Fortsatt brist på Radeon HD 5800

Permalänk
Medlem

Så värst dålig tillgång är det väl endå inte? dom flesta butiker jag kikat på har både 5850 och 5870 inne. Nu säger jag inte att det är super bra tillgång på dom, men vill man ha ett kort så är det inte nå större problem att hitta ett

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av wez
Så värst dålig tillgång är det väl endå inte? dom flesta butiker jag kikat på har både 5850 och 5870 inne. Nu säger jag inte att det är super bra tillgång på dom, men vill man ha ett kort så är det inte nå större problem att hitta ett

Instämmer.... De finns lite här o var... Verkar inte vara helt slut i nuläge...

Permalänk
Medlem

Förstår inte varför ni klagar. Vill man ha något får man ha ögonen öppna. Jag fick tag på mitt 5850 Sapphire för länge sen känns det som!

Permalänk
Hjälpsam

De flesta som gnäller, vill nog inte ta i ett ATI-kort, ens med tång, än mindre köpa ett, inte ens om hyllorna dignade med nya ATI-kort.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 1700 | Saphire RX 5700 Pulse XT (Silent Mode) | 64 GB Kingston ECC | https://valid.x86.fr/z2ljhr | Stockkylaren | Bitfenix Whisper M 750W.
AMD Ryzen 9 5900X | AMD RX 5700 | 64 GB Micron ECC | https://valid.x86.fr/5krwxf
HTPC | https://valid.x86.fr/uuzli0 |

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Ratatosk
De flesta som gnäller, vill nog inte ta i ett ATI-kort, ens med tång, än mindre köpa ett, inte ens om hyllorna dignade med nya ATI-kort.

Håller med dig helt! Att kalla HD5800- serien för papperslansering är bara korkat.

Permalänk
Proffsmoddare

Tycker att det är rätt kul att alla gnäller på nvidias papperslanseringar när amd lanserar och inte är i närheten att täcka efterfrågan. Det är ungefär som att papperslansera. Inte riktigt men liknande i alla fall

Dock så kanske inte nvidia har hållit efterfrågan efter deras lanseringar heller.

men det är lite roligt är det när alla gnäller ^^

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Collock
Vet inte vad jag ska säga. Tänk över det du skrev lite till. Du sa själv att de inte har någon konkurrens och just därför kan de sänka tillverkningen och på så sätt tjäna mer pengar.

Det vore självmord för ett företag att begränsa tillverkningen och höja priserna när det är hög konkurrens.

Vadå?
Skojar du eller?
Varför i helvete skulle de medvetet strypa tillverkningen av ett kort som har den största efterfrågan på marknaden förtillfället? när de dessutom inte har någon direkt konkurrens just nu. pff

Klart att de vill pumpa ut så mycket kort som möjligt till butikshyllorna.

Förklara gärna varför Ati skulle tjäna på att tillverka färre kort när de inte har någon konkurrens? låter riktigt riktigt DUMT.

Man kan omöjligtvis tjäna på att strypa tillverkningen av något som säljer, och ja.. har man ingen konkurrens så kan man höja priserna samtidigt som man pumpar ut kort till butikerna, det förändrar ingenting så länge de säljer.

Visa signatur

-

Permalänk
Medlem

Jämför detta med Intels SSD istället, knappast en papperslansering men extrem efterfrågan, bara tecken på att Intel och AMD lyckats.

Visa signatur

Fractal R3, Corsair AX 850W, 2x Gigabyte 580 Windforce + Gigabyte 210, I7 2600k @ 4.6 GHz, Asus P8P67 PRO, Corsair 32GB 2133 MHz, Corsair H80, Intel 320 300GB, 5x2TB WD GP, 5xSchyte F-Flex 1600, 2xFractal 140mm Silent, 7xFanmate, 3xDell U3014, LG BH10LS30, Qpad 5k, Logitech Z-5500, Sennheiser 360, 2xDinovo Edge. Samsung 900X4C, 256GB SSD, 16 GB Ram.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Tycker att det är rätt kul att alla gnäller på nvidias papperslanseringar när amd lanserar och inte är i närheten att täcka efterfrågan. Det är ungefär som att papperslansera. Inte riktigt men liknande i alla fall

Dock så kanske inte nvidia har hållit efterfrågan efter deras lanseringar heller.

men det är lite roligt är det när alla gnäller ^^

Nej det är inte ALLS som att papperslansera. Efterfrågan på korten är dessutom enorm. Det är väl bättre att korten kommer i omgångar istället för att alla ska vänta på att på att det finns tillräckligt många i lager? Jag har sett korten i lager i två veckors tid nu hos olika återförsäljare.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Tycker att det är rätt kul att alla gnäller på nvidias papperslanseringar när amd lanserar och inte är i närheten att täcka efterfrågan. Det är ungefär som att papperslansera. Inte riktigt men liknande i alla fall

Dock så kanske inte nvidia har hållit efterfrågan efter deras lanseringar heller.

men det är lite roligt är det när alla gnäller ^^

Om man tänker så har alla lanseringar av grafikkort i övre prestanda-klassen de senase åren varit papperslanseringar.

