Permalänk
Medlem

Någon som vet om mac os x fungerar på en 1810tz? är mest orolig för om grafikkortet stöds eller ej?

EDIT: Hittade lite trådar om detta och det verkar inte finnas någon bra lösning vad gäller grafikkortet. För vänta och se vad som dyker upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
du ska inte köra filmer i vlc, då det blir processorn som jobbar då(kan då bli att 1080p inte funkar, ialla fall med solo-processorn), du ska skaffa mp player home cinema, då den låter grafikkortet sköta alla belastning (heter något konstigt), och det är just det gma4500mhd har stöd för(är någon funktion som avbelastar cpu:n)

Har fixat nu och det funkar som en pärla! Danke

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av pr0z
Någon som vet om mac os x fungerar på en 1810tz? är mest orolig för om grafikkortet stöds eller ej?

EDIT: Hittade lite trådar om detta och det verkar inte finnas någon bra lösning vad gäller grafikkortet. För vänta och se vad som dyker upp.

Mac OS X är skrivet för att köras på Apples datorer, och så vitt jag vet endast tillåtet att användas på dessa...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
Har fixat nu och det funkar som en pärla! Danke

hur funkar 1080p? flyter det på i mpc home cinema utan problem?

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

1080p flyter på i 10-20% cpu belastning och utan ryck kopplat till min tv i mpchc. I VLC är det uppemot 60% cpu belastningar och kan bli lite ryckigt i snabba scener. Testade dock bara med en kort trailer till The Bourne Ultimatum.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av marukusu
1080p flyter på i 10-20% cpu belastning och utan ryck kopplat till min tv i mpchc. I VLC är det uppemot 60% cpu belastningar och kan bli lite ryckigt i snabba scener. Testade dock bara med en kort trailer till The Bourne Ultimatum.

okej, najs men har du 1810t eller 1810tz, iof. spelar det inte så stor roll då grafikkortet sköter jibbet i mpc home cinema

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

jag har 1810tz

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Entusiast
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
Mac OS X är skrivet för att köras på Apples datorer, och så vitt jag vet endast tillåtet att användas på dessa...

De släppte väl på det för ett tag sedan så OSX kan göras på vanliga x86-plattformar. Jag vet inte hur mycket drivrutiner det finns dock men i nya Macar sitter det samma hårdvara som i en vanligt PC.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem

Kan någon testa om left 4 dead är spelbart på denna?

Visa signatur

Dator: Intel Core 2 Duo E6750@3.2Ghz 2 GB DDR2 6400, 320GB HD, ATI HD3850 256MB, 22" Mirai TFT.
Laptop: Lenovo S10E.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Peter233
Kan någon testa om left 4 dead är spelbart på denna?

På denna? Finns olika modeller men jag antar att du menar 1810tz som har följande grafik: Intel GMA 4500MHD

http://www.notebookcheck.net/Intel-Graphics-Media-Accelerator...
Scrollar du ner på följande länk så kan du hitta lite olika tester på spel.

Annars om du snackar om 4810TG som har grafikkort med dedikerat minne: ATI Mobility Radeon HD 4330
så äre följande länk som gäller..
http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobility-Radeon-HD-4330....
Länken ger iofs inte så mycket till svar men med 512 mb dedikerat så borde det gå bättre än 4500MHD (om jag har fel rätta mig)

Du kan väl knappast lira Left 4 Dead på högsta och hoppas på bra FPS men low kanske funkar ok/bra?

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
vad jag vet nu så är windows vista bättre på batteritid, då windows 7 inte än har den funktionen

därför att vi fått låna en laptop av skolan med windows 7 installerat (inte ngn Rc eller beta, utan det färdiga) och batteritidden är så jävla dåliga att man håller på att bajsa på sig...

om du undrar varför vi har windows 7 innan det släpps är det pga av ett starkt sammarbete med skolan och microsoft så det är najs att vara typ först i sverige med det riktiga windows 7

Jag kör W7 enterprise på min 1810TZ och har allt annat än dålig batteritid, dock har jag aldrig kört med Vista på den så jag kan inte jämföra vilken version som är bäst.

Men jag har vid lite slösurf sett batteritider på över 10h, det tycker jag är rätt okej...

Att W7 inte har någon funktion för att hantera batteritid tycker jag låter märkligt, eftersom jag kan köra med flera olika settings. Just nu kör jag med "Balanced" power plan som vid batteridrift drar ner brightness på skärmen mm mm för maximal batteritid...

// Dio

Visa signatur

Det finns bara ett enda problem med SSD diskar.... de får alla andra diskar att verka trasiga för de är så långsamma

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diofantos

Men jag har vid lite slösurf sett batteritider på över 10h, det tycker jag är rätt okej...

