Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MightyToni
Nån som har testat USB hörlurar?
Eller dator -> HDMI -> skärm -> Audio out?
Är det knaster bara på hörluraruttaget eller överallt?

Hm var sitter det uttaget? Ska man alltså kunna koppla sina hörlurar/högtalare dit oxå men någon form av adapter? Värt att prova, jag drar mig som fan för att skicka tillbaka datorn nu när skola osv kommit igång..

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visions
Hm var sitter det uttaget? Ska man alltså kunna koppla sina hörlurar/högtalare dit oxå men någon form av adapter? Värt att prova, jag drar mig som fan för att skicka tillbaka datorn nu när skola osv kommit igång..

jag antog att skärmar med HDMI och högtalare har den funktionen.
Jag får min 24" LG skärm imorgon och den har HDMI och 3,5mm audio in och out. Hoppas kunna köra ljudet via HDMI in och eventuellt testa 3,5mm out.

Visa signatur

The illiterate of the 21st century will not be those who cannot read and write, but those who cannot learn, unlearn, and relearn. - Alvin Toffler

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MightyToni
jag antog att skärmar med HDMI och högtalare har den funktionen.
Jag får min 24" LG skärm imorgon och den har HDMI och 3,5mm audio in och out. Hoppas kunna köra ljudet via HDMI in och eventuellt testa 3,5mm out.

Jag är inte riktigt med här? Vadå köra ljudet via HDMI in? Ljudet som knastrar och låter illa är ju det som spelas upp i datorn via spotify, winamp osv. Det är inget ljud som spelas upp i datorn via HDMI in? Eller missförstår jag dig? Kan säga att jag är sjukligt trött just nu

Oki då har jag exprimenterat lite till här, bla hittade jag denna tråd där samma problem har upptäckts:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=5345920

Där tipsade man med att avinstallera både Nvidia och Realteks resp. drivrutiner då Nvidia förrutom drivutinerna till bildskärmen även installerar något som kallas för "Nvidia HD Audio". Detta trots att en liknande drivrutin installeras med Realteks drivrutin.

Efter att ha avinstallerat bägge så provade jag med att installera enbart Realteks drivrutin. Som det är just NU så är ljudet perfekt! Nu sitter jag alltså med skitful skärm, men med bra ljud. Nu installerar jag Nvidia men bockar ur "Nvida HD Audio" och kör bara de som är till bildskärmen. Förhoppningsvis håller det i sig! Jag återkommer..

Edit: startar om datorn och skärmens drivrutiner är installerade, ljudet låter fortfarande bra men det kommer en påminnelse om att drivrutinerna för Gefore GT 240m el nåt sånt måste installeras om. Vad är detta för drivrutiner? Jag har ju redan installerat drivrutiner och skärmen är bra. Ljudet blir iaf åter dåligt när dessa installerats..

Jag har åter avinstallerat Nvidia och sitter nu med perfekt ljud! Verkar än så länge som att det bevisligen är Nvidia drivisarna som krånglar..

Orkar ni får ni gärna testa att avinstallera Nvidias drivrutiner och testa ljudet då..

Edit2: Ja frågan är om jag inte lyckats lokalisera problemet. Har kört Spotify utan knaster nu konstant sen avinstallationen av Nvidia.

Permalänk
Medlem

Så det är nvidias drivers som orsakar problemet...

Vilka nvidia drivers använder du? Händer det med alla?

Permalänk
Inaktiv

Ja det ligger ju ett par installerade från början, de är skit..

Sen provade jag me de som finns på hemsidan.. de är oxå skit..

Vet inte var jag ska göra.. nu sitter jag med avsintallerade drivrutiner och det suger,,

Permalänk
Medlem
Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Testa dessa:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=412578

Vi har ju windows 32, de där är ju enbart för 64 och 86(?)

Det gick hur som helst inte att installera filen..

Edit: Jag är tydligen inge bra på dataspråk, men varför står 86 för 32 i detta fal? Det var hur som helst den filen man skulle köra.