Nej det är inte "ungefär som papperlansering". Det är inte alls svårt att få tag på korten om man försöker. Det tjötas inte heller lika mycket på forumet som det brukar göra vid dålig tillgång(Tänk 8800GT och 3870 lanseringen)

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av amd-vs-intel
Man kan omöjligtvis tjäna på att strypa tillverkningen av något som säljer, och ja.. har man ingen konkurrens så kan man höja priserna samtidigt som man pumpar ut kort till butikerna, det förändrar ingenting så länge de säljer.

Nu så gör inte AMD detta eftersom deras kort är prissatta så att efterfrågan är större än tillgången men rent allmänt så kan det gå utmärkt att öka den totala vinsten genom att strypa tillverkningen av något om man har en monopolsituation.

Det avgörande är lutningen på efterfrågekurvan, om det är så att det högre styckpriset, och därmed vinstmarginalen per såld produkt, ökar så pass mycket vid en reducering av utbudet att det kompenserar för det lägre antalet sålda exemplar så är det absolut lönsamt att strypa tillverkningen för att artificiellt reducera utbudet.

Permalänk
Proffsmoddare

Precis därför jag sa ungefär

Och det är som du säger om man verkligen vill så går det. Dock så brukar man få betala lite extra då.

Men vart ligger flaskhalsen i detta? är det fortfarande krångel med tillverkningen?

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Upset_Nerd
Nu så gör inte AMD detta eftersom deras kort är prissatta så att efterfrågan är större än tillgången men rent allmänt så kan det gå utmärkt att öka den totala vinsten genom att strypa tillverkningen av något om man har en monopolsituation.

Det avgörande är lutningen på efterfrågekurvan, om det är så att det högre styckpriset, och därmed vinstmarginalen per såld produkt, ökar så pass mycket vid en reducering av utbudet att det kompenserar för det lägre antalet sålda exemplar så är det absolut lönsamt att strypa tillverkningen för att artificiellt reducera utbudet.

Det finns bara 1 företag som tillverkar AMDs grafikkort, TSMC, därav ingen direkt konkurrens. Förövrigt hade 3epartstillverkarna knappast tolererat att AMD håller tillbaka produktionen för att höja priset, vilket dom inte heller kan göra eftersom som kärnorna har ett fast pris.

Visa signatur

Silverstone FT03B | Dell U2711 | Be-quiet E9 580w CM | ASUS GENE-Z | AMD 7970 | Intel 2500k @ 4,4 Ghz| Corsair H80i | 8GB Corsair LP

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Brodholm
Precis därför jag sa ungefär

Och det är som du säger om man verkligen vill så går det. Dock så brukar man få betala lite extra då.

Men vart ligger flaskhalsen i detta? är det fortfarande krångel med tillverkningen?

Det finns ingen flaskhals,vill du ha ett kort så finns det om du letar runt på lite olika ställen,vill du ha ett kort billigt ja då får du vänta eftersom efterfrågan är så stor så att till och med amd/ati blev tagna på sängen tror jag.
Citat"jag tror inte all känner till att det tar ca 8 veckor att tillverka en "wafer" med mikrochips. Sen ska mikrochipsen skickas till grafikkortstillverkaren och sen skickas ut till respektive marknad. Så från det att AMD ökar tillverkningstakten tar det ungefär 12veckor innan det märks i affärerna. Dvs det går inte att snabbt öka tillgången.
Produktionsplanering är både oerhört svårt och oerhört viktigt för företag som gör GPU'er & CPU'er. AMD säljer för fullt sedan lanseringen, så det är absolut ingen papperslansering. Det är många som har fått sina kort.

Så hänger du med?Jag tror inte att folk ser den hela bilden i sammanhanget:))Eller läser hela tråden utan svarar bara i ren lathet/fanboyism:)
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk

Jepp det är ett lysande drag av Ati att strypa tillgången så de säljer mindre kort. Nvidia tycker det i alla fall. Hinner de få ut fermi benchmarks under tiden så försvinner plötsligt mycket av efterfrågan för Ati... bra drag.

Skulle tro att bristen är en av anledningarna till att Nvidia inte dumpat priserna än.

Om Ati kunde spotta ur sig massor skulle de gå från en normal lansering till en superlansering. Inte papperslansering.

Visa signatur

dualsata2| A64 3500+ 2,7 ghz | Cruical ballistix 2 gig DDR 4000 | jag hatar Nvidia 8800GTS 100% buggar (nu 5% och gudomligt 660/1044)|Windows XP Pro | Proff deluxe - kungen av vattenkylning| 480 W Hiper typeR nätagg

Permalänk
Medlem

Lovade dom inte just detta, god tillgång på grafikkorten???

