Reklamationsärende hos Elgiganten

Permalänk

Har du lämnat in den sex gånger för samma fel är det ju inget snack om saken. Häv köpet med hänvisning till konsumentköplagen. Dessutom ska de inte laga saker utan att först kontakta dig så den där fakturan på 600kr kan de köra upp i baken. Stå på dig!!!

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Har du lämnat in den sex gånger för samma fel är det ju inget snack om saken. Häv köpet med hänvisning till konsumentköplagen. Dessutom ska de inte laga saker utan att först kontakta dig så den där fakturan på 600kr kan de köra upp i baken. Stå på dig!!!

Han har lämnat in den 6 gånger men de har bara kunnat konstatera fel en gång, telefonen är alltså (enligt Anovo) felfri. Svårt att häva köpet på en felfri vara.
Han fick kostnadsförslag på 1100:- för lagningen av telefonen efter att den konstaterats skadad till följd av handhavandefel. De har alltså inte reparerat den utan att kontakta kund först.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
Han har lämnat in den 6 gånger men de har bara kunnat konstatera fel en gång, telefonen är alltså (enligt Anovo) felfri. Svårt att häva köpet på en felfri vara.
Han fick kostnadsförslag på 1100:- för lagningen av telefonen efter att den konstaterats skadad till följd av handhavandefel. De har alltså inte reparerat den utan att kontakta kund först.

Allt som TrumJalle skriver är helt rätt. Man har endast hittat fel en gång, och det var första gången jag lämnade in telefonen, men alla de 5 gångerna är för samma fel och de har än idag inte kunnat hitta felen.

Jag bad som sagt Service chefen att själv testa telefonen under några dagar eftersom jag inte ville lämna tillbaka till Anovo, men han fick som sagt inte göra detta. Är Anovo verkligen så här dåliga?

Känns inte riktigt som om det spelar någon större roll när det gäller min konsumentvägledare, eftersom hon/han inte kan så mycket själv.

Permalänk

Telefonen är inlämnad för samma fel sex gånger. Att verkstaden inte kan återskapa problemet är ju komplicerat. I teorin kan ju en verkstad hela tiden säga att man inte kan återskapa några fel som kunden påstår sig uppleva men vad kan man göra som kund? Jag skulle dra det här till ARN och ta det på EG-nivå så högt det går (dvs inte i lokala butiken).

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av superboss
Telefonen är inlämnad för samma fel sex gånger. Att verkstaden inte kan återskapa problemet är ju komplicerat. I teorin kan ju en verkstad hela tiden säga att man inte kan återskapa några fel som kunden påstår sig uppleva men vad kan man göra som kund? Jag skulle dra det här till ARN och ta det på EG-nivå så högt det går (dvs inte i lokala butiken).

När jag nu lämnar in min ARN anmälan, är det Elgiganten eller Anovo som jag ska anmäla, för jag tycker uppriktigt sagt att båda gör fel i detta fall, då även Elgiganten kunde visa lite Godwill då jag har lämnat in telefonen så många gånger?

Permalänk

Jag ställer mig som vanligt frågan om felbeskrivningen som meddelats serviceverkstaden varit tillräckligt utförlig. Jag ser dagligen felbeskrivningar som är under all kritik, antagligen helt självklara för kunden som skrivit felbeskrivningen men för den servicetekniker som ska återskapa felet kan det vara mycket svårtytt vad som menas.

Tänk på att alltid vara så tydlig som det bara går när felbeskrivningar ska nedtecknas. Skriv på vilket sätt felet visar sig, efter hur lång tid, hur ofta, om det är nåt speciellt man kan göra för att tvinga fram felet osv.

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
När jag nu lämnar in min ARN anmälan, är det Elgiganten eller Anovo som jag ska anmäla, för jag tycker uppriktigt sagt att båda gör fel i detta fall, då även Elgiganten kunde visa lite Godwill då jag har lämnat in telefonen så många gånger?

Du är kund till Elgiganten, inte Anovo.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
Jag ställer mig som vanligt frågan om felbeskrivningen som meddelats serviceverkstaden varit tillräckligt utförlig. Jag ser dagligen felbeskrivningar som är under all kritik, antagligen helt självklara för kunden som skrivit felbeskrivningen men för den servicetekniker som ska återskapa felet kan det vara mycket svårtytt vad som menas.

