vad är riskerna med cannabis?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Är ju just det, ingen har kommit med fakta som bevisar att det blir bättre med en legalisering. Ingen länk till någon rapport där någon professor eller liknande som faktiskt har koll tolkat statistiken. Man kan inte säga att bara för att något land som legaliserat fått lägre förbrukning så gäller detsamma alla länder. Det är snevridning av statistik, det enda det säger är att i just det landet fick de lägre förbrukning.

Sen skall du kolla hur stor del som kan bero andra faktorer osv osv. Statistik ljuger aldrig men den feltolkas lätt, men om det nu är riktigt att en legalisering sänker brukningen i alla länder är det ju inga problem för de som är för en legalisering att hitta drösvis med forskare som hävdar samma sak i vetenskapliga rapporter? Så visa mig en sådan om du vill kunna hävda att du kommer med fakta.

Läs Cloudstone's inlägg. T ex detta:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=949...

Visa signatur

AMD Ryzen 5 3600 | 4x8GiB 18-20-16-36-52-2T DDR4-3400 | MSI B450-A Pro Max AGESA 1.2.0.7 | Sapphire RX 480 Nitro+ OC 8GiB | Crucial MX500 500GB | PNY CS900 2TB | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung PM961 512GB | Scythe Kamariki 4 450W

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av m3tr0
Läs Cloudstone's inlägg. T ex detta:

http://www.sweclockers.com/forum/showthread.php?s=&postid=949...

Som sagt, det där säger endast hur det fungerar i Portugal. En bra tanke är ju dock att pengarna som idag läggs på att åtala folk för drog relaterade brott skulle gå till missbrukare som behöver hjälp. En annan bra grej verkar vara att såvitt jag förstått det så kan du tvingas in i missbrukarprogram i Portugal, vilket är bra ifall man själv inte kan ta det beslutet.

Dock säger det ju ingenting om hur det skulle bli i Sverige, kan ju vara så att ett sådant system som Portugals får drogbrukandet att variera kring en viss procentandel av befolkningen. För Portugal kan denna siffra varit lägre än den var tidigare, för Sverige kan den vara högre. Behövs helt klart mycket mer analys för att kunna dra slutsatser om hur effekterna skulle bli i Sverige.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Sötast

Hört talas om Jamaica eller? *Ingen långtidspåverkan* ROFL

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Som sagt, det där säger endast hur det fungerar i Portugal. En bra tanke är ju dock att pengarna som idag läggs på att åtala folk för drog relaterade brott skulle gå till missbrukare som behöver hjälp. En annan bra grej verkar vara att såvitt jag förstått det så kan du tvingas in i missbrukarprogram i Portugal, vilket är bra ifall man själv inte kan ta det beslutet.

Dock säger det ju ingenting om hur det skulle bli i Sverige, kan ju vara så att ett sådant system som Portugals får drogbrukandet att variera kring en viss procentandel av befolkningen. För Portugal kan denna siffra varit lägre än den var tidigare, för Sverige kan den vara högre. Behövs helt klart mycket mer analys för att kunna dra slutsatser om hur effekterna skulle bli i Sverige.

Tvångsvård finns även i Sverige.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN
Jag sa, "Varför ha ett berusningsmedel till när vi redan har ett" och du kommer med "Alla kanske inte gillar alkohol"...? Det måste vara bland det sämsta argumentet hittills! och sen babblar du vidare och jämför overaller med droger, det är nästan så jag tror att du var lite hög när du skrev det.

Och hur kan du inte förstå mitt inlägg "Varför ha ett berusningsmedel till när vi redan har ett"? otroligt!

Här kommer ännu en fråga till er alla som är för, varför drar ni upp att det ska vara valfritt och att staten inte ska kunna bestämma vilken drog ni får ta? Tycker ni verkligen att droger är prio ett på valfrihetslistan?

Som sagt, "varför ha ett berusningsmedel till, när vi redan har ett?" är ett ganska entydigt argument och jag är ganska säker på att jag har förstått precis rätt. Det alldeles utmärkta svaret är då att det enda lagliga berusningsmedlet kanske inte faller alla i smaken, utan de kanske föredrar ett annat. Ditt argument implicerar inga andra argument, såsom att droger skulle vara farliga. Därmed är det precis som att säga att en TV-kanal räcker gott för alla. Varför det skulle vara så nämns inte. Du verkar inte förstå att jag inte jämför droger med overaller eller TV-kanaler. Jag jämför argument.

Att du sedan tillgriper ad hominem och insinuerar att jag kan ha var påtänd när jag skrev mitt inlägg, visar bara på din desperation i brist på vettiga argument.

