Permalänk

Musikdator

Tjena, hjälper en kompis med att sätta ihop en ok musikdator, den skall ha integrerad FULL-HD grafik(enklare spel och fullhd upplösning ett måste, så amds 785 chipset verkar vara ett alternativ)

SSD-disken och den intregerade grafiken är till för att göra systemet nästintill ljudlöst(kommer även ha med lite fläktar han har hemma)

Jag behöver inte så mycket hjälp med att få datorn tyst, utan vill mest ha tips och hjälp om hårdvaran. Vill helst köra med den processorn eftersom han har den liggandes hemma(den är bara till i kundvagnen för att visa er vad det rör sig om för processor).

Budget: Kan tänka oss gå lite högre upp men inte alltför mycket!

Tacksam för svar!

PS. Moderkortet kostar 950 och det billigaste 785G moderkortet kostar ungefär 800 kr men är mATX, det för 950kr(det som NU finns i kundkorgen) har 2xpcie 2.0 och även fler usb osv osv. Kan även sätta in ett externt grafikkort i framtiden.
DS.

Permalänk

Har en liten update
bytte chassi och agg!

Permalänk
Medlem

DDR3-Minnen skulle va bra..!

Visa signatur

PhenomII x4 955 3.2Ghz @ 3.8Ghz | Corsair A50 | Lancool PC-K62 | PC HD5770 PCS+ | GA-MA790GPT-UD3H | 6GB DDR3 1333mhz (1x2GB, 1x4GB) | WD Black 640GB | Corsair VX550 | Samsung S223C | Scythe Kaze Master Pro 5.25"

Permalänk
Permalänk
Permalänk
Inaktiv

om du helt tänter om och köper en AsRock ion 330 så får du lite pengar över till dricka oxo...

Permalänk

Hmm, hur skulle en AsRock ion 330 stå sig mot en athlon 2 x2 250 med ddr3 1333 minnen?

Permalänk
Medlem

asrocken e väl sämre på spel kanske pga cpun..
men den e ganska snygg o man kan ha den vid tvn

Visa signatur

|| Förstärkare Amplifix || Högtalare Canton RC-L || Cambridge Audio Dacmagic || asrock 330||

http://www.minhembio.com/forum/index.php?s=dd15fd8c8426beaecf...

Permalänk

Ja, processorn verkar vara ganska klen, en atom.

Permalänk

Varför är detta moderkort så billigt när det har stöd för senaste am3 och ddr3 minnen plus att den har massvis med utgångar och även 2xpcie 2.0,vad är haken :S ?

https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4785td-v...

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Hmm, hur skulle en AsRock ion 330 stå sig mot en athlon 2 x2 250 med ddr3 1333 minnen?

Tja du skrev ovan vad du skulle ha datorn till.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av karlsuffix
Tjena, hjälper en kompis med att sätta ihop en ok musikdator, den skall ha integrerad FULL-HD grafik enklare spel och fullhd upplösning ett måste,

Allt detta klarar en AsRock medan ditt uppsätt är total owerkill för vad du vill ha datorn till.
Tänk om Tänk rätt. Varför slänga bort pengar på sådant som inte behövs och dessutom drar mer ström och ger mer värme ifrån sig...

Målet måste ju vara att optimera datorn till det den är avsedd för.

Permalänk

Ubbe, nu får du mig att låta dum. Men så är inte sanningen, du kan inte mena allvar att vi skall sitta och producera musik med en intel atom cpu? med 5400rpm mekanisk hdd? Med 800mhz minnen? Jag hade hållt med dig om det BARA var filmtittande, men nu har jag även skrivit en MUSIKDATOR. En helt ok musikdator behöver inte betyda att att den skall ha en atom cpu, en athlon 2 x2 processor är däremot helt ok när man skall prodda musik(kombinerat med snabba minnen)

http://www.anandtech.com/bench/default.aspx?p=91&p2=96
Detta förklarar allt när det kommer till cpu-kraft.

Permalänk
Inaktiv

Länken du gav var helt oväsentlig eftersom den inte jämförde med ett ION moderkort. Tanken med mitt inlägg var inte att få dig att se dum ut.
Ok jag förstår vad du skriver men ingenstans framgick det att tanken var att producera ljud med datorn.
Vad är det för apps du använder som kräver så mycket processorkraft och hur mycket data skall skyfflas? Jag menar en normallåt kan vara på ca 30-40Mb i råformat.. och med olika pålägg kanske 100Mb innan allt är mixat.
Optimera var ordet

Permalänk

Ok jag förstår, trodde att det framgick tydligt då jag skrev musikdator och även hade med att datorn skull vara nästintill ljudlös(pga. inspelning osv). Men om du inte uppfattade det så håller jag med dig.

Permalänk
Inaktiv

Jag fick aldrig svar på frågorna? Vad är det för apps du använder som kräver så mycket processorkraft och hur mycket data skall skyfflas?

Permalänk
Medlem

Du vill inte sitta och pyssla med musikinspelning och redigerande på en jäkla Atom-processor, det kan jag lova dig. Ska han göra det seriöst och vill att det ska flyta på smärtfritt är en "riktig" (i brist på bättre ord) CPU det enda givna valet.

Visa signatur

CyberpowerPC Tracer III EVO: i7-9750H | GTX 1660 Ti | 16GB | 1250GB SSD

Permalänk
Inaktiv

Inga svar utan bara lösryckta påståenden.
Vilka program och vilka datamängder?

Permalänk

Ubbe, hade Asrock ion 330 varit en bra dator för musikproduktion så tror jag MÅNGA skulle köpt den, men musikproduktion är musikproduktion, det är många synthar som laddas in, många spår, många effekter, behöver många usbportar,firewire m.fl, asrock ion är uteslutet.

Jag har inte koll på exakt hur mycket data som skall skyfflas eftersom alla projekt kräver olika mycket. En atomprocessor fungerar säkert, men inte smärtfritt.

Program som logic eller cubase kräver mycket, behöver även koppla in ett internt stort ljudkort vilket jag troligtvis inte kan göra på en asrock ion 330!