Permalänk
Medlem

Om du ändå har kikat på macbook pro så kika på HPs pro och business modeller.

Visa signatur

Battlefield: sscrappyy

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rövardotter
Gillar fjällräven o skulle aldrig lägga pengar på en Gucci väska
...men gärna på en schysst burk som ja kan ha utan problem i några år och som håller både prestanda mässigt och fysiskt.

På jobbet har jag en Lenovo ThinkPad T61, 14-tummare med dockningsstation. Jämfört med min hemmalaptop, en Dell Vostro 1500, så är den väldigt trevlig att ha att göra med. Datorn ger ett robust intryck, den blir aldrig varm och låter knappt något. Min uppfattning är att ThinkPad är en riktig arbetshäst, om det är en sådan du är ute efter. Utseendemässigt är den stilren eller trist, beroende på smak. Den ser dock inte töntigt plastig ut. Att hålla i den inger förtroende.

Personligen är jag lite misstänksam mot Apple. Jag tycker inte illa om deras produkter men upplever att de tar överpriser mest för att de kan. De har dessutom lagt sig till med en attityd som gör att jag storknar ("Designed by Apple in California. Assembled in China", som det står på iPhone) Att vara Macanvändare är lite som att vara med i ett slutet sällskap med ryggdunk och gemenskap. Vill man ha en "social dator" så är nog en MacBook ett gott val, och dessutom är de snygga. Faktiskt. Men som sagt, designen kostar.

OS X ger jag inte så mycket för. Visst ser det trevligt ut, men jag hade nog hellre kört en smidig och billig (gratis) distribution av Linux ifall jag inte hade Windows tillgängligt. Ur programsynpunkt är OS X starkare än Linux då i princip all professionell mjukvara finns representerad (Photoshop, InDesign, musikprogram osv.)

Ifall jag hade haft högre månadslön och hade lyckats trycka undan min cyniska inställning till Apples kurtiserande så hade jag valt en MacBook Pro. Det är lite av en statussymbol. Annars hade jag riktat blicken mot antingen ThinkPad eller kanske en utomstående datortillverkare, något som ger ett robust intryck. Storleksmässigt är nästan viktigast för mig; ska du röra dig mycket så vill du antagligen inte ha en laptop som är större än 13 tum.

Visa signatur

Kom-pa-TI-bilitet

Permalänk
Medlem

Jag går i samma tankar som rövardotter... (hoppar in i tråden!)

Jag är ute efter en Macbook pro eller liknande spec. Det som är det viktigaste för mig är byggkvalitet!!. Och nu vet ja inte om det är ett rykte eller sanning, men att mac:s laptops har bra byggkvalite.
Jag ser gärna att ni inte blandar in mjukvara/O.S i jämförelse och beräkningar då Win, Osx samt linux går att köra på både mac och "pc".

Andra tillverkare som jag kan tänka mig har bra byggkvalite skulle vara DELL, HP kan inte komma på fler, men kom gärna med förslag på modeller med liknande spec på hårdvara med bra byggkvalite som macbook pro.

Sen om det är något som vet vart man kan handla med studentrabbatering så vore det finemang ..tacksam för svar! //epyon

Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rövardotter
Gillar fjällräven o skulle aldrig lägga pengar på en Gucci väska

btw, fjällräven rox! g1000 ftw!!!

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Uhm har själv en macbook pro, ca tre år gammal. Visst skalet håller väl okej fortfarande (några "fötter" saknas), denna dator tar jag med till skolan varje dag och använder så gott som alltid, även under helger. Rent prestandamässigt håller den inte högre klass än vilken annan treårig, snabbare, bärbar. Min mbp duger tex. inte för några få skolprojekt jag har (... saknar opencl :/ ). Men för annat duger den fint (surfa/chatta/film/word). Dock vill jag nog påstå: har man inte något större intresse av att köra os x eller värderar den lite längre batteritiden, tror jag att en thinkpad som tidigare nämnts håller minst lika länge som en macbook pro. Ta en titt på http://www.appledefects.com/wiki/index.php?title=MacBook_Pro så ser du att macar visst dras med problem och inte är någon form av über-maskin.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
Jag går i samma tankar som rövardotter... (hoppar in i tråden!)

Jag är ute efter en Macbook pro eller liknande spec. Det som är det viktigaste för mig är byggkvalitet!!. Och nu vet ja inte om det är ett rykte eller sanning, men att mac:s laptops har bra byggkvalite.
Jag ser gärna att ni inte blandar in mjukvara/O.S i jämförelse och beräkningar då Win, Osx samt linux går att köra på både mac och "pc".