// Dio

Jag skulle säga att det är fantastiskt...

Visa signatur

Numera nöjd med en Chromebook.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Diofantos
Jag kör W7 enterprise på min 1810TZ och har allt annat än dålig batteritid, dock har jag aldrig kört med Vista på den så jag kan inte jämföra vilken version som är bäst.

Men jag har vid lite slösurf sett batteritider på över 10h, det tycker jag är rätt okej...

Att W7 inte har någon funktion för att hantera batteritid tycker jag låter märkligt, eftersom jag kan köra med flera olika settings. Just nu kör jag med "Balanced" power plan som vid batteridrift drar ner brightness på skärmen mm mm för maximal batteritid...

// Dio

den där funktionen är något man inte ställer in, utan något os:et sköter själv. men det kommer nog integreras med windows 7 när det kommer uppdates

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av oZein
den där funktionen är något man inte ställer in, utan något os:et sköter själv. men det kommer nog integreras med windows 7 när det kommer uppdates

Det finns minst lika mycket energialternativ i Win7 som i Vista. "Energischeman" kan du ju självklart ändra i själv, när HDD'n ska stängas av vilket energiläge grafikkortet ska använda osv. osv...
Det är inte bara något OS'et sköter själv, var har du fått de ifrån?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av mel0dy
Det finns minst lika mycket energialternativ i Win7 som i Vista. "Energischeman" kan du ju självklart ändra i själv, när HDD'n ska stängas av vilket energiläge grafikkortet ska använda osv. osv...
Det är inte bara något OS'et sköter själv, var har du fått de ifrån?

jag läste det på den stora acer timeline 1810t tråden på notebookforums eller vad det heter, och då fick de 1 timmer sämre med windows 7... orkar inte leta efter det då det är 250sidor att bläddra igenom, men ni kan ta en titt där, det är riktigt intressant http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=401647

men de kanske använde någon tidig beta som inte var helt klart på just batteritidsfunktion, kan ju vara fixat nu:P

btw: tror inte jag kommer att få min 1810t på en vecka då internetlagret är slut och tror inte min han skickas innan det tog slut, även om jag skickade beställningen då det fanns kvar datorer i lagret. :/ vill ha den nu!!!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Någon annan som har grejen att när man skriver med tangetbordet kan man inte röra musen samtidigt, och först omkring 1 sek efter att man slutat skriva kan man röra muspekaren?

Antar att det är en funktion för att slippa att musen hoppar omkring när man skriver, men lyckas inte hitta nåt under inställningarna för touchpaden.

Nån som har koll på hur man får bort skiten, börjar irritera mig kraftfullt på det ><

Visa signatur

Bleak

Permalänk
Medlem

idag fick jag min hem, ska sätta mig efter middagen och pilla med den

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem

Har precis packat upp och pillat lite med min nya 4810TG!

Riktigt fin maskin efter att jag har avinstallerat MASSOR av acerskit...

Har även insett att den är lite "overkill" för mina behov! men det är ju alltid trevligt!

Stör mig på en liten sak bara....hittar inte var jag ställer in så att jag kan stänga skärmen (alltså fälla ihop datorn) utan att den går ner i väntläge?

Flyttar runt den en del och stör mig på det, vill även kunna spela upp en film från den på tv och bara kunna fälla ihop den så att skärmen stängs av men datorn för inte det. Borde gå, antar att jag får leta lite till bara!

Permalänk
Medlem

Var precis på Onoff och hämtade min 1810T.. Ska köra in vistat för att se vad acer skickar med men planerar att omedelbart slänga in min win7 build 7229. Vet någon vad som funkar direkt i sjuan? Vilka drivrutiner behöver jag hämta hem innan jag blåser den? Och hur funkar win7 uppgraderingsprogrammet hos acer? Installeras något program som känner av windowsversion (vore surt att ha sjuan i då) eller vad är det för uppgifter som krävs?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Var precis på Onoff och hämtade min 1810T.. Ska köra in vistat för att se vad acer skickar med men planerar att omedelbart slänga in min win7 build 7229. Vet någon vad som funkar direkt i sjuan? Vilka drivrutiner behöver jag hämta hem innan jag blåser den? Och hur funkar win7 uppgraderingsprogrammet hos acer? Installeras något program som känner av windowsversion (vore surt att ha sjuan i då) eller vad är det för uppgifter som krävs?

jasså är det så? jag trodde dom skulle skicka hem en skiva...

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av KlavKalashj
jasså är det så? jag trodde dom skulle skicka hem en skiva...