Tänk på att alltid vara så tydlig som det bara går när felbeskrivningar ska nedtecknas. Skriv på vilket sätt felet visar sig, efter hur lång tid, hur ofta, om det är nåt speciellt man kan göra för att tvinga fram felet osv.

Jag tror nog att jag och service chefen har lyckats skriva ner en MYCKET tydlig felanmälan, då det inte bara gäller 1 fel (Kan nog inte bli bättre dvs).

Permalänk
Medlem

Anovo är riktigt bra....eller inte.

Lämnade in våran plasma tv dit via ONOFF.
enligt dom inte ett fel hittades.
Men vi har t,om kvar märket som blev & ljudet är som det är.

Sen har vi lämnat sambon mobil som gick via TELE2.
Tro att dom fixade något, nae.

Sen har jag skickat in min gamla N95 via TELE2 dit, det kända glappet är kvar på den och dom hävdar att inget är fel.

Sen våran comhem hdbox samma visa in & ut lika fort.

sen finns det mer info om anovo här:

http://www.reco.se/anovo-nordic-ab-kristinehamn

Visa signatur

| Ryzen 2600 | * | 16 GB DDR4 | EVGA 1060 6GB SC | * |
| Steam - Toivo |

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Toivo83
Anovo är riktigt bra....eller inte.

Lämnade in våran plasma tv dit via ONOFF.
enligt dom inte ett fel hittades.
Men vi har t,om kvar märket som blev & ljudet är som det är.

Sen har vi lämnat sambon mobil som gick via TELE2.
Tro att dom fixade något, nae.

Sen har jag skickat in min gamla N95 via TELE2 dit, det kända glappet är kvar på den och dom hävdar att inget är fel.

Sen våran comhem hdbox samma visa in & ut lika fort.

sen finns det mer info om anovo här:

http://www.reco.se/anovo-nordic-ab-kristinehamn

Finns även en tråd här på Swec över besvikna kunder, men det hjälper som sagt inte någon. Jag kommer att lämna in min anmälan och hoppas att ARN gör något åt saken,

Permalänk

Det är Elgiganten som har Anovo som kund så sätt press på EG.

Visa signatur

Workstation: i5-6600K, 16GB DDR4, ASUS Z170 Pro Gaming, 250GB Samsung 850 Pro SSD, DELL Ultrasharp U2715 27" IPS
Laptop: MacBook Pro 13" Intel Core 2 Duo 2.4GHz, 8GB RAM, 1280x800, 250GB SSD, DELL Ultrasharp 2209WA 22" LCD
Filserver: HP Proliant DL120 G7, 16GB RAM, 4TB RAID 1

Permalänk
Medlem

TrumJalle,

Eftersom tråden fått liv igen kan jag ju bara flika in att jag tidigare inte syftade på att "servicepartnern tillfogar skadan på produkten för att slippa reparera" medvetet. Utan snarare som reaktion på följande ställningstagande:

Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle
Dessutom: om man som servicereparatör råkar skada en vara så står man ju för det och reparerar/byter ut på direkten, inte försöker man då skylla på kunden! Hoppas du inser det.

Det behöver inte ligga någon medveten illvilja bakom uppkomna skador men ändå är det är PRECIS vad som hände mig.
Någon klant på servicefirman valde att tejpa fast bubbelplast på min subwoofer som lämnade fina repor efter den sågtandade bladet på tejprullen. Tar servicepartnern sitt ansvar? Nej! Man skyller på kunden, mig i det här fallet. Tack vare vittnen fick jag rätt (och en rätt bra kompensation). Utgå inte oreserverat från att en servicepartner är helt felfri och ansvarskännande.

Ett problem, som du är inne på, är nog språkförbistringen mellan kunden och servicemottagaren som tar emot felbeskrivningen.
Själv har jag för vana att alltid, om möjligt, bifoga en egen detaljerad felbeskriving med produkten och mina kontaktuppgifter (även om de aldrig ringer, men man kan ju hoppas). Jag vill nog tro att det har hjälpt mig vid några tillfällen och ett tips till trådskaparen.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
TrumJalle,

Eftersom tråden fått liv igen kan jag ju bara flika in att jag tidigare inte syftade på att "servicepartnern tillfogar skadan på produkten för att slippa reparera" medvetet. Utan snarare som reaktion på följande ställningstagande:

Det behöver inte ligga någon medveten illvilja bakom uppkomna skador men ändå är det är PRECIS vad som hände mig.
Någon klant på servicefirman valde att tejpa fast bubbelplast på min subwoofer som lämnade fina repor efter den sågtandade bladet på tejprullen. Tar servicepartnern sitt ansvar? Nej! Man skyller på kunden, mig i det här fallet. Tack vare vittnen fick jag rätt (och en rätt bra kompensation). Utgå inte oreserverat från att en servicepartner är helt felfri och ansvarskännande.