Permalänk
Medlem

Har haft denna dator i fyra dagar nu och är nöjd med den men jag har några saker jag stör mej på:

Tangentbordet, enterknappen på det numretiska tangentbordet ramlar snett hela tiden och verkar som den ska lossna (antagligen bara på mitt ex) som tur är använder jag den inte så ofta så jag orkar inte reklamera den, någon annan som har samma problem?

Skärmen som är blank (urk) och har extremt snäva betrakningsvinklar specellt i höjdled dessutom visar skärmen upp svåra problem med att visa färgen svart allt blir bara grått...

Annars är prestandan riktigt bra jag har avinstallerat det mesta av dom medföljande programvarorna installerat wow med ett gäng plugins och kör det nu på medium i windowed mode med runt 40-45fps i dalaran...

Kör jag i fullskärmsläge har jag nästan konstant 60fps i dalaran.
Ska dock testa att köra lite heroics och mindre raider snart på den.
Vi får se hur den klarar nya Onyxia 25manna det var nästan så min stationära fick gå på knä där ett tag.

Köpte denna enbart med tanke för wow kan jag tilläga så jag kommer inte testa prestandan med några andra spel...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Megaman9
Testa dessa:

http://forum.notebookreview.com/showthread.php?t=412578

Fortfarande knaster..

Permalänk

Jag har skickat ett mail till Acer och ett mail till Inet angående detta ljudproblem, fick ett svar från Acer att dom inte kände till problemet och att jag skulle kontakta supportavdelningen.
Från Acer har jag inte mottagit något svar ännu, men jag skickade igår Sön 27/9, så det kommer väl ännu.

Jag har hänvisat båda parter till detta forum där dom kan få snabb respons från oss människor som faktiskt köpt datorn.

Vi får hoppas att det ordnar sig och att dom löser detta problem, för personligen får det bli en reklamation annars, p.g.a att huvudsyftet med min dator var just musik.

Vad säger ni andra, har ni fått något svar från nån av parterna?

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av TompaGotland
Jag har skickat ett mail till Acer och ett mail till Inet angående detta ljudproblem, fick ett svar från Acer att dom inte kände till problemet och att jag skulle kontakta supportavdelningen.
Från Acer har jag inte mottagit något svar ännu, men jag skickade igår Sön 27/9, så det kommer väl ännu.

Jag har hänvisat båda parter till detta forum där dom kan få snabb respons från oss människor som faktiskt köpt datorn.

Vi får hoppas att det ordnar sig och att dom löser detta problem, för personligen får det bli en reklamation annars, p.g.a att huvudsyftet med min dator var just musik.

Vad säger ni andra, har ni fått något svar från nån av parterna?

Läser du tråden (främst de två sista sidorna) så ser du ju vad som sagts och gjorts i ärendet. Jag var i kontakt med inet som oavkortat hänvisade till Acer. Acer kunder självklart tänka sig att ta in datorn för felsökning, men informerade mig då om att det kan ta 3-4 veckor innan jag får tillbaka den. Då jag är mitt inne i en hektisk skolperiod var jag inte så sugen på det. Jag såg till att han loggade vårt samtal (en felaktighet måste anmälas direkt för att gå på garantin) och bestämde mig sen för att på egen hand (trots att jag inte är så duktig på datorer) för att felsöka.

Vad jag kom fram till är att det är Nvidias drivrutiner som orsakar knastret. Exakt hur det går till vet jag inte, men när jag avinstallerar dessa har jag klockrent ljud men oskarp och ful skärm. Det är störigt, men det är iaf där problemet ligger.

Jag har inte tagit ställning till hur jag ska gå tillväga för att lösa problemet. Vet inte riktigt vad acer ska kunna göra åt saken. Känns ovärt att skicka in datorn för något som jag själv redan hittat felet på, och som jag dessutom skulle kunna lösa på egen hand..

Sen förstår jag inte varför ni inte ringer utan envisas med att skicka mail? Är ni blyga? Tfnsamtal är prioriterade och det fick snabbt och smärtfritt att komma fram till Acer och jag blev väl bemött även om han inte kunde lösa saken åt mig.

