi inte ens hade en aning om det.
Och när vi började klaga så tog de bort telefonen och påstod att det var vårat fel för att vi inte sagt till att vi skulle ha bredbandstelefon..

Jag menar, ingår bredbandstelefoni i paketet så är det väl förmodligen också just det vi vill ha?

Aja, nu i måndags fick vi iallafall en ny TV-box, så nu är 2 av våra 3 delar av paketet fixade.

Vi har fortfarande ingen telefon inkopplad p.g.a att de inte skickat ett nytt telefonmodem.

Vi sa också till dem att vi är studenter så vi har inte råd att ringa supporten 3-4 ggr i veckan och vänta i denna otroligt långa kö.
Då sitter snubben på andra sidan luren och påstår att det är gratis att ringa supporten.
Så nästa gång jag ringde och skulle prata om räkningen vi fått så passade jag på att fråga varför det kostade att ringa supporten fast det skulle vara gratis. Då får jag reda på att man måste ha ett telefonabonnemang från Telia för att det inte ska kosta något att ringa supporten, surt (:

Och att de ens vågar skicka räkningar på 299;- varje månad och vill ha betalt för TV, bredband och telefonipaketet när vi precis fått igång 2 av 3 grejer vi beställde i mitten av februari som skulle ta ungefär en månad att fixa!

Så jag har inte mycket gott att säga om Telia!

Visa signatur

Låda: Phanteks Eclipse P400S White TG | Mobo: ASUS ROG Strix Z390-F | CPU: Intel i9 9900K @ 5,0 GHz | GPU: ASUS ROG Strix GTX 1080 Ti | RAM: Crucial Ballistix Sport LT 32GB (4x8GB) DDR4 @ 2400 MHz | Corsair RM750x | Lagring: Samsung SSD 850 EVO 120GB | Crucial MX300 275GB | WD Caviar Blue 1TB | Hitachi Deskstar 500GB | OS: Windows 10 Professional - https://valid.x86.fr/4m66jq

Permalänk
Medlem

Tycker det är OTROLIGT dåligt att Bahnhof att inte erbjuda dig det som är rättvist, utan istället luta sig tillbaka på att bara behandla dig väl nog till den gräns lagen kräver. Sånt gillar jag inte...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ring och be om att få prata med någon högt uppsatt.

Även om det gått mer än 14 dagar så har de ju inte lyckats levererat vad ni kom överens om, så egentligen är det ju Bahnhof som har gjort ett kontraktsbrott och bör kompensera dig.

Bara ringa de och säga upp skiten och säg att anledningen är att de har gjort ett kontraktsbrott iom att de inte levererat varan/tjänsten i det mån ni kom överens om.

Permalänk
Medlem

Blir så jävla förbannad! Jag fick ett ip nummer till slut, den 4/9. Men problemet är att ända sen dess har jag inte kunnat nå ut till internet. Det enda som funkar är google(skumt nog) och msn,steam,utorrent. Når inte till andra hemsidor, står o laddar men inget händer. När jag kör tracert får jag respons, men inte alltid.
Har ringt och felanmält men har fortfarande samma skitiga problem. Supporten hjälper inte heller. Vad ska man göra?
Nån i bahnhof som har nån aning? Såg att sorcer jobbar i bahnhof, du kanske kan hjälpa mig?

Funderar starkt på att byta bolag, men vet dock inte vilket. Nån som kan ge tips?
Dessa är mina leverantörer: http://bredbandsportal.teracom.se/botkyrka/Hushall/Tjanster/L...

Glömde tillägga att jag inte har någon brandvägg, och att jag har testat på 3 olika datorer. Brandväggen avaktiverade.

Permalänk
Medlem

Får du ett externt ip då? Har du nån router? Koppla bort den isf. Prova hårdställ dns servern till opendns.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Ja det är ett externt ip, direkt från väggen. Routern är inte inkopplad. Har provat hårdställa också, supporten tipsade om det. Vad menas med opendns?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TNY
Ja det är ett externt ip, direkt från väggen. Routern är inte inkopplad. Har provat hårdställa också, supporten tipsade om det. Vad menas med opendns?

Hårdställa till opendns servrar.

Säker på att du har ett externt ip då, har för mig man måste regga sin dator/mac med bahnhof.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Om du menar att hårdställa genom att ställa in dom manuellt under tcp/ip, har jag redan testat det. Har fått användarnamn/lösenord från bahnhof, men han i supporten sa att jag inte behövde göra det med just mitt stadsnät eftersom det skedde automatiskt.

Detta är väl mitt externa ip?: 81.170.199.xxx

Primary dns: 213.80.98.2
sec:213.80.101.3

Permalänk
Medlem

Ja det är ditt externa IP.

Vad du ska göra när du pratar med supporten är att ligga på för att få komma till second line Helpdesk. Om dom inte kan lösa ditt problem så trycker du på rejält för att få komma till Third line.

Dessutom ta upp det med Konsumentombudsman. Detta kan du tjäna pengar på

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem

Det som irriterar mig är att man sitter och väntar i kö i en halv timma och får inte ett piss till hjälp. Känns som dom är inkompetenta. Har ringt i 9 dagar i rad och fått samma svar varje gång. "Teknikerna kollar på det" och när jag frågar när det är fixat "jag kan inte svara på det men normalt brukar det ta 2-5 dagar".
Blir så jävla förbannad. Ska nog byta leverantör om det inte är fixat denna vecka.

Vad menas med second line? Att det är lite bättre service eller?

Permalänk
Medlem

Helpdesks är uppbyggt i tre steg ( Sista steget används väldigt väldigt sällan).

