Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av zlobb
Microsoft har uppdaterat SMB i Vista. Det körs numera SMB2 på Vista.

eckim, varför vill du ändar i Vista ? Fixar inte Vista det tillräckligt bra själv eller ?

Har gått och fått 100/100, man vill ju nyttja sin anslutning till det maximala:) dvs 11.5 MB/s för min del:D

Visa signatur

Yrke: Certifierad Fibertekniker
Hi-Fi: Harman Kardon HK990 |Dynaudio Contour 1.3 | CORDA Headfive | Grado RS1 | Ultimate Ears Super fi5 EB | beyerdynamic DT770Pro 250Ohm | REL B3
HTPC: Intel Nuc Haswell | Console: XBOX One Projektor: Sony HW30ES Duk: Euroscreen Reactor III

Permalänk
Medlem

Ja, Vista fixar ditt windowsize automatiskt.

Nu vet jag inte hur bra detta fungerar i praktiken iofs.

Permalänk

Kör på Vista hade ca 200kb/s innan, fick en 900kb/s efter, på en 8mbit lina visserligen (ja ja den suger, men bor man på bondlandet så gör man), så kan väll säga att vistas egna lösning inte funkar så jädra bra.

Permalänk
Medlem

Och om man har Mac OS X? Vad gör man då?

(nej, har inte orkat läsa igenom hela tåden, bara första inlägget och sedan skummat resterande på första sidan)

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk

Jag gick från stabila 9-10 mb/s till stabila 10-11 mb/s
så jag TROR detta funkade för mig : ) sitter på 100/100 riksnet.

Kan ha varit annat som påverkat dock så helt säker är jag inte : )

Permalänk

Funkar inte...
Jag testade att ändra till det du sa och laddar ändå bara i max 1MB/s (har 100Mbit/s)
Testade att tanka samma fil från ett annat nätverk och då kom jag upp på 4.5MB/s.

Kan nån hjälpa, vore schysst!

Permalänk
Medlem

Känns som det funkar för mig, inte mätt hastigheterna. Men när jag connectade till en cs server efter att valt Optimal och sen rebootat, så går det otroligt mycket snabbare. Har även lägre ping, tror jag.

Permalänk
Medlem

Hur kollar man sin lina? det ändå jag vet är att jag betalar för upp til 24/mbit glocalnet? har en d-link dirr 655 , Kollat vad jag har på bredbandskollen står att jag har 10 mbit :/

Permalänk
Avstängd

Provade detta fick från början 470Kb/s efter 550kb/s med BBB ADSL 8 upp till 12 ... så fortfarande skit dålig hastighet. Bor centralt i stan men det finns ingen telestation i närheten då jag inte kan få 24 så får väl leva med det!

Visa signatur

Vardagsburk: Pentium 3.4Ghz! 2x1gb DDR400, Abit AG8, 2100GB disk.

Foto: Canon EOS 40D + Sigma 18-50 F2.8 Macro + Canon EF 17-85 F4-5,6

Permalänk
Medlem

Jävlar va bra! Har 100/100 Sunet. Gjorde ändringarna och testade före och efter på denna: ftp://ftp.kernel.org/pub/dist/knoppix-dvd/KNOPPIX_V5.0.1DVD-2... Gick från 4mb/sec till 11,6mb/sec Tack så mycket för tipset!
Kör Windows 7 x64 Ultimate btw.

Visa signatur

Win 7 x64 | Intel Core 2 Duo E6750@2.66Ghz | Gigabyte GA-P35-DS3R | Corsair 4096MB XMS2-6400 | Radeon HD4850 512MB | Creative X-FI ExtremeMusic | 2TB HDD | Hiper 580w | Sunet 100/100

Permalänk
Medlem

Hade ca 830 kb/s före och ungefär like efter, sitter på telia 8 Mbit ADSL så jag hade redan typ max från början. Kanske får en förbättring på en någon annan server.
Men de var ett nice tips ändå

Permalänk
Medlem

Optimera TCP och övrigt !

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Tjofras
Ett ämne man inte ser så ofta är optimering av TCP.

Men något som faktiskt kan öka överföringshastigheter ganska dramatisk utan att man behöver köpa ny hårdvara är att öka TCP:s Windowsize.

TCP i sig är ett ganska invecklat kapitel, men lite enkelt så finns det en buffer på både sändar och mottagar sidan.
Storleken på dessa buffrar bestämmer hur mycket data som kan vara påväg (skickat men inte mottaget) mellan två noder (datorer).
Är dessa buffrar små och tiden det tar att skicka mellan noderna är lång kommer detta att begränsa överföringshastigheten.