Vill ni ha snabb info, RING!

Permalänk

Jag har också funderat på att köpa den här datorn! Men jag har tänkt att uppgradera till Windows 7.

Någon som vet om det här "ljudproblemet" kvarstår i Windows 7 eller om det bara är i Vista 32-bit??

Med tanke på att det var Nvidias drivrutiner som troligtvis var felet och att det inte är samma drivrutiner för Vista som Windows 7 så skulle det ju kunna vara skillnad, kanske??

Permalänk

Ja det var ju inte riktigt för att jag är blyg och inte vågar ringa,
utan främst för att alla verkar ha just detta problem och att jag vill att dom ska lägga fokus på att få fram någon lösning kollektivt för oss alla.

Om det nu är så på alla maskiner tycker jag dom borde få veta det och också få en chans att visa ett professionellt intryck.

Men visst, alla gör på sitt sätt, och förhoppningsvis så kommer nån av oss att få lösningen på problemet.

Jag har också förstått att det troligen har med nvidias drivrutiner att göra.

Jag anser också att alla sätt är bra utom dom dåliga, så jag förstår inte riktigt varför man ska vara spydig när man iaf. försöker få fram nått.

Permalänk
Inaktiv

Spydig o spydig. Jag har på egen hand hittat roten till problemet, jag har kontaktat acer, jag har fått svar och bistått denna tråd med all info rörande detta. Ändå orkar du inte scrolla upp en halv sida och läsa det jag skrivit. Nonchalant, men skitsamma du har inga skyldigheter gentemot mig.

Jag har ingen aning om hur man ska rätt till problemet. Jag har testat med ett par olika drivisar men det har varit samma skit med alla. Jag fattar inte hur det rent praktiskt går till att ljudet knastrar bara för att man uppdaterar drivrutinerna till skärmen. Hur blir det så?

Permalänk

Ja utan att det här ska bli någon pajkastning, så jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag överhuvudtaget tog mig tid att skriva i detta forum, och dessutom helt i onödan.

Ha de fortsatt bra här i forumet och se till att ställa dina egna frågor och svar så slipper du reta upp dig.

Hörs, men inte mer här!

Permalänk
Inaktiv

Orka martyr..

Jag har i princip löst hela den här skiten själv, så ja jag har redan fått erfara hur det är att svara på mina egna frågor.

Permalänk
Medlem

Skumt det där har själv datorn ifråga med har inga som helst problem med knaster detta trots att jag har nvidias drivrutiner installerade...

Visa signatur

[Gigabyte B350 GA-AB350M-HD3]-[AMD Ryzen 5 1600]-[Corsair VENGEANCE 16GB 3200MHz]-[Samsung 850-Series EVO 1TB]-[ASUS GeForce GTX 1070 8GB Turbo]

Permalänk
Medlem

Jag får knaster bara med datorns egna högtalare när jag använder winamp/spotify... inte annars.

Permalänk
Medlem

Beställde från Inet och idag kom datorn. Reagerade dock på att på bilderna ser man att datorn har en fingeravtrycksläsare, men modellen jag fick hem saknar detta. Läste specen lite närmre och såg att det nämns inget om fingeravtrycksläsaren. Fler som har noterat detta?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av deken12
Beställde från Inet och idag kom datorn. Reagerade dock på att på bilderna ser man att datorn har en fingeravtrycksläsare, men modellen jag fick hem saknar detta. Läste specen lite närmre och såg att det nämns inget om fingeravtrycksläsaren. Fler som har noterat detta?

japp jag med :). jag och en polare som beställde samtidigt tyckte också det verkade konstigt men inget jag använder iaf :D.

och verkar som jag slapp "måndags modellen" med ljud sprak problemet. jag har inte haft några som helst problem med min ännu efter mer än 1 månads användande :).

Permalänk
Medlem

Jag laddade hem senaste drivrutinen till grafikkortet från Acer (som släpptes 09-09-28) och jag har inte heller några problem med ljudet. Det verkar som om inte alla drabbas av ljudproblem....