First line är de personer som tar emot ditt samtal efter 30 minuter i kö. Dessa personer sitter helt inkompetenta och fyller i ett papper , En så kallad "Ticket". När de samlat in all information så skickar de vidare ticket'en till Second line. Det är här i Second line teknikerna kommer in. De får din ticket från firstline och behandlar den och hur exakt kontakten med dessa varierar. Det är dessa personer som är utbildade för att lösa dina tekniska problem. Sedan har vi en thirdline som är well.. Huvudteknikers osv, Dessa personer är ytterst kompetenta men arbetar tyvärr nästan uteslutande mot företag. Men generellt.. Desto mer relevant information du själv kan komma med, Desto snabbare kan de hjälpa dig.

Visa signatur

Nätverkstekniker, home@/r/networking.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Androoz
Helpdesks är uppbyggt i tre steg ( Sista steget används väldigt väldigt sällan).

First line är de personer som tar emot ditt samtal efter 30 minuter i kö. Dessa personer sitter helt inkompetenta och fyller i ett papper , En så kallad "Ticket". När de samlat in all information så skickar de vidare ticket'en till Second line. Det är här i Second line teknikerna kommer in. De får din ticket från firstline och behandlar den och hur exakt kontakten med dessa varierar. Det är dessa personer som är utbildade för att lösa dina tekniska problem. Sedan har vi en thirdline som är well.. Huvudteknikers osv, Dessa personer är ytterst kompetenta men arbetar tyvärr nästan uteslutande mot företag. Men generellt.. Desto mer relevant information du själv kan komma med, Desto snabbare kan de hjälpa dig.

Jobbar själv i Servicedesk för företag och kan bara säga att detta systemet är ett bottenskrap som inte fungerar tillfredställande för kund. Det viktiga ligger i kontakten och förmedlingen mellan 1st, 2nd och 3rd line. Här ska full dubplex fungerar, dvs information och kunskap åt båda hållen samtidigt

Visa signatur

"Claiming Java is good because it works on all OS' is like claiming anal sex is good because it works on all genders"

Permalänk
Medlem

Problemet har blivit åtgärdat nu, men nu har jag ett annat problem.

Jag har 100/10, men kommer sällan upp i 100 i nedladdningshastighet, ligger snarare på 20-50 på dagarna och 90 om nätterna. Är detta normalt eller borde jag felanmäla detta också?

Permalänk
Medlem

Så låg hastighet hade iallafall inte jag accepterat, felanmäl/reklamera!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av maniak
Får du ett externt ip då? Har du nån router? Koppla bort den isf. Prova hårdställ dns servern till opendns.

Varför använda en amerikansk dns? Använd KTH's istället.

Visa signatur

Fuck fruit! Sitting around being all smug on trees and in pies.
En vänlig liten puff blev en hatisk knuff.
Keso är köttfärs gjord på mumintroll.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Varför använda en amerikansk dns? Använd KTH's istället.

De har servrar i London och Amsterdam.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Hade bahnhof för ett och ett halvt år sen och hade liknande problem. Själv så bytte jag till bredband2 och har inte haft ett enda problem sen dess. Och hastigheten ligger stadigt 94mb. Ska nämna att jag har 100/100 lina. Rekommenderar alltså varmt ett bytte i ditt fall till bredband2.

Hoppas dina problem löser sig!!

Visa signatur

Min Dator: [Låda: Cosmos 2] [Nätagg: Corsair AX PRO GOLD 1200Watt] [Processor: I7 3770 Stock] [Moderkort: Asus ][Ram: 16Gb Corsair Vengeance™ DDR3 1600MHz][Grafikkort: 2 st EVGA GeForce GTX 580 i SLI][Lagring: 4st SSD 240 Gb (Windows) + 1,5 TB]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjGroggy
Hade bahnhof för ett och ett halvt år sen och hade liknande problem. Själv så bytte jag till bredband2 och har inte haft ett enda problem sen dess. Och hastigheten ligger stadigt 94mb. Ska nämna att jag har 100/100 lina. Rekommenderar alltså varmt ett bytte i ditt fall till bredband2.

Hoppas dina problem löser sig!!

Märks att du inte varit i kontakt med supporten iaf...

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av P-NILZ
Varför använda en amerikansk dns? Använd KTH's istället.

Om det går kan jag testa hårdställa det. Men hur får jag tag på kth's dns då?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MjGroggy
Hade bahnhof för ett och ett halvt år sen och hade liknande problem. Själv så bytte jag till bredband2 och har inte haft ett enda problem sen dess. Och hastigheten ligger stadigt 94mb. Ska nämna att jag har 100/100 lina. Rekommenderar alltså varmt ett bytte i ditt fall till bredband2.

Hoppas dina problem löser sig!!

Dock är det många inklusive jag själv som har dåliga erfarenheter av deras kundservice o tjänster.

Permalänk
Medlem

En kompis till mig som tidigare hade Bahnhof hade precis samma DNS-problem som dig. Dock fick han hjälp när han ringde till supporten. Jag tror att han fick 2-3 andra DNS-servrar att använda sig av...

Visa signatur

Laptop: HP NX9420 - Ubuntu -Intel Core 2 Duo 1,83 GHz 2MB - DDR II SDRAM 667MHz 2 GB - ATI Mobility Radeon X1600 256 MB

Server: Intel Core 2 QUAD Q6600 2.4GHz 8MB, 2x2048MB DDR2@800Mhz, 2 x 500 GB Samsung, 2 x 750 GB WesternDigital.