Permalänk
Medlem

har någon provat football manager 09 på datorn? flyter det på bra?

Permalänk
Medlem

Någon frågade ang. skärmupplösning till extern skärm.

Jag har en VGA ansluten skärm jag skulle vilja använda som extra skärm. Tyvärr fungerar den enbart okay på 1440*900 upplösning.

Är det möjligt att ställa in på 1810:an?

Fråga två, är det många som tänker vänta tills 3810TZ kommer? Riktigt köpsugen nu

Tack på förhand!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jynsson
har någon provat football manager 09 på datorn? flyter det på bra?

Hehehe ... jag sätter frågan som "high priority"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Salus
Någon frågade ang. skärmupplösning till extern skärm.

Jag har en VGA ansluten skärm jag skulle vilja använda som extra skärm. Tyvärr fungerar den enbart okay på 1440*900 upplösning.

Är det möjligt att ställa in på 1810:an?

Fråga två, är det många som tänker vänta tills 3810TZ kommer? Riktigt köpsugen nu

Tack på förhand!

Detta är begränsat av skärmen, bör inte vara några problem att köra höga upplösningar...

Visa signatur

🛜🫀: HP ProDesk 400 G3, i5 6500, 8GB DDR4, Intel X520-DA2
🐳🐧: AMD R5 3600 | Google Coral.ai | ASRock X570D4U-2L2T | Silverstone CS381 | 80GB DDR4 | 8 HDD BTRFS RAID1
⌨️🎮: R9 3900X | RTX 2080 LC | Acer XF270HUA | 96GB @ 3200 | MSI X570 MPG G EDGE WIFI | CORSAIR C70
🎞🎶: LG OLED55C8 | Epson TW3200 | Onkyo TX-NR646 | Infinity Reference 61/51 mk2 | Shield TV V2 | minhembio.com

Permalänk
Hedersmedlem

Vad får ni för cpu-belastning när ni kör 1080p h264 med grafikkortet på era?
Jag testade med trailern till The Bourne Ultimatum 1080p och ligger på ca 20% belastning på CPU. Känns som att jag fått det att fungera...?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk

Hur är skärmen på 1810TZ? På bilder och videos så ser det ut som att skärmen har en grym backlight-bleed i nedre kanten och ser rätt blek ut.

Visa signatur

Q9550 | P5Q-E | Gigabyte GTX260 OC | 2x2GB Corsair PC6400 | Corsair 450W | P182 | Samsung F1 640GB | X-Fi Xtreme Music

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Vad får ni för cpu-belastning när ni kör 1080p h264 med grafikkortet på era?
Jag testade med trailern till The Bourne Ultimatum 1080p och ligger på ca 20% belastning på CPU. Känns som att jag fått det att fungera...?

Jag har nog inte fått helt rätt på det.. Kör bara vanligt i VLC utan att ändra några inställningar, klarar 720p .mkv med ca 40-60% cpu belastning. Fast då har jag det i extended skärm i 1080p på min tv.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Jag har nog inte fått helt rätt på det.. Kör bara vanligt i VLC utan att ändra några inställningar, klarar 720p .mkv med ca 40-60% cpu belastning. Fast då har jag det i extended skärm i 1080p på min tv.

Det räcker inte med att TVn klarar 1080p, du måste även spela upp en 1080p film. En 720p film blir 720p i din 1080p TV....

Permalänk
Medlem

Ja det vet jag, men däremot vet jag inte vilken skillnad det gör i prestandan av att ha en högre upplösning på skärmen än vad man har på filmen. Om jag hade ändrat upplösningen på skärmen till 720p, 1366x768, kanske jag haft lite mindre cpu belastning.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Vad får ni för cpu-belastning när ni kör 1080p h264 med grafikkortet på era?
Jag testade med trailern till The Bourne Ultimatum 1080p och ligger på ca 20% belastning på CPU. Känns som att jag fått det att fungera...?

Gör den inte så från början? Vad behövde du göra för att få det att fungera?

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Jojej
Gör den inte så från början? Vad behövde du göra för att få det att fungera?

Jag har för mig att jag hade högre belastning innan jag ställde in det. För att det ska fungera måste man disabla de interna filtren i den mediaspelare man använder. I mitt fall MPCHC och jag hade även sen tidigare klite installerat. Nu har jag disablat ffdshow/klite i MPC enligt konstens alla regler och vad jag förstår kör den då på grafikkretsen...?

Någon som vet?

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem

Hejsan kära sweclockare!

Hur upplever ni datorn i Adobe Photoshop och Adobe Dreamweaver?

Datorn känns precis helt rätt, det enda jag är lite rädd för är att man kommer tycka skärmen är för liten efter någon månad, men å andra sidan är upplösningen grym.

Hur är processorn jämförelsevis med C2D 2.0 som jag hade i min fd Macbook?

Visa signatur
Permalänk

Hej
Jag har precis fått hem min acer 1810tz från dustin och jag är supernöjd!!!

