Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av corbendallas
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=3639&p=4

Här visar man ju på att 3-kanals minneshantering mest är en pappersprodukt...

Finns andra test som påvisar annat FYI: http://www.idg.se/2.1085/1.244901/intels-nya-core-i5--och-cor...

Permalänk

Njaaa, jag tycker inte det testet visar att den större bandbredden på 1366 är överlägsen egentligen. Men visst, det finns applikationer där den kommer spela roll. För det mesta så tar 1156 igen detta iom lägre latency dock.

De flesta real-life tester kommer fram till att det är otroligt liten skillnad overall though.

Enda fördelen jag ser med 1366 är egentligen till multi-cpu burkar - med mindre man redan äger en, i vilket fall man givetvis behåller den iställetför att 'uppgradera' sig till en 1156 i7.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Inaktiv

De flesta verkar missa att i7 870 får en väldigt hög klockfrekvens med sin turbo, vilket förklarar att den kommer ikapp LGA1366 prollarna.

Jag skulle vilja se dessa testas utan Turbo vid samma klockfrekvens.

Permalänk
Medlem

Nu undrar jag lite om ögonen börjar gå i kors. Kollade för skoj skull lite extra på minnen. Inte för att det diffar några stora pengar alls, men blir lite fundersam på om jag missat något.

Corsair har en lista på några färdiga paket med minnen för Lynnfield, http://www.corsair.com/news/press_release.aspx?id=1084521

Började jämföra priserna på de olika paketen hos Komplett.

För XMS 1600 C9 8 GB (CMX8GX3M4A1600C9) får man betala 2299.
För XMS 1600 C8 4 GB (CMX4GX3M2A1600C8) får man betala 995.

Betyder det att om man köper två paket av ett snabbare minne får man det billigare än om man köper ett paket av ett långsammare?

Eller tänker jag helt tokigt här?

Diffar som sagt inte mycket i pris. Men stämmer det att man ändå får ett snabbare (på pappret) minne genom att köpa två 4 GB C8 paket istället för ett 8 GB C9 paket?

Permalänk

Det finns massor av tester med TB disabled och de presterar fortfarande helt likt (så gott som iallafall). Bl.a. hardocp körde en clock for clock test av lite olika processorer (givetvis med TB avslagit).

Ang. minnespriserna så är jag f-n inte säker längre Verkar som om priserna har gått upp/ned väldigt mycket de sista dagarna, men du har rätt just nu betalar du mindre för det 'snabbare' minnet. Jag såg även Corsair 2x2 vs 4x2 igår - altså det enda som skiljde paketen var att man fick ytterligare 2 brickor i det senare - med en prisskillnad på 300,- jämfört med att köpa 2 paket 2x2.

Visa signatur

[Geek, Dad, Programmer, RC enthusiast, Technology evangelist]

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
De flesta verkar missa att i7 870 får en väldigt hög klockfrekvens med sin turbo, vilket förklarar att den kommer ikapp LGA1366 prollarna.

Har inte i7 860 samma typ av turbo? Och eftersom det inte diffar så mycket i klockfrekvens mellan i7 860 och i7 870 så borde väl inte i7 860 hamna så långt efter?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edroszcz
Nu undrar jag lite om ögonen börjar gå i kors. Kollade för skoj skull lite extra på minnen. Inte för att det diffar några stora pengar alls, men blir lite fundersam på om jag missat något.

Corsair har en lista på några färdiga paket med minnen för Lynnfield, http://www.corsair.com/news/press_release.aspx?id=1084521

Började jämföra priserna på de olika paketen hos Komplett.

För XMS 1600 C9 8 GB (CMX8GX3M4A1600C9) får man betala 2299.
För XMS 1600 C8 4 GB (CMX4GX3M2A1600C8) får man betala 995.

Betyder det att om man köper två paket av ett snabbare minne får man det billigare än om man köper ett paket av ett långsammare?

Eller tänker jag helt tokigt här?

Diffar som sagt inte mycket i pris. Men stämmer det att man ändå får ett snabbare (på pappret) minne genom att köpa två 4 GB C8 paket istället för ett 8 GB C9 paket?

Det ser ut att stämma.

Jag föreslår dock att du satsar på minnen som är specad för CL7 och 1600MHz dock.

Jag kör själv med dessa: http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=382012
Lite dyra idag men gick på 1100kr i våras.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av emigrating12
Det finns massor av tester med TB disabled och de presterar fortfarande helt likt (så gott som iallafall). Bl.a. hardocp körde en clock for clock test av lite olika processorer (givetvis med TB avslagit).

Du får gärna länka detta test.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av anders.149
i7 860 kan höja klockfrekvensen mer. På i7 920 så har vi en enda extra multipel för turbo, så i7 920 på 2,66GHz får med Turbo aktiverat 2,8GHz. Turbon är multipel 21 på dessa.

Är inte riktigt med där

Jag tänkte mer på att i7 860 och i7 870 har samma typ av turbo?

Blir det inte så att även i7 860 kommer hamna ganska bra till i jämförelse med i7 920 då?

Tänkte bara på det du skrev "De flesta verkar missa att i7 870 får en väldigt hög klockfrekvens med sin turbo, vilket förklarar att den kommer ikapp LGA1366 prollarna."

Så om i7 870 kommer nära LGA1366 CPUerna borde kanske i7 860 också gör det eftersom det inte diffar så mycket mellan i7 860 och i7 870.

Är du med på hur jag tänker ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av edroszcz
Är inte riktigt med där

Jag tänkte mer på att i7 860 och i7 870 har samma typ av turbo?

Blir det inte så att även i7 860 kommer hamna ganska bra till i jämförelse med i7 920 då?

Tänkte bara på det du skrev "De flesta verkar missa att i7 870 får en väldigt hög klockfrekvens med sin turbo, vilket förklarar att den kommer ikapp LGA1366 prollarna."

Så om i7 870 kommer nära LGA1366 CPUerna borde kanske i7 860 också gör det eftersom det inte diffar så mycket mellan i7 860 och i7 870.

Är du med på hur jag tänker ?

Jag tog bort det då jag upptäckte att jag läst fel, läste det som att du undrade hur LGA1156 turbo skiljde sig mot LGA1366. LGA1156 har likadan turbo, iallafall 860 och 870. Jag tror 860 klarade 3,4GHz med sin turbo som mest.

Skillnaden bör vara minimal mellan 860 och 870.