Problem med EPC2434 Com-hem modem/router

Permalänk
Medlem

Problem med EPC2434 Com-hem modem/router

Hej.

Är så att jag har internet från comhem, och haft det ett tag nu och det är 24/1Mbit jag har med en Scientific-Atlanta EPC2434 modem/router/trådlös.

Den är totalt helt kasst kan jag bara säga.

När jag startar torrents så praktiskt taget dör vanlig surfning i firefox/IE whatever web-browser eller faktiskt internet till allt annat än torrents. Oavsett om den ladar ner 1kb/s- 2Mb/s eller laddar upp 0-100kb/s.

Dock om jag insisterar och försöker och försöker öppna webbsidor om hopp att den någon gång laddar dem efter sådär 1-3 timmar flyter det på igen helt plötsligt och det går fort etc, som problemet aldrig existerade och jag kan ha torrents samtidigt igång som jag surfar...
Dock om annan dator startas upp på nätverket, min dator läggs i vila/stängs av så måste hela spektaklet börja om. Inte alltid jag orkar vänta den tiden...

Har haft s%&¤n ett tag nu och gjort så oftast att jag sätter igång torrents när jag ska se på film eller spelar(ej online) för att undvika det hela. Men nu orkar jag inte med det längre och försökt hitta en bättre lösning.

Sökte mera på google och såg några kommentarer om denna modem/router. Problemet verkade ligga i firewall. Jag testade stänga av firewall och visst... Jag får tillbaka min snabbhet och inte längre problem att surfa och torrent:a samtidigt, Dock finns en viss tröghet med surfningen där, men 90% av 100 skulle man kunna säga.

Samtidigt tänkte jag på att det kanske är relaterat till att visa hemsidor inte fungerat också! Med avstängd firewall försöker jag igen på de hemsidor som jag aldrig kom in på med comhem men fungerade med BBB ADSL vi hade tidigare, jag trodde Comhem hade blockerat dem... men visade inte riktigt korrekt... Javisst! jag kommer in på dem sidorna nu! Testa lägga på firewall igen... sidorna är oåtkomliga igen! Va för &#"#/&%( är detta?! Firewall som blockerar vissa websidor?! surfning oanvändbar om man kör torrents?! Vad mer kan man hitta?

jaja... finns visst en ny firmware version ser jag i andra kommentarer som ska fixa vissa problem. Dock har jag ingen aning om hur denna sak ska uppdateras... Någon nämnde att den funkade med en omstart när den kopplar upp, testade med omstart men uppdatera inte något för mig tyvärr, kanske testa några gånger mera och med riktig omstart med elsladd borta?

Det här måste vara den sämsta Router/modem jag sett!

Ska testa mera med om man lyckas med att få den nyare firmware till detta katastrof till produkt.

Jag har en DLink Dir-120 router som skulle kunnas användas som router istället då EPC2434 verkar helt sönder i den aspekten. Ska man testa? Dock måste EPC2434:an finnas som modem till internet kontakten genom comhem tv cablaget (koaxialkabel) och köra DMZ till DLink routern?

Men jag ser att det kan finnas andra problem med att köra på det sättet och sett andra säga att byta ut EPC2434 till en utan trådlös del då den delen verkar ge problem om man kör med att koppla in en sekundär router.
Dock använder jag inte trådlösa nätverk, den är avstängd på EPC2434 modem/routern finns ej på Dlink Dir-120 routern.