Passivt kylda (fläktlösa) grafikkort just nu (2009)

Permalänk

Passivt kylda (fläktlösa) grafikkort just nu (2009)

Hej!

Jag tänkte bara fråga er vilka moderna passivt kylda grafikkort ni känner till just nu. De enda jag har hittat är Gigabyte HD4850 MultiCore och den kostar kring 1300 kronor, men ger nog för lite klös i nya spel i full HD upplösning.

Finns det några här som har erfarenhet av andra? Kanske beställa från utriket?

Nu vill jag inte se kommentarer av typ "köp en XXXXX (med fläkt) den är jättetyst du blir nöjd" utan vi håller oss enbart till fläktlösa grafikkort, eller till grafikkort som ni har själva moddat med passiv kylare så att de inte längre har en fläkt.

Negativa erfarenheter osv?

Permalänk
Medlem

Detta är ju inte det nyaste och kraftfullaste, men det är 100 % tyst.

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk
Hedersmedlem

Varför inte bara göra följande sökning på prisjakt?
http://www.prisjakt.nu/kategori.php?k=s41871191&o=tillv_pop_p...

Visa signatur

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Permalänk

Jag gjorde den tidigare men tyckte listan var kass - de allra flesta kort var ju minst 3 år gamla. Seriöst vem köper en passivt kyld X300 liksom?????? ...och ytterligare fler... ??????

Permalänk
Medlem

Problemet är att det är stor risk för problem med kraftfulla passiva grafikkort, utan bra chassikylning så blir det lätt överhettat. Säljer man ett passivt grafikkort i butik så kommer det köpas av många som inte förstår vikten av chassikylning. Speciellt eftersom de som köper passivt grafikkort antagligen vill ha en tyst dator och kanske köpt en tystare och långsammare chassifläkt.

Det jag saknar är grafikkort där fläkten är avstängd i idle men snurrar långsamt i load (stor kylfläns & långsam 100-120 mm fläkt)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Piece of Cake
Detta är ju inte det nyaste och kraftfullaste, men det är 100 % tyst.

lite off topic, men såg ni att priset var 1337:-?

Visa signatur

Stationär " KAIDA" : 5900X | RGB!! | 32GB 3600Mhz CL16 | EVGA GTX 1070 FTW
LAPTOP "Skyline" i7 6700HQ | GTX 950


Sommarbilen: Toyota Supra

Permalänk

Re: Passivt kylda (fläktlösa) grafikkort just nu (2009)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Hej!

Jag tänkte bara fråga er vilka moderna passivt kylda grafikkort ni känner till just nu. De enda jag har hittat är Gigabyte HD4850 MultiCore och den kostar kring 1300 kronor, men ger nog för lite klös i nya spel i full HD upplösning.

Finns det några här som har erfarenhet av andra? Kanske beställa från utriket?

Nu vill jag inte se kommentarer av typ "köp en XXXXX (med fläkt) den är jättetyst du blir nöjd" utan vi håller oss enbart till fläktlösa grafikkort, eller till grafikkort som ni har själva moddat med passiv kylare så att de inte längre har en fläkt.

Negativa erfarenheter osv?

Problemet med att köra lite mer high-end grafikkort passivt är att de korten avger rejält med effekt. Detta leder till att man måste ha en rejält stor kylfläns, men också ett rackarns bra luftflöde i chassit som kortet skall sitta i. För det mesta, så ger fläktarna som skapar detta luftflöde ett större ljudbidrag än om man t.ex. satt på en Accelero Twin turbo och kör fläktarna på lågvarv, alternativt kör en Accelero 1 rev. 2 med påmoddad lågvarvig chassifläkt (och håller låg hastighet på fläktarna för inblås resp utblås i chassit).

Redan HD4850 går ordentligt het i passivt utförande, om man inte har ett bra luftflöde i chassit. Det kan tilläggas att en fläkt direkt på kylflänsen ger ett mycket bättre riktat luftflöde än chassifläktar som bara tar in resp. ut luft ur burken. Problemet är ju att få ett flöde just över grafikkortet och de flesta chassin är byggda för att ge ett bra flöde över processorn.

Visa signatur

~Pelle~

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av cat_fish_1
lite off topic, men såg ni att priset var 1337:-?

