Zalman 600W modular har antagligen dödat 3 datorer.

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Zalman 600W modular har antagligen dödat 3 datorer.

Tjena!

Har ett Zalman 600W Modular som antagligen har förstört 3 stycken datorer för mig, har bytt ut alla kompontenter i datorn utom HDD, chassi samt nätagget tre gånger nu.

Finns det något sätt för mig att se om den gått sönder?
Tranformator spolarna är hela, kondesatorerna har inte heller några synliga skador.

De gånger jag var inne i BIOS och kollade alla spänningar så var de rätt, 3.3V var 3.3V, 12V var 12V osv..

Någon som vet om det finns andra sätt att kolla nätagget på?
Har köpt ett helt nytt system med ett nytt nätagg och fick precis tillbaka mitt gamla system (Phenom II 940, moderkort och ram) från RMA, så nu står jag med ett i7 system samt ett PII system utan nätagg, känner inte för att köpa ett nätagg för 1000kr till detta system också.

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

jag mätte i sladden med en sån där spännings-mätar-dosa(kommer inte ihåg namnet men hoppas du förstår ) på mitt PSU, visade jättefint utspänningen i sladdarna. hoppas du förstår och om det att det hjälper

Jag använde en sådan:
http://www.lakshmianandk.com/images/504px-Digital_Multimeter_...

Permalänk
Tangentbordskonnässör

Jag förstår vad du menar, du pratar om en multimeter.
Har redan mätt spänningarna och de ser bra ut, men det verkar som att nätagget skickar spikar lite ibland, och därmed grillar moderkortet.

Med andra ord är det svårt att se felet med en multimeter då jag måste sitta där i några timmar/dagar för att se felet, sen måste jag ju även koppla in ett moderkort till nätagget igen och därmed grilla det också, vilket jag absolut inte känner för att göra.

Men det måste ju finnas någon fysisk del i nätagget jag kan se är trasig, eller?

Permalänk
Medlem

det måste inte vara nått snyligt fel på nätagget för att det ska vara trasigt, det kan vara så att den böjrar leverera fel spänning vid belastning.
Och om du körde med den setupen som du har i sigg med det nättaget så kan detta mycket väl vara fallet.
tråkigt att höra att du har problem med det nätagget då jag köpte ett sådant till en polaresdator.

ber om ursäkt om jag skrev på dålig svenska. sitter på jobbet och stressar:D

Visa signatur

my specc: lian li pc-p50, Gigabyte GA-EX58-DS4, intel i7 920@3200 MHz , powercolor 6970 2gb , corsair 3x2GB DDR3 1600,corsair force 120g ssd disk, 2x500GB HD, northQ 850W 4x Noctua NF-P12-1300, Noctua NH-U12P SE1366 CPU Fan, creative X-FI sound blaster Xtreme gamer.

Permalänk
Medlem

Jag har inget absolut lösning på din fråga... men jag tror så här. (och jag brukar ha någorlunda känsla)

Tror inte du kan se något fel på nätdelen.. men kan kan öppna och kolla för skoj skull (självklart inte om du har garanti kvar, eftersom den kanske blir aktuell att använda senare). Tror dock inte du kan reklamera nätdelen i sitt nuvarande skick... eftersom du inte är säker på att de är den som är felet... och de kommer bli väldigt svårt att återskapa felet. Vilket kan göra att reklamnationen ogillas (strul för dig).

På frågan om du måste du byta ut nätdelen och skaffa en annan... Jag tror de... Litar du inte på den, och du tror att de är nätdelen som "grillar" dina komponenter måste du nog ha något annat så länge... De flesta moderkort och andra delar är dyrare än en ny nätdel trots allt. Plus att de är väldigt mycket strul om saker och ting går sönder. Om man ska inte underskatta värdet av att saker och ting bara fungerar. Är värt mycket tycker jag.

Du nämner att du har ett antal datorer var av många som saknar nätdel... Är de någon av datorerna som du använder, men inte är speciellt rädd om... typ gamla komponenter. I så fall skulle jag rekommendera att du använder nätdelen som du tror är boven i dramat i den.... Lägger den datorn också av så gör du nog bäst i att slänga nätdelen...Lägger nätdelen efter en tids användning (alltså inte funkar med någon dator) och du har garanti kvar så kanske du kan reklamera den. De kan vara så att din nätdel är på väg att lägga av men inte gjort de riktigt än. Sista tänkbara utgången är att den funkar prima trots månader användning... då kanske du nog blåsa faran över och använda din nätdel igen till en mer värdefull dator.

Några andra lösningar kan jag nog inte komma på om du inte ska köra långtidstester med multimeter... men de tror jag inte är värt besväret om jag ska vara ärligt. Och dessutom uttryckte du att de var inget du ville sitta och göra heller.

Visa signatur

Har en tyst dator.

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera att du införskaffa en nätdelstestare typ denna http://www.dustinhome.se/pd_5010109380.aspx? eller liknande. Borde kunna hjälpa dig att se om allt är som det ska eller ej.

Visa signatur
Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Vasadu
Text

Jag är säker på att nätagget är boven i dramat då jag bytt ut alla delar utom just nätdelen 3 gånger.

Har några system som ligger, bland annat ett P4 system, funderar på att byta ut nätagget på det systemet då det låter en hel del.. Så kanske får testa det.

Verkar ju som nätdelen grillar moderkort när datorn börjar dra ström då datorerna ändast gått sönder under uppstart av windows samt stresstester (Prime95 + furmark).