Visa signatur

Skärm: Acer Predator X34A • Moderkort: ASUS Maximus V Gene • CPU: Core i5 2500K @ 4GHz • RAM: Corsair Vengeance DDR3 1600MHz 16GB • GPU: ASUS GeForce GTX 1080 • APU: ASUS ROG Xonar Phoebus • SSD: Intel X-25 M 80GB • HDD: WD Caviar Black 1TB, Hitachi Deskstar 1TB

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Porraz
Lovade dom inte just detta, god tillgång på grafikkorten???

Klart dom gjorde men god tillgång innebär inte extrem tillgång som det faktiskt har blivit.Vi pratar nog inte god tillgång 1000 kort som många användare verkar mena,nu pratar vi om tiotusentals/hundratusentals kort som nog inte amd var riktigt beredda på,det sålde helt enkelt bättre än väntat,hur svårt är det att fatta?Det kallas visst vanligt sunt förnuft men många verkar inte ha det här??
MvH albanen..

Visa signatur

Fractal Design Refine R2 Asus Commando(1901) Q6600@3600mhz@Vattenkylning Corsair HX620W 4Gb 2x2 dominator 8500 Powercolor HD4870X2 Ikari Laser WD MyBook 500Gb@E-Sata 3dmark06@20436+/-
Win xp sp3/win 7 ultimate

Permalänk
Proffsmoddare
Citat:

Ursprungligen inskrivet av alban
Det finns ingen flaskhals,vill du ha ett kort så finns det om du letar runt på lite olika ställen,vill du ha ett kort billigt ja då får du vänta eftersom efterfrågan är så stor så att till och med amd/ati blev tagna på sängen tror jag.
Citat"jag tror inte all känner till att det tar ca 8 veckor att tillverka en "wafer" med mikrochips. Sen ska mikrochipsen skickas till grafikkortstillverkaren och sen skickas ut till respektive marknad. Så från det att AMD ökar tillverkningstakten tar det ungefär 12veckor innan det märks i affärerna. Dvs det går inte att snabbt öka tillgången.
Produktionsplanering är både oerhört svårt och oerhört viktigt för företag som gör GPU'er & CPU'er. AMD säljer för fullt sedan lanseringen, så det är absolut ingen papperslansering. Det är många som har fått sina kort.

Så hänger du med?Jag tror inte att folk ser den hela bilden i sammanhanget:))Eller läser hela tråden utan svarar bara i ren lathet/fanboyism:)
MvH albanen..

Sa inte att det var en papperslansering heller!!! Och självklart har folk fått kort! jag är inte dum om du tror det.

Så sa jag även att det var typ som en. Vid en papperslansering så finns det såklart inga kort alls tillgängliga viket inte är fallet med 5000serien såklart.

Men denna gång har tillgången varit så låg pga den enorma efterfrågan. Så det ÄR väldigt svårt att få tag på dem. Alltså det får "ungefär" samma effekt som en papperslansering för den vanliga köparen. Dvs det blir ungefär som att de inte finns att köpa. Sen är skillnaderna med att kortet verkligen är klart och att det verkligen går att få tag på kort såklart. Men det var inte det jag syftade på heller. Kanske formulerade mig dåligt tidigare också.

"så du hänger med?" vad menar du? Är inte ett "fanboy" heller om du tror det utan köper alltid det som passar mig bäst när jag väl ska köpa. Skulle jag köpa ett kort nu skulle jag utan att tveka köpa ett från 5000serien.

Har själv haft massa blandat, 3dfx Voodoo 2 med 8mb minne!!! TNT2 riva med 32mb minne! Nvidias 5000serie, 8000serie. Och det senaste var ett 4850 från ATI. Som sagt, man ska köpa det som passar sina behov och inte andras.

Visa signatur

[Project]
WING X99

Permalänk
Medlem

Grejen är väl den om ni tycker att detta är en dålig skött lansering av ATI så tänk då på att Nvidia's fermi är 40% större och den skall tillverkas på samma typ av process av TSMC och det låter allt annat än lovande tycker jag.
ATI har också mer erfarenhet av tillverkning på 40nm vilket även det talar negativt inför lanseringen av Fermi.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem

Vad är det för tjat om att AMD skulle ha lanserat en "Pappersdrake", de har ju lanserat en fullt fungerande produkt, sedan att tillgången är lite för dålig är ju olyckligt! NVIDIA däremot har ingen fungerande produkt(om de har det så är de väldigt duktiga på att hemlighålla detta, vad det nu skulle vara för vits), de har visat upp en massa specifikationer på ett kommande kort, men som troligtvis kommer om 6 månader, det är en pappersdrake om något!! Faanboys!!!