Tufft

Visa signatur

Den här texten är helt j*vla onödig, men den ska vara här helt enkelt.
The Sleeper: Intel Core i7 930+Noctua NH-C12P SE14, Gigabyte GA-X58A-UD3R, XFX HD6970, Corsair 6GB 1600MHz, be quiet! Dark Power Pro P8 750W, WD Black 640GB, Lian Li PC-A77F
MacBook Pro 4,1 17" iMac 12,2 27" Retina MacBook Pro 12,1 13"
CITERA VID SVAR PÅ MINA INLÄGG SÅ ATT JAG FÅR EN NOTIS!

Permalänk

Okej men nu till den viktiga frågan - om vi säger att jag har ett passivt kylt grafikkort och bara 1-2 tysta fläktar i chassin (som BARA kan gå i en hastighet, oavsett vad moderkortet vill), och chassin har för övrigt inga extra luftintag/perforerade ytor och är helt täckt med ljudisoleringsmaterial på insidan. Vad då? Okej, så grafikkortet går upp till 100 grader i load, CPUn går kanske upp i 70 grader. Sen då? Kortet jag nämnde ovan är passivt kylt men har ändå 3 års garanti. Inom 3 år köper jag lätt en helt ny dator. Och en CPU ska absolut tåla 70-85 grader den med.

Detta gäller er inte alla - jag är jättetacksam för övriga svar Men det som är problemet varje gång jag tar upp detta är att folk skriver "oj det kommer ju bli 20-30 grader varmare än vanligt" ..... utan att sedan förklara om detta kan ge en 10% eller en 100% eller en 1000% ökning i skadorisken för kortet/datorn. Dom nämner heller inte om en ökning på 20-30 grader förorsakar 5% eller 50% i prestandaminskning. Som jag ser det är den ENDA risken associerad med mycket dålig kylning att din dator kanske håller i 4 år i stället för 10 år. Ni får åtminstonde försöka uppskatta om det gör NÅGON SKILLNAD ALLS alltså. Det går inte att få en knäpptyst luftkyld burk som samtidigt är välkyld, det vet vi alla. Frågan är bara hur fattig kylning de olika komponenter tål innan de smälter eller tar permanent skada, eller att datorn måste startas om efter 5 minuters spel.

Ni får jättegärna ge era synpunkter på detta, finns det många som valt 99% passiv kylning åt sina komponenter och sett komponenter dö en efter en över en 6-9 månaders period?

Permalänk
Medlem

Köp ett Ati48xx + en Accelerero kylare. Går köra passivt! eller med en 80mm på 5V omöjligt höra den.

Visa signatur

Asus Z370-F / I7 9700k / Asus RTX3080 TUF OC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Okej men nu till den viktiga frågan - om vi säger att jag har ett passivt kylt grafikkort och bara 1-2 tysta fläktar i chassin (som BARA kan gå i en hastighet, oavsett vad moderkortet vill), och chassin har för övrigt inga extra luftintag/perforerade ytor och är helt täckt med ljudisoleringsmaterial på insidan. Vad då? Okej, så grafikkortet går upp till 100 grader i load, CPUn går kanske upp i 70 grader. Sen då? Kortet jag nämnde ovan är passivt kylt men har ändå 3 års garanti. Inom 3 år köper jag lätt en helt ny dator. Och en CPU ska absolut tåla 70-85 grader den med.

Detta gäller er inte alla - jag är jättetacksam för övriga svar Men det som är problemet varje gång jag tar upp detta är att folk skriver "oj det kommer ju bli 20-30 grader varmare än vanligt" ..... utan att sedan förklara om detta kan ge en 10% eller en 100% eller en 1000% ökning i skadorisken för kortet/datorn. Dom nämner heller inte om en ökning på 20-30 grader förorsakar 5% eller 50% i prestandaminskning. Som jag ser det är den ENDA risken associerad med mycket dålig kylning att din dator kanske håller i 4 år i stället för 10 år. Ni får åtminstonde försöka uppskatta om det gör NÅGON SKILLNAD ALLS alltså. Det går inte att få en knäpptyst luftkyld burk som samtidigt är välkyld, det vet vi alla. Frågan är bara hur fattig kylning de olika komponenter tål innan de smälter eller tar permanent skada, eller att datorn måste startas om efter 5 minuters spel.

Ni får jättegärna ge era synpunkter på detta, finns det många som valt 99% passiv kylning åt sina komponenter och sett komponenter dö en efter en över en 6-9 månaders period?

Problemet är inte bara livslängd, utan att datorn kraschar/går långsamt (prestandaminskning beror enbart på ev nerklockning i komponenterna som överhettningskydd, finns iaf i CPU'er). Men datorn funkar ju normalt sett nästa gång du slår på den.