Ett problem, som du är inne på, är nog språkförbistringen mellan kunden och servicemottagaren som tar emot felbeskrivningen.
Själv har jag för vana att alltid, om möjligt, bifoga en egen detaljerad felbeskriving med produkten och mina kontaktuppgifter (även om de aldrig ringer, men man kan ju hoppas). Jag vill nog tro att det har hjälpt mig vid några tillfällen och ett tips till trådskaparen.

Jag hade även jag bevis på att jag inte hade orsakat några yttreskador, dvs kvittot som jag fick tillbaka (inga yttre skador hittades) + att säljaren noggrant kollade igenom telefonen, men ändå så lyckades jag få skulden i slutändan.

Så min största chans nu är att satsa på ARN anmälan?

Permalänk
Medlem

Stå på dig så kommer det lösa sig, det är samma visa varje gång men vem som ska betala slutnotan det är där skon klämmer.Tycker du har gått tillväga på rätt sätt med det hela och nu även skickat in din anmälan, även om kanske du inte blir ersatt så får folk se vilket löjligt företag det är i detta fallet elgiganten.När folk får upp ögonen och väljer att lägga sina pengar på andra ställen som har bättre service, då vaknar kanske elgiganten till liv och börjar inse att det är dags att förbättra sin service mot kunden.Jag personligen håller mig borta från allt som heter siba,onoff,elgiganten samma pack och har varit i det träsket tidigare, säger bara nej tack.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Så min största chans nu är att satsa på ARN anmälan?

Om du inte redan har gjort det så försök med EL-gigantens kundcenter först. Men var saklig och behärskad, det brukar löna sig i längden.
Jag vände mig till OnOffs motsvarighet, kundombudsmannen, och fick faktiskt hjälp den vägen!

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Medlem

Lägg upp det på fairshopping, detta är ju sjukt för fan..

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av HazZarD
Lägg upp det på fairshopping, detta är ju sjukt för fan..

Ligger redan uppe på fairshopping (länk finns på första sidan längst ner), men anmälan är mot Anovo.

Borde jag skriva ner ännu en som är mot Elgiganten men med mer "tydligare" historia över hur allt har gått?

Jag har tidigare försökt hitta en email till Elgigantens kundombudsman, men har inte hittat något ännu. Någon som vet?

Edit :

Här är den "riktiga" anmälan som jag skickade in, men ännu inte besvarats.

Länk :

http://fairshopping.se/viewopinion.asp?opinionid=3547

Permalänk
Medlem

Efter att ha läst igenom tråden vill jag bara explodera av irritation.
Allvarligt fyfan för Elgiganten eller Anovo. Ska det behöva vara såhär, det räcker väl för fan att du betlat för en telefon som du majoriteten av tiden ändå får vara utan. Sen att dom inte ens fixar problemet är bortom tid och rum för fan!
Inte nog med det dom försöker dessutom punga ut ännu mer pengar från dig.
STÖRT!

Hoppas verkligen det fixar sig annars får du köra med det tunga artilleriet.

Visa signatur

|AMD Ryzen 9 5900X| |ASUS ROG Strix B550-F| |Crucial Ballistix 32GB CL16@3600MHz| |PNY RTX 4090 XLR8 Gaming| |Samsung 990 Pro 2TB| |Samsung 970 Evo Plus 1TB| |Samsung 860 Evo 1TB| |Corsair RM1000| |Fractal Design Define R5| |LG OLED 48" C2 Evo|

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
TrumJalle,

Det behöver inte ligga någon medveten illvilja bakom uppkomna skador men ändå är det är PRECIS vad som hände mig.

Jag är med på vad du menar och som jag skrev tidigare:
"Att det kan bli repor och liknande i frakten eller hanterandet är väl inget konstigt och kanske inte något man som reparatör upptäcker men detta är ju något helt annat."

