Permalänk
Medlem

Hyper transport sync flood error

Hej alla

Har en ca 1 månad gammal dator med följande specs:

Antec Performance One P183
750W Corsair CMPSU-750TXEU
Corsair 4GB (2x2GB) XMS-2 8500C5
AMD Phenom2 X4 940 3.0Ghz, AM2+ Black Edition
640GB Western Digital Caviar Black SATA II
Asus M4A78-E

Har sökt i forumet och på google och läst att andra fått Hyper Transport Sync Flood error men att de använder K9N moderkort. Vad beror detta felmeddelande på? Har fått det ett par gånger när jag startat datorn men nyss startade datorn bara om sig själv mitt uppe i spelet också fick jag det meddelandet vid omstart..

Hjälp!

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waow
/BUMP!

Varför bumpar du alla trådar? Samt är inte du Khazu eftersom era poster är vansinnigt lika.

kahzu

Sökte upp på google och fick upp detta.

Värmeproblem
Överklock
BIOS bugg

1* Ta bort OC om du har det.

2* Kör IntelBurnTest 6 test först Standard Sedan Maximum och samtidigt kolla tempen med HardwareMonitor. Tempen får inte överstiga 60-62c på din CPU

3* Kör Clear CMOS funkar det inte Clear CMOS default BIOS flasha default BIOS och kolla om problemet kvarstår.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Hedersmedlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Waow
/BUMP!

Om du fortsätter att bumpa trådar kommer du bli avstängd med stort BUMP!!! Så håll dig till reglerna i fortsättningen.

Visa signatur

Rocking hard !!!

Kontakt: malo@sweclockers.com eller skicka ett PM

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Varför bumpar du alla trådar? Samt är inte du Khazu eftersom era poster är vansinnigt lika.

kahzu

Sökte upp på google och fick upp detta.

Värmeproblem
Överklock
BIOS bugg

1* Ta bort OC om du har det.

2* Kör IntelBurnTest 6 test först Standard Sedan Maximum och samtidigt kolla tempen med HardwareMonitor. Tempen får inte överstiga 60-62c på din CPU

3* Kör Clear CMOS funkar det inte Clear CMOS default BIOS flasha default BIOS och kolla om problemet kvarstår.

Jag har gjort det, kvittar om jag kör oc eller inte. Datorn är väldigt kall, har grym kylning, prollen överstiger aldrig 42 grader. Har resetat CMOS redan och flashat om, inga resultat.

Hade först problemet och bytte till ett nytt moderkort och hade samma problem där, lånade min polares 940 prolle (samma som min) men fick samma fel, har nu lånat hans minnen också och hitintills har jag inte haft några problem, men tror det är kvar.

En sak som oroar mig är att jag får felpip varje gång jag startar datorn. I början, när jag inte hade några problem med datorn, snurrade fläktarna igång som tusan i ett par sekunder när man startade datorn, och sen lugnade dom ner sig. Nu smyger istället fläktarna upp i varv och medan dom gör det hör jag 2 ganska dova men snabba pip från datorn.

Har kikat runt lite för att kunna ta reda på vad dessa betyder men det står ingenting i manualen eller på asus hemsida, vad jag kan se iallafall.

Tack för svar!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av kahzu
Jag har gjort det, kvittar om jag kör oc eller inte. Datorn är väldigt kall, har grym kylning, prollen överstiger aldrig 42 grader. Har resetat CMOS redan och flashat om, inga resultat.

Hade först problemet och bytte till ett nytt moderkort och hade samma problem där, lånade min polares 940 prolle (samma som min) men fick samma fel, har nu lånat hans minnen också och hitintills har jag inte haft några problem, men tror det är kvar.

En sak som oroar mig är att jag får felpip varje gång jag startar datorn. I början, när jag inte hade några problem med datorn, snurrade fläktarna igång som tusan i ett par sekunder när man startade datorn, och sen lugnade dom ner sig. Nu smyger istället fläktarna upp i varv och medan dom gör det hör jag 2 ganska dova men snabba pip från datorn.

Har kikat runt lite för att kunna ta reda på vad dessa betyder men det står ingenting i manualen eller på asus hemsida, vad jag kan se iallafall.

Tack för svar!

Så det kommer 2 snabba pip vid uppstarten?

Tittat lite snabbt så har du ett AMI BIOS.

if (AMI.BIOS == true)
{
2pip = Parity circuit failure
}

// Diagnosis: This code usually means a problem with either the system // memory or the motherboard.

