Permalänk
Medlem

Headphone Virtualization

Hallå.

Jag har försökt att få igång "Headphone Virtualization" i Windows 7 de senaste dagarna men har inte lyckats. Windows 7 är så snäll att den antar att ljudutgången på framsidan av datorn är för hörlurar och ljudutgången på baksidan är för högtalare, dock verkar min utgång där fram vara trasig (får bara ljud på vänstra örat). Om jag använder utgången där fram får jag upp alternativet "Headphone Virtualization" under "Enhancements" men alternativet plockas bort om jag använder bakre utgången. Det är sjukt irriterande att Microsoft gör antagelser som uppenbarligen inte är sanna och jag hittar ingenstans information om hur jag kan fixa detta. Jag har googlat och sökt men hittar ingen information.

Jag använder ljudkortet på moderkortet.

Moderkort: Asus P6T X58 S-1366 (Ljudkrets: Realtek ALC1200)
Chassi: Antec Sonata Elite

Som sagt, antagligen är kabeln från chassit (HDA) till ingången på moderkortet trasig. Jag har inte lyckats få något ljud alls med AC'97 kabeln av någon anledning (jag ställde om i BIOS).

Jag börjar bli desperat, jag hoppas ni kan hjälpa mig

Permalänk
Medlem

Är inte windows fel utan drivrutinen, har du laddat hem och installerat senaste drivrutinen från realteks eller asus hemsida?

Då borde du få något sånt här när du kopplar in hörlurarna i bak:

http://i265.photobucket.com/albums/ii228/Zpiritual/Drivrutin....

(notera checkboxen under bilden med högtalarna)

Första kommer valrutan upp när du kopplar in hörlurarna i bak och sedan får du gå in i realteks kontrollpanel genom att klicka på ikonen nere vid klockan (troligtvis dold) (notera checkboxen under bilden med högtalarna).

Visa signatur

Desktop - Intel i7 6700K | Asus Z170-A | 32 GB Corsair DDR4 | RX 6700 XT w/ Arch Linux
Laptop - Thinkpad X1 Carbon Gen. 4 w/ Arch Linux
NAS - Ryzen Pro 3400G @ 35W | 64GB ECC | 32 TB HDD w/ TrueNAS Core

Permalänk
Medlem

Jag får ingen popup dialog när jag kopplar in mina hörlurar trots jag har "Enable auto popup dialog, when device has been plugged in" i kryssat. Jag kan inte heller dubbelklicka på den gröna utgången (i Audio Manager) för att få upp dialog rutan.
Så här ser min Audio Manager ut: http://imageshack.dk/imagesfree/l2R58323.gif

Jag har den senaste drivrutinen ifrån Asus hemsida.

Edit: Jag provade den senaste drivrutinen ifrån Realtek men samma sak.