Om en serviceverkstad upptäcker att de tillfogat en skada, medvetet eller omedvetet, vid sin hantering så är det (iaf för mig) helt självklart att de åtgärdar skadan så smidigt som det bara går. Så är det kanske inte i den stora världen men så är det på den serviceavdelning jag arbetar på (nej, inte på Anovo) och jag hoppas verkligen att alla i branschen har den stoltheten.

Varför jag så kraftfullt trycker på att serviceverkstäderna tar sitt ansvar är för att vara en motvikt till alla som verkar tro att stora företag fular med enskilda kunders inskickade objekt för att därigenom tjäna pengar. Men så funkar det ju naturligtvis inte. För varje ärende där ett företag "klantar till det" får de massor av dyrt merarbete iom att den felbehandlade kunden ringer/mailar/skriver/besöker företaget och tar massor med resurser från kundtjänst, returavdelning och servicetekniker. Det blir alltså betydligt dyrare i slutändan att behandla en kund felaktigt än att göra rätt från början.
I detta fallet hade det naturligtvis varit mycket billigare för servicefirman om de hade hittat och åtgärdat felet vid första returen, de hade sluppit fem ytterligare returer. Att de trots allt inte hittat felet tyder på att varan är felfri, samtidigt tyder ju Davids envetna returnerande på att telefonen faktiskt är defekt och att serviceverkstaden:
1. Är inkompetenta
2. Fått en undermålig felbeskrivning som inte förklarat tillräckligt bra hur felet/felen visar sig.

Trist för dig Dr.Mabuse med den klantiga packaningen av subben, skönt att det löste sig. Får man fråga vilket företag det var som klantade sig (och senare gjorde rätt för sig)?

Ledsen om jag skriver lite snurrigt, lunchtid och jag är hungrig och samtidigt upptagen med annat.

Edit: Jag har vid flera hundra returer använt mig av Anovo och det är sällan de strular (trots alla trådar som säger motsatsen). Kanske handlar det bara om att man får vara noga med hur man formulerar sin felbeskrivning. De har däremot värdelösa rutiner för ELF-hantering (Early Life Failure, typ DOA och liknande alltså).

Visa signatur

Odla hemma, odla borta.

Permalänk
Inaktiv

Jag har nu skrivit ännu ett klagomål hos fairshopping (egentligen bara uppdaterat texten med lite nytt)

Klistrar in länken så fort fairshopping har godkänt texten.
Nu hoppas jag verkligen att de inser felet i detta, eller att ARN åtminstone hjälper mig vidare.

(Någon som har kunnat hitta kundombudsman till Elgiganten)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TrumJalle

Trist för dig Dr.Mabuse med den klantiga packaningen av subben, skönt att det löste sig. Får man fråga vilket företag det var som klantade sig (och senare gjorde rätt för sig)?

Det var av OnOff anlitad serviceverkstad, kommer tyvärr inte ihåg namnet. Kompenserades senare av OnOff. Jag fick 500kr för skadan + 1500 i rabatt om jag köpte något i butiken, så det blev en Samsung UE40B7070 eftersom jag ändå var på jakt efter just den. Kan tilläggas att jag även kunde utnyttja prisgarantin

EDIT: Företaget heter Infocare enligt serviceorden.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Jag har nu skrivit ännu ett klagomål hos fairshopping (egentligen bara uppdaterat texten med lite nytt)

Klistrar in länken så fort fairshopping har godkänt texten.
Nu hoppas jag verkligen att de inser felet i detta, eller att ARN åtminstone hjälper mig vidare.

(Någon som har kunnat hitta kundombudsman till Elgiganten)

information.cc@giganten.se

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Edit :

Jag kan tillägga att telefonen fotfarande är inne på "serviceverkstaden" och fotfarande inget svar från dem.

Troligtvis kommer de byta någon del och påstå att de har uppdaterat mjukvaran osv, och att problemet är nu fixat.

Om jag nu får tillbaka min gamla telefon med samma problem, vad gör jag då för de verkar inte ens bry sig om att telefonen har varit inne så många gånger?

Permalänk
Inaktiv

Ok nu gäller det.

Har precis fått samtal ifrån Elgiganten där de säger att jag nu kan hämta ut telefonen och inga fel har kunnat hittas åter igen, jag sa åt de att jag vägrade att hämta ut den förän jag får/fick tala med en högre chef, och imorgon ska jag ner till mitt Varuhus.