Permalänk
Avstängd
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Sergeant44
Exakt vad syftar du på?
Såvitt jag vet finns alla deras kort tillgängliga, det är bara frågan om för hög efterfrågan och för dålig produktion på korten som gäller. Eller vad var det exakt du menade?

Exakt dålig produktion som du själv sa..

Folk vill ha men det är brist på varan är väl inget bra tecken på bra marknadsföring eller planering för den delen..

Nä dålig planering rakt igenom..

Hoppas verkligen inte nvidia gör samma sak men det blir väl förmodligen samma visa med dom :/

Visa signatur

ASUS Maximus III Formula || Intel i5-760@4.0Ghz || Noctua NH-D14 || Gigabyte GTX480 || 2x1TB sataIII raid0 || Corsair Dominator 1600Mhz@1800Mhz || Sound Blaster X-Fi Titanium - Fatal1ty Champion Series || Corsair HX850W || Logitech Z-5500 || AOC 619VH 26" || Obsidian 800D || Logitech G19 || Razer Copperhead 3G ||

Permalänk
Medlem

Skillnaden är att nVidia inte kommer få ut tillräckligt många kort även om de säger till TSMC att trycka ut så många de kan, då yeldsen på ett så stort chip i en bevisad halvskakig process är långt ifrån tilfredsställande,

Fast sen betalar nVidia per fungernde chip till slillnad från AMD som betalar påer wafer och däför straffas de inte på samma sätt av produktionshaltandet.

Permalänk
Medlem

I skrivande stund finns det enligt prisjakt 3 st 5870 hos Jme data +några till hos Pixmania för ocker priser.5850 finns oxå hos Pixmania för saftiga över priser.

Så visst fan är det väldigt dålig tillgänglighet för dessa kort som funnits ute över en månad.Det luktar 8800gt igen.

Visa signatur

Money frees you from doing things you dislike. Since I dislike doing nearly everything, money is handy.

Permalänk
Avstängd

Kan bara råda folk att köpa hos kända bra butiker.

Så slipper ni överpriser och strul..

Permalänk

Kanske svårt att säga, men om ni skulle våga er på en gissning, vad .tror. ni att man kommer få ge för ett 5870 när Fermi är lanserad? Det billigaste alltså.
Hur mycket kommer det sjuka i pris?

Visa signatur

Asus Sabertooth | i7 950 @ stock | Corsair H70 Schythe GT 1450 RPM PnP | XFX 6970 CrossfireX | 6 GB Corsair DDR3 @ 1600MHz | Corsair Force 120GB | 1TB Samsung Spinpoint F3 | 1 TB Lacie extern | Corsair HX 850W | Win 7 64-bit | Cooler Master HAF X |

Vill du vara säker på att få svar? Använd "citera"-knappen!

Permalänk
Medlem

LoL det finns 20 pluss av både 5870 och 5850 där jag handlar.... i affär mitt i oslo och det varierar i fabrikatnamn också.... Digital Impuls heter affären dom skickar till sverige med !

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av shagy
LoL det finns 20 pluss av både 5870 och 5850 där jag handlar.... i affär mitt i oslo och det varierar i fabrikatnamn också.... Digital Impuls heter affären dom skickar till sverige med !

Om man vill betala drygt 4000kr +frakt för ett 5870 så är det bara att handla!

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Whiip
Såvitt jag vet har AMD sålt flera 100000 5800-kort(enligt Fud iofs)

Få fram en trovärdig källa på det så kan jag överväga att läsa ditt inlägg sedan.

Citat:

Ursprungligen inskrivet av pekkasteele
Nåja, dessa kort har iaf hittat ut på marknaden, den enda bild man sett av Fermi var ju nått annat kort i andra kläder i stort sett, så inte är det samma sak inte.

Visst visst, de finns på riktigt, men inte i närheten av de upplagor som AMD försöker ge sken av. Och att vad du menar med att Fermi var ett annat kort i andra kläder vet jag inte riktigt, så det får du gärna utveckla lite..

Permalänk

mm

Ibland ska man kanske ha tur också. Beställde i måndags från inet efter att ha ringt och hört mig för om dom hade... icke sa dom vi får om 7dagar ungefär... ok tänkte jag och har ju då hållt span på lagerkorgen som lös rött och gör det än idag.
men vad händer inte idag när jag vaknar till... jojo minsann på posten ligger mitt 5850! tack och bock inet för god service

Visa signatur

OCZ StealthXStream 600 Watt | Intel Core i5 750 | Gigabyte GA-P55-UD3 | Corsair 4GB 1333MHz XMS3 | powercolor HD5850 | 500GB Western Digital Caviar Black | Windows 7

Permalänk
Medlem

har beställt ett 5850 från inet, bara att hoppas att det kommer snart...