Om staten förbjuder en individ att göra något, måste det finnas en rimlig anledning till det. Vi diskuterar inte statens rätt att sätta restriktioner på sina medborgare, utan ifall det är rimligt att sätta restriktioner för just hamparökning.

Är det f.ö. någon som har påstått att droger skulle vara högsta prioritet på valfrihetslistan?

Citat:

Ursprungligen inskrivet av BorN

EDIT

Det är lustigt hur många vänstermänniskor som klagar över att staten säger åt er att ni inte får göra vissa saker (som ni vill), men klagar högt och brett så fort någon högermänniska klagar på staten, hyckleri är vad det är!

Hyckleri, säger du? Vilket präktigt självmål från din sida.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Och jag vill inte betala skatt som går till bidrag åt slöfockar, men jag har inte det valet. En del av statens arbete är just att leka "mamma" och bestämma, nu har de bestämt att vi får ha ett lagligt och skadligt berusningsmedel. Självklart leker några trotsiga tonåringar och prompt skall använda flera skadliga berusningsmedel. Men jag ser faktiskt ingen mening med att börja släppa ännu fler skadliga ämnen lagligt, om något borde vi arbeta för att få färre...

Nu är det så att staten inte är min mamma. När jag var liten kunde mamma bestämma över mig och argumentet, "för att jag säger så!" övertrumfade allt jag någonsin hade att sätta emot. Nu är jag vuxen och varken mamma eller stat ska få säga åt mig att göra på ett visst sätt bara därför att. Det ska finnas rim och reson bakom restriktioner som staten sätter på min frihet.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Nu är det så att staten inte är min mamma. När jag var liten kunde mamma bestämma över mig och argumentet, "för att jag säger så!" övertrumfade allt jag någonsin hade att sätta emot. Nu är jag vuxen och varken mamma eller stat ska få säga åt mig att göra på ett visst sätt bara därför att. Det ska finnas rim och reson bakom restriktioner som staten sätter på min frihet.

Det jag påpekade sätter staten redan stora restriktioner på min frihet (t.ex. skyhög skatt som går till sådant jag inte vill betala). Statens jobb är att få fram massans vilja.

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Derox
Det jag påpekade sätter staten redan stora restriktioner på min frihet (t.ex. skyhög skatt som går till sådant jag inte vill betala). Statens jobb är att få fram massans vilja.

Ja, det är klart, men diskussionen handlar om vårt demokratiska system, inte om cannabis. Att du inte gillar att betala skatt betyder givetvis inte att du bara därför ska slippa betala, men om vi skulle diskutera skatternas vara eller icke vara, skulle du knappast acceptera, "staten har bestämt att det ska vara så", som ett giltigt argument.

Visa signatur

Coola låtar i massor!
http://revolvermen.com

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ja, det är klart, men diskussionen handlar om vårt demokratiska system, inte om cannabis. Att du inte gillar att betala skatt betyder givetvis inte att du bara därför ska slippa betala, men om vi skulle diskutera skatternas vara eller icke vara, skulle du knappast acceptera, "staten har bestämt att det ska vara så", som ett giltigt argument.

Ne men majoriteten i Sverige är ju för skatt, och rimligtvis gäller detsamma för att droger skall vara olagliga. Om majoriteten i Sverige var för en legalisering skulle vi nog sett protester och dylikt

Visa signatur

Spel: Dell U2412M -:::- Intel i5 2500k, Corsair XMS3 16 GB 1600 MHz Ram, Samsung 830 256 GB, Asus P8P67-M B3, MSI GTX 660 Ti OC
Laptop: 2012 Macbook Air 13"

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ilja
Ja, det är klart, men diskussionen handlar om vårt demokratiska system, inte om cannabis. Att du inte gillar att betala skatt betyder givetvis inte att du bara därför ska slippa betala, men om vi skulle diskutera skatternas vara eller icke vara, skulle du knappast acceptera, "staten har bestämt att det ska vara så", som ett giltigt argument.

Så, folk tycker inte om att betala skatt men måste ju göra det ändå. Folk tycker inte om gällande lagstiftning kring droger, men nyttjar de och måste ta konsekvenserna. Hade en majoritet varit för en lagändring hade det skett, fundera över _varför_ en minoritet är för en lagändring.

Staten anser uppenbarligen att individer är för dumma för att klara sig själv. Eller ska man göra en annan tolkning?

Visa signatur

-EP45-DS3 -C2D 8500 -8GB OCZ DDR2 PC6400 -PowerColor 7990 -Corsair 850W -LG W2600HP BF