Andra tillverkare som jag kan tänka mig har bra byggkvalite skulle vara DELL, HP kan inte komma på fler, men kom gärna med förslag på modeller med liknande spec på hårdvara med bra byggkvalite som macbook pro.

Sen om det är något som vet vart man kan handla med studentrabbatering så vore det finemang ..tacksam för svar! //epyon

Är du ute efter enbart byggkvalité så är det väl (enligt mina erfarenheter) Apple's Unibody-datorer, Lenovo Thinkpad, HP's business/pro serier eller Sony Vaio's i det högre prissegmentet. Dell har väl skärpt till sig lite med senare modeller - har dock inte full koll på dem.

Andra märken som t.ex. acer, fujitsu, gateway, packard bell osv. är inte något du vill lita på allt för mycket.

Jag är väldigt nöjd med min dator, Macbook Pro "Unibody Late 2008", den är väldigt stabil och känns mycket välbyggd.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk

Tack för all feedback!
Förstår mkt väl varför folk väljer mac. Om inte annat så är det mycket lättare att välja vilken modell man ska ha:) Nu har jag dock investerat i en ny lur (Hero) och har inte råd att köpa dator för 18 000kr.

Alltså letar jag efter:
En bärbar som ska användas till surf, office, photshop, film, musik, webbredigering. Inget spelande men multitasking.
Datorn ska vara gedigen, stöttålig, sval, tyst, snabb o effektiv.
Skärmen ska vara minst 15" gärna större.
Som kostar runt 10 000kr (okej m någon tusing till om det är motiverat).

Har gått igenom så många annonser att det tiltar i skallen...

Är det någon som har konkreta modell förslag? Som kanske rent av sett ngt erbjudande eller köpt en burk nyligen som du vill rekommendera? Motivera gärna:-)

Permalänk
Medlem

Jag skulle rekommendera en titt på Acers Timeline-serie! Mycket gedigna byggen i aluminium, lättviktiga och med ypperlig skärmkvalitet samt allmän ergonomi! Modellen 4810 med dubbelkärnig processor är väl den modell som är aktuell i ditt fall! Bra priser och även om prestandan inte motsvarar senare macbooks är inte heller priset i den divisionen.. Den funkar fint för de göromål du beskriver, fixar högupplöst film utan problem och den som nu börjar tjafsa om Acers kvalitet har garanterat aldrig haft en Timeline i händerna! Du kan ju alltid googla acer timeline, jag tror du kommer gilla vad du ser! Hur eller hur, lycka till med jagandet!

Visa signatur

HP DV7-6140eo, 17,3", i7-2630QM, HD6770, 8gb ram, 640gb hd, BT, USB 3.0, Bluray
Acer TimelineX 4830TG, i5-2410, GT540 2gb, 8gb ram, 128gb SSD, BT, USB 3.0
Htpc silverstone, Q9400, 4gb ddr3 1333, 1TB WD, HD4550

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Malte74
Jag skulle rekommendera en titt på Acers Timeline-serie! Mycket gedigna byggen i aluminium, lättviktiga och med ypperlig skärmkvalitet samt allmän ergonomi! Modellen 4810 med dubbelkärnig processor är väl den modell som är aktuell i ditt fall! Bra priser och även om prestandan inte motsvarar senare macbooks är inte heller priset i den divisionen.. Den funkar fint för de göromål du beskriver, fixar högupplöst film utan problem och den som nu börjar tjafsa om Acers kvalitet har garanterat aldrig haft en Timeline i händerna! Du kan ju alltid googla acer timeline, jag tror du kommer gilla vad du ser! Hur eller hur, lycka till med jagandet!

jag skulle säga att du ska köpa en macbook pro 15tum, du komme bli så sjukt nöjd och datorn kommer fortfarande kännas modern om 3 år.

Men tänkte citera dig av just den tråkiga attityd vissa har till acer, jag jag själv har en skollaptop från skolan (helt ny hp för 12lax) samt en acer timeline 1810t. OCH OJJJJOJOJJJ, på hp lossnar knapparna, man kan trycka på plasten så den rör sig typ en halv centimeter innåt och ällmänt dålig kvalité, men acern är faktiskt grym, även om den är helt gjord i plast, den känns gidegen och solid, så acer ligger i mina tankar långt för Hp vad det gäller kvalité!

Men köp en macbook pro!!!

