Permalänk

En koll innan jag beställer

God dag kära vänner.

Sitter med fingret på avtryckaren för nedanstående paket och vill bara kolla med er så att allt är OK. Jag är inte speciellt intresserad av DX11 då jag lika gärna kan köpa nya kort när detta blir aktuellt, tror ni ändå att det är värt att vänta på HD58xx? Vad vinner man mer på de nya korten tror ni, kommer priset vara mycket högre? Kommer priset sjunka på HD4890 tror ni? Om inte så slänger jag iväg beställningen snarast möjligt.

Mvh
Oskar

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Jag har också dragit iväg en beställning men skippade minnena då de inte fanns hos inet men det jag är lite osäker på nu är om man ska köra 1333mhz eller om det går att köra över?

Ska man ta dessa istället? http://www.webhallen.com/prod.php?id=91759

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Apachi
Jag har också dragit iväg en beställning men skippade minnena då de inte fanns hos inet men det jag är lite osäker på nu är om man ska köra 1333mhz eller om det går att köra över?

Ska man ta dessa istället? http://www.webhallen.com/prod.php?id=91759

Jag har kollat runt lite. 1333 mhz verkar vara det som gäller om man skall köra standardklockning på i5:an då man inte tjänar något på 1600 mhz i sådant fall.

Jag har väl dock tänkt mig att kunna överklocka lite, köpa mig en bättre kylare när dessa kommer och på så sätt utnyttja 1600 mhz minnena.

Minnen valde jag från en annan tråd där de rekommenderades (en snubbe byggde precis ett paket med dessa minnen i galleriet). Kollade leverantörens art.nr (han beställde från komplett) och dessa matchade detta så jag körde på dem.

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk
Medlem

Alright, jag kommer nog inte överklocka så de får bli dessa minnen för mig.

Tack.

Permalänk

Jag tycker du ska vänta och se hur 58xx presterar tester kommer väll vilken dag som helst

lycka till

Visa signatur

Dator 1: |Intel i7-3939K | Noctua NH-U12P | Asus P9X79 | ATI 6950 | 16Gb DDR3 | 2 TB HDD | Corsair HX 650W |Fractal Design Define R3| Dator 2: Phenom 9550@2,6Ghz | Gigabyte GA-MA790X-UD3P| ATI 3870 | 4GB DDR2 | 500GB HDD | Seasonic 600W | Cooler Master Elite 333 Bärbar: Acer eee 1000HE Kamera: Nikon D90
http://www.sweclockers.com/galleri/5337-hylla-bli-skrivbord

Permalänk

Någon som vet om man borde ta asus pro eller deluxe ? skiljer ju några 100 bara

Visa signatur

Intel i5 @ 2,66Ghz | Noctua NH-D14 | 4gb corsair 1600mhz | Asus P7P55D-E PRO | Antec p182 | Corsair 550w |Asus 6950 2gb upplåsta shaders, ASUS 5770 V2|Samsung SpinPoint F3 1 TB |Benq BL2400PT | LG 42PQ6500 | Steelseries Siberia v1 |Asus Xonar DX |Creative EP-630 | AKG K601 | Dynavoice F-6 EX 5.0 |Canton Reference 9.2 DC | Atacama Nexus 6| Onkyo 607

Permalänk

Jag gissar på att 48xx kommer att gå ner i pris i samband med release av 58xx, finns ingen anledning till varför de inte skulle göra det. Valet är ju upp till dig, personligen hade jag väntat.

Det jag hakar upp mig lite över är väl att du väljer en 7200 rpm's hårddisk som jag antar att du tänker köra som primär disk? I windows applikationer osv kommer du inte att ha mycket användning av din i5 då processorn kommer att arbeta mycket mycket fortare än hårddisken är kapabel till att skicka information. Jag menar alltså att hårddisken kommer inte kunna skicka information till processorn lika fort som processorn arbetar.

Jag vet inte säkert hur det ser ut på marknaden idag, om SSD-diskar har börjat trilla in på lager eller inte men jag rekommenderar starkt att du inhandlar en för att köras som primär disk för operativsystemet och alla program.

