Permalänk
Medlem

Köp hjälp

Hejsan!

Jag har tänkt köpa mer lagring utrymme till min stationära dator och hade tänkt mig RAID 0, För att slippa ha allt på flera olika diskar men jag är ganska ny med "RAID" och hoppas på att någon/några kan hjälpa mig här på Sweclockers.

Min budget är runt 3000kr och jag vill helst ha minst 3TB.
Mitt moderkort är ett ASUS P5Q - Deluxe vilket jag tror har ett inbyggt raid-kort för två diskar men är inte säker.

Tack på förhand

PS. la tidigare in denna under köpråd men fick inga svar så jag testar här istället.:)

Permalänk
Permalänk
Medlem

Om det inte är inbyggt kan du ju annars köpa RAID kort.

Permalänk
Medlem

Om du inte är ute efter prestandan av raid0 utan bara vill ha alla diskar i en klump (har aldrig sett vitsen med det dock), kan du väl bara montera diskarna i passande kataloger (t.ex. i /home/username) eller köra diskspanning i Windows.

Visa signatur

Whisky kan drickas på 3 sätt:
1. Utan vatten. 2. Med vatten. 3. Som vatten.

CR-10S Pro, CR-10S5, CR-10 Max

Permalänk
Medlem

Pappy, Prestanda boosten jag får av RAID0 tar jag som en liten bonus ^^ men det är bara ibland jag kommer känna att jag använder den.

Efter lätt sökning på nätet hittade jag att mitt moderkort klarar RAID0 utan RAID-kort, så min fråga är då vilka diskar borde jag köpa?

Permalänk
Medlem

Enligt ASUS ska P5Q Deluxe ha en ICH10R RAID controller inbyggd, så den ska stöd för RAID 0/1/5/10 med upp till 6 diskar (finns dessutom 2 till SATA portar). Att skapa en ny RAID 5 array var i alla fall helt smärtfritt i Windows 7 (XP krävde installation av drivrutiner som först skulle letas upp på nätet vilket inte var helt trivialt), så det ska nog inte vara något problem att få till en RAID 0 array heller.

Edit: Jaha, hittade själv ser jag.