Visa signatur

Intel Core i5 750 - Gigabyte UD3a-p55 - 2x2gb Corsair XMS3 1333Mhz - Sapphire HD5850 1gb - 2x W.D. Raptor 74gb Raid 0 - Zalman HP-750w - Fractal Design Define r2 Titanium

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rövardotter

Alltså letar jag efter:
En bärbar som ska användas till surf, office, photshop, film, musik, webbredigering. Inget spelande men multitasking.
Datorn ska vara gedigen, stöttålig, sval, tyst, snabb o effektiv.
Skärmen ska vara minst 15" gärna större.
Som kostar runt 10 000kr (okej m någon tusing till om det är motiverat).

Har gått igenom så många annonser att det tiltar i skallen...

Är det någon som har konkreta modell förslag? Som kanske rent av sett ngt erbjudande eller köpt en burk nyligen som du vill rekommendera? Motivera gärna:-)

Jag började nyss på högskola och kände att det var dags att skaffa en bärbar. Och jag hade exakt samma krav som dig fast med en lite tightare budget.

Mitt slutgiltiga val föll på denna:
http://www.dustinhome.se/pd_5010328791.aspx?csref=

Den är väldigt sval, snabb och tyst. Den klarar hur bra som hellst att hålla igång program som Photoshop CS4, Illustrator CS4, Dreamweaver CS4, Spotify, Msn m.m samtidigt.

Det finns även en modell av samma dator med större hårddisk här: http://www.webhallen.com/prod.php?id=102165&ref=

Visa signatur

Dator: Intel Core i5 2500K @ 4,5 GHz | Fractal Design R3 | ASUS P8P67 Pro | GeForce GTX 670 | CORSAIR 8GB | Noctua NH-U12P | Corsair CX 600W | 1TB Samsung Spinpoint F3.

Permalänk

Någon som har koll på Sony Vaios FW serie? Var ju en riktig Vaio hipe i våras men är de ngt att ha?

Permalänk
Medlem

Hp släpper ju ett gäng nya datorer den 22a oktober som kanske skulle kunna vara intressanta. Det är lite svårt att säga hur bra dessa är eftersom det inte finns några riktiga recensioner på dem än men kanske värt att ta en titt på. Själv har jag mest bara tittat efter deras mindre datorer på 13" (tex Hp dm3, envy och Probook 5310) men tror även de släpper nya i 15"+ klassen också. Kanske värt att undersöka iaf. Dessa kommer även med windows 7

Permalänk
Medlem

Sony FW 41 recension (tyska):
http://www.notebookjournal.de/tests/sony-vaio-vgn-fw41-e-h-93...
från sammanfattningen:
+ bra tangentbord
+ speldugligt grafikkort
+ utrustning
- kontrastsvag skärm
- finishen (? tror det är det iaf, inte så bra på tyska)
- ingen eSATA

Permalänk

Jag röstar på Vaio

Visa signatur

Bears.
Beets.
Battlestar Galactica.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Är du ute efter enbart byggkvalité så är det väl (enligt mina erfarenheter) Apple's Unibody-datorer, Lenovo Thinkpad, HP's business/pro serier eller Sony Vaio's i det högre prissegmentet. Dell har väl skärpt till sig lite med senare modeller - har dock inte full koll på dem.

Andra märken som t.ex. acer, fujitsu, gateway, packard bell osv. är inte något du vill lita på allt för mycket.

Jag är väldigt nöjd med min dator, Macbook Pro "Unibody Late 2008", den är väldigt stabil och känns mycket välbyggd.

Har du provat slänga in MS O.S på din mac, XP elr Vista elr win7?
hur fungerade windows och mac:en ihop? lite eller mkt kompabilitetsproblem?
..varför jag frågar är för att, ifall jag inte faller helt för OSX och känner att jag befinner mig i en bur, då vill jag ha möjligheten att kunna köra ett WinOS.

Det jag vet är att det går att slänga in en modifierad version av OSx Leo på dell:en. Om nu samtliga funktioner fungerar är jag osäker på.

Ok så nu tittar jag dels på macbook pro och Dell Studio XPS 16, men de är svårt att bestämma sig för vilken, men dom verkar ju likvärdiga om inte annat.

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk

Jag skulle nog lagt pengar på antingen en Dell Studio 15, eller 17 tum.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
Har du provat slänga in MS O.S på din mac, XP elr Vista elr win7?
hur fungerade windows och mac:en ihop? lite eller mkt kompabilitetsproblem?
..varför jag frågar är för att, ifall jag inte faller helt för OSX och känner att jag befinner mig i en bur, då vill jag ha möjligheten att kunna köra ett WinOS.