Vi tar ett litet exempel, i Windows XP är windowsizen satt till 17 520 bytes som standard (kan ha ändrats med nått service pack till 65k).
Vi ska nu ladda hem något från en kompis.
Vi testar först att pinga och ser att vi har ungefär 50ms ping.
Med dessa värden kan vi räkna ut den maximala överföringen med en TCP koppling.

överföringshastighet(bytes/s) = windowsize(bytes) / ping(s)

I detta fall blir då den maximala överföringshastigheten 17520/0.05 = 350000 bytes/s.
Vilket är ungefär 2.6Mbit/s.
Vilket kanske inte är så kul om man har en uppkoppling som ska klara 10Mbit/s (ännu värre med 100Mbit/s såklart).
50ms ping kanske är lite högt räknat när man räknar inom Sverige,
men om man ska ladda hem något från USA så får man räkna med 150ms+ och då blir det ju ännu värre
(max överföringshastighet vid 150ms blir då 0.9Mbit/s).

För att se vilken windowsize du har kan du gå in på följande sida
http://www.speedguide.net/analyzer.php .
"Default TCP Receive Window (RWIN)" är storleken på ditt window.
Dom visar även vilken din maximala överföringshastighet är vid olika svarstider.

Så nu till det roliga, hur ändrar man dessa värden ?
Man kan gå in och rota i registret såklart, men det är inget jag gillar. Därimot har jag hittat ett väldigt bra verktyg för att ändra detta SG TCP Optimizer (http://www.speedguide.net/downloads.php).
Man kan ställa in "TCP Receive Window" manuellt om man vill.
Det som är viktigt är att kryssrutan för "Window Scaling" är ikryssad (annars är max windowsize ~65k).
Men har man en 10 Mbits lina eller mer rekomenderar jag att ni drar upp "Connection Speed" mätaren till 10k+ och klickar i "Optimal Settings".

Jag själv har en 100Mbit/s lina från BBB och jag har satt mitt Receive window manuellt till 2 044 000 vilket borde räcka för dom flesta.
En sak man kan tänka på om man sätter det manuellt är att det ska vara en jämn multipel av MSS (vilket är 1460 i nästan alla fall).
Så i mitt exempel har jag 1400*1460(MSS) = 2 044 000.

Ett tips till er som tvivlar, tanka tex filen
ftp://ftp.kernel.org/pub/dist/knoppix-dvd/KNOPPIX_V5.0.1DVD-2...
om ni får mellan 100-300kb/s på en uppkoppling som ska klara mer så vet ni att ni har för ett för litet windowsize.
Testa gärna igen efter att ni optimerat och se vilken skillnad ni får.

En liten kort sammanfattning skadar kanske inte.
Om man har RWIN (http://www.speedguide.net/analyzer.php) satt till ett lågt värde (17520 - 65000) och man har en hyffsad uppkoppling (10Mbit/s eller snabbare) bör man fundera på att öka detta eftersom detta kommer att begränsa uppkopplingen vid vanliga överföringar.

Några fler exempel:

Windowsize på 17 520 bytes: -Ping 200ms = max ~0.6Mbit/s -Ping 50ms = max ~2.7Mbit/s -Ping 10ms = max ~13Mbit/s Windowsize på 65 535 bytes: -Ping 200ms = max ~2.5Mbit/s -Ping 50ms = max ~10Mbit/s -Ping 10ms = max ~50Mbit/s Windowsize på 1 027 840 bytes: -Ping 200ms = max ~40Mbit/s -Ping 50ms = max ~150Mbit/s -Ping 10ms = max ~800Mbit/s

Och allt detta är per TCP koppling så detta är ju inte ett max på vad eran uppkoppling klarar.
Vid använding av bittorent eller liknande är detta sällan ett problem.
Men vi "vanlig" nerladdning via FTP eller HTTP så spelar det större roll.

Om det av någon anledning skulle uppstå något problem så går det att återställa inställningarna via "File->Restore Backed up settings" eller "File->RestoreWindows Default Settings" (alltid bra att veta om nått skiter sig)

Om ni inte kommer upp i ungefär 300kb/s när ni laddar hem testfilen så är det med största sanolikhet inte windowsizen som begränsar er utan något annat.

Oj oj oj....
Detta låter ju jätte bra om man nu bara fattade något av det som står ovan !!!

När man är totalt data okunnig så låter detta som grekiska.

Någon som kan förklara steg för steg hur jag går tillväga på min dator ?

Jag har 10 MBit/s fiberlina ( Telia stadsnät )
Kör : Windows XP ( Build 2600.xpsp_sp3_gdr.090804-1435 )

Jag hade gärna fått min uppkoppling lite stabilare då den svajar rätt så kraftigt.