Citat:

Ursprungligen inskrivet av nussse
Jag skulle rekommendera att du införskaffa en nätdelstestare typ denna http://www.dustinhome.se/pd_5010109380.aspx? eller liknande. Borde kunna hjälpa dig att se om allt är som det ska eller ej.

Den där verkar ju ha exakt samma funktion som en multimeter, eftersom man inte kan belasta nätdelen något med den. Så den biten är redan testad. Tack iaf!

Permalänk
Inaktiv

Om du installerar debian eller ubuntu (båda är gratis) och sedan installerar lm-sensors (apt-get osv) kan du i en bash-shell köra kommandot 'sensors'. Det ska gå att övervaka lm-sensors dynamiskt (med sekunders intervall) på något sätt, kolla på nätet.

'sensors' används nog mest till att kolla temperatur på cpu/kärnorna, men 'sensors' har även koll på 12 Volten, som du ser är lite låg på min stackars dator nedan.

Min rent manuellt körda 'sensors' ger mej följande utskrift:

------------------------ utskrift --------------------
sensors # kommandot alltså, sedan följer utskrift ->

f71882fg-isa-0a00
Adapter: ISA adapter
3.3V: +3.33 V
Vcore: +1.21 V (max = +2.04 V)
Vdimm: +1.82 V
Vchip: +1.97 V
+5V: +5.67 V
12V: +11.39 V
5VSB: +3.86 V
3VSB: +3.34 V
Battery: +3.22 V
CPU: 928 RPM
System: 1323 RPM
Power: 0 RPM ALARM
Aux: 0 RPM ALARM
CPU: +32.0°C (high = +85.0°C, hyst = +81.0°C)
(crit = +50.0°C, hyst = +46.0°C) sensor = transistor
System: +36.0°C (high = +85.0°C, hyst = +81.0°C)
(crit = +100.0°C, hyst = +96.0°C) sensor = transistor

coretemp-isa-0000
Adapter: ISA adapter
Core 0: +51.0°C (high = +76.0°C, crit = +100.0°C)

coretemp-isa-0001
Adapter: ISA adapter
Core 1: +47.0°C (high = +76.0°C, crit = +100.0°C)
--------------------- slut på utskrift --------------------

Vad dom andra utskrifterna betyder vet jag ej, men programmet är gratis.

Om ditt nätagg ger korta tillfälliga spänningsspikar, kan det nog vara svårt att upptäcka med 'sensors'.

se också http://en.wikipedia.org/wiki/Lm_sensors
Installerar du cpuburn kan du lasta datorn med t ex burnMMX, men var försiktig, då kärnorna kan bli väldigt varma.

Permalänk

Om du tror att det är agget, ta bort det och prova ett annat.
Snabbaste sättet.

Visa signatur

MacKnight - Order XIII, The Last Order. Pirate For Life!
Windows 10 - Pro Edition 64-bit, AMD Ryzen 5 6C 3,6Ghz AM4v3, Powercolor Radeon RX VEGA 56 8GB Red Dragon, Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3200MHz CL16, 19 TB HDD, WD Green SSD 240GB M.2, Gigabyte X570 UD, Phanteks Enthoo Pro 2 D-RGB Tempered Glass, Fractal Design Integra M 750W 80+ Guld

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala

Finns det något sätt för mig att se om den gått sönder?

Någon som vet om det finns andra sätt att kolla nätagget på?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av huttala
Jag är säker på att nätagget är boven i dramat då jag bytt ut alla delar utom just nätdelen 3 gånger.

Du har ju svarat på din egen fråga. Du vet att agget är boven i dramat. Släng det, eller skicka tillbaka det och få / köp ett nytt. Då har du ju löst alla problem?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Huygens

'sensors' används nog mest till att kolla temperatur på cpu/kärnorna, men 'sensors' har även koll på 12 Volten, som du ser är lite låg på min stackars dator nedan.

+5V: +5.67 V
12V: +11.39 V
5VSB: +3.86 V
3VSB: +3.34 V
Battery: +3.22 V

You dont say? Haha, stabila nätagg ni kör med... Funkar bra?

Visa signatur

Nej är också service.

Permalänk

Släng bort det, har det dödat en massa komponenter 3 gånger skulle jag inte våga att ha det längre, kiselfarligt!

Visa signatur

Balle

Permalänk
Tangentbordskonnässör
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rushdie
Du har ju svarat på din egen fråga. Du vet att agget är boven i dramat. Släng det, eller skicka tillbaka det och få / köp ett nytt. Då har du ju löst alla problem?

Om du hade läst de jag skrev i mitt inlägg så hade du förstått att jag redan har ett annat nätagg.

Men jag har fått tillbaka ett system på RMA och står nu utan nätagg till det, varav anledningen till att jag ville kolla vad som är fel i det agg som förstörd mina andra komponenter. Ville helt enkelt inte köpa ett nytt agg för 1000:- till ett system jag bara ska sälja iaf.

Men nu har jag slängt skiten iaf, köpte ett billigare nätagg till det andra systemet och sålde det.

Slutet gott allting gott! (eller vad det nu är man brukar säga)

Permalänk
Medlem

Är 3 år garanti på Zalman nätaggregat så kolla om du har kvar kvitto.
Troligen kan de oxå testa nätaggregat där du köpte det om du lämnar/skickar in det.