Det kan jag inte tänka mig.. Jag lämnade då ingen adress på onoff..och normalt brukar man få registrera sig med olika nummer på datorn, namn och adress osv och betala en avgift för administration och frakt av skivan..(några hundralappar..så operativet är gratis men man får ändå betala för att få det hemskickat..)..
Vidare kan man undra hur det funkar på en 1810... Har ju ingen cd så skickas det på usb-minne? Eller får man bara en länk så man får tanka en iso?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

@Malte74. Man beställer uppgraderingen till w7 på http://www.acer.com/windows7upgrade/

@nikke86. Visst kan man ändra i energiinställningarna vad som händer när man stänger locket, hos mig står det direkt i kolumnen till vänster inne på inställningarna.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

Vet du i vilken form den kommer? Kan ju knappast vara skiva, eller? Och vet någon om datorn funkar direkt med win 7 eller vad man måste ta hem för drivisar?

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem

Jo det skulle inte förvåna mig om det kommer på skiva. Har du en annan dator är det bara att lägga över på bootbar usb. Kommer nog komma upp en del guider till det vid lansering.

När det gäller drivrutiner så har jag hört att vista drivrutinerna passar i de flesta fall till w7. Eller att den hittar det mesta själv. Rätta mig om jag har fel.

Visa signatur

| Fractal Design Compact 7 Vit - MSI Tomahawk x570 - Ryzen 5600X - PNY 4070Ti Super - 32GB Corsair 3200Mhz CL16 | ASUS MG279Q - 2560x1440, 144Hz, IPS, Freesync |

Permalänk
Medlem

står på acersidan att det är en dvdskiva som skickas ut. Tror det har avhandlats tidigare i den här tråden också. Tror nog mailade supporten och frågade hur de tänkt vid användandet av en dator utan dvd-läsare.

"What is included in the Windows® 7 upgrade kit?
You will receive an Upgrade Wizard disc with necessary drivers and applications and a Windows® 7 Operating System DVD. The disks will be in a case with a manual and the Certificate of Authenticity (COA)."

Visa signatur

//anno

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Vet du i vilken form den kommer? Kan ju knappast vara skiva, eller? Och vet någon om datorn funkar direkt med win 7 eller vad man måste ta hem för drivisar?

För att installera win 7 får du skaffa dig en extern CD/DVD läsare/brännare (som du ansluter via USB ) och när du har installerat win 7 så installerar den alla (microsoft) drivisar på Acer 1810T och allt funkar till belåtenhet. Jag kör själv win 7 betan och den hade inga problem med drivisar.

Permalänk

Någon som har något nytt tips på väska till 1810T/TZ? Sett att det finns neoprenväska till Aspire One 11.6" (vilket nämnts i tråden tidigare, 199 kr på acer store). Inte lyckats hitta så mkt mer i rätt storlek :/

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Det kan jag inte tänka mig.. Jag lämnade då ingen adress på onoff..och normalt brukar man få registrera sig med olika nummer på datorn, namn och adress osv och betala en avgift för administration och frakt av skivan..(några hundralappar..så operativet är gratis men man får ändå betala för att få det hemskickat..)..
Vidare kan man undra hur det funkar på en 1810... Har ju ingen cd så skickas det på usb-minne? Eller får man bara en länk så man får tanka en iso?

Jag har ingen optisk enhet på min UL30A heller, men jag kommer nog få en skiva... Fast spelar ingen roll, använder Linux så sparar den tills jag hittar nån att låna extern av

Permalänk
Medlem

Jag har en spejsad grej med min 1810T.. Installerade cpu-z oc den visar att prollen går i 1,6ghz trots att den bara ska gå i 1,4...
Bus 799.5mhz, fsb 199.5mhz, multiplikator 8x =1596mhz...
Är den snabbare än den ska eller har cpu-z fått flången...?? Läge för en tråd om detta..

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Vet du i vilken form den kommer? Kan ju knappast vara skiva, eller? Och vet någon om datorn funkar direkt med win 7 eller vad man måste ta hem för drivisar?

drivers osv finns här: http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=419117
Använder win 7 på min 1810TZ och det funkar galant, har bara installerat ett par drivers, framför allt synaptics och wifi.

Visa signatur

Audio: xDuoo TA-22, Hifiman Deva, HE-R9, Modmic Wireless, Dali Opticon 1, SVS SB 2000
SFF PC: Lian li Q58, Asus B550-I, Ryzen 5800x3D, 2x16GB 3600MHz cl16, 4080 Ventus, CM V750W Gold SFX, Philips 32" 4k 144hz 329M1RV
Coffee: Moccamaster KBGT741 Thermo, AeroPress, Lavazza ¡Tierra! Organic