För att styrka mitt argument ger jag dig länken till jämförelsen mellan en WD raptor 10 000rpm och en Intel x25-m SSD:

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Förstår inte riktigt vad du ska ha MX-3 pastan till om du inte köper med en ordentlig kylfläns.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk

KÖP Corsair 850watt nätaggregat så får du 4 st pciE kontakter!!!! istället för o ta sånna dära konverterare!

mvh Robin!

Visa signatur

jag ÄLSKAR motocross!!

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio
Jag gissar på att 48xx kommer att gå ner i pris i samband med release av 58xx, finns ingen anledning till varför de inte skulle göra det. Valet är ju upp till dig, personligen hade jag väntat.

Det jag hakar upp mig lite över är väl att du väljer en 7200 rpm's hårddisk som jag antar att du tänker köra som primär disk? I windows applikationer osv kommer du inte att ha mycket användning av din i5 då processorn kommer att arbeta mycket mycket fortare än hårddisken är kapabel till att skicka information. Jag menar alltså att hårddisken kommer inte kunna skicka information till processorn lika fort som processorn arbetar.

Jag vet inte säkert hur det ser ut på marknaden idag, om SSD-diskar har börjat trilla in på lager eller inte men jag rekommenderar starkt att du inhandlar en för att köras som primär disk för operativsystemet och alla program.

För att styrka mitt argument ger jag dig länken till jämförelsen mellan en WD raptor 10 000rpm och en Intel x25-m SSD:

http://www.youtube.com/watch?v=T_Jz7IMwBt4

Förstår inte riktigt vad du ska ha MX-3 pastan till om du inte köper med en ordentlig kylfläns.

Tackar för denna input! Precis sånt här man vill ha reda på :). Jag ska kika och se vad min budget rymmer, om inte annat kan detta absolut införskaffas så fort medlen för det finnes! Pasta var väl mest till för framtida kylare, spelar mig ingen roll om jag skaffar den nu eller senare.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av rallyrobin
KÖP Corsair 850watt nätaggregat så får du 4 st pciE kontakter!!!! istället för o ta sånna dära konverterare!

mvh Robin!

Skall ta en titt även på detta, har inte ägt en PC på några år. Jag antar att det alltså är så att PCIEx kräver en "separat" strömförsörjning?

Visa signatur

Lancool K56 || Intel i5 750 @ 3810 || Noctua NH-U12P || Asus P7P55D || Corsair 90GB SSD || WD 640GB 7200RPM || Gigabyte GTX 670 OC || Corsair Vengenace 1600MHz 8GB CL9 || Corsair TX 650W

Permalänk

köp 850watt så har du data karriären ut..... ja kom på sen att i 4890 behöver du visst bara 2 st 6pinn PCI e och två st 8pinn kontakter!

men går att köra på 650watt UTAN problem och så är de ju rätt mycke tystare... JAG skulle tage 850watt, de e HELT upp till dig !

lycka till o hoppas du får till det bra med den nya datorn!

mvh Robin!

Visa signatur

jag ÄLSKAR motocross!!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Johnny Calibanio

Det jag hakar upp mig lite över är väl att du väljer en 7200 rpm's hårddisk som jag antar att du tänker köra som primär disk? I windows applikationer osv kommer du inte att ha mycket användning av din i5 då processorn kommer att arbeta mycket mycket fortare än hårddisken är kapabel till att skicka information. Jag menar alltså att hårddisken kommer inte kunna skicka information till processorn lika fort som processorn arbetar.

Jag tror knappas att hårdisken flaskar i spel och liknande. Det är när man ska läsa mycket data från hårdisken man märker skillnad om man har ssd. När programmen väl är igång ligger de ju på ram. Då är det troligtvis grafikkort och cpu som flaskar som vanligt.

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av JayDee
Jag tror knappas att hårdisken flaskar i spel och liknande. Det är när man ska läsa mycket data från hårdisken man märker skillnad om man har ssd. När programmen väl är igång ligger de ju på ram. Då är det troligtvis grafikkort och cpu som flaskar som vanligt.

