Fix för horisontell fläkt med glidlager

Permalänk
Medlem

Fix för horisontell fläkt med glidlager

Halloj!
Idag fick jag hem min nya 140mm fläkt till ett Antec 300. Tyvärr så funkade den inte så bra med utblåset uppåt, den får ett otäckt missljud. Då fläkten bara kostade 120 spänn så plockade jag isär den för o kolla vad problemet var. Tydligen så centrerar normalt drivmagneten fläkten så att den aldrig hamnar i ändlägena. Jag testade att plocka bort en gummiring från axeln och då blev det lite bättre men jag antar att den har nån sorts viktig funktion så här kommer Tipset med stort T!

Genom att placera en liten neodymmagnet centralt ovanför axeln så lyfter fläkten till normal höjd igen! Nu är fläkten lika tyst horisontellt som vertikalt.

Fläkten är en Fractal Design Silent Series 140mm på 9dB
Clas Ohlson hade neodymmagneter, 31-1467

Ett annat fel som kan uppkomma på äldre fläktar är att det är slut på smörjning runt axeln och då kommer självklart inte en magnet rätta till det.

Hoppas jag hjälpt någon iaf! Har nån fixat fläktar av andra märken på liknande sätt eller har några andra ideér så hojta till!

//Micke

Permalänk
Medlem

Mitt Antec 128 hade det problemet, helt knäpptyst nu, tack!

Visa signatur

Nuvarande setup: Antec P182, E8400, HD4850, EP35-DS4, HX-520, 4GB XMS2, SpinPoint F1 1TB, SpinPoint F1 250GB

Foto: D80+MB * 50/1,8 * 24/2,8 * 11-16/2,8 * 18-70/3,5-4,5 * 70-200/2,8

Permalänk
Medlem

Klokt inlägg som många kan ha nytta av!

Permalänk
Avstängd

Tycker att du ska ta kontakt med Fraktal om detta då, det är en 9DB fläkt och den ska ju inte ha missljud

MVH

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av InluZion
Tycker att du ska ta kontakt med Fraktal om detta då, det är en 9DB fläkt och den ska ju inte ha missljud

MVH

Jo, just nu kollar jag upp om jag ens fått en äkta Fractal fläkt iom att min har 7 blad istället för 11, garantin dog ju tyvärr när jag plockade bort klisterlappen.

Fractal Design på Sweclockers

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av MickeWR
Jo, just nu kollar jag upp om jag ens fått en äkta Fractal fläkt iom att min har 7 blad istället för 11, garantin dog ju tyvärr när jag plockade bort klisterlappen.

Fractal Design på Sweclockers

Hmm det verkar ju skummt... Aja det bästa du kan göra är nog att tala med dom om det och se vad dom säger!

MVH

Permalänk
Medlem

Jag har också en sån FD 140mm och jag har haft den monterad ''liggande'' i flera månader utan missljud (sen den var ny). Det enda felet med den är att den knappt flyttar nån luft när chassit är stängt..

Kostade 99kr på webhallen när jag köpte.

Har sett att indomo har 140mm fläktgaller nu också, för de som är intresserade. Något som inte fanns nånstans när jag köpte min fläkt.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Måndags-ex i kubik kanske

Verkar vara riktigt många måndags-ex ute isf? Jag har mailat de flesta om problemen och väntar på svar, men kommer återkomma till tråden om jag får reda på något. Min FD fläkt har iaf 7blad fast alla bilderna visar en med 11 st... Någon ledtråd kanske?

Permalänk
Medlem

Min har 11, om jag inte räknat helt fel.
http://img198.imageshack.us/img198/5991/1009095.png

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av esselte
Min har 11, om jag inte räknat helt fel.
http://img198.imageshack.us/img198/5991/1009095.png

Intressant, funkar det med gummiupphängning på din fläkt också? dvs är det hål för skruvarna eller är det rör?
Min är ju 7bladig och med rör så ska bli roligt o höra vad dom säger på FD. Allt stämmer förutom fläkten: rätt EAN, märkning, förpackning och tillbehör...

Permalänk
Medlem

Är ganska säker på att min faktiskt har så kallat "Closed flange".

Såhär alltså:
http://www.silentpcreview.com/files/images/120fans/nexusflang...

Tyckte det var lite dåligt då de andra FD 120mm fläktarna inte hade så utan helt öppet. Men det här är väl en helt annan modell ser det ut som.

Men de hade ändå skickat med såna där gummiploppar,vilket var lite konstigt eftersom det var i princip omöjligt att få dit dem...
Som syns på bilden satte jag dit den med skruv men la in några slags gummibrickor mellan så den inte har direkt kontakt med chassit.

När jag tänker efter så kommer jag ihåg att den hade ett mycket svagt oljud/skrapande i början men det försvann efter några dagar.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Okej

Bara o tacka för infon, nu vet jag ju att det bara är själva propellern som är annorlunda.