Permalänk

Speldator ~7000 kr

Hej jag ska köpa en ny speldator.

Budget: max 7000 några hundralappar upp eller ner är ok.

Här kommer det inte att överklockas så delar för det behövs inte som t.ex. en annan kylare till processorn än den som medföljer.

Har optisk enhet så det behövs ej, ingen kringutrustning som skärm, mus eller tangentbord behövs.

Jag ska montera för första gången så har ni några bra tips så uppskattas dem.
Jag har läst en del på --> http://www.nordichardware.se/Recensioner/?page=1&skrivelse=22...

Windows 7 ska inkluderas i priset ~7000 kr.

Jag spelar just nu spel som HON, Warcraft 3, Counter-strike source och Teamfotress 2.

Det kan vara bra med DX11 så blir datorn lite mer framtidssäker
om det ryms i min budget.

Chassi funderar jag på Lian Li k56 för jag tror den har god kylnings förmåga och är i min mening ganska stilfull.
Jag har funderat lite på Define R2 men i min budget är det nog bättre att lägga mer pengar på annat än chassi.
Jag prioriterar nog tystnad före kylning eftersom jag inte kommer överklocka.

Jag behöver inte mycket lagringsutrymme, har jag 250 gb räcker det mycket väl. Har funderat på denna för jag tror den är snabb och bra
https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-wester...
Finns det en med mindre gb men lika snabb skulle den räcka gott för mig.

En processor med 4 kärnor skulle vara bra till lite nyare spel.
Intel eller Amd spelar absolut ingen roll.
Nvidia eller Ati spelar inte någon roll heller, jag vill ha det som är mest pris/prestanda.
Intel I5 har jag hört ska vara mycket bra så om man får in den i denna budget med ok grafikkort skulle den vara en bra grund till datorn.

Jag behöver minst 4gb ddr3 eller ddr2 minne.

Moderkortet kan vara bra om går att köra corssfire eller sli om man vill uppgradera.

Nätdelen behöver inte vara modulär för det kostar lite mycket mot vad det ger tycker jag.

// Andreas

Permalänk

Du ville ha dx11, då passar 5770 i din budget och är utmärkt för de spelen du spelar. Annars kan du byta till 4890 som presterar bättre, men saknar dx11.

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Det såg ut att vara ett mycket bra paket, klarar nätagget crossfire med det grafikkortet?
Ska ja satsa på det grafikkortet eller 4890 eller kanske nvidia?

Permalänk

Moderkortet stödjer inte CF x16 tror jag. Uppfattade inte det som att du ville köra CF, men i så fall är https://www.inet.se/datorkomponenter/moderkort/asus-m4a79xtd-... något att satsa på. Dock något dyrare.

Ett 4890 presterar bättre än 5770, däremot saknar det stöd för dx11. Personligen skulle jag nog tagit ett 4890 istället för 5770, prestandan är helt klart bättre, dessutom kostar de lika mycket

Är inte säker ifall ett 550w klarar något av korten i crossfire. Du får helt enkelt fråga någon annan ^^

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

Är detta det paket som ger mest prestanda/ krona?
Kan jag få tips på grafikkort?
Är DX11 så viktigt?
Vad kan förändras på paketet helt enkelt?
//Andreas

Permalänk

men det är bara 2 kärnor eller? då är ju den andra snabbare?
är inte DX11 grafikkort mer aktuella nu?

Permalänk

Jag funderar nu på om man kan köpa I5 paket med ett 4870 som grafikkort.
Det skulle bli en bra speldator men en I5.a som stabil grund till datorn?

Permalänk

Om fungerar bra i din budget tycker jag du ska satsa på ett i5-system då detta är bra för spel. Nätagget bör fungera fint

Permalänk

en I5a och nätagg så det räcker till crossfire om det finns pengar inom budgeten och då moderkort som går att köra crossfire av 4870.
Kan någon sätta ihop ett fint sådant paket? (A)
//Andreas

Permalänk

Som det ser ut kommer ett i5-system spräcka din budget. Enbart i5:an med moderkort och två 4870 går på 6200kr.

Permalänk

jag har tänk att börja med bara 1, är det möjligt då tror du? om det finns utrymme kanske ett 4890. Vad tror ni?

Permalänk

Kör på Rickard11s paket annars, den är också bra. Även om du kör med ett grafikkort så spricker budgeten, det går på över 8k.
Förövrigt kan det vara bra att satsa på ett 650w, fläkten kommer vara lugnare och det är bättre framtidsinvestering. Den kostar trotsallt cirka 100kr mer och det är inte jättefarligt.