Vad har jag för rättigheter , vad kan jag säga , ka njag vägra hämta ut telefonen?

Det som är det roliga här är att jag idag sa att jag ville häva köpet, men de sa att det hade gått ett år och att jag inte hade kunnat göra detta? Jag skrek och sa att jag HÄVDE köpet för ett år sedan och att telefonen har åkt fram och tillbaka sedan dess?

Permalänk
Medlem

Vad du än gör så får du inte tappa fattningen. Vet att det är lättare sagt än gjort när man känner sig så maktlös. Men, FÖRSÖK behålla lugnet och var saklig så långt det går.

Tyvärr verkar Ni ha gått i klinch med varandra och i detta läge finns det väl inget annat än ARN? Bortsett från mötet med butikschefen där du kan framföra att eftersom felet inte kunnat avhjälpas vid två tillfällen så har du rätt enligt svenska konsumentlagsstifning att få en ersättningstelefon.

Eventuella argument du kan anföra är (förutom KKL):
Servicestälets ofömåga att återskapa felet skall inte vara ett hinder. Fel som är intermittenta kräver kontinuerligt handhavande. Har servicestället låtit någon servicetekniker använda telefonen under längre tid, dygnet runt?

Hör tyvärr från allt fler håll om orimliga krav på "bevisbörda" när det gäller HTC, så utan att veta säkert framstår det allt mer som om HTC har satt detta i system. Men det är spekulationern från min sida. Tyvärr, om det stämmer, så slår det igenom och belastar oss kunsumenter.

Ta skiten till ARN.

Nu ska jag reklamera min HTC DiamonTouch 2 för att den tryckkänsliga skärmen strular... ibland. Får se hur det går.

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Moderator
Moderator
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Dr.Mabuse
... eftersom felet inte kunnat avhjälpas vid två tillfällen så har du rätt enligt svenska konsumentlagsstifning att få en ersättningstelefon.

Det finns ingen lag som säger något om ett specifikt antal reparationsförsök, det är en praxis som ARN tillämpar då de bedömer fall och därifrån har spridits till att bli en generell praxis för branschen.

Visa signatur

Ryzen 3700X | Asus X570-F | 32GB Kingston Fury Renegade | RX 7800 XT | Fractal Design R6C | Noctua NH-D15 | Corsair RM650x | 6TB SSD av varierad kvalisort | Asus VG279QM | Ducky One 2 | CM MM720

Permalänk
Inaktiv

Är det någon idé att åka till min konsumentväg vägledare? Är det något specifikt som jag bör säga/skriva till ARN förutom själva sanningen?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av david_dellblom
Är det någon idé att åka till min konsumentväg vägledare? Är det något specifikt som jag bör säga/skriva till ARN förutom själva sanningen?

Sanningen räcker långt. Dessvärre är det en lång process, därav min uppmaning att trycka på lite känsliga knappar. Praxis, som twix, hänvisar till är just hur domstolar dömer i regel och förringar alltså inte på något sätt mitt uppmaning och är fortfarande ett tungt argument.

Lycka till

Visa signatur

There are two kinds of people: 1. Those that can extrapolate from incomplete data.
Min tråkiga hemsida om mitt bygge och lite annat smått o gott: www.2x3m4u.net

Permalänk
Inaktiv

Edit :

Jag kan tillägga efter ännu ett inlägg till fairshopping så fick jag nu hävda köpet.

Tack till alla som hjälpte till,

Permalänk
Avstängd

Grattis :):D

Visa signatur

Here at Sweclockers we are all colleagues with each other! Those of us who just love Apple, we go beyond the: "We are all colleagues with each other"-talk! We ARE The iFamily!(F) Because we iTalk Apple! Simple as that! I am a proud member of The iFamily!<3
R.I.P. Steve Jobs!<3 See you in the iCloud!(F) I feel iSad...:'(
iFamily Sweden!

Permalänk
Medlem

Bra att det äntligen löste sig för dig.

Någon undrade om anovo verkligen kunde vara så dåliga...

Anovo är ett av de sämsta reparationsföretagen som finns i Sverige (enda sämra jag vet är powermill, men de lyssnar i alla fall på vad man säger).

Skicka saker till anovo är som att skrapa triss. Någon gång vinner du men allt som oftast förlorar du.

Bör dock nämna att i princip alla återförsäljare använder sig av anovo, inte bara elgiganten.