Permalänk
Medlem

Processor på 65 grader IDLE!

Hej,
har som sagt en CPU med temperaturen på 60-65 grader i idle temp. Det jag undrar är när ska man oroa sig för att den blir för varm, går upp i ca 75-77 grader i load. När man spelar Crysis och andra spel börjar det lagga i vissa stunder kan det bero på värme eller seg CPU. Hade tänkte köpa ny kylare till CPU ifall det skulle vara så att den blir för varm.

https://www.inet.se/datorkomponenter/kylning---moddning/super... Duger den?

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Vad har du för processor samt kylare?

Permalänk
Medlem

E6600 2.4 ghz 4 Mb orginal klockad. org kylare (stock kylare)

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

... Jag har en bil som låter brom brom när man gasar, ska jag stoppa gelepudding eller 190 oktanig nitro i tanken?

Kom igen, bit dig i läppen, ta 4 djupa andetag, begrunda ditt problem och omformulera ditt inlägg!

Hint hint, vad har du för dator, hårdvara, är det marsmallows i din kylare, har du klockat, åt du frukost i morse, komigen ge oss lite relevant fakta.

EDIT: damit, var för seg

Visa signatur

Your COMMODORE 64 computer is equipped with one of the most sophisticated electronic music synthesizers available on any computer.
This chapter is an introduction to using your computer's sound chip, the SID chip.

Permalänk
Medlem

Relevant fakta!?
Jag har en varm CPU (E6600 2.4ghz dualcore) med orginal kylare!!!!
Har ett 4870 nedanför på ca 50 idle 65 load och har 5 chassi fläktar som blåser "lite" eftersom de är tyst gående. Mitt problem är att spel laggar efter en tids spelande upplever jag det som och undrar ifall det kan bero på att CPU:n är runt 75-80 grader?

Datorns komponenter syns nedanför mina inlägg ifall du inte kollat....

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk

Svårt och köpa en ny cpu kylare? Prövat byta kylpasta?

Permalänk
Medlem

Det jag undrar är ifall Processorn kan börja lagga pga för höga temperaturer, hade ändå tänkt köpa ny cpu kylning men det kommer påskyndas ifall det är "farligt" varmt?

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Dagens CPUs har ett överhettningsskydd som gör att de klockar ner sig om de blir för varma. Allt över 50c i idle är något man skall göra något åt.
För när en CPU går upp i load kan man lätt lägga på 15c ungefär.
Har du massa damm i fläkten du har nu eller sitter den dåligt ?
Den gamla intelkylaren var inte så dålig, en E6600 borde iaf ligga under 50c i idle med en orginalkylare imo.

Visa signatur

System:\Dator\Spel>2600k¤5ghz_-_32Gb_-_MSI_3070.exe
System:\Dator\Lab>RaspberryPi_4_-_8Gb.com

Permalänk
Medlem

Jag har inget damm är nogrann med sånt sämre luftflöde har jag fått av att byta ut fläktarna till tystare sådana. Kylpasta har jag byt en gång innan datorn är snart 3 år gammal trots allt. Men köper ny kylning i slutet av månaden. är den jag länkade till tillräckligt bra?

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb

Permalänk
Medlem

Kylare kommer sänka din temp radikalt. Men tror att Kylpastan elr dåligt kontakt mellan CPU och Kylare.

Men har den kylaren själv till en E8500 och Kyler skit bra går högst 55 grader i max belastning. Och fläkten på 50%

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av sinned89
E6600 2.4 ghz 4 Mb orginal klockad. org kylare (stock kylare)

Jag har samma. Min prolle liger runt 40garder. Testa med ny kylpasta. Jag bytte för lite mer än ettårsen

Visa signatur

PC

| Core i5 2500K |Nocutua NH-U9BSE2 | ASUS P8Z68-V PRO | ASUS GTX 560 ti Direct CU II| Corsair Vengeance 1600MHz 4x4GB | Corsair HX 750W | WD Caviar Black 1TB | Fractal Design Arc |

Permalänk
Medlem

Kolla i CPU-Z hur mycket volt din CPU får och kolla vad stock är / hur mycket den behöver. Jag hade liknande problem innan, idle temps på 50+. Visade sig att mitt moderkort gav processorn (e6550) 1,45V på auto. Jag undervoltade processorn och överclockade dessutom den. Kör nu stabilt på 3.1 Ghz på 1.15V, kommer inte över 50 grader längre i load ens (bytte CPU kylare också).

Visa signatur

Intel i7-7700k @ 4.9Ghz - Noctua NH-U12P SE2 - MSI GTX 1070 Armor OC - AsRock Z270 Extreme4 - G.Skill Ripjaws V DDR4 3200MHz CL16 2x8GB - Corsair RM750x 750W - Samsung 970 EVO 500GB - Acer Predator X34 - Silverstone RV02-E - Asus Xonar Essence STX II 7.1 - Mionix Naos 8200 - Corsair Gaming MM400 - Das Keyboard 4 Ultimate MX Brown - Beyerdynamic DT990 Pro 250 Ohm - Antlion ModMic 4.0 Unidirectional

Permalänk
Medlem

Har kylaren varit av någongång... kylpastan som sitter orginalt på stockkylare torkar ut efter ett par år... såvida att det sitter som betong nästan ibland så man får använda våld för att ta bort den, hur gammalt är systemet ?
Ändring.. kom på att du skrev tre år .... Ja det kan vara på gång... och du spelar spel som är optimerat för flera kärnor och belastar din ända två med hela den bördan och har ett graffe som inte kan avlasta cpu på det viset ett nvidia kort kan i spelet, Crysis är skrivet på nvidia system och optimerat för nvidia , man har dock ett mycket bättre stöd för ATI i Crysis Warhead !

Permalänk
Medlem

Det var just Crysis Warhead jag tala om med ett HD4870 512 Mb men blir ny kylare ifall jag får forsatt på jobbet klarar inte av den höga volymen av fläkten plus att processorn blev just nu 80 grader av NFS Shift

Visa signatur

p4 3.4ghz 1290 (3 st ddr) radeon 9800 pro 128mb