Hjälp att hitta datorerna i mitt nätverk

Permalänk
Medlem

Hjälp att hitta datorerna i mitt nätverk

Hallå alla glada!
Jag har ett litet problem med mitt nätverk,,
har en 50/10 uppkoppling via comhem som funkar tillfredställande, mitt modem som har EN gb utgång och EN 10/100 utgång har jag kopplat gb linan till "min" data då den har nätverkskort för det och 10/100 linan till en router, allt fungerar bra MEN hur ska jag göra för att hitta datorena som är kopplade till routern från "min" dator???
Känns som det inte borde vara så svårt men jag har fått stillestånd i skallen just nu!
Tacksam för ev hjälp
/ Roffe

Permalänk
Medlem

följ linan med handen så kommer du förr eller senare hitta dom, hjälper väldigt att tända en lampa också (brukar jag göra) så slipper du famla med handen i mörkret som måste vara orsaken att du inte hittar dom. Eller har du målat dom kamouflerat med omgivningen ?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
följ linan med handen så kommer du förr eller senare hitta dom, hjälper väldigt att tända en lampa också (brukar jag göra)

Nu var du rolig.

Inte.

Permalänk
Medlem

Eh, så din dator sitter utanför routern, och de andra burkarna sitter bakom routern?
I så fall är ni ju i olika nätverk...vet inte ens hur det kan funka riktigt, antar du får flera IP eller nåt då, eftersom både din dator och routern kan plocka IP från Comhem.

Iallafall, om du vill ha ett nätverk hemma där alla burkar kommer åt varann så är ju det bästa om alla sitter i samma nätverk, bakom routern.
Annars får du öppna portar, men öppnar du portar för tex windows fildelning, då öppnas dom ju för andra ute på internet också, om jag förstått din koppling rätt....om det inte är en avancerad brandvägg i routern där du kan speca IP-adresser och annat när du öppnar portar.
Har för mig det är port 135-139 samt 445 som är bra att öppna för att windows ska hitta andra windowsburkar och kunna dela filer tex.

Visa signatur

MCP - MCTS - CCNA (expired)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
följ linan med handen så kommer du förr eller senare hitta dom, hjälper väldigt att tända en lampa också (brukar jag göra) så slipper du famla med handen i mörkret som måste vara orsaken att du inte hittar dom. Eller har du målat dom kamouflerat med omgivningen ?

TS: Rita i mspaint så kanske vi förstår.

Men sitter du med ett externt ip och alla andra datorer bakom routern kommer det inte gå nå vidare med windowsutdelningar, men du kan forwarda portar för ssh och annat.

Köp en vettig router och koppla in alla bakom den eller ett till nätverkskort till datorn så den sitter i båda näten.

Visa signatur

CCNP

Permalänk
Medlem

Re: Hjälp att hitta datorerna i mitt nätverk

Citat:

Ursprungligen inskrivet av roffe68
Hallå alla glada!
Jag har ett litet problem med mitt nätverk,,
har en 50/10 uppkoppling via comhem som funkar tillfredställande, mitt modem som har EN gb utgång och EN 10/100 utgång har jag kopplat gb linan till "min" data då den har nätverkskort för det och 10/100 linan till en router, allt fungerar bra MEN hur ska jag göra för att hitta datorena som är kopplade till routern från "min" dator???
Känns som det inte borde vara så svårt men jag har fått stillestånd i skallen just nu!
Tacksam för ev hjälp
/ Roffe

är datorerna i samma arbetsgrupp?

Visa signatur

10100111001