Frågor inför köp av MBP 13"

Permalänk

Frågor inför köp av MBP 13"

Hej,

Nybliven student och allt funderar jag starkt på att köpa mig en MacBook Pro 13". Givetvis, med tillhörande studentekonomi, blir det snikvarianten (jag vägrar mao betala 3,5 k extra för 1 GB interminne och en lite snabbare hårddisk).

Jag har förstått att det är grönt att byta disk och internminne utan att garantin försvinner?

Det leder till två frågor:
Vilka internminnen rekommenderas (funderar på 2x2 GB - mer lär jag inte använda)
Och får en Intel x25-m g2 plats?

Jag har kikat lite på http://www.dustin.se/pd_5010207247.aspx men jag kan inte riktigt, ur kommentarerna, få fram huruvida minnena krockar med de som redan sitter i, eller med varandra i en MBP. Jag tror det att det endast gäller det första fallet.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem

Det sitter 2x1GB DDR3 i MBP 13". Vet ej hur det går att blanda, borde dock inte vara några problem, men vet ej 100%.

Ja Intel X25-M G2 får plats i macbooken.

Visa signatur

Citera mig för svar.
Arch Linux

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av fog
Det sitter 2x1GB DDR3 i MBP 13". Vet ej hur det går att blanda, borde dock inte vara några problem, men vet ej 100%.

Ja Intel X25-M G2 får plats i macbooken.

Tack för (snabbt!) svar! Disken beställdes precis. Inväntar svar angående internminnet. Ska också se om jag kommer behöva minnet såhär i början.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Tack för (snabbt!) svar! Disken beställdes precis. Inväntar svar angående internminnet. Ska också se om jag kommer behöva minnet såhär i början.

Jag köpte två stycken 2GB DDR3 SO-DIMM 1066Mhz för 345 kr styck från Inet.

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/2gb-ddr3-so...

Beställde i måndags och fick dom på tisdagen, klockrent som vanligt av Inet. Har beställt en Macbook Pro 13" som borde dyka upp i slutet av veckan. Kan lämna ett utlåtande då hurvida minnet fungerar.

Permalänk
Medlem

Men det går att endast välja till ram annars (på apple store). Nån hundralapp dyrare än att köpa löst, men värt det i min mening. Minnen har en tendens att strula, vilket du antagligen slipper om du köper via apple. Hårddisk däremot håller jag med dig om att det är värt att köpa på annat håll.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
Jag köpte två stycken 2GB DDR3 SO-DIMM 1066Mhz för 345 kr styck från Inet.

https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/2gb-ddr3-so...

Beställde i måndags och fick dom på tisdagen, klockrent som vanligt av Inet. Har beställt en Macbook Pro 13" som borde dyka upp i slutet av veckan. Kan lämna ett utlåtande då hurvida minnet fungerar.

Tackar! Väntar ivrigt på resultatet!

M33P: Du har en poäng. Jag ska se hur mycket jag kan argumentera om priset i butiken idag!

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av blomqvist
Tackar! Väntar ivrigt på resultatet!

M33P: Du har en poäng. Jag ska se hur mycket jag kan argumentera om priset i butiken idag!

Nu har jag installerat ovanstående minne och allt fungerar klockrent, dessutom var dom busenkla och byta.

Permalänk
Medlem

Kan man köpa 'vilken' hårddisk som helst till dessa?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av nimrod
Nu har jag installerat ovanstående minne och allt fungerar klockrent, dessutom var dom busenkla och byta.

Tack så mycket för svar! Blir nog att beställa. Ska se hur mycket jag stör mig på swappandet sen när jag får disken (slutet av sept). Har runt 60 Mb ledigt, men det känns ju skönt att ha mindre swap och mer minne. Ingen big deal. Interminne kan man inte ha för mycket av, helt enkelt!

Saxdalen: har fått för mig att en höjd på <= 9.5 mm ska fungera.

Visa signatur

Citera, tack!
Har du läst tråden om strandhögtalare och andra musiklådor?

Permalänk

Jag lade in en beställning på MBP 13 igår kväll och köpte 2x2gb CORSAIR VS 2GB DDR3 SO-DIMM PC3-8500 1066MHZ á 455kr på http://www.dustinhome.se/pd_5010207247.aspx?

Det blev även en hårddisk på 500gb 7200rpm som gick på 1114kr (med studentrabatter) http://www.dustinhome.se/pd_5010223896.aspx?