En speldator med ett rejält grafikkort alstrar ca 300W värme när man spelar. Är lådan isolerad och kylningen dålig så kan temperaturen i lådan stiga tills datorn kraschar. Det är inte alls säkert att temperaturhöjningen stannar vid acceptabla nivåer, speciellt inte om lådan är isolerad (tänk 5st 60W lampor i en plåtlåda...).
Och nätagget kommer snurra på högsta varvtal eftersom det är temperaturreglerat, så tyst blir det inte. Iofs så gör det att datorn kanske inte kraschar utan att temperaturen stannar på acceptabel nivå.
Men varje dator är olika, olika nätagg, olika lådor, olika fläktar, olika trångt i lådan, överklockning, olika antal hårdiskar etc, så det finns inga givna regler.

Vad gäller livslängd på komponenter så har jag ingen aning, troligtvis omöjligt att svara på den frågan. Det är inte kiselkretsen som går sönder utan snarare lödningar & inkapslingar runt om pga termiska rörelser (som t ex Nvidias mobilkretsar).

Permalänk
Medlem

jag har väldigt god erfarenhet av denna kylare:

http://www.arcticcooling.com/catalog/product_info.php?cPath=2...

har den på mitt ATi Radeon 3870, den ligger på 35 grader i idle, och överskrider inte 55 grader i full load. Det viktigaste sättet att få ett svalt passivt kort är genom bra luftflöde i chassit. De har inte uppdaterat sidan på ett tag, men den klarar ett ATi Radeon 4870 utan problem. skulle även tro att 4890 och kommande 58XX serie fungerar bra med kylaren. Den är även relativt lätt att montera.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem

Alla "färdiga" köpesdatorer jag sett har haft dålig cirkulation och komponenter har legat i över 100C i load, de datorerna fungerar i många år. Även om låga temperaturer säkert förlänger livslängden så är det nog helt enkelt så att många bara ser det som häftigt om datorn inte är så varm.

Om eltejp smälter är det för varmt, annars är det bara att köra

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Okej men nu till den viktiga frågan - om vi säger att jag har ett passivt kylt grafikkort och bara 1-2 tysta fläktar i chassin (som BARA kan gå i en hastighet, oavsett vad moderkortet vill), och chassin har för övrigt inga extra luftintag/perforerade ytor och är helt täckt med ljudisoleringsmaterial på insidan. Vad då? Okej, så grafikkortet går upp till 100 grader i load, CPUn går kanske upp i 70 grader. Sen då? Kortet jag nämnde ovan är passivt kylt men har ändå 3 års garanti. Inom 3 år köper jag lätt en helt ny dator. Och en CPU ska absolut tåla 70-85 grader den med.

Detta gäller er inte alla - jag är jättetacksam för övriga svar Men det som är problemet varje gång jag tar upp detta är att folk skriver "oj det kommer ju bli 20-30 grader varmare än vanligt" ..... utan att sedan förklara om detta kan ge en 10% eller en 100% eller en 1000% ökning i skadorisken för kortet/datorn. Dom nämner heller inte om en ökning på 20-30 grader förorsakar 5% eller 50% i prestandaminskning. Som jag ser det är den ENDA risken associerad med mycket dålig kylning att din dator kanske håller i 4 år i stället för 10 år. Ni får åtminstonde försöka uppskatta om det gör NÅGON SKILLNAD ALLS alltså. Det går inte att få en knäpptyst luftkyld burk som samtidigt är välkyld, det vet vi alla. Frågan är bara hur fattig kylning de olika komponenter tål innan de smälter eller tar permanent skada, eller att datorn måste startas om efter 5 minuters spel.

Ni får jättegärna ge era synpunkter på detta, finns det många som valt 99% passiv kylning åt sina komponenter och sett komponenter dö en efter en över en 6-9 månaders period?

viktigast är att inte ha täcka för in- och utflödet av luft. Sedan kan du isolera hur mycket du bara vill. själv har jag gjort så här:

http://sweclockers.com/album/?id=3596

detta galleri är dock något gamalt med tanke på att jag numera har dämpande mattor osv. men visst kan du köra helt passivt. så länge du kyler nätagget har bra luftflöde för övrigt. min är nästintill knäpptyst på 1200rpm. Med välvalda komponenter och stora kylblock så kan man få en oerhört tyst dator.