Recommendation()

//* Treat as an apparent memory failure.
//* Troubleshoot the motherboard.

Börja med minnen, gå in i BIOS ställ in rätt timings och spänning och dubbelkolla så timings är rätt med CPUZ.

Solution()
Börja att starta datorn med en sticka och kör memtest86 4.0 och kör 10 passes. Gör detta med den stickan i slot [A | B | A2 | B2] Klarar den av att köra 10 passes i varje slot gör samma sak med nästa.

Klarar alla stickor 10 passes på varje slot så är det något fel med Moderkortet men börja först med minnen.

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Så det kommer 2 snabba pip vid uppstarten?

Tittat lite snabbt så har du ett AMI BIOS.

if (AMI.BIOS == true)
{
2pip = Parity circuit failure
}

// Diagnosis: This code usually means a problem with either the system // memory or the motherboard.

Recommendation()

//* Treat as an apparent memory failure.
//* Troubleshoot the motherboard.

Börja med minnen, gå in i BIOS ställ in rätt timings och spänning och dubbelkolla så timings är rätt med CPUZ.

Solution()
Börja att starta datorn med en sticka och kör memtest86 4.0 och kör 10 passes. Gör detta med den stickan i slot [A | B | A2 | B2] Klarar den av att köra 10 passes i varje slot gör samma sak med nästa.

Klarar alla stickor 10 passes på varje slot så är det något fel med Moderkortet men börja först med minnen.

Asså grejen är den att jag har kört memtest förut. När jag körde med 2 stickor startade datorn om sig , när jag körde med 1 funkade det bra, när jag körde med den andra funkade det bra, sen när jag kör med båda igen så startar datorn om sig igen.

Har lånat min polares processor och ramminnen och han har mina, och det fungerar i hans dator. Detta leder ju till att det antagligen är moderkortet, men jag tycker det är väldigt konstigt då jag hade samma problem med mitt andra moderkort, som jag skickade in för reparation men fick tillbaka samma då de sa att det var felfritt.

Testat olika BIOS-versioner, clearat CMOS osv. Allting funkar perfekt för min polare som har nästan exakt likadan dator som mig, det ända som skiljer är grafikkorten, jag har 2x xfx hd4890 black edition 1gb och han har 2 st xfx hd4890 XXX 1gb.

Fattar inte vad detta kan bero på, kan det bero på grafikkorten att dom suger för mycket av moderkortet eller något? Jag är inte så high men jag har verkligen ingen aning, har bytt allting. Har också bytt nätagg, samma fel.

Mvh Martin

Edit: Värt att nämna är att datorn startar om sig för min polare också med 2 ramstickor, det står på memtest86.com att det gör detta för vissa system och dom vet inte varför, men att det inte beror på ett felaktigt system, tack.

Permalänk
Medlem

Felsöker just nu i skrivande stund, testade att starta datorn utan grafikkort men fick samma pipfel, 2 pip. Det jag inte förstår är att det verkar vara samma problem med båda mina kort? Det har jag svårt att tro, dessutom har jag skickat in det ena och inet.se konstaterade att det inte var några som helst problem med kortet.

Har bytt allting, det enda jag inte är 100% säker på att det fungerar som det ska är moderkortet och nätagget, ska testa koppla in ett annat nätagg nu.... snark.

Samma fel med detta nätagget, pipet alltså. Vet dock inte om hyper transport sync flood meddelandet är kvar, det som är det jobbiga och inte pipet.

Riktigt konstigt om det skulle vara samma fel på båda moderkorten???

Permalänk
Medlem

Kan du säga hur ¨många passes du gjort med memtest ???

Visa signatur

Arch - Makepkg, not war -||- Gigabyte X570 Aorus Master -||- GSkill 64GiB DDR4 14-14-15-35-1T 3600Mhz -||- AMD 5900x-||- Gigabyte RX6900XT -||- 2x Adata XPG sx8200 Pro 1TB -||- EVGA G2 750W -||- Corsair 570x -||- O2+ODAC-||- Sennheiser HD-650 -|| Boycott EA,2K,Activision,Ubisoft,WB,EGS
Arch Linux, one hell of a distribution.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Commander
Kan du säga hur ¨många passes du gjort med memtest ???

Körde 8 passes i alla slots, funkade bra. Är nästan 100 på att det inte beror på minnena då jag lånar min polares 8500c5 minnen nu och han lånar mina. Det är fortfarande problem för mig men hans funkar bra, d.v.s. bådas minnen är felfria.