Jag ska försöka sälja de befintliga minnena på blocket el tradera för en billig peng

Och sist men inte minst ett antistatararmband! Gick på 38spänn (billig försäkring)

Maccen dyker upp 21-23sept. ngn gång, ska bli spännande. Undrar om jag det blir Snow Leoparden som följer med för samtidigt som jag beställde MBPron (2009-09-08) så kunde man lägga in beställningar på Snow Leopard men det stod ingenting om det skulle följa med min MBP 13

Ang minnena så kom jag å tänka på en sak, istället för att köpa 2x2gb ramminne så borde jag ha köpt 1x4gb (de går på samma pris ungefär) för att i framtiden kunna uppgradera utan att behöva köpa 2x4gb då det finns endast 2 platser för ramminnena, eller vad säger ni?

Permalänk
Medlem

ja det är klart att du skulle köpt 1*4gb om det kostar lika mycket. men men, priserna på minnen kommer säker sjunka... är bra avundsjuk på din nya dator, var glad och sitt å vänta som ett barn på tomten på julafton

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Odontolog

Ang minnena så kom jag å tänka på en sak, istället för att köpa 2x2gb ramminne så borde jag ha köpt 1x4gb (de går på samma pris ungefär) för att i framtiden kunna uppgradera utan att behöva köpa 2x4gb då det finns endast 2 platser för ramminnena, eller vad säger ni? [/B]

Var hittade du 4 gig minne till samma pris?
Jag är också nybliven student och jag är på g med att köpa en mbp, och jag är även som ni inne på att köpa minne sjäv samt hårddisk:D men man sabbar ingen garanti på det här med att byta hårddisk va? (i plugget vart det olika mening om detta). köper man ett 4 gig ram kan man ju ha kvar ett 1 gig o då har man ju lite mer krut i maskinen så borde funka va? (5 gig total)

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Saxdalen
ja det är klart att du skulle köpt 1*4gb om det kostar lika mycket. men men, priserna på minnen kommer säker sjunka... är bra avundsjuk på din nya dator, var glad och sitt å vänta som ett barn på tomten på julafton

Sanningen är att jag avbeställde hela köret idag faktiskt för att jag fick tag på en äldre version av macbook pro 15tummare med core 2 duo för endast 5000riksdaler i ok skick Efter lite kalkyleringar så insåg jag att prestandaskillnaden är inte så stor att det motiverar hela 9000kronors skillnad, så jag avbeställde allt. Att apple skickade ett förseningsstatus per mejl på min beställda MBP gjorde det ännu lättare för mig att det beslutet. Jag är nöjd trots allt och tror inte på tomten längre Ska nu ska jag bara byta ut hdd på den här så blir den helt suverän och räcker gott ett tag

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dreadlox
Var hittade du 4 gig minne till samma pris?
Jag är också nybliven student och jag är på g med att köpa en mbp, och jag är även som ni inne på att köpa minne sjäv samt hårddisk:D men man sabbar ingen garanti på det här med att byta hårddisk va? (i plugget vart det olika mening om detta). köper man ett 4 gig ram kan man ju ha kvar ett 1 gig o då har man ju lite mer krut i maskinen så borde funka va? (5 gig total)

Well, det kostar ett par hundra spänn mer för 1x4giggare men kan vara värt ändå faktiskt. http://www.dustinhome.se/pd_5010332059.aspx Det ligger runt 1100 med studentrabatt och frakt

Ang. garantin så tror jag inte att det påverkar. Apple har själv skrivit instruktionsböcker på hur man ska byta hdd och ram.

5GB ramminne borde fungera men jag har läst på andra ställen folk som har haft problem med olika fabrikat av ramminnen, så se till att det är samma fabrikat på dem.

Permalänk

är oxå inne på att köpa en macbook pro. min första mac någonsin ska tilläggas. undrar om det knepigt o få nätverket att fungera tillsammans med min htpc som jag kör xp på ? har även en extern hd ansluten till nätverket, hur fungerar det med kompabilitet till den ?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Odontolog
Sanningen är att jag avbeställde hela köret idag faktiskt för att jag fick tag på en äldre version av macbook pro 15tummare med core 2 duo för endast 5000riksdaler i ok skick Efter lite kalkyleringar så insåg jag att prestandaskillnaden är inte så stor att det motiverar hela 9000kronors skillnad, så jag avbeställde allt. Att apple skickade ett förseningsstatus per mejl på min beställda MBP gjorde det ännu lättare för mig att det beslutet. Jag är nöjd trots allt och tror inte på tomten längre Ska nu ska jag bara byta ut hdd på den här så blir den helt suverän och räcker gott ett tag

Grattis, du har säkert gjort ett bra klipp. Vad är det för spec på din MBP och hur gammal är den? Är lite knixigt att byta HDD på de äldre MBP, men på ifixit.com finns bra guider.