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visions
Vi har ju windows 32, de där är ju enbart för 64 och 86(?)

Det gick hur som helst inte att installera filen..

Edit: Jag är tydligen inge bra på dataspråk, men varför står 86 för 32 i detta fal? Det var hur som helst den filen man skulle köra.

För att svara på din fråga: x86 är själva processorarkituren, de första datorerna hette ju 386 osv på 80-talet och framåt.. hade själv en sådan i tidigt 1990-tal

Visa signatur

1: Lian Li PC60B PLUS aluminium | Corsair VX 550W 80+ | AMD PII 555 x2 3,2 ghz @ x4 B55 3,7 ghz | Asus Asus M4N75TD | Sparkle GeForce GTS 450 OC 1GB | A-Data DDR3 4GB 1600Mhz+ Series, CL8 | Samsung 830, 128 gb |Samsung F3 1 TB | Logitech MX518
2: Asus UL30VT-QX030V

Permalänk
Medlem

Jag har inga problem med ljudet från datorhögtalarna men upplever samma problem som många av er när jag har hörlurar inkopplade. Aldrig testat med högtalare inkopplade men däremot har jag haft en förstärkare i men upplevde inga problem.

Har även ett annat problem, min fläkt (tror jag, låter precis ifrån utblåset under on/off knappen) har börjat låta som en flygplanspropeller när den går på lite högre varv. Har googlat lite och det verkar som att det kan vara två saker. Det ena är damm som har fastnat och man kan lösa detta med tryckluft på burk eller en USB dammsugare. Annars kan det tydligen vara så att fläkten helt enkelt är kass och bladen "slår i" någonstans, finns flera som haft detta problemet vad jag har förstått.

Är väldigt kluven, vill Verkligen inte skicka iväg datorn i flera veckor, men vill ju verkligen inte att fläkten ska paja. Sjukt tråkigt detta. Får väl testa att blåsa ut damm om en sån där burk/dammsugare inte kostar allt för mycket.

OBS: Använd aldrig en vanlig dammsugare på din dator då dessa skapar statisk elektricitet som kan skada datorn.

Permalänk
Medlem

Hej!
Funderar själv på acern då den har fin prestanda till ett bra pris, men så var det ljudproblemet, verkar ju som att det är lite spontant olika vilka som drabbats och inte, så man kan ju alltid köpa och hoppas på det bästa.

Var nån vecka sen det senaste inlägget och jag är väldigt nyfiken på om det har skett nån utveckling för Visions och ni andra om problemet dvs om ni har fått svar från tillverkare eller hittat någon annan lösning på problemet?

Är det löst så tvivlar jag inte en sekund till utan slår till och beställer!

Visa signatur

"-Vi retrerar inte, vi avancerar åt andra hållet."

Permalänk
Inaktiv

Jag ska maila Acer ikväll tänkte jag, men jag vet inte riktigt till vilken nytta. Dom kommer antingen bara hänvisa till en massa andra drivrutiner eller vilja ha in datorn vilket är väldigt omständigt för mig just nu,,

Jag återkommer..

Permalänk
Inaktiv

Alltså jag blir så jävla förbannad att jag skulle kunna kasta datorn i väggen.. Jag gick till acer's hemsida för att maila dem då jag inte vill ringa. Då får man ändå bara snacka med nån finnig snorunge i målbrottet som inte kan ett jota om datorer och som ändå bara kommer vilja att jag skickar skiten för att dom inte orkar engagera sig.

Men den där JÄVLA mailformen på sidan går inte att fylla i! Det står att man ANTINGEN ska fylla i SNID eller serienummer och jag har bara SNID på min dator. När jag fyller i SNID och trycker ok vill skiten ÄNDÅ ha ett serienummer. Jag fyller i det jag tror är serienummret men då FÖRSVINNER SNID:t och jag får börja om. Det går alltså inte att ha bägge fälten ifyllda samtidigt men ändå måste man det om man ska kunna skicka mailet.