Jag har en fråga till alla er som har beställt windows 7 skivan, finns den på svenska.
Jag var nämligen inne och skulle beställa win7 med fanns ingen svenska språk, ska man beställa den med engelska då? Kan inte så mkt om win7.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miss Jackson
Hej
Jag har precis fått hem min acer 1810tz från dustin och jag är supernöjd!!!

Jag har en fråga till alla er som har beställt windows 7 skivan, finns den på svenska.
Jag var nämligen inne och skulle beställa win7 med fanns ingen svenska språk, ska man beställa den med engelska då? Kan inte så mkt om win7.

Skulle du kunna berätta lite om touchpad, skärm och tangentbord? Jag undrar dels om storlek på tangentbordet, rent fysiskt, och dels hur kvaliteten är på skärm och touchpad. Man har ju läst lite olika runt om...

Sen, en önskan: Skulle du kunna ta en bild på tangentbordet? Jag är väldigt sugen på att se hur det ser ut, med svensk layout! Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Jag har nu fått neoprenväskan jag beställt till min 1810tz och kan säga att den passar som handen i hansken! Beställde från Acer Store.

Citat:

Skulle du kunna berätta lite om touchpad, skärm och tangentbord? Jag undrar dels om storlek på tangentbordet, rent fysiskt, och dels hur kvaliteten är på skärm och touchpad. Man har ju läst lite olika runt om...

Sen, en önskan: Skulle du kunna ta en bild på tangentbordet? Jag är väldigt sugen på att se hur det ser ut, med svensk layout! Tack på förhand

Jag har svårt att säga någonting negativt om tangentbordet eller touchpaden för jag är en sån människa som skulle kunna vänja mig vid allt. Men tycker de håller god kvalité och det är inga problem varken att skriva eller använda touchpaden.

Har dessvärre ingen kamera så kan inte ta något kort på tangentbordslayouten.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk

Jag har oxå precis köpt en 1810tz (från Inet) och bestyckat den med en Vertex SSD. Måste säga att maskinen är otroligt imponerande...

Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid att skriva på tangentbordet även om det går väldigt mycket bättre idag än igår. I början råkade jag lägga fingrarna på touchpaden och tappa fokus, den är otroligt integrerad i chassit och nästan svårt att se gränserna till den. I stort vill jag säga att kvaliteten överaskar mig, har inte haft Acer innan men hört mycket illa om dem...

Visa signatur

Det finns bara ett enda problem med SSD diskar.... de får alla andra diskar att verka trasiga för de är så långsamma

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Miss Jackson
Hej
Jag har precis fått hem min acer 1810tz från dustin och jag är supernöjd!!!

Jag har en fråga till alla er som har beställt windows 7 skivan, finns den på svenska.
Jag var nämligen inne och skulle beställa win7 med fanns ingen svenska språk, ska man beställa den med engelska då? Kan inte så mkt om win7.

Hej, du får win7 skivan med din regionsinställningar dvs. du får den på svenska när du har knappat in ditt serienummer från datorn. Jag har betsällt själv och det förväntas komma slutet av oktober. Här är utdrag från bekräftelsemail från Acer på min order:

" Dear John Doe,

Thank you for your order!

Your credit card will be charged SEK 156.72 only when the upgrade kit is shipped. The price shown is inclusive of shipping charges.

All orders received will be collected and held for processing until the Windows 7 release date (currently estimated for October 2009 but is subjected to change). Orders will be processed in the order they were received. You will receive another notification when the order is shipped.

Order Details
-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Qualifying Product: Windows® Vista Home Premium 32-BIT

Upgrade Software: Windows® 7 Home Premium 32-BIT

Language: Swedish ( Här ser du att skivan är på svenska )

PC Model: AS1810T

PC Serial: LXSA0000000000000000000

Permalänk
Medlem

hejsan ska sälja min hp mini 2140 om en timme och köpa en acer timeline 1810t på onoff för 5k

vill ha lite bättre upplösning och kunna spela 720p hoppas jag blir nöjd med den

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Hur är det, finns det egentligen någon prestandamässig anledning att köpa 3810 istället för 1810? Det är samma upplösning och samma CPU och GPU, eller hur? Bara storlek och pris som skiljer?

Visa signatur

"I read these books, any books, to develop my command and knowledge in the english language. I read to further my education, miss Kenton"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Danne8421
Kan alltid rekommendera Dustin framför Inet av egna skäl efter personliga erfarenheter med Inet, och studenrabatt=gratis frakt och rabatt på många varor (tyvärr inte 1810TZ :/ )

ska du köpa den med solo-processorn så finns den för 5k hoss onoff

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ilstallione
Jag har för mig att jag hade högre belastning innan jag ställde in det. För att det ska fungera måste man disabla de interna filtren i den mediaspelare man använder. I mitt fall MPCHC och jag hade även sen tidigare klite installerat. Nu har jag disablat ffdshow/klite i MPC enligt konstens alla regler och vad jag förstår kör den då på grafikkretsen...?

Någon som vet?

Låter avancerat.. får väl läsa på ämnet lite om jag känner att jag har behov för det senare, ser inte riktigt meningen med att titta på 1080p när skärmen ändå bara kan visa 720p..? Dessutom tittar jag nästan bara på PS3:an så

Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Skulle du kunna berätta lite om touchpad, skärm och tangentbord? Jag undrar dels om storlek på tangentbordet, rent fysiskt, och dels hur kvaliteten är på skärm och touchpad. Man har ju läst lite olika runt om...