Det stämmer till viss del, det du har användning av snabba hårddiskar till i spel är när du ska ladda nya områden osv, då är laddningstiderna sänkta ofattbart mycket.

Nu sa jag ju iofs inte att hårddisken skulle flaska i spel heller, utan jag menade att den kommer att flaska i jämförelse med processorns kapacitet när du öppnar program, packar upp och ned filer, uppstart av operativsystem osv. Däremot stämmer det att man inte kommer att uppleva någon markant skillnad i fps när du väl spelar spelen då, som du säger, informationen ligger sparad i minnena.

En PC används överlag till många olika saker och därför är det viktigt att man ser till att alla komponenter i datorn presterar på en jämn nivå för att kunna utnyttja varje komponents fulla kapacitet.

Visa signatur

Arch Linux

Permalänk
Medlem

Jag håller med. Minskade laddningstider är ju såklart jävligt skönt.

Men frågan är om inte även en ssd flaskar när man ska öppna och program och packa upp filer, trots att det går så mycket snabbare

Visa signatur

Phenom II x4 955, Radeon 4870 1 GB, 4GB DDR3 1333MHz, Corsair VX 550W

Permalänk
Medlem

Jag har själv lagt en beställning som liknar din. Här är några av mina synpunkter:

1. Monitor: Jag valde Fujitsu Siemens 26" Amilo för 2 990 kr på Dustin. Upplösning 1920*1200. Tror jag trivs bättre med 1200 istället för 1080. Dessutom var det värt en tusenlapp extra för 26" istället för 24" tycker jag. Återstår att se vad jag tycker om monitorn - hämtar ut den idag nämligen

2. Hårdisk - valde samma som du. Anser inte att SSD är värt att betala så mycket extra för i dagsläget. Ja, de ger bättre prestanda vid dagligt användande och oförändrad prestanda vid spel, dock något lägre laddtider. Men för mig var det en budgetavvägning och SSD får vänta för mig.

3. Minnena - valde samma som du, tror jag (CL8 1600MHZ XMS3) men fick ett bättre pris på Dustin

4. Moderkort - valde samma som du. Stöjder SLi/Crossfire vilket var det viktigaste för mig, så att jag åtminstone har möjlighet till det i framtiden. Visst, dyrare modeller kanske är bättre för överklockning o.d., men tror säkert att denna också kommer att fungera för moderat överklockning.

5. Grafikkort - sitter idag med 8800 GT och väntar till nya generationen från ATI som kommer om två-tre veckor. Här kommer jag lägga mina pengar på ett 5870 eller liknande. Om man som du inte bryr sig om DirectX 11 så skulle jag iaf vänta några veckor. Är HELT övertygad om att äldre grafikkort kommer att sänkas i pris

6. Chassi - ingen kommentar till ditt val. Jag beställde CM Cosmos 1000 för att jag tycker det är grymt snyggt och har fått enormt bra recensioner. För mig är det ett estetiskt val som fick vara värt extrapengarna.

7. Nätdel - jag köpte Corsair 750TX (ej modulärt) i USA och bytte ut spänningssladden för 39 kr på Claes Ohlson. Denna är fullt certifierad för SLi/Crossfire och har alla kontakter som behövs. Vet ej om 620 nödvändigtvis har det.

8. Processor - valde samma som du. Lätt det bästa valet gällande pris/prestanda om man som jag är "vanlig" datoranvändare med spelintresse. Dock ej lämplig om man jobbar tungt med videoredigering/komprimering o.d.

Lycka till med ditt datorköp. Jag får ett flertal av mina delar idag och resterande på måndag. Det här ska bli roligt!

Visa signatur

Core i5-750@stock, Asus P55 Pro, Cooler Master Cosmos 1000, 4 GB DDR3 Corsair XMS3 1600 MHz CL8, HIS Radeon 6950 2GB, WD Caviar Black 32MB 640GB, Hitachi Green 2TB + Western Digital 2TB, Corsair TX750W, Samsung DVD RW-22X, 26" Fujitsu-Siemens Amilo SL3260W