FAN!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visions
Jag är inte riktigt med här? Vadå köra ljudet via HDMI in? Ljudet som knastrar och låter illa är ju det som spelas upp i datorn via spotify, winamp osv. Det är inget ljud som spelas upp i datorn via HDMI in? Eller missförstår jag dig? Kan säga att jag är sjukligt trött just nu

Oki då har jag exprimenterat lite till här, bla hittade jag denna tråd där samma problem har upptäckts:
http://forum.notebookreview.com/showthread.php?p=5345920

Där tipsade man med att avinstallera både Nvidia och Realteks resp. drivrutiner då Nvidia förrutom drivutinerna till bildskärmen även installerar något som kallas för "Nvidia HD Audio". Detta trots att en liknande drivrutin installeras med Realteks drivrutin.

Efter att ha avinstallerat bägge så provade jag med att installera enbart Realteks drivrutin. Som det är just NU så är ljudet perfekt! Nu sitter jag alltså med skitful skärm, men med bra ljud. Nu installerar jag Nvidia men bockar ur "Nvida HD Audio" och kör bara de som är till bildskärmen. Förhoppningsvis håller det i sig! Jag återkommer..

Edit: startar om datorn och skärmens drivrutiner är installerade, ljudet låter fortfarande bra men det kommer en påminnelse om att drivrutinerna för Gefore GT 240m el nåt sånt måste installeras om. Vad är detta för drivrutiner? Jag har ju redan installerat drivrutiner och skärmen är bra. Ljudet blir iaf åter dåligt när dessa installerats..

Jag har åter avinstallerat Nvidia och sitter nu med perfekt ljud! Verkar än så länge som att det bevisligen är Nvidia drivisarna som krånglar..

Orkar ni får ni gärna testa att avinstallera Nvidias drivrutiner och testa ljudet då..

Edit2: Ja frågan är om jag inte lyckats lokalisera problemet. Har kört Spotify utan knaster nu konstant sen avinstallationen av Nvidia.

Det verkar ju som att du har lösningen här. Avinstallera Nvidia och Realtek. Installera om Realtek och sedan Nvidia utan Nvidia HD Audio eftersom det ger en konflikt. När den sedan poppar upp att Geforce GT240M (Ditt grafikkort med Nvidia HD Audio) inte är komplett installerat klickar du bara bort det.

Det borde lämna dig med rätt drivare för grafik och perfekt ljud.

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Joskara
Det verkar ju som att du har lösningen här. Avinstallera Nvidia och Realtek. Installera om Realtek och sedan Nvidia utan Nvidia HD Audio eftersom det ger en konflikt. När den sedan poppar upp att Geforce GT240M (Ditt grafikkort med Nvidia HD Audio) inte är komplett installerat klickar du bara bort det.

Det borde lämna dig med rätt drivare för grafik och perfekt ljud.

Läser du vad jag skrivit ser du ju att jag redan testat det och att problemet kvarstår

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Visions
Läser du vad jag skrivit ser du ju att jag redan testat det och att problemet kvarstår

Du skall alltså INTE installera om driven när windows frågar om det. Jag skulle också vilja se detta problem löst, kliar i fingrarna efter något bärbart att spela på.. och gärna runt 10k.

En annan funderinga jag har är osx, går det att installera på acern? någon som varit modig och testat?

Visa signatur

"I guess they must have dragged him here, chopped him up and flushed him"

Permalänk
Inaktiv
Citat:

Ursprungligen inskrivet av NiLlY
Du skall alltså INTE installera om driven när windows frågar om det. Jag skulle också vilja se detta problem löst, kliar i fingrarna efter något bärbart att spela på.. och gärna runt 10k.

En annan funderinga jag har är osx, går det att installera på acern? någon som varit modig och testat?

Nvidias drivrutiner för ljud (Nvidia HD Audio) och skärm ligger i samma exe.fil. Man bockar bara ur "Nvidia HD Audio" rutan och låter rutan för skärmen vara ibockad. Men detta hjälper inte för min del. Knastret kvarstår! Det verkar alltså vara skärmens drivrutin som krockar med Realteks för ljudet hur konstigt det än må låta.