Permalänk

Tror du inte man får ihop det med i5, pgg ud2, 550 eller 650 nätagg, 4 gig ram. 500 gb hhd och oprativsystem?
Någon som kan försöka fixa ett till paket så jag har iallafall 2 att välja mellan?
// Andreas

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av andreas_1994
Tror du inte man får ihop det med i5, pgg ud2, 550 eller 650 nätagg, 4 gig ram. 500 gb hhd och oprativsystem?
Någon som kan försöka fixa ett till paket så jag har iallafall 2 att välja mellan?
// Andreas

Aldrig med din budget, du behöver även chassi och graffe...

Visa signatur

i7 2600K@4,6ghz - ASUS GTX 670 DC2 - MSI P67A-GD55 - Corsair Vengeance 8GB - Samsung 830-Series 256 GB
Corsair H80 - Xonar Essence STX - XFX XXX 750W - Fractal Design XL - DELL U2412m

Var snäll mot nördar. Det är stor risk att du får en som chef en dag.

Permalänk

hmm okej, såg nu att priset på 955 faller mycket kanske den kommer in i min budget bra?
Någon som vet när inet inför de nya priserna?
tror jag kör på 4890 grafikkort nu istället för mer prestanda.
ska jag ha XFX eller vad passar bäst?
//Andreas

Permalänk
Medlem

Ska beställa denhär troligtvis idag.

+ ett amd x3 720 från netonnet. Kanske är till någon hjälp? Blir 7k ungefär-

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Rickard11
http://i33.tinypic.com/9i8i2b.png

Du ville ha dx11, då passar 5770 i din budget och är utmärkt för de spelen du spelar. Annars kan du byta till 4890 som presterar bättre, men saknar dx11.

Det saknas hdd i detta paket?

Permalänk

Byt ut 5770 mot https://www.inet.se/datorkomponenter/grafikkort/xfx-radeon-hd... (för du skulle väl köra på en 4870?) och sen lägger du till denna i kassan https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-samsun...

Permalänk
Permalänk

Jorå det ska den vara, jag tänkte bara att du inte ska gå över din budget för mycket

Permalänk

Okej, men skulle någon kunna sätta ihop ett paket med 4890 till mig och inte glömma oprativsystem och hdd.sk?
Mycket tacksamm isåfall.
Kan någon beräta mer om amd processorernas prissänkning?
//Andreas

Permalänk

xfx 4890 blir grafikkortet, om jag tar bort möjligheterna till crossfire och kör singel 4890 blkir det nog kanon.
Vad för moderkort, minnen och processor ska jag välja nu?

Permalänk

Ingen som kan fixa ihop något bra paket till mig?

Permalänk
Medlem

Jag skulle byggt den såhär ungefär.

Om du inte vill höja en tusenlapp och skaffa i5-processor, dock blir crossfire uteslutet i sånnafall

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk

om du är studerande så kan du köpa windows 7 retail genom csn för runt 1000kr, bara ett tips.

OBS Gymnasiet och uppåt (dvs inte högstadiet)

Permalänk
Medlem

Eller om du studerar på högskola så får du Windows 7 gratis

Visa signatur

^_^

Permalänk

Varför tar alla AMD athlon 2 när det finns amd phenom2 X3 för typ 200kr mer och mycket prestanda för bl.a spel?

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Gladasnubben
Varför tar alla AMD athlon 2 när det finns amd phenom2 X3 för typ 200kr mer och mycket prestanda för bl.a spel?

Därför att den har utgått från inet.se, men håller med.

Visa signatur

Chassi: Lian Li Lancool PC-K56 | PSU: Corsair V 550w | CPU: Phenom 2 x3 720 | Grafik: ATI Radeon HD4890 1gb | HDD: 500gb WDCaviar black sata2 | RAM: 4gb DDR3 1333mhz | Moderkort: Asus M4A79XTD EVO | OS: Windows 7 x64 | Kringsmaterial: Razer Deathadder, QcK Heavy, Sennheiser PC151, WD My passport 320gb, WD Green 1tb 64mb cache

Permalänk
Medlem

Jag tycker faktiskt inte att något av tidigare nämnda paket varit riktigt bra. Jag skulle tagit detta + valfri DVD

Nättaget räcker för ett HD5770 till sen när det är dags och cpun är mycket bättre än X4 620 för spel. Moderkortet har Crossfire dessutom.

Permalänk

okej, jag har ett cnc kort, blir windows 7 billigare än 1000 som det kostar på inet?
Rullekorn82 jag tycker ditt paket såg bra ut, kan jag köra med 4890 i det paketet? Funkar crossfire med 4890 i det paket?
funkar dessa minnen med 1.65 volt? https://www.inet.se/datorkomponenter/internminnen/corsair-4gb...
Är denna hårddisken ett bättre val? https://www.inet.se/datorkomponenter/haarddiskar/500gb-wester...
Ska jag köpa k56 eller define r2 chassit?
Tack för all hjälp ni ger mig, beställer nog i början av nästa vecka.
För att få ner priset kan vi ta bort crossfire möjligheterna för tror inte jag köper ett till grafikkort. Då kanske ja landar lite närmare 7000 kr