Visa signatur

Motorola 68020 @ 42Mhz, AGA Grafik, 2MB RAM, 8MB Fast RAM, 2GB eMMC

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av chokis
Alla "färdiga" köpesdatorer jag sett har haft dålig cirkulation och komponenter har legat i över 100C i load, de datorerna fungerar i många år. Även om låga temperaturer säkert förlänger livslängden så är det nog helt enkelt så att många bara ser det som häftigt om datorn inte är så varm.

Om eltejp smälter är det för varmt, annars är det bara att köra

Klart det håller :). Innan jag blev haj på datorer köpte jag min nuvarande dator (ingen märkes dator) och den levererades med ett passivt kylt 8600gt och datorn var helt befriad från chassi fläktar. Det enda som blåste ut luft var nätagget som var ett ace ;). Men det höll fast temps över 100grader.

Permalänk

Då funderar jag på följande setup

1 Gigabyte Radeon HD4850 passivt kylt
1 Core i7 920 med Noctua U12 kylare
2 chassifläktar, av märke nexus eller noctua (i en Cooler Master Sileo chassi)
1 Silverstone Nightjar 450W fläktlös nätaggregat
1 hårddisk @ 500 Gb, western digital
1 SSD hårddisk, har hört att dessa har inga rörliga delar

Alltså det enda som kan alstra ljud är då 2 chassifläktar - och Nexus ska tydligen ha döttstysta chassifläktar, 1 hårddisk (detta kommer man inte undan) och processorkylaren från noctua.

Det borde väl i princip vara så tyst det kan bli utan att köra vattenkylt?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Då funderar jag på följande setup

1 Gigabyte Radeon HD4850 passivt kylt
1 Core i7 920 med Noctua U12 kylare
2 chassifläktar, av märke nexus eller noctua (i en Cooler Master Sileo chassi)
1 Silverstone Nightjar 450W fläktlös nätaggregat
1 hårddisk @ 500 Gb, western digital
1 SSD hårddisk, har hört att dessa har inga rörliga delar

Alltså det enda som kan alstra ljud är då 2 chassifläktar - och Nexus ska tydligen ha döttstysta chassifläktar, 1 hårddisk (detta kommer man inte undan) och processorkylaren från noctua.

Det borde väl i princip vara så tyst det kan bli utan att köra vattenkylt?

Tycker du borde vänta en månad, köpa en Intel Lynnfield och sen directx11 grafikkort och win7.

EDIT: Det dröjer kanske ett tag innan dx11 korten kommer passivt kylda?

Permalänk

Jag sitter just nu och läser artikeln om Lynnfield. Är imponerad. Så stor skillnad i spel liksom!

Windows 7 är redan beställd, och troligtvis väntar jag också på HD5830 eller HD5850 men om jag köper blir den ändå passivt kyld och jag tror inte dem drar mer ström så för vårt ändamål så borde väl ljudnivån vara identisk ???

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derrelique
Då funderar jag på följande setup

1 Gigabyte Radeon HD4850 passivt kylt
1 Core i7 920 med Noctua U12 kylare
2 chassifläktar, av märke nexus eller noctua (i en Cooler Master Sileo chassi)
1 Silverstone Nightjar 450W fläktlös nätaggregat
1 hårddisk @ 500 Gb, western digital
1 SSD hårddisk, har hört att dessa har inga rörliga delar

Alltså det enda som kan alstra ljud är då 2 chassifläktar - och Nexus ska tydligen ha döttstysta chassifläktar, 1 hårddisk (detta kommer man inte undan) och processorkylaren från noctua.

Det borde väl i princip vara så tyst det kan bli utan att köra vattenkylt?

Viktigast: Vill du lära dig mesta möjliga om tysta datorer så är det www.silenpcreview.com som gäller. Otroligt seriös site. De har ett eget tyst rum med 11db bakgrundsljud, det är oerhört tyst.

Största risken du tar är med det fläktlösa nätagget, det brukar inte rekommenderas när man bygger tyst dator.
Du måste troligen dra upp chassifläktar i hastigheter som ger minst lika mkt ljud som ett tyst & bra nättagg. De tystaste nätaggen låter mindre än 15 db (uppmätt i tyst rum på 1 meters håll). Se silentpcreview för förslag på tysta nätagg.
Nightjar är ju en tekniskt sett klumpig lösning där all värme blir kvar i chassit, hade det haft heatpipes kopplat till kylfänsar på baksidan som för bort värmen från lådan så hade jag kunnat tänka mig en sån lösning.

Eventuellt kommer din hårddisk låta mest. Se till att hänga upp den i vibrationsdämpande upphängning för att minimera ljudet.