När jag provar att ladda ner : ftp://ftp.kernel.org/pub/dist/knopp...06-06-01-EN.iso
så ligger nedladdnings hastigheten på mellan 500-600 kb/s

.

Permalänk
Medlem

Jag testade detta på familjens laptop. Den körs via WLAN och hastigheten gick ifrån ca. 4-500 kb/s till 2 mb/s. Det är skillnad!

Nu satte jag igång det på min stationära också. Hastigheten gick ifrån 2mb/s till 2,5-3mb/s.

Permalänk
Medlem

Före 6-8Mb/s Efter 9-11 Mb/s Va ju ganska hyffsat Finns de ingen sån här guide för seg upload ?

Permalänk
Medlem

så om jag fattar detta rätt är det alltså bara för windows xp?
och bara för lan?

Visa signatur

Gigabyte H55N-USB3 mini-ITX | i5 760 3Ghz | 4GB Corsair | XFX 7970 3GB
Lian Li PC-Q08 | Be quiet! Pure Power L8 630W | 27" Samsung S27B750 | Samsung 840EVO 120GB + 750GB HDD

Permalänk
Medlem

Gick från 548kb/s till 555 kb/s... Hurray för 70 tals skit kablar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av tonix:

så om jag fattar detta rätt är det alltså bara för windows xp?
och bara för lan?

skulle vilja få reda på det också.
Funkar det på Win 7?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firsov:

skulle vilja få reda på det också.
Funkar det på Win 7?

Blev också konfunderad på detta, förstainlägget får gärna klara upp det för jag antar att många frågar sig själv samma sak!

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det finns lite mer att tillägga här.
Window size på 65535 är det största man kan ha utan att använda sig av en TCP Option som heter window scaling. Där kan man ändra värdet som en multipel av 65k, dvs 2 innebär en window size på 130k osv. Dock är det så att brandväggar och andra sidan kanske inte stödjer detta och då är det tämligen menlöst.

Ska man verkligen optimera hastigheten på en TCP-anslutning med mycket packet loss ska man sikta på Selectiv ACK. Som någon konstaterade så fungerar det såhär i TCP.
Klienten skickar 10 paket, men paket nummer 2 faller bort.
Då kan servern bara "ACKa" (acknowledge) att den fått data till och med paket ett. De övriga paketen kastas bort och måste skickas om.
Med Selective ACK kan mottagaren i princip meddela att den tagit emot paket 1, 3,4,5,6,7,8,9 och 10, vilket gör att endast paket nummer 2 behöver skickas om.

Selective ACK brukar precis som window scaling inte alltid släppas igenom utav brandväggar då det komplicerar saker för dem. Om en brandvägg ska inspekera alla förbindelser som går igenom den så använder den window-storleken för att leta efter virus och andra attacker. Dvs, minnesåtgången ökas radikalt om alla skulle vilja öka den storleken till det fyrdubbla och därmed brukar många brandväggar av minnesskäl helt enkelt plocka bort den TCP Option det handlar om. Samma sak i princip Selective ACK används i och med att då måste brandväggen hålla reda på en betydligt mer komplicerad ström av paket och förmodligen skulle man kunna använda det som en DOS-attack genom att skicka första och sista paketet och ingenting mer, vilket skulle låsa upp en MASSA minne i brandväggen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tjofras:

Ett ämne man inte ser så ofta är optimering av TCP. Dom flesta av oss har väll sett popups som lovar att öka våra överföringshastigheter och sänka våran ping. Många av dess är nog fortfarande bara bluff och båg (samt spyware). Men något som faktiskt kan öka överföringshastigheter ganska dramatisk utan att man behöver köpa ny hårdvara är att öka TCP:s Windowsize.

TCP i sig är ett ganska invecklat kapitel, men lite enkelt så finns det en buffer på både sändar och mottagar sidan. Storleken på dessa buffrar bestämmer hur mycket data som kan vara påväg (skickat men inte mottaget) mellan två noder (datorer). Är dessa buffrar små och tiden det tar att skicka mellan noderna är lång kommer detta att begränsa överföringshastigheten.

Vi tar ett litet exempel, i windows xp är windowsizen satt till 17 520 bytes som standard (kan ha ändrats med nått service pack till 65k). Vi ska nu ladda hem något från en kompis. Vi testar först att pinga och ser att vi har ungefär 50ms ping. Med dessa värden kan vi räkna ut den maximala överföringen med en TCP koppling.

överföringshastighet(bytes/s) = windowsize(bytes) / ping(s)

I detta fall blir då den maximala överföringshastigheten 17520/0.05 = 350000 bytes/s. Vilket är ungefär 2.6Mbit/s. Vilket kanske inte är så kul om man har en uppkoppling som ska klara 10Mbit/s (ännu värre med 100Mbit/s såklart). 50ms ping kanske är lite högt räknat när man räknar inom sverige, men om man ska ladda hem något från USA så får man räkna med 150ms+ och då blir det ju ännu värre (max överföringshastighet vid 150ms blir då 0.9Mbit/s).