Sen, en önskan: Skulle du kunna ta en bild på tangentbordet? Jag är väldigt sugen på att se hur det ser ut, med svensk layout! Tack på förhand

Touchpaden kan jag uppfatta som lite jobbig i vissa situationer, men är nog en vanesak. För formatet är den riktigt bra, gillar speciellt multitouch-funktionerna.
Tangentbordet är förvånansvärt bra. Känns faktiskt (enligt mig) lika lätthanterligt som de på moderns 15" 4:3-laptop.

Har ännu inte hittat något negativt med datorn, men då har jag bara haft den sen igår och inte vågat använda den så mycket pga flickvännen Men hittills väldigt nöjd. Flickvännen älskar den också den trots att hon var helt emot storleken till en början.
Kan inte göra annat än att rekommendera den.

Edit:
Ok, den samlar fingeravtryck.. dessutom har jag redan lyckats få en repa på utsidan av luckan. Men sånt får man leva med.

Visa signatur

12600K, GTX 980 Ti, 16GB DDR4@3200MHz

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av tJev
bra poäng ang. DVD'n... lite dumt faktiskt..

haha, aa.. ungefär som drivrutniner på cd till netbooks fattar inte varför de inte lägger allt på något billigt usb-minnen ialla fall (drivrutinerna får plats på ett 512mb som kostar typ 30kr att köpa (46kr kostar det billigast för oss konsumenter att köpa, men är 2gb http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=200824)

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Söderbäck
acer recovery management - Backar datorn till fabriksinställningar från dold

är det samma funktion som samsung har, vet att min syrras dator splittade hårddisken automatiskt(jobbigt) vilket man inte vill, hon har en samsung nc10

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Jag har nog inte fått helt rätt på det.. Kör bara vanligt i VLC utan att ändra några inställningar, klarar 720p .mkv med ca 40-60% cpu belastning. Fast då har jag det i extended skärm i 1080p på min tv.

du ska inte köra filmer i vlc, då det blir processorn som jobbar då(kan då bli att 1080p inte funkar, ialla fall med solo-processorn), du ska skaffa mp player home cinema, då den låter grafikkortet sköta alla belastning (heter något konstigt), och det är just det gma4500mhd har stöd för(är någon funktion som avbelastar cpu:n)

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Men det är väl någon slags hårdvaru acceleration? Eller är jag långt ute på djupt vatten och simmar?

Och det gäller väl även för denna?
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=494764&view=detailed#Pro... ?

Funderar på att köpa ovanstående, var och kollade i affär idag, det jag funderar på är ifall det är prisvärt? Och vad är det som gör att priset ligger så pass högre jämfört med andra modeller och märken? T ex datorer med 15 tums skärm som har bättre prestanda ligger på billigare pris? Men det är just att den är kompakt och den underbara batteritiden som gör att den ändå kostar "mycket"? (allting är relativt ) eller?

Permalänk
Medlem

mm, hårdvaru acceleration hette det och tror inte vlc stödjer det, därav får processorn jobba, men kör man tex. mpc home cinema så sköter grafikkortet allt ifall den har stöd för hårdvaruacc. som 4500mhd just har

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk

Fördel nackdel, windows vista och windows 7, värt ett byte?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleanton
Fördel nackdel, windows vista och windows 7, värt ett byte?

vad jag vet nu så är windows vista bättre på batteritid, då windows 7 inte än har den funktionen

därför att vi fått låna en laptop av skolan med windows 7 installerat (inte ngn Rc eller beta, utan det färdiga) och batteritidden är så jävla dåliga att man håller på att bajsa på sig...

om du undrar varför vi har windows 7 innan det släpps är det pga av ett starkt sammarbete med skolan och microsoft så det är najs att vara typ först i sverige med det riktiga windows 7

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleanton
Fördel nackdel, windows vista och windows 7, värt ett byte?

Sjuan kräver mindre prestanda vilket är bra för en enklare laptop.
Jag sitter och väntar på att timeline skall börja levereras med Windows 7. Jag orkar inte krångla med uppdateringar själv om en månad.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kalleanton
Har timeline 1810TZ ett kensington låshål?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av berra
Japp

Är det någon annan variant av kensington låshål? Jag beställde ett wirelås från dustin, och det verkar inte passa? Men det passar däremot i min gamla hp laptop.

Permalänk
Medlem

vill ju köpa en Timeline 4810TZ men dessutom vill jag ju ha grafikkortet från Timeline 4810TG med 512 MB dedikerat minne... och det är väl fortfarande så att man måste antingen välja på "bra" grafikkort eller "bra" processor? Var och kollade runt idag på de flesta affärer i Göteborg och hittade ingen top modell. Någon som vet om det är på väg?

Kan väl inte vara så svårt för ACER att fixa en modell som har allt? Skulle lätt kunna tänka mig att gå ner 1 timma i batteritid om det så skulle krävas....