Köra hdmi mella skärm och dator istället för vga/dvi

Permalänk

Köra hdmi mella skärm och dator istället för vga/dvi

Kommer jag kunna köra med en hdmi sladd mellan min skärm och dator istället för den gamla vga sladden när jag får mitt Xfx 5870?

är det isåfall en sådan här jag ska ha?

https://www.inet.se/kablar/bildskae...ha--2m/8300469/

Skärmen är en

http://www.dustin.se/pd_5010186203.aspx

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk

jag har sökt runt lite och du kan ha hdmi in i datorn men kan ju behöva omvandlare till skärmen om du har lite oflyt men de är inte farligt dyra

Permalänk

japps det är en HDMi kabel .

men fick du inte med nån DVI kabel med skärmen?

samma bildsignal som HDMI

skillnaden är att HDMI kabeln har ett par trådar i sig för överföring av ljud ungefär som en scart kabel bild och ljud i samma kabel

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk

ok, nej fick med en vga, köpte då en dvi men den var så stor så jag kunde inte skruva i och den lossna hela tiden nån från kjell o company. Men ska beställa saker från inet nu så jag kan lika gärna beställa en hdmi nu när jag får ett uttag i grafikkortet mycket slappare kabel och kontakt

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk

Men det kommer funka bra då? Dock vill jag inte använda högtalarna i skärmen då dessa är jättedåliga, kommer jag ha nått problem med att hdmi sladden skickar över ljudet från datorn till skärmen?

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Testpilot
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rouge of Darkness
skillnaden är att HDMI kabeln har ett par trådar i sig för överföring av ljud ungefär som en scart kabel bild och ljud i samma kabel

Det stämmer inte, ljud och bild överförs på samma kablar.

Visa signatur

Kolla gärna in min RGB-LED-ljusstake i galleriet
[Gigabyte GA-Z97MX-Gaming 5][Intel Core i5 4690K][Corsair XMS3 16GB][Asus GeForce RTX 2060 Super Dual Evo OC]

Permalänk
Medlem

ljudet kommer inte slippa ur hdmi vägen, man brukar få bråka som fan om man vill ha det så för att få de å funka.

varför inte köra dvi? de skruvar man ju = ingen risk att de lossar, samt att de inte är lika ömtåliga.

Permalänk

Köpte en dvi sladd som jag fick lämna tillbaka för den passade inte i skärmen som sagt, sladden köpte jag från kjell o company så den kanske inte var alltför bra. Kan ju testa köpa en dvi från inet istället för hdmi och hoppas på att den passar

EDIT: Anledningen till att jag tänkte på att skaffa en hdmi var att den skulle passa 100% och ändå få samma bild som dvi. Kunde inte skaffa hdmi sladd innan då jag inte hade ett uttag i grafikkortet utan bara i skärmen

Visa signatur

Fractal Design Define R2 Svart | Corsair HX750 | Intel Core i7 920 2.66 D0 @ 3.2Ghz 1.025 Vcore | Asus P6T Deluxe V2 | 6GB Corsair Dominator CL8 1600 | Western Digital Caviar Black 1TB | XFX ATI Radeon 6950 2GB | Intel 510 120GB SSD | Windows 7 Home Premium 64-bit

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av hunden
Det stämmer inte, ljud och bild överförs på samma kablar.

jaja kanske det iaf tror han fattade iaf vad jag menade...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av westman91
EDIT: Anledningen till att jag tänkte på att skaffa en hdmi var att den skulle passa 100% och ändå få samma bild som dvi. Kunde inte skaffa hdmi sladd innan då jag inte hade ett uttag i grafikkortet utan bara i skärmen

Följde det inte med en HDMI dongel med kortet? Jag har fått en massa såna med alla ATI-kort jag köpt genom tiderna.

Visa signatur

Sex kärnigt på modermodemet och ett gäng 680s i hårddisken

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av xyllian
ljudet kommer inte slippa ur hdmi vägen, man brukar få bråka som fan om man vill ha det så för att få de å funka.

Håller inte med riktigt, i vista va det löjligt lätt att stänga av hdmi ljudet.