För att se vilken windowsize du har kan du gå in på följande sida http://www.speedguide.net/analyzer.php . "Default TCP Receive Window (RWIN)" är storleken på ditt window. Dom visar även vilken din maximala överföringshastighet är vid olika svarstider.

Så nu till det roliga, hur ändrar man dessa värden? Man kan gå in och rota i registret såklart, men det är inget jag gillar. Därimot har jag hittat ett väldigt bra verktyg för att ändra detta SG TCP Optimizer (http://www.speedguide.net/downloads.php). Man kan ställa in "TCP Receive Window" manuellt om man vill. Det som är viktigt är att kryssrutan för "Window Scaling" är ikryssad (annars är max windowsize ~65k). Men har man en 10Mbits lina eller mer rekomenderar jag att ni drar upp "Connection Speed" mätaren till 10k+ och klickar i "Optimal Settings".

Jag själv har en 100Mbit/s lina från BBB och jag har satt mitt Receive window manuellt till 2 044 000 vilket borde räcka för dom flesta. En sak man kan tänka på om man sätter det manuellt är att det ska vara en jämn multipel av MSS (vilket är 1460 i nästan alla fall). Så i mitt exempel har jag 1400*1460(MSS) = 2 044 000.

Ett tips till er som tvivlar, tanka tex filen ftp://ftp.kernel.org/pub/dist/knoppix-dvd/KNOPPIX_V5.0.1DVD-2... om ni får mellan 100-300kb/s på en uppkoppling som ska klara mer så vet ni att ni har för ett för litet windowsize. Testa gärna igen efter att ni optimerat och se vilken skillnad ni får.

En liten kort sammanfattning skadar kanske inte. Om man har RWIN (http://www.speedguide.net/analyzer.php) satt till ett lågt värde (17520 - 65000) och man har en hyffsad uppkoppling (10Mbit/s eller snabbare) bör man fundera på att öka detta eftersom detta kommer att begränsa uppkopplingen vid vanliga överföringar.

Några fler exempel:

Windowsize på 17 520 bytes: -Ping 200ms = max ~0.6Mbit/s -Ping 50ms = max ~2.7Mbit/s -Ping 10ms = max ~13Mbit/s Windowsize på 65 535 bytes: -Ping 200ms = max ~2.5Mbit/s -Ping 50ms = max ~10Mbit/s -Ping 10ms = max ~50Mbit/s Windowsize på 1 027 840 bytes: -Ping 200ms = max ~40Mbit/s -Ping 50ms = max ~150Mbit/s -Ping 10ms = max ~800Mbit/s

Och allt detta är per TCP koppling så detta är ju inte ett max på vad eran uppkoppling klarar. Vid använding av bittorent eller liknande är detta sällan ett problem. Men vi "vanlig" nerladdning via FTP eller HTTP så spelar det större roll.

Om det av någon anledning skulle uppstå något problem så går det att återställa inställningarna via "File->Restore Backed up settings" eller "File->RestoreWindows Default Settings" (alltid bra att veta om nått skiter sig)

Edit:
Om ni inte kommer upp i ungefär 300kb/s när ni laddar hem testfilen så är det med största sanolikhet inte windowsizen som begränsar er utan något annat.

Edit2:
Detta gäller inte Windows Vista.
Vista har en funktion som heter TCP autotuning som är tänkt att ta hand om detta problem. (Det verkar även funka hyffsat)

ftp://ftp.kernel.org/pub/dist/knoppix-dvd/KNOPPIX_V5.0.1DVD-2... FUNKAR INTE

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem

Du citerade just ett nästan 10 år gammalt inlägg. Bra jobbat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Du citerade just ett nästan 10 år gammalt inlägg. Bra jobbat.

Och tråden är fortf. kristrad och användbar om man uppdaterar den. Mupp

Visa signatur

| Intel i9 10900K | Noctua NH-U14S | ASUS ROG Maximus Hero XII |
| EVGA NEX750B 750W | Kingston HyperX 32GB DDR4 @3200Mhz |
| Fractal Design R4 | ZOTAC RTX 3080 Trinity OC |

Permalänk
Medlem
Skrivet av hznn:

Och tråden är fortf. kristrad och användbar om man uppdaterar den. Mupp

Den är inte klistrad utan inlänkad och den är dessutom inte särskilt användbar heller så jag vet inte varför den fortfarande är länkad till. Detta är inget problem i något operativsystem längre då det hanteras automatiskt.