Det jag vet är att det går att slänga in en modifierad version av OSx Leo på dell:en. Om nu samtliga funktioner fungerar är jag osäker på.

Ok så nu tittar jag dels på macbook pro och Dell Studio XPS 16, men de är svårt att bestämma sig för vilken, men dom verkar ju likvärdiga om inte annat.

Jag har tidigare kört en del XP och lite Vista. Det har fungerat bra, Mac:en är som sagt i princip en vanlig PC. Det enda som var lite bråkigt var touchpaden, den fungerade inte riktigt på samma vis som i Mac OS vilket var lite störigt. Det kan ha fixats i nyare drivrutiner, har inte koll på det då det var längesen jag hade en installation utav Windows.

Jag har inte provat Windows 7, men jag kan inte tänka mig att det är något problem.. då hade man hört talas om det.

Skulle vilja påstå att man inte kan köpa en PC (läs ej Mac) idag och försöka köra in Mac OS X på den och få en tillfredställande installation där allt fungerar. En stationär dator är en annan femma då man kan anpassa alla komponenter.

Visa signatur

iMac 27" | Mid 2010 | Core i7 2.93Ghz | 20 GB | HD5850 M | Samsung 840 500 GB | 4 TB WD
MacBook Air 11" | Mid 2012 | Core i7 2.0 Ghz | 8 GB | 256 GB SSD
Citera gärna om du svarar på mina inlägg, så hittar jag tillbaka igen! :)

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Epyon
Har du provat slänga in MS O.S på din mac, XP elr Vista elr win7?
hur fungerade windows och mac:en ihop? lite eller mkt kompabilitetsproblem?

Jag kör windows7 på min macbook, och det fungerar fantastiskt, rappare på macbooken än på den något kraftigare stationära pc jag har. Men har du en mac kommer du vilja köra Osx.

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk

Det verkar som att PC (- Apple) marknaden ligger lite på is i väntan på Windows 7 lanseringen den 22 oktober. Nu e re Mac som gäller/säljer men anar att om en månad kommer säljarna ha mer att erbjuda. Det ryktas att både HP o Sony kommer med nya modeller. Hoppas att min nuvarande burk håller så länge o att det kommer några vettiga alternativ till MacBooken!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Jag kör windows7 på min macbook, och det fungerar fantastiskt, rappare på macbooken än på den något kraftigare stationära pc jag har. Men har du en mac kommer du vilja köra Osx.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av b0bzor!
Jag har tidigare kört en del XP och lite Vista. Det har fungerat bra, Mac:en är som sagt i princip en vanlig PC. Det enda som var lite bråkigt var touchpaden, den fungerade inte riktigt på samma vis som i Mac OS vilket var lite störigt. Det kan ha fixats i nyare drivrutiner, har inte koll på det då det var längesen jag hade en installation utav Windows.

Jag har inte provat Windows 7, men jag kan inte tänka mig att det är något problem.. då hade man hört talas om det.

Skulle vilja påstå att man inte kan köpa en PC (läs ej Mac) idag och försöka köra in Mac OS X på den och få en tillfredställande installation där allt fungerar. En stationär dator är en annan femma då man kan anpassa alla komponenter.

ok jag har klurat fram och tillbaka, och de lutar mot en macbook pro, men då hade jag gärna viljat veta om det finns drivare till den, och eftersom ni har kört de så.. Hade ni kunnat tänka er att länka någon sida med drivare för windows, chipset audio, gfx osv. ? XP eller Win7 ?

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna

Permalänk
Medlem

Nu har jag inte läst alla poster i denna tråd, men nu när du endå verkar vara inne på att köpa en Apple dator, varför köper du inte den nya Macbook 13.3 White?

Är du student så kostar den dessutom bara 9 000.

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av SneeX
Nu har jag inte läst alla poster i denna tråd, men nu när du endå verkar vara inne på att köpa en Apple dator, varför köper du inte den nya Macbook 13.3 White?

Är du student så kostar den dessutom bara 9 000.

Därför att jag vill ha minst 15" skärm.

Permalänk
Medlem

Nu är den beställd, bl.a tack vare b0bzor!'s svar samt Apple's byggkvalite och att dom är himla duktiga på att skapa tillbehör till deras prylar. De blev en macbook pro 15" med matt skärm och de bättre gfx alternativet, samt ett skal för den och fjärr.

Tack alla som svarade! Peace Out!

Visa signatur

.:: DELL S3422DWG 34", MSI GS75 Stealth, Bioboard Plutonuim / FluX AT
.:: Razer Blade '18RiP :( Razer Mice+Keyboard ofc ;)
.:: Nanna